Helt ny SSD redan döende?

Permalänk
Medlem

Helt ny SSD redan döende?

Började tycka att datorns prestanda gått ner, men speciellt för att Steam är omöjligt just nu, det tar timmar att "allokera" på steam och när jag väl laddat ner spelet och installerat det så står det att jag har defekta filer osv. Ingenting fungerar helt enkelt, fungerar prima överallt förutom på steam.

Kollade eventloggen, vet inte om det betyder något men det är då detta som står i bilden hela tiden.
Är en Samsung EVO 1 TB som bara är några månader gammal.

edit: Gjorde en chkdsk och fick fram detta.

Så bara att lämna tillbaka disken och få en ny på garanti?

Permalänk
Medlem

@Prixm: Första frågan är var du köpt SSDn? Är den köpt av vettig ÅF i Sverige bör det inte va en falsk disk. I så fall kan du mycket väl fått ett måndagsexemplar, satakabeln och strömkabeln kan vara trasiga/dåligt kopplade och moderkortet kan ha gått sönder.

Är hela datorn ny eller bara disken?

Kopplade du själv in den?

Mer info behövs för att kunna ge konkreta förslag, men testa olika uttag på moderkortet, annan strömkabel, annan satakabel och inte minst annan disk.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@Prixm:

Bara en koll. Du har väl inte missat att allokera minst 10% av disken för Trim (Samsung Magician)?
Kanske behövs en uppdatering av firmwaren i disken (om det finns en sån) (Samsung Magician).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Något annat försiggår än trim. Vad säger Magician om disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Prixm: Första frågan är var du köpt SSDn? Är den köpt av vettig ÅF i Sverige bör det inte va en falsk disk. I så fall kan du mycket väl fått ett måndagsexemplar, satakabeln och strömkabeln kan vara trasiga/dåligt kopplade och moderkortet kan ha gått sönder.

Är hela datorn ny eller bara disken?

Kopplade du själv in den?

Mer info behövs för att kunna ge konkreta förslag, men testa olika uttag på moderkortet, annan strömkabel, annan satakabel och inte minst annan disk.

Skrivet av sp1k3n:

@Prixm:

Bara en koll. Du har väl inte missat att allokera minst 10% av disken för Trim (Samsung Magician)?
Kanske behövs en uppdatering av firmwaren i disken (om det finns en sån) (Samsung Magician).

Skrivet av Aene:
Skrivet av Spiffman:

Något annat försiggår än trim. Vad säger Magician om disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Crystaldisk, allting är grönt. Vet inte vad allt betyder men?
https://imgur.com/a/5mzkf9C

Jag har förövrigt byt strömkabel, sata-kabel och även installerat om OS. Fortfarande samma problem.
Betyder detta att det är något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@Prixm: Första frågan är var du köpt SSDn? Är den köpt av vettig ÅF i Sverige bör det inte va en falsk disk. I så fall kan du mycket väl fått ett måndagsexemplar, satakabeln och strömkabeln kan vara trasiga/dåligt kopplade och moderkortet kan ha gått sönder.

Är hela datorn ny eller bara disken?

Kopplade du själv in den?

Mer info behövs för att kunna ge konkreta förslag, men testa olika uttag på moderkortet, annan strömkabel, annan satakabel och inte minst annan disk.

Den är köpt hos Weballen. Bara disken är ny, datorn köpte jag för kanske 1½ år sedan. Jag har byggt datorn själv och kopplat in allting själv, ja. Inga problem förrän jag bytte till en ensam SSD, alltså denna SSD. Problemen började stort för 2 månader sedan när jag bytte. Så det känns bara som att SSDn är felet, men det är väl för enkelt.

Testat allt förutom en annan disk, men det är för jag inte har en tillgänglig i denna sekund, ska testat imorgon.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Prixm:

Crystaldisk, allting är grönt. Vet inte vad allt betyder men?
https://imgur.com/a/5mzkf9C

Jag har förövrigt byt strömkabel, sata-kabel och även installerat om OS. Fortfarande samma problem.
Betyder detta att det är något annat?

Crystaldiskinfo, inte Crystaldiskmark.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Crystaldisk, allting är grönt. Vet inte vad allt betyder men?
https://imgur.com/a/5mzkf9C

Jag har förövrigt byt strömkabel, sata-kabel och även installerat om OS. Fortfarande samma problem.
Betyder detta att det är något annat?

Fast det där är väl CrystalDiskMark, tänkte CrystalDiskInfo för att få en bild liknande:

Men info från Samsung Magician skulle också ge en bättre bild:
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fast det där är väl CrystalDiskMark, tänkte CrystalDiskInfo för att få en bild liknande:
https://legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/11/960-evo-1tb.jpg

Men info från Samsung Magician skulle också ge en bättre bild:
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/product/co...

