Permalänk
Medlem

Jag kan ju bidra med att (också!) säga att Ownits support OCH bemötande har varit superb vid mina, få samtal iaf, rätt ska va rätt. *credit*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Klagade du precis på att du får mer än du betalar för? Även om förra ISPn gav ännu mer?

Har nog aldrig fått högre än jag betalt för och då har jag bott på flera ställen och nu har jag även fiber rätt in i lägenheten.

Nej, vad får dig och de som gillat ditt inlägg att tro det?
Jag kommer inte upp i 100 Mbit förutom på bredbandskollen men de siffrorna är inte helt tillförlitliga. Jämför där ändå då alla andra internetleverantörer presterar bättre på den sidan. Verklighetstest visar att jag ligger runt 90 Mbit eller 88Mbit som jag skrev i inlägget du citerar.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av bennyfax:

Har iof bara haft ownit i 1 timme men besviken är jag efter bytet. 100/100 Mbit och får ca 120/95 på bredbandskollen, förra ISP gav ca 123/125. Testat ladda hem filer från olika svenska speedtestsidor och Ownit är betydligt långsammare. Verklighetstest visar att jag får ca 88 Mbit i nedladdning då jag tankar som max i ca 11 MB/sek. Innan bytet toppade jag på 14-15 MB/sek och alltid 1-3 ms, Ownit ger ca 19 ms. Optimal upplevelse oavsett behov säger de, nära hjärtat ligger gaming. Vet i fasiken om jag håller med, blev riktigt besviken. Jag får se om det blir bättre.

Hej Bennyfax,

Dina hastighetsmätningar via Bredbandskollen ger förväntade resultat, men rena nedladdningsresultat kan ha många faktorer som påverkar din hastighet. Det är dock tråkigt att du verkar ha fått en förändring av ms, och vi ser gärna över det. Du kan kontakta oss i PM här på Sweclockers så kan vi se över din anslutning. Annars är du fri att kontakta vår kundtjänst på våra vanliga kontaktväger, som Facebook eller telefon på 08 525 07 300.

Skrivet av mezzo_:

Sedan jag flyttade till Ulricehamn så har jag "ISP-surfat"på det öppna fibernätet. Jag använder alltså olika leverantörers "halva priset i x månader utan bindningstid" sedan byter jag helt enkelt leverantör. Detta kommer jag fortsätta med antingen tills jag tröttnar eller att erbjudandena helt enkelt tar slut. När jag såg att Ownit fanns som leverantör var jag rätt så taggad för jag har hört gott om dem i allmänhet men jisses vad dyra de är i jämförelse med andra leverantörer. Telia är de enda som är dyrare (och jag förstår varför, Telia har oslagbar helhetskvalitet) och inte ens då är de alltid billigare än Telia.
Ownits för mig "aktuella" erbjudande är på 250/250mbit där deras kampanjpris är 399kr i 12 månader, därefter 439kr. Det är inte mycket rabatt att hänga i granen om man jämför med exempelvis Bredband2 som ger halva priset på 399kr i 4 månader för samma hastighet (och de levererar över 300mbit i mitt nät med det abonnemanget) utan bindningstid. Med det tillkommer relativt dålig (långsam) kundtjänst men så länge man inte behöver kontakta dem (vilket jag inte behövde göra mer än för att beställa egen IP-adress) så är det något jag känner att man liksom betalar för, eller går med på att priset är lägre för att kundtjänsten är lite sämre ungefär som att välja Hallon över Tre när man väljer mobilleverantör.

Ownit har ett lurigt lockpris på 500/500 och 1000/1000 där de tar 99kr/mån i tre månader men det är med ett års bindningstid och fullpriset resterande nio månader är 549 respektive 774kr/mån vilket är något utanför min budget.

Jag är dock nyfiken på hur Ownit peerar så jag kanske testar deras 100/100 i en månad eller så. Det verkar som att alla förutom Telia själva blir inkopplade i Skåne, därför är pingtiderna lite sådär då första noden är 7-8ms bort, det är som att ha ADSL igen när det kommer till pingtider. Idag skall jag få Telenor inkopplat och håller tummarna för att de har bättre routing än vad Bredband2 och Bahnhof hade i mitt stadsnät.

