AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu tycker jag ändå du gör samma fel som den du kritiserar. "Får samma prestanda för halva pengen" är lika subjektivt som att säga "Jag tycker AMD är bäst". Allt beror på användningsområde etc.

Varför gör jag samma fel? Att saker och ting har har andra användningsområden eller att det beror på just användningsområde har ingenting med den faktiska "objektiva" prestandan att göra. Vi alla här vet att det blir bra mycket lättare att välja ett system om man ringar in det användningsområdet man brukar sitt system. Säg om jag vill lira i 4k då kan jag lika gärna vara kvar på en sandybridge och säkerligen en Fx cpu ihopparat med ett modernt high end grafikkort men det förändrar inte att en modern cpu är objektivt snabbare än just det två cpuer jag nämnde. Spelar ingen roll om det inte är snabbare för dig i just ditt användningsområde, som insatt hårdvaro-entusiast så bör man kunna känna igen var man kan snåla och ändå få till ett bra system för ens användningsområde.

Är liksom grunden till varför Pc blev så stort, men det förändrar inte att det jag sade.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det bara jag som tycker moderkort är sjukt ospännande?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag körde ATX kort var det totalt ointressant. Men efter övergång till mITX är det mer "spännande" då tillverkarna inte riktigt får plats med allt man önskar och layout kan skilja en hel del mellan olika kort. Dock fortfarande ganska fisljummet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Så är det ju. Men varken Intel eller AMD har i sina affärsuppdrag att hålla moderkortstillverkarna om ryggen, utan de är ju egna företag som får stå på egna ben. De brukar ju lösa det genom att sluta med UEFI-uppdateringar efter ett tag till äldre moderkort. Undantaget var väl Intel som ett tag hade egna moderkort (hade ett sådant själv till min gamla PII:a) så där fanns ju absolut incitament att få folk att köpa nytt.

Sen får man väl ge Intel att de faktiskt lyckats vagga in sin trogna kunkrets i mantrat att ny CPU = Nytt moderkort. Det kan ju vara så att de får bra med licenspengar för sina chipsets, vilket kanske inte är fallet för AMD? Men nu killgissar jag bara.

Det är inte alltid så svart eller vitt. Styrkretsar (chipsets) är ju något AMD och Intel säljer till moderkortstillverkare, precis som vilken krets som helst egentligen. Så ja, båda processortillverkare tjänar så klart på att du köper ett moderkort från någon av deras samarbetspartner som är vitala för både AMD:s och Intels verksamheter; Asus, MSI, Gigabyte, Asrock, osv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

@Aka_The_Barf: Bara kolla på GamersNexus video
https://www.youtube.com/watch?v=jIkQCszgW5Q

I snitt ca 0%, men det varierade ca +-10% åt bägge hållen

skillnaden låg hur olika moderkorts tillverkade satte sina autotimings på minnen helt enkelt, hade mina misstankar om att skillnaden inte var så stor.

Skrivet av AMD-FX:

Har inte följt tråden nåt speciellt, men enligt rykte så kommer kanske inte äldre moderkort att funka med Ryzen 3000 serien

https://www.youtube.com/watch?v=Bhz7C4WGos0

tror att inte alla nya cpuer kommer fungera, tex om 12 och 16 kärnor kommer kan det nog bli svettigt för gamla x3xx brädor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som om en del moderkortstillverkare (MSI) snålast med flashlagring för BIOS/UEFI för chipset 300-serien vilket gör att de inte lär få officiellt stöd för Zen2. Asus har patchat deras moderkort i flera veckor så dessa ska vara okej. Mitt TUF B350M har 128Mb flash rom och klarar sig. En del MSI kort kom bara med 16Mb och verkar inte klara sig. Finns säkert fler drabbade tillverkare också.

https://www.guru3d.com/news-story/ryzen-zen-2-procs-incompati...

Edit: såg att AMD-FX varit inne på ämnet redan.

