Testpilot: Alienware Area-51m – bärbar speldator med utbytbara komponenter

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Alienware Area-51m – bärbar speldator med utbytbara komponenter

Alienware Area-51m är en bärbar dator som låter köparen byta både processor och grafikkrets. Testpiloten Björn Endre har testat kraftpaketet för att se vad 50 000 kronor ger för prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Precis som min gamla Dell M1710 med MXM grafik och socklad CPU!
Problemen kommer ju när man vill uppgradera och BIOS inte stöder vad man vill stoppa i.

Permalänk
Master of Overkill

Går den inte configa med över 1080p?
Och testa du försöka få ner vcore på CPU och få lägre temps?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Precis som min gamla Dell M1710 med MXM grafik och socklad CPU!
Problemen kommer ju när man vill uppgradera och BIOS inte stöder vad man vill stoppa i.

Tråkigt.

Men om man har tur så kan man be nån insatt att göra ett bios till dig, fanns nåt forum som erbjuder detta..man kan även erbjuda pengar till personen som vill skräddarsy ihop ett bios för att få det mer seriöst. Men allt är ju på ditt egna ansvar.

De låser upp bios för HP, Dell's m.fl så man kan ha eGPU till deras laptops samt sätta frekvenserna på RAM'et.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tråkigt.

Men om man har tur så kan man be nån insatt att göra ett bios till dig, fanns nåt forum som erbjuder detta..man kan även erbjuda pengar till personen som vill skräddarsy ihop ett bios för att få det mer seriöst. Men allt är ju på ditt egna ansvar.

De låser upp bios för HP, Dell's m.fl så man kan ha eGPU till deras laptops samt sätta frekvenserna på RAM'et.

Sedan länge skrotad tyvärr.
Grafikkortet (GTX 7950) led av nVidias usla kvalitet vid den tiden och ett nytt gick inte att få tag på för rimliga pengar.
Synd, för skärmen (1600x1200) var fantastiskt bra.
Hela datorn var även ruskigt stilig =/

Men det var lite OT

Permalänk
Medlem

Intressant recension avvaktar tills MSI eller ASUS kommer med något liknande så man slipper betala de x antal extra tusen bara för att det är en Alienware. Men nu börjar vi iaf komma längre med bärbara vid 1000-serien blev vi av med m modellerna på grafikkorten och nu börjar vi bli av med H,U och Y processorena och gå över till rena processorer med eller utan K. Har ej koll på det röda lagets alla beteckningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har varit nära att trycka på köpknappen på denna, flera ggr.

Permalänk
Medlem

Ska man anta att spelen som testades är i 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väll blind, men är det utskrivet hur batteritiden var på denna?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Går den inte configa med över 1080p?
Och testa du försöka få ner vcore på CPU och få lägre temps?

Nej, den går inte att få med annan skärm just nu (eller närmare sagt, med högre upplösning - du kan få utan Gsync och Tobii ögonstyrning). Jag såg ett uttalande från Dell i ett annat test att det är svårt att hitta 17" paneler i 144Hz med så smala skärmkanter. När de finns så kan det säkert komma med bättre skärm.

Sen är det så att 1080p inte känns "för låg" upplösning när du sitter med datorn. Skärmen är bra och allt känns skarpt. Och spelen ser bra ut och kan p g a upplösningen köras i högre kvalitetsinställningar med bra prestanda.

Jag hade tyvärr endast 1 vecka på mig för testet och hann helt enkelt inte sitta med att börja leka med VCore etc. Alienware Command Center har stöd för att ändra sånt direkt där du överklockar så möjligheten finns att leka.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w4nt3n:

Ska man anta att spelen som testades är i 1080p?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, testade allt med inbyggda skärmen. Hade lite kort tid på mig så jag prioriterade att testa själva datorn och inte att koppla den mot extern skärm.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maweric:

Är väll blind, men är det utskrivet hur batteritiden var på denna?

