Vilka moderna konsoler äger du just nu?

Permalänk
Medlem

Fick rösta Switch, Wii U och 3DS, även om kanske bara en av de tre räknas som modern i mitt tycke Alltid gått med Nintendo. Är nog fanboy, men går inte att avvänja sig. Indoktrinerad sen barndomen. Älskar deras spel och deras approach att alltid designa något annorlunda. Inte bara lansera en helt vanlig dator med proprietärt och nedlåst OS, vilket verkar ha blivit trenden med de andra.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Äger en PS4 Pro pga framför allt spelen samt 4K-stödet och HDR(som förvisso finns på standard PS4 också).

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Jag köper konsoler efter vilka spel jag vill spela, inte spel efter vilka konsoler jag har. Så har hänt att jag köpt konsoler för ett enda exklusivt spel ibland i en generation.

PS4: Bluerayspelare i Vardagsrummet idag.
PS4Pro: Har flest konsolspel till denna.
2st PSVita: Min favorit i handhållna spelmaskiner. Har en extra i reserv. Båda av Oled varianterna.
2st 3DSXL: Gillar utbudet av spel till 3DS. Klar tvåa efter Vitan när det gäller tid den får av mig när det gäller handhållna.
WiiU: Köpte den för två spel i princip. Xenoblade X samt för att kunna låta min Wii pensioneras i vardagsrummet åt sambon då den är bakåtkompatibel. Exempel på Wii spel som spelats på WiiU flera gånger om är Pandoras Tower, Xenoblade Chronicles och det fantastiska The last story.
Switch: Används mest i dockat läge. Mycket imponerad av denna maskin och ser mig använda den mer framöver då Nintendo har många intressanta exklusiva titlar samt snart pensionerar 3DS till förmån för Switch. Xenoblade 2, Fire Emblem three houses, Octopath traveler med flera.

Har även konsoler från de äldre generationerna inkopplade så som gamecube, Wii, PS2, PS3, 360 osv. Vissa av dem i dubbla utgåvor så jag har en reserv liggande. Vad jag inte har haft behov av att köpa med min "välj plattform för spelen inte spelet för plattformen" policy är Xbox one i någon version. Jag har även en bra gaming PC och Xbone erbjuder inget som inte görs bättre på min PC.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Största bakslaget med switchen är att man får ta med sig hela dockan om man vill koppla in den till en tv. Det andra är att i dockat läge är den kinkig med vilka laddare den tål. Så det är inte jättesmidigt om man är hemma hos en polare och trodde det skulle räcka med en usb-c-laddare och en hdmi-kabel. Eller om man besöker ett hotellrum och vill använda rummets tv.

Du behöver inte dockan, köp en portabel mini usb-c till hdmi adapter väldigt små kan tas med på resan. Har en själv orkar inte kolla vilken version. Exempel liknande denna https://www.spelbutiken.se/produkt/steelplay-mini-dock-usb-c-...

Permalänk
Medlem

Närmsta jag har är en Gamecube emulator med fyra officiella trådlösa Wavebird kontrollers och allt renderas i 4k med x8 supersampling + widescreen mod >:D

It's quite awesome, perfekt när polarna kommer förbi och man vill lira smash på 65" tummaren

Permalänk
Medlem

Switch

Gillar konceptet/portabel och spelen, en hel del av indiespelen jag skulle kunna tänka mig att köra portabelt har jag redan på datorn. Gillar joy-cons splittade kontroller, prisvärd

Permalänk
Medlem

Ingen för tillfället, senaste var en PlayStation 2a.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

PS4 pro.Spelar mest på ps4an, datorn i sign står typ o samlar damm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ps4.
En given uppgradering efter ps3. Väntade dock 1 år för att priset skulle sjunka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Största bakslaget med switchen är att man får ta med sig hela dockan om man vill koppla in den till en tv. Det andra är att i dockat läge är den kinkig med vilka laddare den tål. Så det är inte jättesmidigt om man är hemma hos en polare och trodde det skulle räcka med en usb-c-laddare och en hdmi-kabel. Eller om man besöker ett hotellrum och vill använda rummets tv.