Crystaldiskinfo
https://imgur.com/a/8OSWWSb

Samsung magician
https://imgur.com/a/CRefN6w

Permalänk
Medlem

@Prixm: När jag tittar på din andra bild så är felet endast för en fil, vilket får mig att misstänka att filsystemet är korrupt på något sätt vilket brukar ge skumma fel. Börja med att formatera om disken. Ett fysiskt fel borde ge mer slumpartade fel på flera filer samt att ganska snabbt förstöra innehållet i flera filer på en mer utspridd yta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@Prixm: När jag tittar på din andra bild så är felet endast för en fil, vilket får mig att misstänka att filsystemet är korrupt på något sätt vilket brukar ge skumma fel. Börja med att formatera om disken. Ett fysiskt fel borde ge mer slumpartade fel på flera filer samt att ganska snabbt förstöra innehållet i flera filer på en mer utspridd yta.

Har precis formaterat den, dessa tester/bilder är efter att jag formaterat disken, eller ja, installerat om windows så att säga. Formateringen skedde för mindre än en timme sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Har precis formaterat den, dessa tester/bilder är efter att jag formaterat disken, eller ja, installerat om windows så att säga. Formateringen skedde för mindre än en timme sedan.

Jag tror han syftar på din chkdsk-bild från första inlägget, inte någon av efterföljande testbilderna, de bör inte kunna peka på någon enstaka fil OldComputer får gärna tillrättavisa om jag är ute och snurrar.

Verkar problemet löst med formateringen?

Permalänk
Medlem

@Prixm: Kollat att installationsmedia inte är korrupt? En korruption där kan få installationen att fungera men ge sådana här fel. Kolla även att din RAM inte är korrekt. Använd memtest86+, inte Windows inbyggda. Anledningen är att om det är fel på installationsmediet så kan det vara så att den inbyggda minnestesten i Windows är korrupt vilket kan visa felaktiga värden.

Prova även att installera om igen. Om du får exakt samma fel så är det ett statiskt fel som antagligen ligger i installationsmediet, RAM eller disken.

Hur lång tid tog det innan felet dök upp första gången?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Ibis: Helt korrekt!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Prixm:
Min 250 gb fick error som du och det blev lite olika beroende på tester, men lämnade in den och fick ny direkt.
Samsung har 5års garanti, min var några år gammal men inga problem att byta iaf.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@Prixm:

Bara en koll. Du har väl inte missat att allokera minst 10% av disken för Trim (Samsung Magician)?
Kanske behövs en uppdatering av firmwaren i disken (om det finns en sån) (Samsung Magician).

TRIM har ingenting med oallokerat utryme att göra.
Ledigt utrymme används möjligen för att balansera skrivningar.
Men alla SSD'er har redan utrymme du inte en kan se avsett för just detta.

TL;DR Du kan med gott samvete använda allt utrymme på en SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

TRIM har ingenting med oallokerat utryme att göra.
Ledigt utrymme används möjligen för att balansera skrivningar.
Men alla SSD'er har redan utrymme du inte en kan se avsett för just detta.

TL;DR Du kan med gott samvete använda allt utrymme på en SSD.

Nja, många SSDer tappar mycket prestanda om du fyller dem. Det beror helt och hållet på modellen om det är okej att fylla dem eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag tog ut skiten och lämnar tillbaka den bara, den är 2 mån gammal, så jag har reklmationsrätt och garanti på den. Får bli så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på 5045 uppstarter och en drifttid på 629 timmar? Kan det röra sig om ett visningsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Bara jag som reagerar på 5045 uppstarter och en drifttid på 629 timmar? Kan det röra sig om ett visningsfel?

Antalet uppstarter är väl lite många, (ca 84 / per dag för 60 dagar (två månader)).
629 timmar är dock bara drygt 26 dagar i 24/7.På 60 dagar är 10,48 timmar om dagen. Så inte fantastiskt mycket ändå.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Bara jag som reagerar på 5045 uppstarter och en drifttid på 629 timmar? Kan det röra sig om ett visningsfel?

Reagerade på detta också, det måste vara fel. Jag har datorn på ofta, så timmarna kan stämma, men uppstarterna förstår jag ej, inte en chans att det är så många, så något fel är det. Men ska gå lämna tillbaka skiten efter jobbet och hoppas att det inte ä några problem att få pengarna tillbaka alternativt en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollat med annan SSD och sett om du har liknande problem ?? - surt för affären om de tar tillbaka en felfri disk men egentligen är ett problem med datorn som disken satt monterad i

- dock är säkert lagringsindustrin ganska van med att deras produkter får en massa skäll och anses felaktiga trots att den reella problemet är på helt annat ställe - som glappa sladdar...