Ja du, var tog den infon vägen? Jag har en liten del nerskriven men missade visst ta med den i testet. Jag väntade på att PCMark 10 äntligen ska släppa sitt batteritest men det verkar vara sent. Att spela med batteri är ingen bra ide, du inner inte spela länge. Att surfa etc kan du göra 3-4 timmar beroende på hur hög ljusstyrka du har satt samt vad du gör.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Aöltså...50k kostar den om man köper den med det mesta hårdisk alternativet, som kostar 11k extra. Köper man den med 256 gig ssd m.2 hårdisk och sätter i en billig ssd så hamnar priset på 38k. Passar man dessutom på att beställa med 12 % rabatt so är aktiv just nu är man nere på 34k. Billigare än Asus och MSIs värstingar som denna slår lätt.
34k kostar Tex en MSI stealth g75 med i7 8750 och 2080 max-q graffe. Ca 30% långsammare. https://www.inet.se/produkt/1963313/msi-gs75-stealth-8sg-i7-3... Iof med 32 gig ram...men det är ju en barnlek att lägga till det på area 51m senare.

För att svara på några av frågorna, batteriet håller mellan 2-3 timmar med starkaste ljusstyrkan (om du inte spelar). Denna har desktop hardware i sig..så spela endast med batteriet kan man glömma Den stryper effekten till GPUn om inte båda laddarna är ikopplade. Det går naturligtvis att göra annat på batteriströmen eller endast en kabel ikopplad.

Över 1080p är svårt att testa med datorns skärm. Naturligtvis finns det displayport för extern skärm. Denna datorn har ungefär 5% sämre fps än en desktop med likadan hardware så det är bara att ta fram miniräknaren.

Man "SKALL" undervolta dessa. Läser man alienwareforumen sjunker tempen 10-15 grader i full load. Funderar på om Björn körde smartläget eller allt på max i fläktprofilen?

Spelar man krävande spel skall man välja max på fläktarna, det "smarta" läget på fläktarna är just nu buggade (programmet) och de kör aldrig fläktarna max även om CPUN trottlar på grund av värme.

En modell med 4k skärm kommer senare i år.

FabricusRex..jag har en i7 9700k med rtx 2080 och 16 gig ram, 256 gig m.2a och Tobi eye liggandes i sparade kundvagn på del...skall bara spara 2 månader till så blir det att beställa. En svart eftersom de vita inte går att beställa med svenskt tangentbord och många klagar på att tangenterna på de vita snabbt blir sunkiga av smutsiga fingrar.

Edit: ett litet exempel från Alienwares forum "Still working on final settings and numbers, just increased from 5ghz to 5.2ghz with a -90 under volt. Max temps in benching is around 92C. At 5ghz with a -150 under volt it didn’t go above 82C. I’m pleased given it’s all with the factory paste."

Undervolting gör massor på denna

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är specifikt till just det test exemplar som ni har, men varför är tangentbords-layouten i Engelsk layout? liten enter tangent, samt Å Ä Ö som fattas.. känns som det borde vara riktigt på en dator för nästan 50 000 laxar?

Eller fick man kanske med utbytes tangenter?

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikiru:

Vet inte om detta är specifikt till just det test exemplar som ni har, men varför är tangentbords-layouten i Engelsk layout? liten enter tangent, samt Å Ä Ö som fattas.. känns som det borde vara riktigt på en dator för nästan 50 000 laxar?

Eller fick man kanske med utbytes tangenter?

Man kan endast beställa den svarta varianten med nordiskt tangentbord än så länge. Jag var först inne på att beställa den vita men det gick inte. Den svarta går att få med Nordiskt tangentbord. Vet inte varför men jag har inte kontaktat Dells support om detta än. Vet inte om jag skall det....många klagar på att tangenterna snabbt blir "sunkiga" av fingrarnas smuts. Snygg men en smula jobbigt att hålla på och torka tangenterna ofta.
Dom som klagar kan iof vara överkänsliga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Man kan endast beställa den svarta varianten med nordiskt tangentbord än så länge. Jag var först inne på att beställa den vita men det gick inte. Den svarta går att få med Nordiskt tangentbord. Vet inte varför men jag har inte kontaktat Dells support om detta än. Vet inte om jag skall det....många klagar på att tangenterna snabbt blir "sunkiga" av fingrarnas smuts. Snygg men en smula jobbigt att hålla på och torka tangenterna ofta.
Dom som klagar kan iof vara överkänsliga.