Edit2: jag kan ha blandat ihop enheter, samt att MSI också allmänt kan skylla på storleken för flash. Hinner inte grotta in mig förens kvällen tidigast).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkar som om en del moderkortstillverkare (MSI) snålast med flashlagring för BIOS/UEFI för chipset 300-serien vilket gör att de inte lär få officiellt stöd för Zen2. Asus har patchat deras moderkort i flera veckor så dessa ska vara okej. Mitt TUF B350M har 128Mb flash rom och klarar sig. En del MSI kort kom bara med 16Mb och verkar inte klara sig. Finns säkert fler drabbade tillverkare också.

https://www.guru3d.com/news-story/ryzen-zen-2-procs-incompati...

Edit: såg att AMD-FX varit inne på ämnet redan.

Skickades från m.sweclockers.com

kanske kan komma någon form av lista på de cpuer dom lagt in på de med lite utrymme eller mer troligt flera olika bios beroende på vilken ny cpu man har, lite bökigare men troligtvis helt funktionellt. AMD kommer nog försöka hålla sitt löfte på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske kan komma någon form av lista på de cpuer dom lagt in på de med lite utrymme eller mer troligt flera olika bios beroende på vilken ny cpu man har, lite bökigare men troligtvis helt funktionellt. AMD kommer nog försöka hålla sitt löfte på ett eller annat sätt.

Jo, det vore en smidigare lösning om det skulle vara problem med minnesmängden.

Om inte annat lär det nog vara folk som hackar och fixar bios, iallafall för mer populära modeller som har dåligt stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2700x på steroider

Det verkar som om AMD släpper en 2700x som 50-års firande och har vi lite tur så blir det på steroider
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversary-editi...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Det verkar som om AMD släpper en 2700x som 50-års firande och har vi lite tur så blir det på steroider
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversary-editi...

Hm, Zen 2 är då nog inte helt redo än för en maj-release om detta nu stämmer. Efter Computex kanske?

Hur pass väl binnade blir dessa chips måntro? Var det inte så att de flesta (om inte alla) av Ryzen 2 CPU:erna gick stenhårt i frekvensväggen kring 4.3-4.4 GHz? Max-rekordet för 2700X på LN2 var 6.0 GHz, och då krävdes det en VCORE på 1.85V:

https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-6-ghz-world-record-ove...
https://hwbot.org/submission/3837155_theoverclocker_cpu_frequ...

Utöver detta så verkar även Ryzen-CPU:erna degradera rejält fort om man matar på med över 1.4-1.425V:
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/bbxot0/psa_the...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Det verkar som om AMD släpper en 2700x som 50-års firande och har vi lite tur så blir det på steroider
https://wccftech.com/amd-ryzen-7-2700x-50th-anniversary-editi...

De har ju producerat på 12nm ett tag nu så ett och annan "golden chip" lär de ju kunna vaska fram. 5.0Ghz är nog bara att glömma, även om det hade suttit som en sup efter maten på 50-årsfirandet. Men 4.5Ghz är nog inte alls omöjligt. Dock verkar ju som det blir i ganska stora volymer, så det kanske bara handlar om ett speciellt tryck på värmespridaren eller något sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är inte alltid så svart eller vitt. Styrkretsar (chipsets) är ju något AMD och Intel säljer till moderkortstillverkare, precis som vilken krets som helst egentligen. Så ja, båda processortillverkare tjänar så klart på att du köper ett moderkort från någon av deras samarbetspartner som är vitala för både AMD:s och Intels verksamheter; Asus, MSI, Gigabyte, Asrock, osv.

Ja, självklart tjänar båda pengar på att kränga chipset till moderkortstillverkarna. Jag spekulerade mest i om det kan vara så att Intel har högre marginaler på sina chipsets så att det blir ett självändamål att "tvinga" folk att köpa nya moderkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Ja, självklart tjänar båda pengar på att kränga chipset till moderkortstillverkarna. Jag spekulerade mest i om det kan vara så att Intel har högre marginaler på sina chipsets så att det blir ett självändamål att "tvinga" folk att köpa nya moderkort.