Som någon sa så funkar en usb till hdmi adapter, me switchen behöver även ström för att faktiskt aktivera det dockade läget, och då kommer vi tillbaka till det här med kompatibel laddare.

I dockat läge kräver switchen 15V från laddaren. Det är så enkelt. Har för mig att alla usb-c laddare måste kunna ge 5v, och detta är vad som laddar de flesta mobiler och även switchen i handhållet läge. Laptops brukar behöva mer och många vägrar ladda med 5V, samma med en dockad switch. Min Dell xps13 laddar bara med 20V t.ex. Så kolla efter laddare som stöder 15V med minst 2,6A.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nästan alla konsoller och handhållna enheter från samtliga tillverkare förutom Microsoft.
"My only regret being the Halo franchise", som jag nu ändå snart kommer få spela på PC

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Har ingen "modern" konsol som tur är, men äger en gammal hederlig, XBOX Crystal Limited Ed. Den lever än idag, trots alla år. Behöver inga moderniteter för att uppleva 30FPS eller vad tusan det är som Xbox One och Playstation 4 kan erbjuda idag.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Köptes en PS4pro för den var på rea samt flera exklusiva titlar (av samma anledning). De flesta fortfarande inplastade och samlar damm... Bara lyckats ta mig igenom GoW än, singelplayer är inget för mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Xbox one, används dock extremt lite. Mest som blurayray spelare, även lite guitar hero när ölen står framme! Köptes för Forza, sen kom dom även till PC -,-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det är ju lillgrabben som använder dem så jag vet inte... röstade ändå

Permalänk
Medlem

Ingen.

Men hade jag valt så skulle det vara en PS4 pro med egen 2tb SSD. Eller en Nintendo Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en switch för ett liten tag sen, då suget för Zelda blev alldeles frö stort XD sen så har jag börjat åka kollektivt, och då är ju bärbart rätt gött ^^

senaste konsollen jag köpte innan var N64
Hail PC masterrace

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Äger en xbox dock extremt sällan jag spelar på den. Typ varannan eller var tredje månad. Fast har barn så den används ändå så att säga. Fast mest till film. Dock trodde jag att xbox skulle väga tyngre än playstation det var iaf känslan jag hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avstod rösten men såg sedan att man kunde välja 3DS, vilket är det enda jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit Xbox kontrollern framför konkurrenternas.
Det och att när Xbox One Gen1 kom så var det bättre allroundmaskin med tanke på mediacenter och plex och stöd för olika format gjorde att jag köpte en Day 1 edition.

I höstas så funderade jag på en ny konsol, min gen1 var trött. jag hade ju typ bestämt mig för en ps4 pro eftersom jag redan ägde en xbox.

Men sen hände det någon, dagen då RDR2 landade så var det hutlöst bra pris på en One X, den med 3 spel var billigare än billigaste ps4 pro.

Jag tänkte, jag har ju en massa spel som skulle se bättre ut på en X, samt att kontrollen är myyyycket skönare enligt mig så nu sitter jag med en X

får väl se om det kan bli en ps5, eller om det blir en xbox one two.

nintendo har jag lagt ner efter att ha ägt typ alla deras konsoller upp till Wii.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk

Gillar inte konsoler...dock har jag ettt Pong...ett Atari 800...ett Playstation1
...ett Playstation2 samt ett Wii. Ingen av dem är så modern att jag får rösta.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Min står just mest fint i hyllan, med majoriteten japanska spel bredvid. Tycker japanska är så mycket snyggare pga spinensen och obi
Var ett tag sen jag kopplade in den faktiskt, dyrkar Sonic Adventure spelen och Shenmue mest.

Funderat på att koppla ur min med, speciellt då den inte används ofta nog för tillfället. Shenmue är underbar, likaså alla fightingspel till konsollen. Dåligt med Shmups i min lilla samling men just Sonic Adventure finner jag vara som bäst på Dreamcast efter alla dessa år och portar.

