Sony bekräftar hårdvara för Playstation 5 – baseras på AMD Zen 2 och Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Den här konsolen lär vara helt digital om dom förlitar sig på inga laddningstider, en skiva är inte så snabb direkt

Edit: Tydligen ska den ha en skiva för att den är ju trots allt bakåtkompatibelt

Nu installerade iofs redan PS3 en väsentlig del utav skivbaserade spel på hårddisken första gången du startade spelet, och på PS4an installeras all data från skivan till hårddisken, skivan används sedan bara för att ge tillstånd att starta spelet men behövs tekniskt sett inte mer. Har svårt att se att PS5 skulle gå tillbaka till att köra spelet direkt från skivan à la PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerny:

At the moment, Sony won’t cop to exact details about the SSD—who makes it, whether it utilizes the new PCIe 4.0 standard—but Cerny claims that it has a raw bandwidth higher than any SSD available for PCs.

Låter lite oroande om dom använder någon custom lösning för lagring. Inte acceptabelt att behöva byta konsol för uppgradera lagringen. Sony har varit exemplariska med att möjliggöra lätt byte av lagringsdisk tidigare så hoppas dom fortsätter med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Ge oss 60fps@1080p! Betydligt viktigare än exempelvis 30fps@4K eller 8K imo.

Eller åtminstone en möjlighet att välja mellan både? Borde ju inte vara svårt?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Trevligt med såpass bra specs, sen tycker man det bådar gott för att vi borde få iallafall relativt bra presterande konsoll PC portar då likheten mellan PC hårdvara och PS5 kommer vara ganska samma.

Priset lär väl stiga något men skulle säga på ett rimligt sätt så kanske $599 / 6000 kr, konsollerna brukar de inte traditionellt sätt käna massa pengar på, snarare tvärtom, pressa ner priset så hårt det bara går.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja för AMD har så jävla mycket bättre priser på grafikkort eller?

RX 590 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5016472
GTX 1660 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5072774

Vega 64 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4714606
RTX 2060 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5022136

Väldigt intressant när det kommer till SSDn! Känns lite otippat, jag skulle faktiskt tippat på en hybridlösning om de nu vill ha 1TB lagring. Nån hund begravd måste det vara, billiga moduler på något specialgränssnitt, eller någon form av cache? Knappast att det kommer sitta något som är bättre än en high end nvme SSD rakt av som han får det att låta som.

Inte för att vara den men jag skulle nog gissa på att spelkonsolstillverkarna får väldigt kraftiga rabatter, frågan är nog vem som rabatterar bäst.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Alltid varit för PC med spelande.
Men den mängd exklusiva, och otroligt bra spel ps4 fått. Så är jag taggad på nästa gens PS

Permalänk
Medlem

Det här sista generation med optisk media. Njut så länge det varar. XD

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Det här sista generation med optisk media. Njut så länge det varar. XD

Det sa folk inför PS4-lanseringen också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Haha, det har jag nog glömt. Får se om jag behöver äta upp skon när PS6 kommer ut, om jag ens kommer ihåg att återuppliva tråden när den konsolen kommer ut.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt verkar ju spelen vara optimerade vad gäller hur data läses in. De som bytt den mekaniska disken i PS4 mot en ssd har sett ganska blygsamma förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, bara en halvering av starttiden i RDR2 och allmänt rappare system...

Aja, du har ju rätt i att det kunde varit mycket bättre dock, dom kunde ju i alla fall haft riktig SATA3 i PS4Pro, det var ju ingen ny standard när den släpptes.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Kul att äntligen få det bekräftat att Zen 2 sitter under huven på PS5, ett välbehövligt prestandakliv upp från Jaguar! Nu återstår det att se vad Microsoft har att kontra med under E3.

Vet du vem som ska gå på den presskonfan..? 😇

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Hoppas AMD gör bra vinst på dessa custom APU:er

Tror faktiskt att Microsoft kommer gå överbord med sin nya konsoll hårdvara, de vill absolut inte halka efter Sony denna gången.

Har en känsla av att de INTE inriktar sig på att tjäna pengar på själva hårdvaran utan att de ser sin vinst i framtiden komma från spel och kringliggande prenumerations tjänster och då måste man ha ett massivt antal användare.

De verkar ha en plan att försöka dominera alla aspekter av spelmarknaden, bara ta en titt på deras storsattsningar den senaste tiden med uppköp av flera spelutvecklare och sattsning på framtida teknik som streamingtjänst för spel samt nysattsning på PC spelmarknaden.

Spelmarknaden kommer att förändra sig mer de nästkommande 10 åren än vad den har gjort de senaste 30 åren.

Microsoft halka efter? På vilket sätt?
One X är ju många gånger bättre än Pro t.ex. med native 4K.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det här verkar vara otillräckligt? Om PS5 ska klara 60 fps i 4k och nästa generations VR lär det troligtvis inte räcka långt.

Det är intressant hur vissa samtidigt kan tycka att PC kräver 1440p ultra i 144hz, men på konsoll är det okej med inställningar från 2005.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Instabuy! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om GTA6 kommer att komma i år så att dom kan dubbeldipp, eller om dom kanske släpper en ray-tracing variant av RDR2 istället
Om Sony sattsar på hdmi 2.1 så blir väl 30/60fps ointressant framöver? Då kanske man börjar prata om vilka fps-ranges som passar bäst till vilket spel istället typ, alltså en omdefinition av hur man diskuterar hz/fps.

Om konsolen kommer att klara 60/4k så låter det ganska lovande för VR framöver och sony kanske behåller nuvarande PSVR men även släpper en PRO-variant.