Jaså! då förstår jag, känns dock som en väsentlig sak att få till rätt till båda färgerna på en spel-maskin i denna prisklass, gör-om-gör-rätt Dell!

Utöver det så faller datorn i smaken, gillar den runda designen ihop med kantig form

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikiru:

Jaså! då förstår jag, känns dock som en väsentlig sak att få till rätt till båda färgerna på en spel-maskin i denna prisklass, gör-om-gör-rätt Dell!

Utöver det så faller datorn i smaken, gillar den runda designen ihop med kantig form

Ja den är verkligen snygg Ser inte ut som en rymdstation från 70 talet (som vissa andra tillverkare kör med) utan den ser riktigt nice ut.
Jag tror det kommer komma vit modell med svenskt tangentbord. Det vore ju helt knasigt annars. Speciellt som den vita modellen är väldigt populär.
Skall höra med Dell faktiskt. Återkommer.

Edit: Skickat frågan till dem nu. Bara att vänta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Närmare 4kg (3,87 kg) är mycket för en bärbar dator.
Min första bärbara från runt millennieskiftet hade 14" skärm och DVD läsare när de flesta bärbara hade 12" skärm och CD.
Vägde ändå under 3,5kg, har för mig det var ca 3,3kg.

Men trots det tycker jag ändå det är imponerande hur mycket man får in i formatet.
Hur närma en stationär dator med hög prestanda de ändå kommer.
En stationär dator som är mycket större som har större kylflänsar och större och fler fläktar och så kommer en sån här dator i närheten av prestandan.
Det är nästan lite som en ekvation som inte går ihop.
Som en bil som går 10 mil på 1 liter bensin/diesel.

Trotts det så tvivlar jag på att jag helt kommer överge stationära datorer.
Gillar ändå hur man kan välja komponenter rätt så fritt och sätta ihop lite som man vill.
Men det är svårt att förneka att bärbara tar mindre plats och är lättare att lägga undan om man behöver utrymmet för något annat.
Kanske blir man ändå en dag fri från stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Imponerande maskin, men uppgraderingsbara laptops speciellt Intel baserade är kanske det dummaste jag har hört i hela mitt liv.
Är en 90% sannolikhet att nästa generation CPUer inte kommer att stödja moderkortet och sannolikheten att Dell kommer att tillverka "GPU-moduler" ett par år in i framtiden är nog inte mycket bättre. Men är någon dum nog att lägga 50k på en släpbar dator, är de knappast intresserade av att uppgradera en sliten laptop.
Har ens de billigare versionerna samma strömförsörjning?

P.S Borde vara olagligt att sälja en 9700K med 8gb ram, diskvalificerar Dell för all framtid köp.

Prata om att riva sönder tusenlappar i duschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Imponerande maskin, men uppgraderingsbara laptops speciellt Intel baserade är kanske det dummaste jag har hört i hela mitt liv.
Är en 90% sannolikhet att nästa generation CPUer inte kommer att stödja moderkortet och sannolikheten att Dell kommer att tillverka "GPU-moduler" ett par år in i framtiden är nog inte mycket bättre. Men är någon dum nog att lägga 50k på en släpbar dator, är de knappast intresserade av att uppgradera en sliten laptop.
Har ens de billigare versionerna samma strömförsörjning?

P.S Borde vara olagligt att sälja en 9700K med 8gb ram, diskvalificerar Dell för all framtid köp.

Prata om att riva sönder tusenlappar i duschen.