Intel har högre marginaler på praktiskt taget alla sina produkter jämfört mot AMD, så förmodligen. Men både AMD och Intel tjänar oavsett sina respektive marginaler på att du som konsument köper nytt moderkort. Hur mycket har ingenting med känslor att göra, utan båda är företag som finns för att tjäna pengar och det gör de bland annat genom att du köper ett moderkort med en (ny) styrkrets. Att Intel gör som de gör är inte konstigt. Tråkigt? Ja.

Det som egentligen är intressant att spekulera i är varför AMD väljer att slå på stora trumman kring kompatibilitet, för ur deras perspektiv komplicerar det bara saker. För Intel är livet enklare tekniskt då de slipper ha äldre saker i åtanke. Det är även enklare att börja om på ny kula i säljkanalerna när de byter plattform varannan generation. Båda delar är viktiga oavsett vilken av parterna man pratar med.

Min bästa gissning är att AMD gör det av ren goodwill (inte för att de är snälla, utan en underdog som behöver alla USP:ar de kan få) och att de därigenom kan låsa entusiaster till sin plattform då samma moderkort (oftast) kan användas någon generation eller två längre än Intel. Tröskeln att byta plattform till Intel vid uppgradering blir högre om man har ett fungerande moderkort. Har samtidigt extremt svårt att se att AMD inte skulle byta plattform mer frekvent om de var i samma sits som den konkurrent som är klart störst och har större utrymme att göra mer av vad de vill på marknaden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Intel har högre marginaler på praktiskt taget alla sina produkter jämfört mot AMD, så förmodligen. Men både AMD och Intel tjänar oavsett sina respektive marginaler på att du som konsument köper nytt moderkort. Hur mycket har ingenting med känslor att göra, utan båda är företag som finns för att tjäna pengar och det gör de bland annat genom att du köper ett moderkort med en (ny) styrkrets. Att Intel gör som de gör är inte konstigt. Tråkigt? Ja.

Det som egentligen är intressant att spekulera i är varför AMD väljer att slå på stora trumman kring kompatibilitet, för ur deras perspektiv komplicerar det bara saker. För Intel är livet enklare tekniskt då de slipper ha äldre saker i åtanke. Det är även enklare att börja om på ny kula i säljkanalerna när de byter plattform varannan generation. Båda delar är viktiga oavsett vilken av parterna man pratar med.

Min bästa gissning är att AMD gör det av ren goodwill (inte för att de är snälla, utan en underdog som behöver alla USP:ar de kan få) och att de därigenom kan låsa entusiaster till sin plattform då samma moderkort (oftast) kan användas någon generation eller två längre än Intel. Tröskeln att byta plattform till Intel vid uppgradering blir högre om man har ett fungerande moderkort. Har samtidigt extremt svårt att se att AMD inte skulle byta plattform mer frekvent om de var i samma sits som den konkurrent som är klart störst och har större utrymme att göra mer av vad de vill på marknaden.

AMD har ju dock haft den principen även när marknadsandelarna var mycket närmare 50/50 än vad de är idag, men det kan ju hända att det är väl etablerat att det är så det "skall vara" på AMD's plattformar och det skulle bli en besvikelse bland kunderna om de gjorde som Intel, och idag så sprids den besvikelsen snabbt via olika kanaler så de vågar nog inte ändra sig. Sen är det väl som jag skrev också ett bra säljknep. Om både Intel och AMD tvingade folk till ny plattform vid varje generation skulle ju de som idag sitter på AMD ha större anledning att helt omvärdera alternativen och även titta på Intel's produkter, men sitter man redan på moderkort och minne som kommer funka så är det ju en lägre tröskel att välja AMD även vid nästa köp.

