OCD - nån mer med enklare form av tvångstankar?

Permalänk
Medlem

OCD - nån mer med enklare form av tvångstankar?

Lyssnade i dag på en podcast (Armchair Expert) med Dax Shepherd och Wil Forte dar de nuddade begreppet OCD (obsessive compulsary disorder) och pratade litegrann om hur de kunde kanna igen sig sjalva i begreppet, fast på ett light vis.

Tydligen ar det ganska utbrett bland befolkningen. Alltså, inte att alla har OCD men att man, speciellt i ungdomens glada dagar, har lite enklare slangar som skulle kunna klassas som tvångstankar osv.

Kom sjalv att tanka på vad jag kunde gora som ung, och som faktiskt fortfarande hander i dag, relativt omedvetet.

Mitt lyckotal har alltid varit tre och i andra hand 9 (because 3x3=... duh!) och olika multiplar darav. I tillagg ar jag vansterhant/vansterfotad. Då kunde jag ibland borja rakna från det att jag satte ned vansterfoten och rakna varje steg tills jag kom till nio. Borjade alltså med vansterfoten och avslutade på vansterfoten, eftersom... ... ... ja, for att vansterfoten skulle favoriseras, antar jag? och så kunde jag gora med flera saker, som t.ex att knappa med fingrarna. Borja med vanster hand och sen knappa totalt nio gånger alternerande mellan vanster och hoger.

Tror det dar borjade runt 7 års ålder och avstannade ett par år senare men jag kommer fortfarande på mig med att gora det ibland. Det var verkligen aldrig så illa att jag trodde att nån skulle avlida om jag inte flippade en lysbrytare 1000 ganger, och det får man ju vara glad for

Nån som kanner igen sig?

*ninja-edit* utomlandskt tangentbord, om nån undrar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Givetvis har man haft såna där små slängar av överslagsbeteende, men inte farligare än att tonåren spenderades med att undvika brunnslock som har A och kliva på brunnslock med K. Dessutom undvika att kliva i springorna mellan chifferplattor.

Riktigt tvångsmässigt beteende måste vara jobbigt. Att gå omkring med känslan av att någonting är allvarligt fel om man inte utför en viss handling, huva.

Permalänk
Medlem

Min OCD triggades ganska rejält av din saknad utav ä och ö =/

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Min OCD triggades ganska rejält av din saknad utav ä och ö =/

Jag lovar, det ser før jækligt ut nær jag anvænder dom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@TotalF: Charmigt ju

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Har massor av små saker som jag föredrar att dem sker på ett visst sätt i en viss ordning. Men är inte tvångsmässigt. Föredrar dock helst de sätten före andra sätt. Allt från vilken strategi jag har när jag hyvlar ost, till hur jag taktiskt dammsuger på "rätt" sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Har definitivt lite mildare form av att jag typ måste känna så ytterdörren är låst trots att jag precis låst den med nyckeln xD

"Dåliga" dagar kan man stå och rycka i handtaget som en galning. LOL

Inget som förstör ens liv dock

Permalänk
Medlem

Ogillar uttrycket "OCD light", det känns snarare som det slängs för att man t.ex. gillar att ha det rent eller att ha en viss sak på en viss plats. Ordning och reda är inte OCD.

Snarare preferenser, som/likt @coreflake nämner.

Att rycka som en galning i ett handtag är kanske gränsfall dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

klart man har sina små "ticks" har samma rutin varje kväll; tanborstning, pissa och kolla dörren, spelar ingen roll om manVET att man låst dörren

I tonåren hade jag liknande det du skriver, men att vänster steg i trappor ALLTID var ojämna tal, och höger alltid jämna xD

men inget som jag mår illa om jag inte gör

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Visst han man sina egenheter men inte mycket som jag anser vara tvångsmässigt... förutom en sak. Stereon i bilen visar volumen i siffror när man justerar den. Den går från 0 till 20+ men av någon anledning kan jag bara ha den på 0, 5, 10 eller 15 (20 är för högt). Om någon ändrar volymen till något annat måste jag justera. Gör jag inte det gnager det som fan i bakhuvudet och jag kan inte sluta tänka på det... så pass att jag själv blir irriterad över det

Lite samma med AC-inställningen i bilen. Den kan man justera digital i steg om 0,5c. Måste stå på hela grader dvs 20,0c inte 19,5c eller 20,5c...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

"OCD" är ju verkligen ett av inneorden nu. Kolla på en stream av valfritt byggspel (The Sims, Minecraft, Cities Skylines och så vidare), så fort något inte är helt rakt eller jämnt så är varannan kommentar "that triggered my OCD" och "please fix it".

Givetvis är detta överhängande människor som inte har den blekaste aning om vad tvångstankar är utan tycker att det ser bättre ut med raka linjer eller jämnt/ojämnt antal block för en viss användning. Att man föredrar vissa saker är inte OCD, alla tvångstankar är inte OCD och OCD är mer än tvångstankar/tvångshandlingar.

En annan variant är "I'm OCD about..." och där handlar det exempelvis om att kontrollera att nycklarna, plånbok och så vidare är med, kanske ett flertal gånger. Eller kanske att man kontrollerar några gånger att spisen är avstängd/dörren är låst. Det är inte heller OCD, det är fullt naturliga och rationella reaktioner. Det har vi allihop, det är förmodligen en bidragande orsak till människans framgång. Vill man syssla med evolutionspsykologi så skulle man kunna hypotisera att det härstammar från tiden då vi inte var bofasta, det var då viktigt att få med allt vid flytt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.