Men ja, Ownit verkar riktigt bra och om de inte hade varit så dyra i mitt stadsnät så hade jag säkerligen varit inkopplad på det idag istället för Telenor.

Hej mezzo_,

I Telia Öppen Fiber, vilket jag antar är det stadsnätet du befinner dig i, ska vi inte vara bland de dyraste leverantörerna. Vår prisstrategi i stadsnät är att inte alltid vara billigast men fortfarande konkurranskraftiga gentemot andra operatörer, alltså inte dyrare. Med det sagt så finns det andra operatörer vars fokus är helt på att vara billigast. Du får gärna PM:a din adress så kan vi se vilka priser som gäller och om något gått fel i den information du fått.

Kampanjen 99 kr/mån är inte tänkt så mycket som ett lockpris som en premie för de kunder som vill ha riktigt snabb hastighet, men då vi själva debiteras desto mer för högre hastigheter av nätägarna i stadsnät behöver vi på något sätt garantera att vi får tillbaka lite av det vi ger ut, för att inte gå allt för mycket back.

Med vänliga hälsningar,
Ludvig – Ownit Broadband
www.ownit.se

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownit Broadband:

Hej Bennyfax,

Dina hastighetsmätningar via....

Hej Ludvig, jag vet att hastigheten är inom ramen för vad som är ok men förväntade väl inte sämre resultat än de andra efter allt gott man hört om Ownit. Tack för att du är aktiv på forumet, då hör jag av mig till kundtjänst.

Pratade precis med kundtjänst men det är tyvärr inget som kan göras. Lite knepigare att kontrollera när det är i Telias nät tydligen. Det är som det är och upp till mig om jag vill behålla detta internet, jag får testa lite till. Det är annars ok värden men tyvärr inte lika bra som förut.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Hej! Eftersom jag gissar att det finns ett stort överlapp mellan de som propagerar för gruppanslutning i bostadsrättsföreningar och de som hänger här på Sweclockers tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av Ownit:

Jag är medlem i en av Sveriges större bostadsrättsföreningar med 454 lägenheter och 25 lokaler. Vi röstade tidigare i år igenom att ansluta samtliga lgh med Ownit.

Initialt så skulle vi anslutas den 4 november i år. Detta sköts upp pga att Ownit själva inte beställt fiber i tid:

Dessvärre har vi på Ownit drabbats utav en försening vilket
resulterar att vi behöver flytta på driftsättningen. Förseningen beror
på att fibern som beställts till Bostadsrättsföreningen fick förlängd
leveranstid, detta då kommunikation från Ownit till Skanova har
varit bristfällig.

Vi rekommenderar dig som medlem att kontakta din nuvarande
operatör för att ändra uppsägningsdatumet till 2019-12-10.

Anslutningen flyttades då fram till den 10 december. Den 10 december, samma dag som anslutningen skall ske, när alla hushåll sagt upp sina abonnemang får vi följande information med noll framförhållning:

Dessvärre har det uppstått problem med inkopplingen av Ownits fiber i de kopplingspunkter som finns i området. I dagsläget är fibern i fastigheterna individuellt uppkopplade mot en centralhall under Telias regi. Ownit förväntade sig att det skulle finnas en central koppling för områdets fiber, helt frikopplat från Telia. För att möjliggöra detta krävs att ett områdesnät i installeras, vilket i sig även är en framtidssäkring.

I dagsläget har vi alltså alternativet att alla kontakta våra tidigare internetleverantörer och teckna nya avtal med startavgifter därtill. Dessa vill Ownit i dagsläget inte stå för. Nu vet vi inte när eller om de får igång anslutningen.

Ownit har haft alla möjligheter under närmare ett halvår att förbereda sig. Katastrofalt anslutningsförsök helt enkelt. Vill varna alla för detta företag tills vidare. Kommer de med en bra lösning och kompensation så förmedlar jag givetvis det till er här på Sweclockers.

Kommer att uppdatera vad som händer i ärendet och då @Ownit Broadband följer tråden så tycker jag att de borde kommentera händelsen. Speciellt kring vad de tänker göra för att lösa problemet, om de tänker stå för merkostnaderna för föreningsmedlemmarna och varför man skall anlita dem som leverantör i fortsättningen.

Permalänk
Avstängd

Kort så förefaller det mer som att ni inom föreningen har extremt dålig koll på tidigare ingågna avtal samt vem som äger befintlig fiber.