Jag kan faktiskt svara på en del frågor, har läst massor om denna eftersom jag skall köpa en själv, för 34k med i9 9900k processor . Inga 50k beroende på onödigt dyra hårdiskar, som är det enda som skiljer mellan 34k och 50k.
Ja...i9 9900k processorn har 16gb ram.
För det första är i7 9700k processorn ett alternativ som köparen gör. Det fins både sämre och bättre alternativ ett klick bort. Dessutom går det som sagt möjligheten att sätta i vad man vill själv. Lite tröst för de som köper i7 9700k 8gb varianten är att det inte skiljer nämnvärt i spel, endast i krävande tester. Iaf för normalgamern.
Här är en gelt ny benchmark
https://youtu.be/sWuYYG7d6yE

Strömförsörjingen. Vilken strömförsörjing man får med datorn styrs av vilken GPU man köper. Köper man med ett 2080 får man en 180w och en 330w. Köper man 2060 eller 2070 får man klenare strömförsörjning. Trösten är väl att nästa generation grafikort troligtvis drar mindre ström. Det går naturligtvis att köpa den kraftigare laddaren om man vill uppgradera senare.

Det är osäkert med uppgraderingsmöjligheterna. Så är det. Grejen är ju att många många skrikit efter möjligheten att uppgradera laptops i flera år. Jag kan verkligen inte påstå att endast möjligheten har fördyrat denna laptopen på något sätt. Den är inte dyrare än konkurenterna utan denna möjligheten. Faktum är att den har samma pris eller är billigare....och mycket snabbare. Vill man inte lägga hur mycket som hels på lagring utan tillomed använda redan inköpta ssds man har i sin desktop så är priset bra.

Slitna detaljer går att byta ut, precis som på en desktop. Ok, dyrare...men det går. HDMI kontakter osv går att byta ut till nya versioner enligt Dell.

Skulle inte bli förvånad om det även kommer möjligjeter att byta ut moderkortet i framtiden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Imponerande maskin, men uppgraderingsbara laptops speciellt Intel baserade är kanske det dummaste jag har hört i hela mitt liv.
Är en 90% sannolikhet att nästa generation CPUer inte kommer att stödja moderkortet och sannolikheten att Dell kommer att tillverka "GPU-moduler" ett par år in i framtiden är nog inte mycket bättre.

Skrivet av KingCobra:

Skulle inte bli förvånad om det även kommer möjligjeter att byta ut moderkortet i framtiden.

Det var en tanke/fundering jag fick.
Vad är det som kostar i en laptop och kommer det möjlighet att byta ut till ett nyare moderkort om nuvarande moderkort inte är kompatibelt med framtida processorer eller andra delar.
Beroende på priser och på vem som köper datorn så skulle utbytbara moderkort mellan flera generationer av laptops kunna vara en bra idé.

Skrivet av ramlösa:

P.S Borde vara olagligt att sälja en 9700K med 8gb ram, diskvalificerar Dell för all framtid köp.

Inte nödvändigtvis.
Hade de varit som Apple, där alla deras bärbara har fastlött minne, även "Pro" modellerna. Så det är bara att "slänga" den gamla och köpa en ny om man vill ha/behöver mer minne.
Då hade jag hållit med dig.

Men om det går att uppgradera i efterhand så behöver det inte vara så illa.

Om vi åter tar Apple som exempel så går det att uppgradera ram på den nya Mac Mini med DDR4 SODIMM minne.
Säg om man köper en med bara 8GB minne och man klarar sig på det i början och kan senare uppgradera vid behov så kan det vara okej.
Eller även om man vill ha mer från början, men Apple tar bra betalt för minnet så kan man köpa billigare minne någon annanstans och uppgradera själv. Dels sparar man pengar. Dels får man minne över som man antingen kan sätta i någon annan dator eller sälja för att spara ännu mer.

Så beroende på priser så kan det vara en medveten strategi att köpa med minsta mängd minne från början.

Om vi däremot pratar om lösningar med fastlött minne så man måste byta ut hela datorn för att uppgradera minne.
Ja då håller jag helt klart med dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rikiru:

Vet inte om detta är specifikt till just det test exemplar som ni har, men varför är tangentbords-layouten i Engelsk layout? liten enter tangent, samt Å Ä Ö som fattas.. känns som det borde vara riktigt på en dator för nästan 50 000 laxar?

Eller fick man kanske med utbytes tangenter?