Som du säger så är det ju så att företag inte ägnar sig åt goodwill för att de är filantroper utan det handlar ju om en bedömning av vad som långsiktigt ger mer klirr i kassan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

AMD har ju dock haft den principen även när marknadsandelarna var mycket närmare 50/50 än vad de är idag, men det kan ju hända att det är väl etablerat att det är så det "skall vara" på AMD's plattformar och det skulle bli en besvikelse bland kunderna om de gjorde som Intel, och idag så sprids den besvikelsen snabbt via olika kanaler så de vågar nog inte ändra sig. Sen är det väl som jag skrev också ett bra säljknep. Om både Intel och AMD tvingade folk till ny plattform vid varje generation skulle ju de som idag sitter på AMD ha större anledning att helt omvärdera alternativen och även titta på Intel's produkter, men sitter man redan på moderkort och minne som kommer funka så är det ju en lägre tröskel att välja AMD även vid nästa köp.

Som du säger så är det ju så att företag inte ägnar sig åt goodwill för att de är filantroper utan det handlar ju om en bedömning av vad som långsiktigt ger mer klirr i kassan.

Förstår vad du menar! I AMD:s prime innan Intel släppte Conroe hade dock AMD inte samma direkta kontroll över sina plattformar då förlitade sig mycket på tredjepart för sina styrkretsar, till skillnad från idag där alternativen är en styrkrets från AMD eller en från ... AMD. Det jag vill säga med det egentligen är att de nu, till skillnad från förr, faktiskt har kontroll över hela kedjan på ett annat sätt.

Sen ligger det nog mycket i det du säger om att det "skall vara" så med AMD och att ramaskriet skulle bli stort om de följde i Intels fotspår med kompatibilitet över två generationer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har ju dock haft den principen även när marknadsandelarna var mycket närmare 50/50 än vad de är idag, men det kan ju hända att det är väl etablerat att det är så det "skall vara" på AMD's plattformar och det skulle bli en besvikelse bland kunderna om de gjorde som Intel, och idag så sprids den besvikelsen snabbt via olika kanaler så de vågar nog inte ändra sig. Sen är det väl som jag skrev också ett bra säljknep. Om både Intel och AMD tvingade folk till ny plattform vid varje generation skulle ju de som idag sitter på AMD ha större anledning att helt omvärdera alternativen och även titta på Intel's produkter, men sitter man redan på moderkort och minne som kommer funka så är det ju en lägre tröskel att välja AMD även vid nästa köp.

Som du säger så är det ju så att företag inte ägnar sig åt goodwill för att de är filantroper utan det handlar ju om en bedömning av vad som långsiktigt ger mer klirr i kassan.

Och med detta så var det många som ploppa i lite för kraftfulla cpuer i sina gamla budget mobos å så sade det POFF. Sådant vill ju alla företag slippa, och intel har både varit striktare och haft mer kontroll över sina partners än vad AMD har haft.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Och med detta så var det många som ploppa i lite för kraftfulla cpuer i sina gamla budget mobos å så sade det POFF. Sådant vill ju alla företag slippa, och intel har både varit striktare och haft mer kontroll över sina partners än vad AMD har haft.

Finns det faktiska rapporter om det där eller hittar du på, är det "hörsägen"?

Samma problem borde vara i det närmaste epidemiskt om det fanns idag. Det finns en drös "knäckebrödsbrädor" i B350-serien som har stöd för 2700X, som jag personligen inte tycker borde ha det men antingen så klarar VRÄM faktiskt av det, eller så har folk sunt förnuft och låter bli, eller så kan det vara så att folk som köper "billigast möjliga B350" kanske inte har i planerna eller i sin budget att införskaffa en processor som skulle få VRM att ge upp.

Kan också vara så att säkerhetstänket är bättre nu än då. Att moderkortet stänger av sig om det överbelastat istället för att som förr bokstavligen "köra så det ryker!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det faktiska rapporter om det där eller hittar du på, är det "hörsägen"?