Eftersom du är medlem så gå på nästa årsmöte och rösta bort de teknikansvariga som inte gett Ownit korrekta fakta!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Jaså? Ownit har haft alla möjligheter att studera befintlig hårdvara på plats. Vad får dig att tro att det skulle vara föreningen som klantat sig? Att de teknikansvariga inte skulle gett dem korrekt fakta förstår jag inte hur du kan utläsa. Det är som sagt ingen liten förening och jag har svårt att tänka mig att Ownit inte haft tekniker på plats inför anslutningen. Vad Ownit skrev om vad de förväntade sig i form av "central koppling till områdets fiber" tror jag mer är en bortförklaring från deras sida. Speciellt med tanke på att de fått skjuta upp anslutningen en gång tidigare på grund av att de glömt beställa fiber. Oavsett så spekulerar både du och jag endast här.

Oavsett så vore det intressant hur Ownit tänker i detta. Och jag uppdaterar er (och dig @plunn) när jag vet mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

@plunn: Jaså? Ownit har haft alla möjligheter att studera befintlig hårdvara på plats. Vad får dig att tro att det skulle vara föreningen som klantat sig? Att de teknikansvariga inte skulle gett dem korrekt fakta förstår jag inte hur du kan utläsa.

Om man har koll på sina avtal så hade man inte frågat Ownit eftersom man då hade vetat att det är Telia som äger installationen.
Eftersom din förening nu frågade Ownit så förutsätter väl de att föreningen har koll på ägarskapet!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Om man har koll på sina avtal så hade man inte frågat Ownit eftersom man då hade vetat att det är Telia som äger installationen.
Eftersom din förening nu frågade Ownit så förutsätter väl de att föreningen har koll på ägarskapet!

Som sagt så är detta spekulationer och vi vet idag inte vad som är skrivet i avtalen mellan föreningen och Ownit eller hur ansvarsfördelningen ser ut. Jag kommer att uppdatera er vad som händer.

Permalänk
Avstängd

@lhugo: Det viktiga är vad befintliga avtal säger, det reder man ut innan man frågar andra.
Om nu det finns ett avtal med Telia så ska det ju stå tydligt att det är just Telia som är nätägare och att deras nät inte får överlåtas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Som sagt spekulationer. Jag presenterade inte detta för att du skulle gissa vad som står och inte står i avtal utan för att Ownit skall få svara för sig själva. De har trots allt en användare här på forumet och om de är måna om sitt rykte så svarar de troligtvis.

Permalänk

Utifrån hur jag tolkar informationen mellan er förening och Ownit, så har dom nog tyvärr inte inhämtat tillräckligt med information kring just ert område.

Det finns i huvudsak två byggnadssätt när man ansluter flera byggnader inom samma fastighet. Man beställer en inkommande anslutningspunkt till en eller flera av byggnaderna.

Oavsett operatör så går majoriteten av landets anslutningar via Telias nätbolag Skanova (eller idag är det inte ett separat bolag längre, Skanova går under Telia Wholesale. Den del som alltså låter alla andra operatörer hyra svartfiber, våglängd, mobilnätskapacitet etc från Telia).

När man bygger nätet i ett område så har man som fastighetsägare och aktuell operatör att välja på om man vill bygga ett eget områdesnät. Då räcker det med att man hyr en svartfiber från (t.ex.) Telia, mellan Telias närmaste station och fram till ett teknikutrymme i den egna fastigheten. Från denna punkt kan man sedan bygga ett eget nät internt mellan byggnaderna. Operatören hyr i regel plats på telestationen och har sin utrustning där. Som matar vidare via svartfibern och fram till fastigheten.

Mellan byggnaderna kan operatören sedan koppla fram sina egna signaler till sina egna switchar i de olika byggnaderna. Man är då bara beroende av en enda anslutningspunkt. Samtidigt måste någon bekosta det interna fibernätet vilket ibland kan vara så kostsamt pga grävning, vägar etc. som hindrar, att man bedömer det mer ekonomiskt rimligt att man istället beställer en anslutning/svartfiber till respektive byggnad från Telia.

I ert fall kan det alltså ha handlat om att er tidigare leverantör helt enkelt valde lösningen med att hyra en förbindelse fram till respektive byggnad, för det var mer lönsamt än att bekosta ett helt områdesnät.