Sorry, lite sen att svara. Fick den med Engelskt tangentbord. Jag hade faktiskt inte noterat att man inte kan beställa den vita med svenskt tangentbord. Ska uppdatera testet med den. Det var lite udda.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var en tanke/fundering jag fick.
Vad är det som kostar i en laptop och kommer det möjlighet att byta ut till ett nyare moderkort om nuvarande moderkort inte är kompatibelt med framtida processorer eller andra delar.
Beroende på priser och på vem som köper datorn så skulle utbytbara moderkort mellan flera generationer av laptops kunna vara en bra idé.

Det fina i kråksången är ju att Alienware/dell behåller garantin på datorn. Även om man klockar, byter delar, skruvar o mekar. Så att byta processor, ram, GPU osv själv påverkar inte garantin.
De skickar med en PDF fil som visar hur man byter ut och skruvar isär allting. Ända ned till molekyler så att säga 😁 för den något händige är det faktiskt enkelt att fixa o trixa med denna 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tycker hela lösningen verkar opraktisk. En bärbar på 4kg med riktigt kass batteritid är inte så värst bärbar. Kanske funkar för någon som brukar pendla mellan olika kontor, eller liknande (med bil, företrädesvis). Annars hade väl en smartare lösning varit en lättare och tunnare maskin, med en docka som har en kraftfull (gärna uppgraderingsbar) GPU. Då hade den kunnat fungera bra både som bärbar och stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker hela lösningen verkar opraktisk. En bärbar på 4kg med riktigt kass batteritid är inte så värst bärbar. Kanske funkar för någon som brukar pendla mellan olika kontor, eller liknande (med bil, företrädesvis). Annars hade väl en smartare lösning varit en lättare och tunnare maskin, med en docka som har en kraftfull (gärna uppgraderingsbar) GPU. Då hade den kunnat fungera bra både som bärbar och stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Alienware har den lösningen med. Denna modellen är inte riktad mor de kunderna. Alla gaminglaptopsen har en gpuboost kontakt på baksidan för att koppla in externt grafikort, med deras egna docka då såklart.
Area 51m har denna kontakten med men som sagt, area 51m är inte tänkt att vara en dator man tar med sig på tåget och jobbar med varje dag.
Den är bärbar om man skall på Lan, spela på hotellrummet osv. En bland de lättaste gaminglaptopsen i denna kategorin av kraft och kylning.

Att köra med allt så snålt som möjligt (flygplansläge osv) ger upp till 6 timmars dokument harvande...i bästa fall enligt Pcworlds mätningar.
Man köper inte ferrari för att få en bensinsnål bil...även om det är en kass jämförelse.

Denna kanske mer passar din smak https://www.dell.com/sv-se/shop/bärbara-dell-datorer/ny-alien... fast där finns det mycket mer konkurans och denna är upp till 30% långsammare, liksom liknande config från konkurenterna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

hahahah vad är detta för skit?

Citat:

Jag kan direkt säga att det inte går att visa hur processor- och grafikkretsbyte går till då det kräver att jag skruva bort en hel del saker på datorn, som batteriet och fläktarna.

hahahaha ja men skruva bort skiten då???? hahaha herregud sysslar ni bara med reklam ni för tiden på SweClockers? gör ni någonsin några riktiga "test" längre?

vilket skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

hahahah vad är detta för skit?

hahahaha ja men skruva bort skiten då???? hahaha herregud sysslar ni bara med reklam ni för tiden på SweClockers? gör ni någonsin några riktiga "test" längre?

vilket skämt

Han skrev att han inte kunnat göra riktiga benchmarks med undervolting och optimering på grund av tidsbrist. Gissar att han prioriterade att visa benchmarks out of the box istället för att lägga tiden på att visa hur man plockar isär datorn. Det är enkelt att skriva isär och byta grejerna. Man får med ett dokument som visar hur man gör. Dessutom finns det finfina videos på youtube 😁👍 på alienware forumen är det vanligt att folk byter ut fabrikspastan till något bättre samt delidar CPUn för att få riktigt bra temps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av anon40704:

hahahah vad är detta för skit?

