Köpa från Aliexpress idag

Permalänk

Köpa från Aliexpress idag

Hur funkar det med extra avgifter och så från Aliexpress idag. Vill köpa en övervakningskamera för runt 700 och frakten går på 85 enligt sidan. Vad tillkommer utöver det?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

25% moms och kinapaketsavgift på 75kr hos Posten typ

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

25% moms och kinapaketsavgift på 75kr hos Posten typ

Ok så priserna är utan moms även om man har sverige som land på siten alltså?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ok så priserna är utan moms även om man har sverige som land på siten alltså?

Osäker, men jag tror att momsen inte är inräknad där. Du kan prova att byta land och se om priserna ändras antar jag.

Permalänk
Medlem

Om man beställer via Banggood och väljer "priority express" frakt sliper man i de flesta fall betala tull/moms/avgifter, eftersom de packar om paketen i Nederländerna.
Om man beställer nånting via Kina borde man förvänta minst 2 veckor leveranstid och ingen DOA support eller liknande, så jag rekomenderar att du köper via tex. amazon eller vilken som helst sida inom EU

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Osäker, men jag tror att momsen inte är inräknad där. Du kan prova att byta land och se om priserna ändras antar jag.

Bytte till EURO och det varkade vara samma pris.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av iknight:

Om man beställer via Banggood och väljer "priority express" frakt sliper man i de flesta fall betala tull/moms/avgifter, eftersom de packar om paketen i Nederländerna.
Om man beställer nånting via Kina borde man förvänta minst 2 veckor leveranstid och ingen DOA support eller liknande, så jag rekomenderar att du köper via tex. amazon eller vilken som helst sida inom EU

Tack för tipset! Det jag vill beställa säljs bara på aliexpress eller amazon US tyvärr. Banggood är ett friståande företag antar jag? Skulle beställa från en handlare på ali som har mycket gott rykte så det skulle nog vara ok.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd

Jag handlade transformatorkåpor från Kina för någon vecka sedan, via AliExpress, de anlände snabbt och smidigt, jag behövde inte lösa ut det den gången, men för länge sedan behövde jag lösa ut ett paket jag beställt från Japan med någon hundralapp men det var flera år sedan och det angivna värdet var högre på det, ca 800:-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Finns den inte på Wish? För där är det väl ingen extra kostnad längre?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Om man beställer via Banggood och väljer "priority express" frakt sliper man i de flesta fall betala tull/moms/avgifter, eftersom de packar om paketen i Nederländerna.
Om man beställer nånting via Kina borde man förvänta minst 2 veckor leveranstid och ingen DOA support eller liknande, så jag rekomenderar att du köper via tex. amazon eller vilken som helst sida inom EU

Kineserna brukar i min erfarenhet vara bättre än europeiska och svenska ÅF på just DOA. Superlätt att öppna dispute och oftast har du som köpare i princip garanterat rätt, antingen får du ny eller pengarna tillbaka.
Garanti/reklamation under perioden efter första veckan/veckorna så sjunker säkerheten snabbt däremot och då är lokala ÅF betydligt mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kineserna brukar i min erfarenhet vara bättre än europeiska och svenska ÅF på just DOA. Superlätt att öppna dispute och oftast har du som köpare i princip garanterat rätt, antingen får du ny eller pengarna tillbaka.
Garanti/reklamation under perioden efter första veckan/veckorna så sjunker säkerheten snabbt däremot och då är lokala ÅF betydligt mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har väldigt svårt att tro kineserna är bättre än svenska/europeiska butiker. Jag har försökt e-maila banggood tre gånger och inte fått en enda svar... Det samma kan man inte säga om tex Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag har väldigt svårt att tro kineserna är bättre än svenska/europeiska butiker. Jag har försökt e-maila banggood tre gånger och inte fått en enda svar... Det samma kan man inte säga om tex Inet.

All min erfarenhet så om något varit trasigt/skadat/slitet/saknats från en leverans så är det bara att öppna en dispute och jag fått svar inom 24h. Antingen pengarna tillbaka, ny produkt, rabatt eller ordentlig rabatt på nästa köp.
Jag har alltid tänkt att det har att göra med att kineserna är medvetna om sitt rykte och därför 'tar smällen'. Väntar man 2-3 veckor är man däremot körd.
Men det är min erfarenhet och då har jag handlat ganska ordentligt med både små och stora köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som har tips på bra och pålitliga försäljare på Sensorer, Power Supply, Krympslangar, kablar och andra el grejer? intresserad av svagström.

Permalänk
Skrivet av duharmail:

Någon som har tips på bra och pålitliga försäljare på Sensorer, Power Supply, Krympslangar, kablar och andra el grejer? intresserad av svagström.

utan att veta exakt vad du söker men Electrokit brukar ha mycket iaf.

https://www.electrokit.com/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gräver lite i gravarna här och plockar upp det här ämnet igen.

Jag beställde nyligen från Aliexpress, och postnord verkar inte ha tagit ut någon moms+tullavgift av mig, I alla fall kan jag hämta ut det på mitt utlämningsställe.