Samma problem borde vara i det närmaste epidemiskt om det fanns idag. Det finns en drös "knäckebrödsbrädor" i B350-serien som har stöd för 2700X, som jag personligen inte tycker borde ha det men antingen så klarar VRÄM faktiskt av det, eller så har folk sunt förnuft och låter bli, eller så kan det vara så att folk som köper "billigast möjliga B350" kanske inte har i planerna eller i sin budget att införskaffa en processor som skulle få VRM att ge upp.

Kan också vara så att säkerhetstänket är bättre nu än då. Att moderkortet stänger av sig om det överbelastat istället för att som förr bokstavligen "köra så det ryker!"

Självklart hittar jag på... Det e ju det man vill göra på ett forum man spenderat ett decennium på, du har så rätt...

Klart det är bättre nu, förr var det rena vilda västern på den fronten. Inte bara AMD hade problem med mobos som smällde men på amd fronten var det just för att folk körde med bla 140w phenoms på moderkort som max stödde säg max 125w cpuer å så sade det bam efter ett tag. Faktum är att ett av mina mobos gick upp i rök när jag gick från cpun i sign till en phenom 2 x4 955be, men problemet med mobos som small var inte så ovanligt på just amd fronten sen långt tidigare just för att amd inte hade lika bra kontroll som intel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Självklart hittar jag på... Det e ju det man vill göra på ett forum man spenderat ett decennium på, du har så rätt...

Klart det är bättre nu, förr var det rena vilda västern på den fronten. Inte bara AMD hade problem med mobos som smällde men på amd fronten var det just för att folk körde med bla 140w phenoms på moderkort som max stödde säg max 125w cpuer å så sade det bam efter ett tag. Faktum är att ett av mina mobos gick upp i rök när jag gick från cpun i sign till en phenom 2 x4 955be, men problemet med mobos som small var inte så ovanligt på just amd fronten sen långt tidigare just för att amd inte hade lika bra kontroll som intel.

OK, men... Hur har det då relevans idag? Om jag inte misstolkar dig så menar du att AMD helst hade haft det som Intel, att man vart tvungen att byta mobo varannan eller varje generation, och ditt argument var då bland annat att "förr så var det ett problem att folk satte en för kraftig CPU i ett för klent mobo", men hur är det relevant idag?

Jag kan självklart bara tala för mig själv, men en av anledningarna att jag valt mest AMD genom åren är just för att slippa byta moderkort så ofta. (oftast) nya minnen blir dyrt, nytt mobo blir dyrt, ny Windowslicens blir dyrt, och att installera allt rent fysiskt blir krångligt, och att behöva installera om Windows är också krångligt. Genom att bara kunna köpa ny CPU så blir tidsåtgången betydligt mindre, och vad det är värt beror såklart på hur man värderar sin fritid, men själv slipper jag gärna så mycket "terapiarbete" som möjligt, så jag skulle inte säga att det finns några fördela överhuvudtaget för mig som användare att behöva köpa nya grejer och krångla med installationen bara för att det begränsats på artificiell väg.

För Intel är det etablerat att det såklart är en fördel då de drar in mer deg den vägen och de behöver ju inte installera komponenter och operativ åt sina kunder, men att det är något som även AMD "helst" skulle vilja ha tror jag inte.

De hade kunnat hoppa på det tåget med Ryzen, eftersom många nog hade uppgraderat oavsett med tanke på prestandalyftet från FX-serien.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Personligen så känns det som ett icke problem oavsett plattform, varför skulle jag byta cpu med så kort intervall ändå? Visst är de ett fint plus om man sitter på ett bra x470 mobo å kunna ploppa i en Ryzen 3000 men då byter man ju en ny cpu mot en annan ny. Intels modell kanske påverkar den köpglada entusiasten men är knappast ett problem för den som byter med mer resonliga mellanrum.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Personligen så känns det som ett icke problem oavsett plattform, varför skulle jag byta cpu med så kort intervall ändå? Visst är de ett fint plus om man sitter på ett bra x470 mobo å kunna ploppa i en Ryzen 3000 men då byter man ju en ny cpu mot en annan ny. Intels modell kanske påverkar den köpglada entusiasten men är knappast ett problem för den som byter med mer resonliga mellanrum.

