Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas att köpa? 144hz 27"

Min käre far har köpt en ny dator med 1050 och vill ha en 27" skärm till Skyrim och dylikt.
Hittade denna som verkar bra och undrar om det finns någon som kan bekräfta eller komma med bättre alternativ!
https://www.inet.se/produkt/2210952/asus-27-vg278q-144hz
Behöver även tips på DP-kabel med bra kvalitet som inte kostar en förmögenhet.

Edit: EJ curved.

Tack på förhand!
Kalle

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Hjälpsam

För Skyrim och liknande ska han absolut ha en skärm med VA panel för att få bra djup/kontrast i mörka scener.

Exempel
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s401356188&o=produ...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: Okej, ska man då köra på AOC C27G1? Verkar gå upp i pris om man inte vill ha böjd skärm men han får lära sig att leva med det säger han ^^

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem

Jag har den monitorn, en av de som Nvidia godkänd för freesync, och den har jättebra bildkvalitet.
DP-kabel medföljde monitorn, så det behöver du inte titta efter.

edit: läste gtx1080 men ser nu att det är ett GTX1050, känns lite overkill att ha 144Hz skärm till ett sådant grafikkort?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chauska:

@Fluf: Okej, ska man då köra på AOC C27G1? Verkar gå upp i pris om man inte vill ha böjd skärm men han får lära sig att leva med det säger han ^^

mycket trevligt alternativ

Skrivet av CubaCola:

Jag har den monitorn, en av de som Nvidia godkänd för freesync, och den har jättebra bildkvalitet.
DP-kabel medföljde monitorn, så det behöver du inte titta efter.

edit: läste gtx1080 men ser nu att det är ett GTX1050, känns lite overkill att ha 144Hz skärm till ett sådant grafikkort?

144 fps kanske inte sker i de flesta spel med en 1050, men en rimligt bra skärm är aldrig fel

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: Nej, det är möjligt att inte Skyrim exempelvis levererar 100+ fps (vilket skärmen egentligen levererar enligt test av Hardware Unboxed, eftersom den har en egentlig genomsnittlig övergångstid på 9.6ms istället för 6.9ms). Däremot spelar han även andra äldre spel som inte kräver lika mycket och som garanterat kommer att leverera 100+fps, och eftersom det är cirka 1000kr i prisskillnad från en 75hz så känns det ändå som en värd investering enligt mig. Men vad vet jag, jag kan inte mer om skärmar än det jag nyss lärt mig från den lilla research jag gjorde för att köpa denna.

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Skrivet av Chauska:

@Fluf: Nej, det är möjligt att inte Skyrim exempelvis levererar 100+ fps (vilket skärmen egentligen levererar enligt test av Hardware Unboxed, eftersom den har en egentlig genomsnittlig övergångstid på 9.6ms istället för 6.9ms). Däremot spelar han även andra äldre spel som inte kräver lika mycket och som garanterat kommer att leverera 100+fps, och eftersom det är cirka 1000kr i prisskillnad från en 75hz så känns det ändå som en värd investering enligt mig. Men vad vet jag, jag kan inte mer om skärmar än det jag nyss lärt mig från den lilla research jag gjorde för att köpa denna.

144hz gör stor skillnad i vanligt skrivbordsarbete, och troligtvis har han kvar skärmen längre än grafikkortet. Jag själv tycker att 1080p är lite lågupplöst för 27 tum, men om man är lite äldre och har sämre syn och skärmen en bit bort är det säkert ett bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com