När sedan er nya ISP/leverantör har fått uppdraget att leverera till ert fastighetsbestånd så är det troligen så att man från eget håll har förutsatt att det finns ett internt fibernät då ni redan idag har byggnaderna uppkopplade. I erbjudandet har man då inte tagit höjd för att bygga ett sådant internt nät. Och man har inte heller tagit höjd för annat än att man bara behöver hyra en enstaka svartfiberförbindelse från Telia.

Om det inte framgår att avtalet bygger på att det ska finnas ett befintligt och fungerande internt nät mellan byggnaderna så blir det troligen en dyrköpt läxa för leverantören. Om det å andra sidan framgår av dokument att er Brf. uppgett att det finns ett nät mellan byggnaderna, då hamnar kostnaden mest troligt på er. Ska affären kunna genomföras så krävs antingen ett nät mellan byggnaderna, eller att någon får bekosta att hyra befintlig svartfiber in i respektive byggnad. Förutom att det uppstår en löpande anslutningskostnad per anslutningspunkt, så går det åt mer hårdvara. När man bygger i områdesnät så "syr" man ofta fram till flera switchar. Och på station/Nod räcker en port/SFP/anslutning till att försörja ett antal switchar/kunder. Med flera anslutningspunkter går det åt en sådan port per anslutning, vilket man kanske inte direkt hade tänkt sig.

Hur som helst, jag har inte mer information om detta annat än att jag råkar känna till hur man bygger nät. Sedan i kombination med informationen du ger så är det min tolkning. Hoppas i vart fall att det löser sig smidigt för alla inblandade.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Stort tack för ett ingående, konstruktivt och bra svar. Mina tankar gick i samma banor gällande att Ownit förutsatt (eller i vart fall påstår) att det funnits en eller ett fåtal anslutningspunkter och sedan bakom detta ett eget nät. Jag vet inte (och inte heller tidigare medlem som svarat i tråden) vad som står i avtalen och det är ju såklart av största vikt. Jag har heller ingen större yxa att slipa i detta fall. Så klart att man hoppas att det är Ownit som klantat sig men det får vi se och det återkommer jag med så fort jag har ny info.

Oavsett så anser jag att en seriös operatör tydligt borde ta reda på vilken typ av infrastruktur som finns på plats. Detta speciellt med tanke på vilken stor affär det hela rör sig om.

En eloge för att du tog dig tid att skriva så ingående och på ett objektivt vis. Tack! Återkommer när @Ownit Broadband svarar här eller via föreningen

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av lhugo:

Hej! Eftersom jag gissar att det finns ett stort överlapp mellan de som propagerar för gruppanslutning i bostadsrättsföreningar och de som hänger här på Sweclockers tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av Ownit:

Jag är medlem i en av Sveriges större bostadsrättsföreningar med 454 lägenheter och 25 lokaler. Vi röstade tidigare i år igenom att ansluta samtliga lgh med Ownit.

Initialt så skulle vi anslutas den 4 november i år. Detta sköts upp pga att Ownit själva inte beställt fiber i tid:

Dessvärre har vi på Ownit drabbats utav en försening vilket
resulterar att vi behöver flytta på driftsättningen. Förseningen beror
på att fibern som beställts till Bostadsrättsföreningen fick förlängd
leveranstid, detta då kommunikation från Ownit till Skanova har
varit bristfällig.

Vi rekommenderar dig som medlem att kontakta din nuvarande
operatör för att ändra uppsägningsdatumet till 2019-12-10.

Anslutningen flyttades då fram till den 10 december. Den 10 december, samma dag som anslutningen skall ske, när alla hushåll sagt upp sina abonnemang får vi följande information med noll framförhållning:

Dessvärre har det uppstått problem med inkopplingen av Ownits fiber i de kopplingspunkter som finns i området. I dagsläget är fibern i fastigheterna individuellt uppkopplade mot en centralhall under Telias regi. Ownit förväntade sig att det skulle finnas en central koppling för områdets fiber, helt frikopplat från Telia. För att möjliggöra detta krävs att ett områdesnät i installeras, vilket i sig även är en framtidssäkring.