Kul att spekulera lite:p

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt att det är Zen2 som i 2xxx serien vi har idag eller är det Zen 3xxx serien?
Om det blir det senare så är det vidrig prestanda ökning, som att gå från stenåldern till star trek.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Förstår jag rätt att det är Zen2 som i 2xxx serien vi har idag eller är det Zen 3xxx serien?
Om det blir det senare så är det vidrig prestanda ökning, som att gå från stenåldern till star trek.

Zen 2 är det som används i 3XXX-serien.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Förstår jag rätt att det är Zen2 som i 2xxx serien vi har idag eller är det Zen 3xxx serien?
Om det blir det senare så är det vidrig prestanda ökning, som att gå från stenåldern till star trek.

Ryzen 1xxx serien är zen, ryzen 2xxx serien är zen+, zen2 är ryzen 3xxx serien.

Så ja prestanda skillnaden kommer bli enorm, även dagens ryzen 2xxx mot sketna Jaguar är ju ljusår som skiljer. Kommer nog bli både en ny ps5 och en xbox ?!? Microsoft och namnschema...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv

Skit samma vilken kvalitet de kör, går de inte högre än stackars 60fps så blir det ingen handel. Får huvudvärk redan av tanken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Mjo... Svenska kronan, höjd kemikalieskatt m.m lär ju dessutom göra sitt för att trycka upp kostnaden just i Sverige utöver MSRP. Men det ser ju ändå ut att kunna bli mycket konsol för pengarna med de här egenskaperna!

6999-7999 kr tippar jag på, allt inräknat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: 660-760 USD? PS4 Pro kostar 400 USD.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Vet du vem som ska gå på den presskonfan..? 😇

Hälsa Phil!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vågar man kanske hoppas på Dolby Atmos?

Har ju Dolby Atmos på 3 enheter redan:

Windows 10 spelburken
Windows 10 HTPC
Xbone S:pecial

Ingår tydligen 5 enheter på ett Dolby Atmos (köpte via microsoft store).
Vetti sjutsingen om det är så bra. Mjukvaruskit brukar ju inte vara en höjdare.

Jag tolkar det som OM PS5 kommer ha ex. Dolby Atmos, så kommer det vara native dvs. inbyggt i hårdvaran vilket är bättre. Min Onkyo förstärkare har Dolby Atmos "support", vad det nu menas.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Raytraycing hade vi på C64an för 30 år sedan så inget nytt under solen.

1995 för konsolen och 95 kr/månad som max för en onlinetjänst med alla spel så kanske det blir nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Har ju Dolby Atmos på 3 enheter redan:

Windows 10 spelburken
Windows 10 HTPC
Xbone S:pecial

Ingår tydligen 5 enheter på ett Dolby Atmos (köpte via microsoft store).
Vetti sjutsingen om det är så bra. Mjukvaruskit brukar ju inte vara en höjdare.

Jag tolkar det som OM PS5 kommer ha ex. Dolby Atmos, så kommer det vara native dvs. inbyggt i hårdvaran vilket är bättre. Min Onkyo förstärkare har Dolby Atmos "support", vad det nu menas.

Är riktigt sugen på att köpa till atmos högtalare till mitt klipsch biosystem, men nu om ps5 kommer ha stöd för atmos blir det ett givet köp på högtalarna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tippar på att priset hamnar på ~6000 kr.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Som man väntat, bokade en direkt på webbis när dom la upp den

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@AplAy: 660-760 USD? PS4 Pro kostar 400 USD.

PS4 pro är baserad på Jaguar för CPU och Polaris for GPU. Ena billigt gammalt skit och den andra relativt modern men trots det långt från top-of-the-line. Billiga att tillverka.

PS5 är baserad på Zen 2 för CPU, Navi för GPU. Båda på 7nm och toppmoderna. Dyrare att tillverka. Lägg till på det en SSD som förmodligen måste vara rätt stor, minst 1TB om det ska vara någon vits när spel tar 50++GB styck (Men kommer säkert versioner med 500GB eller t.om. 250GB.).

Ska de gå med vinst eller +- noll är nog runt 6k+ ingen omöjlighet tycker ju jag baserat på detta. Iofs har de kanske en jävla marginal på PS4 Pro förstås. Vilket gör att sälja PS5 +- noll kanske går för 4k. De köper ju inte deras hårdvara till samma priser vi får göra om vi köpt dem löst direkt. De kan ju sälja dem till förlust också förstås.

Återstår att se, men jag tror de kan ta ut mer i pris för denna och ser 6k+ som rimligt faktiskt med tanke på hårdvaran. Ligger i tiden nu dessutom. När PS3 kom för 7k eller vad det var så var det ju katastrof. Men nu? Många där ute är helt ok med mobiler för 6-20k och TV för 5-50k äger ju allt fler....så att konsolerna blir lite dyrare igen är ju ingen omöjlighet som jag ser det. Blir nog inte samma ramaskri om det sker liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det går fortsatt bra för AMD, härligt att se. Aktien är upp hela 50 % sedan nyår, det ska bli intressant att se vad nya Xbox hittar på, måste kunna konkurrera med både Playstation och senare Google Stadia.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Eller åtminstone en möjlighet att välja mellan både? Borde ju inte vara svårt?

Det är inget "antingen-eller"-case. Bara för att du slutar rendera ut tunga 4k-texturer så kan du inte automatiskt dra på 60fps.

För att nå 60fps i t.ex god of war eller rdr2 (om nu dessa ens spelas i 4k?) så hade de behövt dra ner på för mycket detaljer, eller andra CPU-tunga saker...