Vilka moderna konsoler äger du just nu?

Permalänk
Relik 📜

Vilka moderna konsoler äger du just nu?

Det blir allt fler rykten om nästa generations konsoler, även om de fortfarande ligger en bit in i framtiden. Förhoppningsvis får vi veta mer under årets E3! Men, tydligt är oavsett att nuvarande generation går mot sitt slut. Det har på många plan varit en udda resa, med "halvlanseringar" på ett sätt vi inte haft innan samt en väldigt tydlig övergång mot digitala lösningar utan fysisk media.

I vilket fall! Så här när det onekligen börjar svalna runt åttonde generationens konsoler vill jag ställa en fråga till er – vilka varianter äger du just nu? Väljer "just nu" för att jag känner mig själv och många andra teknikfreak där ute. Totalt har jag liksom haft en hel hög modeller eller submodeller..

Berätta gärna i kommentarerna hur du landade där du är idag!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Samlar på konsoler så det blir till att försöka äga åtminstone en av varje, Det enda som inte köpts in till samlingen är senaste generationen Xboxar då dom saknar exklusiva spel som jag inte lika gärna kan spela på PC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

xbox one s pga 4k uhd-bluray samt halo. kör rdr2 på den.

vill ha en switch men är för dyr

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Samlar damm gör - N64, GameCube, Wii, Xbox 360 Slim och PS3 SuperSlim.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Relik 📜

Jag har gjort en saftig "konsolresa" senaste generationen, vid sidan av PC-spelandet då.

Köpte PS4 vid lansering som ersättare till min åldrande PS3:a. Kompletterade den med en Xbox One när den lanserades i Sverige, och någonstans i krokarna även en PS Vita. Xbox One blev One S för att få UHD-spelaren, och PS4:an blev en PS4 Pro senare samma år.

Efter ett tag tröttnade jag dock på One S som medialösning, och jag lirade i princip aldrig på den (sista jag tuggade igenom var faktiskt ME: Andromeda). Sålde till förmån för "separat" UHD-spelare. Har också hunnit med att både köpa, inte spela på och sälja en Nintendo Switch!

Så, sitter alltså kvar med PS4 Pro och PS Vita. Har sneglat på One X, men med en saftig PC ett par decimeter bort vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den. PS4:an används nästan bara till (konsol)exklusiva titlar där ett flertal är endast Sony, så det blir lite.. onödigt dyrt att ha båda.

Som det ser ut kommer jag köra samma setup den här generationen ut, och byta till något när nästa generations PS eller Xbox kommer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Äger följande system:

Playstation 4 Pro
Den konsol jag lirat mest på, och äger flest spel till, även om den börjat få tung konkurrens från Switch det senaste året.

Nintendo Switch
Ja, som avslöjat ovan. Att jag kan spela på bussen, i periodpauser under hockey, när jag besöker familjen, med mera gör att jag spelar allt mer på Switch, och ofta väljer Switch-versionen före PS4.

Xbox One S
Använder den bara som 4K UHD Blu-ray-spelare, och det är den inte ens särskilt bra på. Hade Sony bara inte varit så snåla och skippat 4K Blu-ray i PS4 Pro hade jag inte behövt äga den här.

New Nintendo 2DS/3DS
Äger totalt fyra av Nintendos finfina bärbara spelmaskiner (En N2DS och sedan en Zelda-utgåva, en Metroid-utgåva och en blå N3DS). Har massvis med fantastiskt bra spel till 3DS, och att jag kan spela mina DS-spel på den gör den till en suverän spelmaskin.

PS Vita
Äger två av dessa finfina spelmaskiner, en vanlig europeisk svart och en lavaröd jag köpte i Japan. Vitan har blivit oförtjänt ignorerad i väst, men det finns många väldigt bra spel till maskinen, och jag har nyligen börjat ta tag i att spela igenom min backlog till den (jo, man kan ha en backlog till PS Vita). Att kunna spela klassiska PS One-spel på den också gör inte saken sämre. Team PS Vita, och jag tror att @Gurt är med mig i det här lägret.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

PS4 Pro men har haft fundering på Switch sedan släpp. Jag följde med 5 kollegor samma dag Switch släpptes, de hade 6 Switch kvar i butiken. Vi plockade varsitt varpå jag fick grå (den jag ville) men sen såg jag att PS4 Pro hade erbjudande med horzon, dubbla kontroller, extra laddsladd och något billigare så lämnade jag tillbaka switchen på hyllan (en kollega snodde till sig den pga färgen snabbt) och köpte PS4an. Ej ångrat mig då jag riktigt diggar att ha det som en basicly HTPC med möjlighet att spela sällskapsspel mm.
Nämnvärt var att det ej fanns pokemon eller något roligt spel vid släpp förutom BOTW men jag har aldrig varit ett Zelda-fan. Troligtvis då jag hade Zelda link to the past (guld, så icke ovanlig) som jag som liten aldrig kom förbi första banan (staden) på.