Med tanke på att din disk startas och stoppats så många gånger så skulle det kunna vara något sådant - och då är också trasiga filer en en naturlig följd av det om spänningen pga. glapp blir för låg eller försvinner mitt under skrivningarna.

Även APM och andra energispar-schemor kanske slår av och på disken många gånger per dag (som man gjorde förr med laptop snurrdiskar trots att de inte var den stora strömförbrukaren då både processor och backlight tog > 10-faldigt mer med ström, men alla skyllde på att det var disken drog ur batterierna och därmed aggressiv avstängning av spindeln...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Antalet uppstarter är väl lite många, (ca 84 / per dag för 60 dagar (två månader)).
629 timmar är dock bara drygt 26 dagar i 24/7.På 60 dagar är 10,48 timmar om dagen. Så inte fantastiskt mycket ändå.

Skrivet av Prixm:

Reagerade på detta också, det måste vara fel. Jag har datorn på ofta, så timmarna kan stämma, men uppstarterna förstår jag ej, inte en chans att det är så många, så något fel är det. Men ska gå lämna tillbaka skiten efter jobbet och hoppas att det inte ä några problem att få pengarna tillbaka alternativt en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis, jag formulerade mig som en kratta. Det var uppstarter i förhållande till drifttid jag reagerade på.
Sitter inte vid burken hemma nu, men jag kollade igår på nån av mina gamla diskar som har varit med i närmre 10 år bland annat i en laptop och den hade inte i närheten lika mycket uppstarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

TRIM har ingenting med oallokerat utryme att göra.
Ledigt utrymme används möjligen för att balansera skrivningar.
Men alla SSD'er har redan utrymme du inte en kan se avsett för just detta.

TL;DR Du kan med gott samvete använda allt utrymme på en SSD.

https://www.seagate.com/gb/en/tech-insights/ssd-over-provisio...

An SSD does not natively know which blocks of data are invalid and available for replacing with new data. Only when the operating system (OS) tries to store new data in a previously used location does the SSD know that a particular location contains invalid data. All free space not consumed by the user becomes available to hold whatever the SSD believes is valid data. This is why the storage industry created the TRIM command. TRIM enables the OS to alert the SSD about pages that now contain unneeded data so they can be tagged as invalid. When this is done, the pages do not need to be copied during garbage collection and wear leveling. This reduces write amplification and improves performance. The graphic below shows how much of a difference TRIM can make in allowing more capacity to be available for over-provisioning.

TRIM is yet another method that vendors can employ to boost over-provisioning, thereby increasing performance and drive longevity. It shows a more preferable way to reclaim SSD capacity for acceleration compared to forcing drives to permanently surrender large swaths of their capacity. Using TRIM with DuraWrite technology, or similar combinations of complementary technologies, can yield even more impressive results.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Min 6 år gamla SSD har 30000+ uptime/1900 uppstarter.

Det är med 6500 uppstarter känns lite som glapp i satakabel/strömkabeln.
Var de verkligen isatta ordentligt?

Permalänk
Medlem

Någon dag efter trådstarten så gick jag till webhallen och bytte till mig en ny, dom såg inga fel, precis som jag. Det är precis som förut, fortfarande samma problem.

När jag laddar ner spel på steam så laddas dom inte ner ordentligt, och det tar en evighet att allokera utrymme, så varje gång jag laddat ner och installerat klart det måste jag verifiera filer och det saknas alltid, och jag måste ladda ner och installera spelet minst 1-2 gånger till genom att verifiera filer tills det fungerar, ett spel på 30gb kan med andra ord ta 10 timmar att installera istället för dom 45 min det kanske tog innan. Jag har försökt förstå, men jag förstår inte.

Permalänk
Medlem

Testa om du kan få fram mer info om diskens tillstånd med det här programmet:

Hard Disk Sentinel Trial
https://www.hdsentinel.com/hard_disk_sentinel_trial.php

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Någon dag efter trådstarten så gick jag till webhallen och bytte till mig en ny, dom såg inga fel, precis som jag. Det är precis som förut, fortfarande samma problem.

När jag laddar ner spel på steam så laddas dom inte ner ordentligt, och det tar en evighet att allokera utrymme, så varje gång jag laddat ner och installerat klart det måste jag verifiera filer och det saknas alltid, och jag måste ladda ner och installera spelet minst 1-2 gånger till genom att verifiera filer tills det fungerar, ett spel på 30gb kan med andra ord ta 10 timmar att installera istället för dom 45 min det kanske tog innan. Jag har försökt förstå, men jag förstår inte.

Om problemet kvarstår skulle jag nog prova en annan S-ata port på moderkortet, dom flesta moderkort har ju 2st olika kontrollers så försöka testa en port som sitter på andra kontrollern och se om problemet kvarstår efter detta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Prixm:

Har du uppdaterat BIOS/ UEFI på moderkortet? Installerat eventuell drivrutiner (intel tex)?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021