I dagsläget har vi alltså alternativet att alla kontakta våra tidigare internetleverantörer och teckna nya avtal med startavgifter därtill. Dessa vill Ownit i dagsläget inte stå för. Nu vet vi inte när eller om de får igång anslutningen.

Ownit har haft alla möjligheter under närmare ett halvår att förbereda sig. Katastrofalt anslutningsförsök helt enkelt. Vill varna alla för detta företag tills vidare. Kommer de med en bra lösning och kompensation så förmedlar jag givetvis det till er här på Sweclockers.

Kommer att uppdatera vad som händer i ärendet och då @Ownit Broadband följer tråden så tycker jag att de borde kommentera händelsen. Speciellt kring vad de tänker göra för att lösa problemet, om de tänker stå för merkostnaderna för föreningsmedlemmarna och varför man skall anlita dem som leverantör i fortsättningen.

Skrivet av Andreas Epradius:

Utifrån hur jag tolkar informationen mellan er förening och Ownit, så har dom nog tyvärr inte inhämtat tillräckligt med information kring just ert område.

Det finns i huvudsak två byggnadssätt när man ansluter flera byggnader inom samma fastighet. Man beställer en inkommande anslutningspunkt till en eller flera av byggnaderna.

Oavsett operatör så går majoriteten av landets anslutningar via Telias nätbolag Skanova (eller idag är det inte ett separat bolag längre, Skanova går under Telia Wholesale. Den del som alltså låter alla andra operatörer hyra svartfiber, våglängd, mobilnätskapacitet etc från Telia).

När man bygger nätet i ett område så har man som fastighetsägare och aktuell operatör att välja på om man vill bygga ett eget områdesnät. Då räcker det med att man hyr en svartfiber från (t.ex.) Telia, mellan Telias närmaste station och fram till ett teknikutrymme i den egna fastigheten. Från denna punkt kan man sedan bygga ett eget nät internt mellan byggnaderna. Operatören hyr i regel plats på telestationen och har sin utrustning där. Som matar vidare via svartfibern och fram till fastigheten.

Mellan byggnaderna kan operatören sedan koppla fram sina egna signaler till sina egna switchar i de olika byggnaderna. Man är då bara beroende av en enda anslutningspunkt. Samtidigt måste någon bekosta det interna fibernätet vilket ibland kan vara så kostsamt pga grävning, vägar etc. som hindrar, att man bedömer det mer ekonomiskt rimligt att man istället beställer en anslutning/svartfiber till respektive byggnad från Telia.

I ert fall kan det alltså ha handlat om att er tidigare leverantör helt enkelt valde lösningen med att hyra en förbindelse fram till respektive byggnad, för det var mer lönsamt än att bekosta ett helt områdesnät.

När sedan er nya ISP/leverantör har fått uppdraget att leverera till ert fastighetsbestånd så är det troligen så att man från eget håll har förutsatt att det finns ett internt fibernät då ni redan idag har byggnaderna uppkopplade. I erbjudandet har man då inte tagit höjd för att bygga ett sådant internt nät. Och man har inte heller tagit höjd för annat än att man bara behöver hyra en enstaka svartfiberförbindelse från Telia.

Om det inte framgår att avtalet bygger på att det ska finnas ett befintligt och fungerande internt nät mellan byggnaderna så blir det troligen en dyrköpt läxa för leverantören. Om det å andra sidan framgår av dokument att er Brf. uppgett att det finns ett nät mellan byggnaderna, då hamnar kostnaden mest troligt på er. Ska affären kunna genomföras så krävs antingen ett nät mellan byggnaderna, eller att någon får bekosta att hyra befintlig svartfiber in i respektive byggnad. Förutom att det uppstår en löpande anslutningskostnad per anslutningspunkt, så går det åt mer hårdvara. När man bygger i områdesnät så "syr" man ofta fram till flera switchar. Och på station/Nod räcker en port/SFP/anslutning till att försörja ett antal switchar/kunder. Med flera anslutningspunkter går det åt en sådan port per anslutning, vilket man kanske inte direkt hade tänkt sig.

Hur som helst, jag har inte mer information om detta annat än att jag råkar känna till hur man bygger nät. Sedan i kombination med informationen du ger så är det min tolkning. Hoppas i vart fall att det löser sig smidigt för alla inblandade.