Något jag gärna hade sett vore om det kunde gå att modda till någon adapter för att använda en Xbox 360 eller Xbox One-kontroller. Kontrollen är inte det bekvämaste man kan hålla i händerna direkt.

Permalänk
Medlem

Endast Xbox One X just nu.
Har hoppat under generationen för att spela lite olika titlar:
PS4
Wii U
3DS
Switch

Ägde inte Switch speciellt länge. BOTW var magiskt bra och sen körde jag några andra trevliga spel, men fastnade aldrig riktigt för konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Jag har alltid föredragit Xbox kontrollern framför konkurrenternas.
Det och att när Xbox One Gen1 kom så var det bättre allroundmaskin med tanke på mediacenter och plex och stöd för olika format gjorde att jag köpte en Day 1 edition.

I höstas så funderade jag på en ny konsol, min gen1 var trött. jag hade ju typ bestämt mig för en ps4 pro eftersom jag redan ägde en xbox.

Men sen hände det någon, dagen då RDR2 landade så var det hutlöst bra pris på en One X, den med 3 spel var billigare än billigaste ps4 pro.

Jag tänkte, jag har ju en massa spel som skulle se bättre ut på en X, samt att kontrollen är myyyycket skönare enligt mig så nu sitter jag med en X

får väl se om det kan bli en ps5, eller om det blir en xbox one two.

nintendo har jag lagt ner efter att ha ägt typ alla deras konsoller upp till Wii.

Jag hade en förbokning på RDR2 till PS4Pro fram tills dagarna innan lansering då det började stå klart hur mycket bättre Xbox One X-versionen skulle kunna vara. Så det slutade med en Xbox One X och paketet med RDR2, Forza Motorsport 7 och Forza Horizon 4. Native 4K ihop med OLED är en maffig upplevelse. Hoppas bara nästa generations konsoller kan få upp bildfrekvensen till 60 bara.

Sedan bara leverar Game Pass månad efter månad nu. April ser riktigt bra ut, ska bli spännande att se hur maj nu blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Funderat på att koppla ur min med, speciellt då den inte används ofta nog för tillfället. Shenmue är underbar, likaså alla fightingspel till konsollen. Dåligt med Shmups i min lilla samling men just Sonic Adventure finner jag vara som bäst på Dreamcast efter alla dessa år och portar.

Något jag gärna hade sett vore om det kunde gå att modda till någon adapter för att använda en Xbox 360 eller Xbox One-kontroller. Kontrollen är inte det bekvämaste man kan hålla i händerna direkt.

Indeed, framförallt PC porten är under all kritik, den heter väl sonic adventure DX har jag för mig.
Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade en förbokning på RDR2 till PS4Pro fram tills dagarna innan lansering då det började stå klart hur mycket bättre Xbox One X-versionen skulle kunna vara. Så det slutade med en Xbox One X och paketet med RDR2, Forza Motorsport 7 och Forza Horizon 4. Native 4K ihop med OLED är en maffig upplevelse. Hoppas bara nästa generations konsoller kan få upp bildfrekvensen till 60 bara.

Sedan bara leverar Game Pass månad efter månad nu. April ser riktigt bra ut, ska bli spännande att se hur maj nu blir.

game pass ja, har väl haft game pass sen jag köpte lådan men har aldrig betalat fullt pris, sist nu så köpte jag 3 månader för 10 kr, innan dess 2 månader för 20kr osv.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

PS4:an återupplivade mitt spelintresse och är nog bland de bästa köp jag nånsin gjort, och då har jag egentligen alltid klankat ner på konsoler pga PC's överlägsna prestanda med rätt hårdvara. Har en ordentlig speldator men kommer definitivt skaffa PS5, kanske inte på releasedagen men när spelutbudet börjar tätna.

När jag fick sambo fick jag Wii U på köpet, och vi är nog båda överens om att vi kommer skaffa Switch inom en skapligt snar framtid.

Permalänk
Medlem

Enligt frugan har jag för många konsoler

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag har bara en classic NES, så röstade inte. Jag är nog för ointresserad av moderna spel, utom RTS som ändå helst spelas på PC.