I så fall så är det väl ett ickeproblem åt båda hållen? Köper man inte nytt så ofta så köper man ju allt nytt oavsett, men vad är då nackdelen med att låta de som hellre väntar än att köpa allt nytt iställlet köpa endast en ny CPU? Det borde generera mer pengar.

Gruppen som faktiskt vill uppgradera utan att köpa nytt moderkort genererar ju annars inga pengar alls, tills de köper nytt.

Jag personligen har haft 2-3 olika processorer till varenda AMD-bräda jag ägt. Så att säga att "de flesta" inte uppgraderar så ofta så det är inget problem blir något snedvridet.

Lägg därtill att det dödar entusiasmen för nya produkter. Rimligen blir man mer exalterad över en produkt man är möjlig köpare till än en som det är kul att läsa om, men man inte tänker köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag har inte sagt att de är ett problem åt något håll, jag sa att för mig är det inget problem att byta allt när jag väl köper nytt då jag inte finner någon poäng med å uppgradera saker för sakens skull. Jag pratar ur min position som konsument inte som ägare av ett företag som ska tjäna pengar.

Sen behöver du inte lägga ord i min mun, jag skrev inte att de flesta inte uppgraderar så ofta jag skrev att de för den vanliga konsumenten inte är ett större problem.

Och när vi ändå är igång, tagga ner lite och låt folk ha åsikter. Man behöver inte överbevisa alla som inte delar din uppfattning och jag tycker du har en nedsättande ton överlag.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Jag har inte sagt att de är ett problem åt något håll, jag sa att för mig är det inget problem att byta allt när jag väl köper nytt då jag inte finner någon poäng med å uppgradera saker för sakens skull. Jag pratar ur min position som konsument inte som ägare av ett företag som ska tjäna pengar.

Sen behöver du inte lägga ord i min mun, jag skrev inte att de flesta inte uppgraderar så ofta jag skrev att de för den vanliga konsumenten inte är ett större problem.

Och när vi ändå är igång, tagga ner lite och låt folk ha åsikter. Man behöver inte överbevisa alla som inte delar din uppfattning och jag tycker du har en nedsättande ton överlag.

Jag får be om ursäkt om du rycktes med i den virvelvinden. Det jag för är ett vidare resonemang och en stark polemik mot de som säger att AMD vill/borde göra som intel och låsa ner sina produkter så att man måste köpa allt nytt när man uppgraderar. Det gillar jag verkligen inte så jag blir upprörd när det går i den riktningen, men det var inte riktat mot dig, utan mer ett bidrag till diskussionen i allmänhet.

Jag tycker ju att det är väldigt kul att varje år köpa ny CPU till mitt befintliga moderkort och vill att det skall vara så. Att folk då sitter och säger att det är onödigt överlag drar igång mig. Men det sa ju inte du utan du pratade om ditt personliga uppgraderingsmönster, så återigen, ber om ursäkt att du drogs med där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vash:

@Ozzed: Personligen så känns det som ett icke problem oavsett plattform, varför skulle jag byta cpu med så kort intervall ändå? Visst är de ett fint plus om man sitter på ett bra x470 mobo å kunna ploppa i en Ryzen 3000 men då byter man ju en ny cpu mot en annan ny. Intels modell kanske påverkar den köpglada entusiasten men är knappast ett problem för den som byter med mer resonliga mellanrum.

Och hur bra grafikprestandan är på en dator är ett ickeproblem för de stora skaran. Det är ytterst få, knappt någon andel om ser totalt på jorden befolkning som behöver byta grafikkort i sin dator utan då köper de istället en ny dator.