Skrivet av lhugo:

@Andreas Epradius: Stort tack för ett ingående, konstruktivt och bra svar. Mina tankar gick i samma banor gällande att Ownit förutsatt (eller i vart fall påstår) att det funnits en eller ett fåtal anslutningspunkter och sedan bakom detta ett eget nät. Jag vet inte (och inte heller tidigare medlem som svarat i tråden) vad som står i avtalen och det är ju såklart av största vikt. Jag har heller ingen större yxa att slipa i detta fall. Så klart att man hoppas att det är Ownit som klantat sig men det får vi se och det återkommer jag med så fort jag har ny info.

Oavsett så anser jag att en seriös operatör tydligt borde ta reda på vilken typ av infrastruktur som finns på plats. Detta speciellt med tanke på vilken stor affär det hela rör sig om.

En eloge för att du tog dig tid att skriva så ingående och på ett objektivt vis. Tack! Återkommer när @Ownit Broadband svarar här eller via föreningen

Hej lhugo (och Andreas Epradius),

Jag kommer försöka bemöta de punkter du tagit upp.

Gällande första förseningen får vi erkänna fel. Vi var lite väl optimistiska för leveranstiden på fibern till er förening, och driftsättningsdatumet vi satte först höll inte. Vi beklagar detta och får tyvärr förklarar det med ett mänskligt fel, något som inte kommer upprepas.

Andreas Epradius gör sedan en bra analys av bakgrunden till problematiken som uppstår under driftsättningsdagen, en eloge till honom. Normalt finns ett områdesnät för större bostadsrättsföreningar, som är fibrar som ägs av föreningen som går mellan husen. Som Andreas skriver så innebär det att man enbart har en fiber in till området som man kopplar på områdesnätet för att sprida signalen på så vis, istället för alternativet vilket är en fiber utifrån till varje byggnad. En mindre vanlig lösning men den finns. I ert fall bekräftade föreningen att ett områdesnät fanns, vilket vi utgick från och planerade därefter och som också fanns med som grund och skrevs in i avtalet som föreningen skrev på. Finns det osäkerhet kring detta skickar vi en tekniker som kontrollerar, i detta fall ansåg man sig nöjd med informationen från föreningen.

På driftsättningsdagen visar det sig dock att inget områdesnät finns. Med de förutsättningarna som då fanns kunde vi inte leverera till annat än ett 40-tal personer, och fick tyvärr avbryta driftsättningen. Detta är ytterst sällsynt och något som är vår absolut sista utväg, men vi hade inget annat val.

Vårt fokus nu är att så snabbt som möjligt hitta en lösning. Arbetet som nu görs är en projektering för ett områdesnät. Vi bör inom några dagar ha underlag för att sätta en fast plan framåt, och planerar då att brevledes informera berörda kunder. Jag vill också specifikt säga att inget beslut är taget kring kompensation, dels kring eventuella startavgifter eller kompensation för de komplikationer som uppstått. Detta då det är en diskussion vi vill ta när vi löst driftsättningen och då vet vilka tidsperioder det rört sig om och vilka problem som uppkommit på vägen.

Till sist vill jag verkligen beklaga situationen. Vi är fullt medvetna om problematiken detta skapar och gör verkligen allt vi kan för att lösa det så fort som möjligt. Så fort vi vet något fast kommer detta meddelas berörda kunder.

Med vänliga hälsningar,
Ludvig – Ownit Broadband

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem

Hej Ownit,
Har haft er via BRF flera år nu 1000/1000 och har fungerat superbra. Jag har bryggat anslutningen till min egen router och är nyfiken på om det går att använda en egen router med SFP istället för den EG300 vi har i avtalet. Det bör ju gå att få ut ännu lite mer prestanda med bättre hårdvara.
SFP porten är plomberad, men om man sparar EG300 till eventuell försäljning av lägenheten och sätter tillbaka, går det att ordna?
Det var frågetecken förr angående detta pga avtalet med brf, men går det fortfarande inte att köra utan EG300?

Permalänk
Ownit Broadband AB
Skrivet av KAN1N:

Hej Ownit,
Har haft er via BRF flera år nu 1000/1000 och har fungerat superbra. Jag har bryggat anslutningen till min egen router och är nyfiken på om det går att använda en egen router med SFP istället för den EG300 vi har i avtalet. Det bör ju gå att få ut ännu lite mer prestanda med bättre hårdvara.
SFP porten är plomberad, men om man sparar EG300 till eventuell försäljning av lägenheten och sätter tillbaka, går det att ordna?
Det var frågetecken förr angående detta pga avtalet med brf, men går det fortfarande inte att köra utan EG300?