Så verkar som om moms redan var pålagt för mig i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Tull o moms kommer ofta som en faktura på posten i efterhand. Och gör den inte det så har tullverket all info du behöver för att göra en egen inbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tull o moms kommer ofta som en faktura på posten i efterhand. Och gör den inte det så har tullverket all info du behöver för att göra en egen inbetalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer inte för mig i varje fall, det har i 100% av fallen tidigare sedan PostNord ändrade sina regler skötts av PostNord genom deras momsportal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Det stämmer inte för mig i varje fall, det har i 100% av fallen tidigare sedan PostNord ändrade sina regler skötts av PostNord genom deras momsportal.

Yep, om så inte är fallet så har man endera missat SMS från Postnord eller uppgett fel mobilnummer.

Sen vimlar det av kunder som slarvigt fyllt i sina uppgifter.... "Hur svårt kan det vara?"

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Gräver lite i gravarna här och plockar upp det här ämnet igen.

Jag beställde nyligen från Aliexpress, och postnord verkar inte ha tagit ut någon moms+tullavgift av mig, I alla fall kan jag hämta ut det på mitt utlämningsställe.

Så verkar som om moms redan var pålagt för mig i det här fallet.

Ibland så slipper man undan, vissa fraktsätt kommer alltid förbi tull + moms. Sen om man får en "gåva" från en "person" så kommer man också undan. Har paketet kommit till utlämningsstället så har man klarat sig.
Köper man ofta och mycket från Ali så kan man använda sig av "agenter" så som superbuy så skickar man sakerna till deras lager där de packar allt i ett paket, så i värsta fall åker man på avgiften på 1 paket, de brukar även kunna skriva att de är en gåva från en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kineserna brukar i min erfarenhet vara bättre än europeiska och svenska ÅF på just DOA. Superlätt att öppna dispute och oftast har du som köpare i princip garanterat rätt, antingen får du ny eller pengarna tillbaka.
Garanti/reklamation under perioden efter första veckan/veckorna så sjunker säkerheten snabbt däremot och då är lokala ÅF betydligt mycket bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Jag har nog haft mer problem med svenska än med kinesiska butiker. Antagligen eftersom en dispyt med svenska butiker gör att butiken förlorar rätt mycket pengar på att hantera det medans kineser skickar nytt direkt utan diskussion.

Permalänk
Medlem

Aliexpress lönar sig absolut i vissa fall. De flesta kineser skriver ner värdet på paketet så moms/tullsatsen blir extremt låg utan man brukar mest betala Postnords administrativa avgift. Dock lönar det sig såklart inte att beställa ett mobilskal för $1 som det var på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem

Trodde det dött ut nu när man insett att handla från dessa skitsidor bara är dåliga för miljön (kvalitetsbrister/fraktens påverkan på miljön). Sen så myglas det ju med tull osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Trodde det dött ut nu när man insett att handla från dessa skitsidor bara är dåliga för miljön (kvalitetsbrister/fraktens påverkan på miljön). Sen så myglas det ju med tull osv..

Du vet att mångt och mycket av det du kan köpa i random affärer så som clas ohlson, kjell o co är precis samma grejer va?

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Du vet att mångt och mycket av det du kan köpa i random affärer så som clas ohlson, kjell o co är precis samma grejer va?

Absolut det vet jag, försöker hålla mig ifrån att köpa sånt där kvalitén är uppenbart bristande men det kan ju också ge en indikation till de svenska affärerna att vid reklamation av dessa produkter begära högre kvalité på produkterna när de produceras.

Men att affärerna bulkköper dessa saker i större partier måste väl ändå mer miljövänligt än att en och en köper var sin grej via dessa kinasiter?

Permalänk
Medlem

Om man hittar en säljare på Ali Express där det står "Ships From: Czech Republic" så är det ingen risk för moms va?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om man hittar en säljare på Ali Express där det står "Ships From: Czech Republic" så är det ingen risk för moms va?

/hulle.

Borde vara lungt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Trodde det dött ut nu när man insett att handla från dessa skitsidor bara är dåliga för miljön (kvalitetsbrister/fraktens påverkan på miljön). Sen så myglas det ju med tull osv..

Fan bryr sig om miljön? Är ändå bullshit.

Ingen som hittat lösning att kringgå postnords avgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Fan bryr sig om miljön? Är ändå bullshit.

Ingen som hittat lösning att kringgå postnords avgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Av ren medmänsklighet? T ex de som tänker på nästkommande generationer, föräldrar osv, men nu vet vi vem av dom du är.

Men för att svara på din fråga, nej. Beställ inom EU, du kan ändock åka på CN22-avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Fan bryr sig om miljön? Är ändå bullshit.

Ingen som hittat lösning att kringgå postnords avgifter?

Skickades från m.sweclockers.com

Av ren medmänsklighet? T ex de som tänker på nästkommande generationer, föräldrar osv, men nu vet vi vem av dom du är.

Men för att svara på din fråga, nej. Beställ inom EU, du kan ändock åka på CN22-avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Trodde det dött ut nu när man insett att handla från dessa skitsidor bara är dåliga för miljön (kvalitetsbrister/fraktens påverkan på miljön). Sen så myglas det ju med tull osv..

"myglas med tull"...
Varför är du så för att tullen MÅSTE finnas och betalas? Vad *** spelar de för roll? Vad tjänar tullen eller varför vill dom ens tjäna, låt posten tjäna sitt men skit i tullen.
Svenskarna med sin jävla skatt på ALLT, dra åt pipsvängen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7