Haft NES, Ps1, PS2, Xbox 360, PS4 PRO.
Samt handhållna, GB, GBA Advance, GBA Advance SP, Nintendo DS Lite. Till DS lite har jag R4i som jag kan ladda valfritt spel från GB-DS på (såklart har jag köpt 9/10 spel jag laddat).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

För tillfället så äger jag en Playstation 4 och Nintendo Switch (fast den skall säljas), jag brukar oftast sälja tidigare konsoler när ny generation dyker upp, det jag har ägt genom tiderna är:

NES, Sega Mega Drive, C64 och Amiga 600&1200 (ja jag vet det är datorer men användes enbart till att spela på) och sen Playstation 1, 2,3 och nu 4.

Permalänk
Moderator
Testpilot

PC och Nintendo är den gyllene kombinationen.

De flesta spelen som släpps till Xbox och PS kommer till PC medan Nintendo alltid är exklusiva och vansinnigt bra.

Dock har det ryckt i köptarmen för senaste Spider Man och God of Warcraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

PS4, Wii U, Vita (orginalet med oled) och 3DS har jag. (+ SMS, NES, Megadrive, SuperNintendo, PS1 osv...)

Har just nu inga funderingar på att skaffa någon mer konsol.

edit : På PS4 spelar jag knappt något. Uncharted - Lost legacy var det senaste spelet jag spelade igenom.
Spelar Spyro the dragon ibland, men får krupp på frameraten, och motionblurren på dess låga fps som gör det hela ännu värre.

Wii U var länge sedan man spelade på, mest Mario Kart 8 och Donkey Kong Tropical Freeze, och Super Mario 3D World

Vita - Spelar ytterst sällan. Spelade sist PSP versionen av Tomb Raider Anniversery, och PS1 Silent Hill

3DS - Spelar mest Super Mario 3d land

Ibland blir det Mario Bros 3 på Nes, eller Wonderboy 3 på SMS, eller Ghouls and Ghosts på Megadriven, eller Super Mario World på SNES,
Metal Gear på PS1.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Raderar framsidor

Nu har jag röstat. @emilakered

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gustav Höglund:

Nu har jag röstat. @emilakered

Bra jobbat! Vill du ha en kaka?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Valde Nintendo Switch då en konsol för mig ska spelas från soffan, men familj och vänner som sitter i soffan.
Onlinespelandet håller jag till datorn.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Svarsalternativ: ingen

?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
  • PS4 20th anniversary nerpackad

  • PS4 Pro med PSVR som väldigt sällan spelas just nu

  • Xbox One X som är konsolen jag oftast spelar på. Ja, jag har en bra PC med GTX2080 men jag föredrar spela på stor TV med HDR etc så att "spel finns på PC" påverkar inte mig. Möjligtvis är det positivt att jag kan välja var jag vill spela.

  • Xbox One S - mina barn spelar främst på denna (mkt Fifa 19). De har aldrig klagat över prestandan utan den funkar utmärkt som "andra" konsol.

  • Nintendo Wii U - endast nu för spel när vi är på Gotland och träffar barnens sysslingar. Mkt Mario Party, Smash Brothers etc.

  • Nintendo Switch - jag spelar i handhållet läge, barnen spelar oå TV (återigen Mario Party, Smash Brothers, kirby Star Alliance etc).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av frong:

Svarsalternativ: ingen

?

Tänkte skippa det den här gången, hålla frågan för de som faktiskt har något från senaste generationen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Jag har samtliga utom Xbox One S. Föredrar X stationärt och Switch portabelt i dagsläget. Och det är också dessa av mina konsoller som används regelbundet, övriga samlar mest damm, antingen vid någon av mina TVs eller på hylla/garderob.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att mitt xbox 360 var modernt

Permalänk
Medlem

Har en one x som används som blueray spelare, får nått infall då och då att spela på den men inser snabbt att jag är skit kass med en kontroll.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

PS4
Xbox S (ska dock säljas då den bara samlar damm)
Switch
Nintendo 3DS (impulsköp som ångras)

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Äger fler än 1 konsol, synd att det inte fanns ett alternativ där det stog "Äger både PS4/Pro/Xbox One/X/Nintendo Switch xD
Har även kvar äldre konsoler men tycker bäst om min gamla PS3 FAT 40GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vituraz:

Jag som trodde att mitt xbox 360 var modernt

Sitter på en PS3 slim och den räknades tydligen inte heller som modern. Används till 99% som DVD-spelare. Har en packe spel men får aldrig samma känsla på kontrollen som på tangentbord och mus om man nu inte spelar sportspel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

PC och Nintendo är den gyllene kombinationen.

De flesta spelen som släpps till Xbox och PS kommer till PC medan Nintendo alltid är exklusiva och vansinnigt bra.

Dock har det ryckt i köptarmen för senaste Spider Man och God of Warcraft.

Skickades från m.sweclockers.com

De allra bästa spelen till Playstation är alltid exklusiva. Skulle inte vilja vara utan dom spelen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ingen modern, en japansk multi-x chippad Dreamcast däremot

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Ingen modern, en japansk multi-x chippad Dreamcast däremot

Jag har min Dreamcast inkopplad till TV'n i sovrummet faktiskt. Ansluten via VGA-porten. Gammal som fan men fortfarande en härlig plattform.

Permalänk
Medlem

Ingen!

Köpte dock en xbox 360 i somras för cirka 300 spänn. Ingick lite spel också, bland annat gta.

Tänkte faktiskt lira i påskhelgen på landet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Jag är förmodligen få i mängden, men FIFA spelen ska spelas på ps4 Dock helt enigt att Sonys exklusivitet är en anledning till att äga konsolen om man redan har en bra PC.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Ps4 slim bara.

Permalänk
Lego Master

PS4. Behövde en schysst mediaspelare med Bluray. Relativt billig med okej utbud av appar.
Har spelat kanske två spel på den totalt. ^^

Min Xbox 360 har jag spelat desto mer på, men den räknades visst inte som "modern"...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en konsoll samlare så jag har haft allt den här generationen.

Köpte Wii U julen 2014. Efter Switch kom ut har den inte använts mycket. Just nu är den utlånad till min kusin som ville spela Wind Waker HD och Twilight Princess HD.

Köpte Xbox One våren 2015 för att spela Destiny 1 med en kompis på den, då han redan hade Xbox One. Sedan blev jag less på den, så jag sålde den våren 2016.

Köpte PS4 julen 2015 och gillade den mycket mer. Menyerna och allt var mycket snabbare och mer förståeligt, så PS4 blir min "main" konsoll. Spelade mycket Bloodborne och Uncharted på denna vanliga PS4.

Mars 2017, bokade och fick Nintendo Switch på release. Spelat mycket Breath of the Wild, Mario Kart 8, Mario Odyssey och Smash på den, som alla andra. Älskar att menyerna är blixtsnabba och enkla. Skönt att spela antingen portabelt eller på TVn. Ofta blir det att jag spelar med den i hand och har någon serie på TVn. Just nu spelar jag Baba is You.

November 2017, köpte Xbox One X/Project Scorpio. Dock visade sig detta vara en defekt enhet så jag sålde den som defekt (här på Swec). Hann spela lite COD WWII och Wolfenstein 2 innan defekterna blev för jobbiga.

December 2017, uppgraderar till PS4 Pro. Säljer vanliga PS4an till en kompis. Denna PS4 Pro har jag spelat mest Spider-Man på, vilket troligen är mitt favorit PS4 spel. Just nu har den faktiskt dammat ganska mycket men har tänkt spela Doom Eternal på den.

Oktober 2018, skaffar en Xbox One X igen för att spela RDR 2 i riktig 4K då jag just skaffat en fin 4K OLED TV. Var en riktigt trevlig upplevelse och RDR2 fungerade grymt bra på X, men tyvärr så hatar jag fortfarande att spela på Xbox så PS4 förblir min main konsoll.

Jag ska försöka nästa generation att inte köpa Microsofts konsoll och bara köra på Playstation och Nintendo (och PC). Vet inte varför jag avskyr Xbox One så mycket. Tycker dens menyer är så sega och klumpiga eller nåt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P