hahahaha ja men skruva bort skiten då???? hahaha herregud sysslar ni bara med reklam ni för tiden på SweClockers? gör ni någonsin några riktiga "test" längre?

vilket skämt

Skrivet av KingCobra:

Han skrev att han inte kunnat göra riktiga benchmarks med undervolting och optimering på grund av tidsbrist. Gissar att han prioriterade att visa benchmarks out of the box istället för att lägga tiden på att visa hur man plockar isär datorn. Det är enkelt att skriva isär och byta grejerna. Man får med ett dokument som visar hur man gör. Dessutom finns det finfina videos på youtube 😁👍 på alienware forumen är det vanligt att folk byter ut fabrikspastan till något bättre samt delidar CPUn för att få riktigt bra temps.

@anon40704 Innan du skrattar ihjäl dig: Detta är skriven av en testpilot, en vanlig medlem och datorälskare här på forumet. Vad du menar med riktiga test vet jag inte, men i testfliken kan du sortera vilka test som är skrivna av vår redaktion och vilka som är skrivna av testpiloter från forumet. Testpiloterna har inte och kommer inte ersätta "vanliga" tester.

Som @KingCobra skriver så har testpiloten valt att skriva från sitt perspektiv och på det sättet han tycker är intressant för produkten. I detta fall var det att testa produkten "out of the box experience".

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Jag BEGRIPER fan inte varför man envisas med att ha med ett batteri i den här typen av datorer.
Det väger bly och gör NOLL nytta. Det här är ingen dator man slänger upp på tåget lite snabbt för att kolla mailen. Det finns betydligt bättre enheter för det, mobilen allra minst.

Som noterat i testet så finns det ju ändå två strömbrickor att ta med, den lilla 180W verkar enkel nog att koppla in där det finns ström om man nu TVUNGET måste använda datorn "lite snabbt".

Men seriöst, det borde finnas en mellanklass mellan stationär och "true laptop", där den här typen av portabla prestandamaskiner faller in. Enkla nog att få med i en väska, men inte tänkta för helt trådlös användning. I'd buy that for a dollar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag BEGRIPER fan inte varför man envisas med att ha med ett batteri i den här typen av datorer.
Det väger bly och gör NOLL nytta. Det här är ingen dator man slänger upp på tåget lite snabbt för att kolla mailen. Det finns betydligt bättre enheter för det, mobilen allra minst.

Som noterat i testet så finns det ju ändå två strömbrickor att ta med, den lilla 180W verkar enkel nog att koppla in där det finns ström om man nu TVUNGET måste använda datorn "lite snabbt".

Men seriöst, det borde finnas en mellanklass mellan stationär och "true laptop", där den här typen av portabla prestandamaskiner faller in. Enkla nog att få med i en väska, men inte tänkta för helt trådlös användning. I'd buy that for a dollar.

Batteriet utgör knappa 10% utav datorvikten så att börja banta där är lika löjligt som att räkna kronor och ören i det här sammanhanget, stora vikten ligger i kylningen. Min MSI GT73VR väger närmare 4kg+1kg för nätdelen som är bara på 230watt och för mig är det bekvämt med batteriet som delvis fungerar som en ups och betydligt smidigare att sätta datorn i strömsparläge än att stänga av och på den hela tiden.

Samt batteriet utgör en sån liten kostnad i det stora hela så att ta bort det är bara dumt för då måst de tillverka flera datorer av samma kaliber som konkurrerar om samma kundbas.

Jag personligen har inga problem med att ha med datorn överallt det ända stället jag har haft trångt med en 17,3tummare är på flyget som är trångt med nästan allt över 10,3tum. Men annars har jag kört med den när jag har åkt tåg,bil etc där man har betydligt mer utrymme att röra sig. Skulle det inte vara för priset så skulle jag vara sugen på den här modellen.

Spelande så lyckas jag få ut nästan exakt 2timmar men surfande så kommer man upp till 5timmar men att kör tyngre simulera/cad då är batteriet tomt på 1timme så det är ingen höjdare men man får tid på sig om strömmen går att fixa backup på arbetet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan