Vilka moderna konsoler äger du just nu?

Permalänk
Medlem

Har ingen själv så avstår röst, det finns dock ett PS4 i hushållet men inget jag använder.

Permalänk
Gallerikonnässör

Modern konsol, hmm...
"Mitt N64 var typ omodernt när det kom så det räknas inte. Men juste jag har ju ett PS3 som jag använder som mediastation, den är mode.. Nej den släpptes för 12 år sen"
Så, nej ingen modern konsol.
Men kommer PS5 med blu-ray läsare är det kanske dags att pensionera min PS3a.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Avstängd

Inte en enda.

#PCMASTERRACE så att säga. Senast jag hade en konsol var när Nintendo 64 kom ut, sedan dess har förnuftet tagit mig till fånga.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Hade en PS4 ett tag som jag efter något år bytte mot PS4 Pro (hade precis köpt en 4K TV). Då började jag på allvar köpa spel (digitalt dumt nog) men har egentligen bara varvat ett spel - Bloodborne + DLC. Nu fick jag roligt nog reda på att PS5 blir bakåtkompatibel vilket gör att jag med gott samvete kan sälja PS4an och inte ha någon konsol alls då jag för inte alltför längesedan skaffat ett 2080Ti. Personligen har jag för lite tid för att lira både på konsol och PC (iaf just nu).

Även ägt en 3DS som jag hade ett kort tag men sålde pga bristande intresse. Zelda var dock coolt! Hade även en WiiU som jag lirade en del (bara Nintendos egna spel) och funderade ett tag på en Switch men eftersom jag verkligen aldrig kör bärbart finns det ingen riktig mening att skaffa den om det bara hade varit för Odyssey och Zelda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag hade visserligen en Amiga CD32 (eller, har kvar snarare), men är ingen konsolmänniska antar jag. För familjens räkning har vi dock skaffat en Wii, som inte är helt modern kanske, samt en Wii U. Fantastiskt trevliga burkar. Bra för barnen, ganska bra utbud av billiga spel på typ Tradera eller liknande, och om man lägger ner lite arbete kan man ju även installera emulatorer etc på både Wii och Wii U. Vår Wii har även gjort att vi kan pensionera vår Gamecube som inte kommit till mycket användning, den är helt ersatt av Wii.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Playstation 4 Pro, hade en PS4 men den började försöka spotta ut skivor konstant så uppgraderade.
Har främst spelat Dark Souls 2, 3 och Bloodborne på den.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Av en ren slump. Det fans ett exemplar kvar av Xbox One X Project Scorpio Edition i en Webhallen butik efter releasen. Kunde inte låta bli och köpa den då. Har två Xbox 360 sedan tidigare, var av den ena är den vit/blå Star Wars Edition. Tycker om dom lite mer udda utgåvorna om dom är i min smak.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Enda anledningen jag är sugen på en Xbox one s nu, pga dess UHD-spelare

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

PS4 Pro som samlar damm. Spelade en del Bo4 när det var nytt och min speldator var ur funktion, men sen dess har det mest stått. Spelat lite med tjejen men inte mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Wii som såldes och så köpte jag en Wii U istället.
Jag var/är helt hooked på New Mario Bros, så jag var tvungen att införskaffa Wii U för att få nya spelen. Köpte även Skyward Sword och 3D Mario, men det föll inte i smaken.
Funderar på en Switch för att spela Breath of the Wild och nya Mario, meeen det har inte blivit av ännu.

Grabben tjatade om Fortnite. (suck) Så barnens Xbox 360 packades ner i låda och lades i förrådet (och blev sedermera stulen), en PS4 Pro köptes till barnens rum istället. Inte mig emot, God of War 4 var en spelupplevelse jag kommer att minnas!

Jag har även en Nintedo DS med R4i och massor med spel. Den har blivit spelad mycket på, men ligger numera bortglömd i byrålådan.

Konsol som inte var med i pollen:
RPi med retrospel i sovrummet.
Och ett annat RPi projekt är en GameBoy Zero. Alla delar är införskaffade men sedan stannade det av tyvärr. Man kanske skulle sätta ihop den?

Permalänk
Medlem

Ingen faktiskt. Var inne på Xbox One länge innan de visades upp. Hoppades ju på stordåd, och eftersom jag hade en 360 kändes det som en naturlig väg att gå. Men deras (både PS4 och One) hårdvara var ju mellanmjölk lång väg så kände att det får bli PC istället. Ett byte jag är extremt nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Äger:
Nintendo Wii U som inte används
Nintendo 3DS spelar Pokemon just nu dock första gången jag ska försöka klara ett Pokemon spel
Sen äger jag inga andra moderna konsoler.

Äger dock äldre konsoler som:
Nintendo 8Bit
Super Nintendo
Game Cube
Game Boy
Game Boy Pocket
Game Boy Color
Game Boy Advance
DS Lite
Nintendo Wii
Master System
Mega Drive
Mega CD
Sega 32x
Dreamcast
Game Gear
Amiga CD32
Vectrex
Playstation 1

Spelar dock mest på Dator!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Switch. Första konsollen sedan NES som barn. För att ha något att lira med frugan samt på resande fot

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har varit överraskande nöjd med min switch som jag på förhand dömde ut men införskaffade i slutet av 2017 för Zelda. Har utöver den en xbox one s på ingång mycket motiverat av priset, UHD spelare samt bristen av racing sims till switchen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

En Ps4 Pro God of War edition som jag köpte till min sambo i 25 års present, köpte det för att hon ville ha ett PS4 och jag tyckte det var snyggt. Ett Switch som hon köpte nån gång, roligare coop spel till denna. Konsolerna används mest av min sambos bror som även har ett xbox one (Osäker på modell)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch.

Varför? Jag vet inte riktigt, den verkade mest annorlunda från PC och hade en del exklusiva titlar.
Det såg ut att finnas en homebrew-scen och det gick att starta linux på den.

Sen var jag lite rädd att en stationär konsol bara skulle bli stående och att jag skulle använda datorn istället. Med switchen har det faktiskt blivit en del handhållet spelande också, nog mer än framför tvn.

Största bakslaget med switchen är att man får ta med sig hela dockan om man vill koppla in den till en tv. Det andra är att i dockat läge är den kinkig med vilka laddare den tål. Så det är inte jättesmidigt om man är hemma hos en polare och trodde det skulle räcka med en usb-c-laddare och en hdmi-kabel. Eller om man besöker ett hotellrum och vill använda rummets tv.

Spelar man handhållet och vill koppla in laddaren, så sitter kontakten på undersidan. Du kan alltså inte vila den mot magen på något smidigt sätt eller stäla den på ett bord och använda kickstanden. Så den kan inte bli ståendes permanent på nattduksbordet, eftersom den då inte kan laddas.

Men jag antar att Nintendo designade den för att inkopplad till en TV, det är den bara om man är hemma. Och använder man den mobilt, ja då vill man aldrig ha en laddare inkopplad. Det gör ont i hjärnan på mig, men Nintendo tycker säkert det är korrekt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Äger:
NES
SNES
N64
Gamecube
Wii (4st)
Wii U
PS1
PS One
PS2
PS2 Slim
PS3
PS4 Slim
Xbox
Xbox One S
3DS
New 3ds XL
Switch
PSP
Spelar på samtliga konsoller med jämna mellanrum, de moderna konsollerna är väl de som spelas minst på (med undantag för Switchen, det är nog den bästa konsollen som någonsin släppts). Men måste nog införskaffa Segas konsoller också för klassiker som bl.a Golden Axe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Borde ju kunna rösta även om man inte äger någon...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en switch, byttes en ps4 mot den och ett av dom bästa byten jag gjort

Ps4an användes en gång tror jag, jag startade den iaf.

Annars har jag en Xbox, Xbox 360, ps2, wii, och switch just nu

Permalänk
Medlem

PS4, men är sugen på en Nintendo Switch också!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Zero Zip Nada! (Ni glömde det svarsalternativet)

Den senaste var en PS4a vilket egentligen bara var en Destinystation som köptes på releasedagen av just Destiny. När jag lessnade på det så såldes den.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte riktigt acceptera att jag helt enkelt inte tycker att konsoler (eller spel över huvud taget egentligen) är särskilt roligt sedan typ... 2008 där nånstans och köper fortfarande framförallt alla Nintendokonsoler (äger 3x 3DS, 1 Switch, 1 Wii u, samt givetvis wii, gamecube, n64, 2 gameboy och 1 gameboy advance) men äger också en PS4 PRO som jag köpte för cirka ett år sen.

Mina modernare konsoler, alltså ps4 pro, wii u, switch och 3ds använder jag i stort sett aldrig och har ärligt talat i stort sett aldrig använt dem ordentligt heller, vid undantag av specifika spelsläpp som exempelvis BOTW eller OOT3D/MM3D etc. PS4 PRO köpte jag i samband med SotC-remaken, men har inte rört den sen dess heller.

Det är tråkigt, för jag önskar verkligen att jag hade intresset fortfarande, för jag vet precis hur magiskt det kan vara när man hittar ett spel man verkligen gillar. Men det är väldigt sällan nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har min Dreamcast inkopplad till TV'n i sovrummet faktiskt. Ansluten via VGA-porten. Gammal som fan men fortfarande en härlig plattform.

Min står just mest fint i hyllan, med majoriteten japanska spel bredvid. Tycker japanska är så mycket snyggare pga spinensen och obi
Var ett tag sen jag kopplade in den faktiskt, dyrkar Sonic Adventure spelen och Shenmue mest.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

om nintendo Switch kan gå ner till den prisnivån där den här hemma dvs runt 2000kr så kan det bli ett köp.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nintendo Wii U därför att Bayonetta...

Min förra konsol innan dess var Philips G7000.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Tjejen har en switch som är modern men annars är det PC för hela slanten som gäller här hemma

Permalänk
Medlem

Playstation 4 Pro
Den konsol jag kör mest på, kör mest bilsimulatorer, så jag vill ha garanterat 60 fps i 1080p. Mycke snabbare menyer än Xbox One och aldrig krångel med inloggning. Har både stol och ratt till min PS4 + VR

Wii U
Den Nintendo konsol jag använt mest, har ca 15 spel till den + flera Wii U Remote. Bästa party konsolen ever!

Nintendo Switch
Köpte en endast för Mario Odyssey, har knappt rört Switch senaste halvåret. Ångrar nästan att jag köpte denna pga många av spelen jag redan har kört på Wii U återlanserats på Switch utan större förbättringar till dyra pengar.

Xbox One S
Köpte Xbox 360 först pga en tjejkompis som jag spelar mycke älskar Xbox 360 och Halo + NHL, så det blev även en Xbox One S när Halo 5 slääpptes + fortsatt NHL och Forza spelen...

New Nintendo 3DS
Köpte en New 3DS XL för ca 3 år sedan mest för kunna ha på resor, får alltid plats i bröstfickan, mycke enklare än Switch att transportera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield (är väl ändå åtminstone semi-konsol innevarande generation?), PS3, PS1 och C64. Vet inte var jag gjort av min Sega Mega Drive, om den sålts eller skickats vidare i släkten...

För övrigt intressant resultat om än inte förvånande på detta forum att det som är längst ifrån PC-spelande är populärast och sen i fallande skala.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Xbox One X, köpte det för RDR2 och har väl lirat max 10 timmar på det under oktober månad och har sen dess samlat damm i tv bänken.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.