Hej KAN1N,

Vi brukar inte rekommendera att byta fast fiberinstallation, som EG300, då det dels är något som föreningen bekostat men också för att det finns risk för att skada fibern. Dock är det så att rent krasst i nästan alla fall är du ägare av hårdvaran, och även av lägenheten, vilket innebär att du är fri att göra vad du vill med den. Så önskar du köpa in egen hårdvara och använda den har du all rätt att göra det, men då på egen risk.

Med vänliga hälsningar,
Ludvig - Ownit Broadband

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownit Broadband:

Hej KAN1N,

Vi brukar inte rekommendera att byta fast fiberinstallation, som EG300, då det dels är något som föreningen bekostat men också för att det finns risk för att skada fibern. Dock är det så att rent krasst i nästan alla fall är du ägare av hårdvaran, och även av lägenheten, vilket innebär att du är fri att göra vad du vill med den. Så önskar du köpa in egen hårdvara och använda den har du all rätt att göra det, men då på egen risk.

Med vänliga hälsningar,
Ludvig - Ownit Broadband

Tack för bra svar! Tror det finns fler än jag som är intresserade av detta här på Sweclockers. Bara för att se över ”värsta” scenario; vad skulle det kosta om allt mot förmodan går åt skogen alternativt man behöver ha en tekniker från er för att komma och koppla tillbaka och plombera om EG300?

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem

Ownit har varit bra för mig, dock stör det mig väldigt mycket att de inte fixar att rulla ut IPv6 till sina gruppanslutna kunder.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Dags att blåsa liv i tråden igen.

Nej men jag har börjat fundera på att byta och ser att Ownit har bra pris för 250/250.

Hur är Ownit nu sedan sist, dvs 2021-2022?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Då även jag är intresserad av den infon så puffar jag tråden lite

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt Ownit som ISP (via Telia Öppen Fiber). Abonnemanget startar i slutet på Juli (!remindme) och jag hoppas de är fortsatt bra. Vad jag läst mig till på andra ställen på nätet har jag nog gjort ett bra val.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har kört ownit sedan 2018 och är nöjd med hastighet/svarstid. Det är väl bara support som blivit lite sämre när de blivit större. Precis som Bahnhof var det riktgit bra i början med kort väntetid. Nu är det ibland väldigt långa väntetider. Ett ärende behövde jag prata med 3st innan de förstod vad mitt problem var.

Jag har 250/1000 och ibland har hastigheten gått till 100/100 och då får man ringa support och fråga vad som är fel. Då gör det något och det är tillbaka till rätt hastighet igen. Hänt kanske 4-5 ggr. Fått olika förklaringar från ownit, så ingen klar bild vad det beror på.

Betyg 3/5 till ownit som ISP
(Bahnhof 2/5 alltför mycket överbelastning på kvällar vilket sänkte bandbredden svarstid)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Då även jag är intresserad av den infon så puffar jag tråden lite

När det gäller själva internetuppkopplingen har jag haft 1 problem. Får till o med mycket högre uppladdningshastighet än vad jag ska få och även ned får jag högre än det jag ska ha. Det ska dock sägas att 100/100, vilket är det jag ska ha ingår i hyran så betalar inget till Ownit direkt. Jag får ca 125-130/700 mbit/s. När det gäller TV-boxen fick jag problem med att den slutade fungera efter att den varit på i ca 1 timme. Fick byta ut boxen. Det har också, under lite mer än 1 år jag haft Ownit var lång kötid till kundtjänsten (någon gång över 2 timmar) men de har haft valet att de ringer upp när det är ens tur, så det var ett mindre problem. Allt som allt 4/5 i betyg för min del

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vi har haft Ownit (eget nät) sedan början av 2014 och det har överlag fungerat väldigt bra tycker jag. Nu behöver jag som tur är sällan kontakta supporten men som någon nämnde ovan så känns det som man haft det lite tuffare på senare tid. Mer komplicerade ärenden kan ligga en längre tid utan svar. Kanske Telenors köp eller tiden av corona bidragit till detta.