Nå problemet med att låsa processorer så hårt till ett moderkortsmodell så att de likaväl kunde ha varit fastlödda är många. Förutom det blir dyrt att göra små uppgraderingar, så blir det dyrt för butiker och annat att lagerhålla flera modeller, svårt för konsumenter att få tag på reservdelar etc.
Så seriösa tillverkare av precis allt, bör undvika att göra olika modeller av precis allt bara för att de kan.

Tar vi AM4 så tycker jag det verkar vara en rimlig balans, det känns rimligt med en plattform tills DDR5.

Permalänk
Inaktiv

Kompatibilitet är ett tveggat svärd. Utvecklingen går framåt och min erfarenhet är att AMDs plattformar har sackat efter jämfört med Intel. Givetvis så skall man inte göra en Intel och införa artificiella begränsningar bara för att. Jag bytte processorer betydligt oftare förr än nu, men det är för att utvecklingen har knappt gått framåt så pass mycket för att det ska vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kompatibilitet är ett tveggat svärd. Utvecklingen går framåt och min erfarenhet är att AMDs plattformar har sackat efter jämfört med Intel. Givetvis så skall man inte göra en Intel och införa artificiella begränsningar bara för att. Jag bytte processorer betydligt oftare förr än nu, men det är för att utvecklingen har knappt gått framåt så pass mycket för att det ska vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det exakt som har sackat efter i AMDs befintliga plattform (pga att de behållit AM4 och det runt om) enligt din erfarenhet. Var inte rädd för detaljer eller riktig fakta. Och hur mycket har det påverkat?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får be om ursäkt om du rycktes med i den virvelvinden. Det jag för är ett vidare resonemang och en stark polemik mot de som säger att AMD vill/borde göra som intel och låsa ner sina produkter så att man måste köpa allt nytt när man uppgraderar. Det gillar jag verkligen inte så jag blir upprörd när det går i den riktningen, men det var inte riktat mot dig, utan mer ett bidrag till diskussionen i allmänhet.

Jag tycker ju att det är väldigt kul att varje år köpa ny CPU till mitt befintliga moderkort och vill att det skall vara så. Att folk då sitter och säger att det är onödigt överlag drar igång mig. Men det sa ju inte du utan du pratade om ditt personliga uppgraderingsmönster, så återigen, ber om ursäkt att du drogs med där.

Kan du peka ut ett enda inlägg där någon har sagt det som du får för dig att de har sagt?

Det bästa hade ju så klart varit om nya generationer av cpuer funkade i gamla mobos såvida de inte kommer med någon helt ny teknik. Eller ännu bättre om det var som förr i tiden att alla cpuer från både amd och intel funkar på samma sockel men nu är det inte så och det är ju så för att det handlar om pengar. Men inte bara det, utan att företagen vill slippa dålig publicitet genom att tillåta användaren ha alltför stor frihet som AMD tillät förr i tiden.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

2700x på steroider

Hittade denna 2700x på en kinesisk sida där får den nya 2700x 4,3/3,7 GHz läste förs som 3,7/4,7 sorry det blev fel
https://www.chiphell.com/forum.php?mod=viewthread&tid=1984030...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Pauls711:

Hittade denna 2700x på en kinesisk sida där får den nya 2700x 4,3/4,7 GHz vilket är ganska bra enligt mig

https://www.chiphell.com/forum.php?mod=viewthread&tid=1984030...

Ser ingenting om såna klockfrekvenser i länken, däremot 4,3/3,7 GHz (vilket gäller även dagens 2700X). Säkert du inte läste fel? Det enda jag får ut av den länken är att det spekuleras om högre klockfrekvenser med något luddigt om att AMD kan(?) skruvar upp frekvensen till 4,0 GHz i base och 4,5 GHz i turbo.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: hej du ser bättre mig tack

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.