Jag hade ett problem med rätt hög paketförlust (~10%) vid nerladdning i högre hastigheter som pågick i säkert över ett år. Detta löste sig till slut efter en 6 månader lång mejlkonversation där det visade sig vara kapacitetsproblem i området och åtgärdades efter ett underhåll. Jag har också haft lite småbekymmer att få att få en IP-adress efter underhåll och strömavbrott när deras utrustning startas om (känns som något hamnar ur synk) men detta har inte skett de senaste åren. Såg också att man nyligen placerat sina DNS-resolvrar bakom CGNAT-adresser. Vet inte om detta är ett tecken på något som komma skall eller om man bara vill spara lite adresser internt.

Stabilt, utlovade hastigheter, hjälpsam support.

Permalänk
Medlem

Vissa switchar kan ju ta evigheter på sig, och har de då beroende mot flera och det ska tankas ner någon config eller liknande så tar det tid att komma igång.

Att ha resolvers och andra diverse på icke-publika adresser ser jag inte som ett större problem i sig själv - men även Ownit börjar såklart få slut på IP-adresser (så vidare de inte får något nytt gäng av alla Telenors miljontals) så visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Vissa switchar kan ju ta evigheter på sig, och har de då beroende mot flera och det ska tankas ner någon config eller liknande så tar det tid att komma igång.

Att ha resolvers och andra diverse på icke-publika adresser ser jag inte som ett större problem i sig själv - men även Ownit börjar såklart få slut på IP-adresser (så vidare de inte får något nytt gäng av alla Telenors miljontals) så visst.

Nertiden kunde vara flera timmar så jag hoppas för deras skull att det går fortare än så att komma igång. Nu kommer jag spekulera lite för jag vet inte hur deras lösning såg ut vid tillfället eller hur internetleverantörer brukar implementera denna bit, så råkar någon ha mer information och erfarenhet får ni jättegärna berätta.

Din router/dator efterfrågar en IP-adress via DHCP och Ownit knyter sedan den adressen till din MAC-adress och DHCPs DUID under några timmar samt tillåter den att prata ut på nätverket. Men vad som hände var att deras utrustning startades om och låsningen till adressen låg kvar men "öppningen" för den enheten att kommunicera ut försvann. Så jag hade länk och kunde se deras utrustning tjafsa lite över nätverket via tcpdump men inte mer än så. Jag var också med i en testgrupp för IPv6 under den tiden och IPv6-trafiken kunde ta sig ut under denna nertid. Väntade man några timmar löste det sig, gissningsvis när låsningen gick ut och förnyades/öppnades upp för kommunikation på nytt.

Men igen, detta hände väldigt sällan och har inte varit ett problem på många år. Jag upptäckte också senare att de fanns en "släpp lease"-knapp på deras hemsida så kanske hade den kunnat styra upp situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

@Andreas Epradius: Stort tack för ett ingående, konstruktivt och bra svar. Mina tankar gick i samma banor gällande att Ownit förutsatt (eller i vart fall påstår) att det funnits en eller ett fåtal anslutningspunkter och sedan bakom detta ett eget nät. Jag vet inte (och inte heller tidigare medlem som svarat i tråden) vad som står i avtalen och det är ju såklart av största vikt. Jag har heller ingen större yxa att slipa i detta fall. Så klart att man hoppas att det är Ownit som klantat sig men det får vi se och det återkommer jag med så fort jag har ny info.

Oavsett så anser jag att en seriös operatör tydligt borde ta reda på vilken typ av infrastruktur som finns på plats. Detta speciellt med tanke på vilken stor affär det hela rör sig om.

En eloge för att du tog dig tid att skriva så ingående och på ett objektivt vis. Tack! Återkommer när @Ownit Broadband svarar här eller via föreningen

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur gick det?

Hej! Det mynnade ut i att Ownit byggde ett områdesnät som föreningen äger och kan användas till andra operatörer i framtiden. Motkrav var förlängning av uppbindninh till ownit som leverantör en tid längre tid än tidigare sagt. Vet inte hur man skall tolka skuldfrågan. Fick aldrig svar på detta utan bara kort utskick från brfgruppen.

Oavsett tycker jag att man som telebolag som tar sig an ett sånt här prijekt skall inspektera hårdvara på plats. Kommer ej aktivt välja dem framöver.