Sony Playstation 5 bygger på kretsar från AMD – lanseras i slutet av år 2020

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 bygger på kretsar från AMD – lanseras i slutet av år 2020

I en färsk rapport framgår att AMD:s kretsar för nästa generations Playstation färdigställs under tredje kvartalet 2020, lagom till en lansering senare samma år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på senaste ryktena kring bakåtkompatibilitet? Kommer den kunna köra något från PS4 (eller tidigare)?

Väldigt snyggt att de fortsätter med AMD oavsett, mer pengar i kassan till R&D

Menade naturligtvis tidigare än PS4, dags för lunch...
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Undrar huruvida en pc med zen 2 och första revisionen av navi kommer kunna överleva nästa generations konsoler?
Sannolikt kommer man i en PC kunna köra höga klockfrekvenser mot de lägre klockade eventuella zen 3 i konsolerna, men det faktum att spel ofta är så väl optimerade för konsolhårdvara så brukar man behöva teoretisk dubbel grafikprestanda för att uppnå likvärdig spelprestanda på en pc. Jaja... den som lever får se. Min plan är zen 2 och navi om allt faller ut som jag hoppas.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Alltså, det där är en pärs och jag skulle gissa att det beror på genren. Jag skulle gissa att många publicister antagligen inte gör det utan prioriterar grafiken i t.ex. RPG:s.

I racingspel, FPS, Beat em up, sportspel etc. så kommer 60 vara standard, precis som nu. Men jag skulle gissa att 35-55 FPS-träsket som i t.ex. Sekiro, Ace combat 7, Battlefield till Xbone one och PS4 standard kommer bli stabila 60.

Jag hoppas dock på att 60 blir standarden, såklart.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Tveksamt, men grafiken blir ju bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

brukar man behöva teoretisk dubbel grafikprestanda för att uppnå likvärdig spelprestanda på en pc

Näe verkligen inte. Inte när det gäller grafikprestanda. Xbox One X och RX580 ger ganska likartade resultat, t.ex.

Däremot så har CPU:n mer jobb att göra i en Windows PC ijmf med en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Vilka anser du att "dom" är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Undrar huruvida en pc med zen 2 och första revisionen av navi kommer kunna överleva nästa generations konsoler?
Sannolikt kommer man i en PC kunna köra höga klockfrekvenser mot de lägre klockade eventuella zen 3 i konsolerna, men det faktum att spel ofta är så väl optimerade för konsolhårdvara så brukar man behöva teoretisk dubbel grafikprestanda för att uppnå likvärdig spelprestanda på en pc. Jaja... den som lever får se. Min plan är zen 2 och navi om allt faller ut som jag hoppas.

Det finns en del faktorer som gör att konsoler kanske inte har så stora optimeringsfördelar numera. En är att de i princip har PC-arkitektur, och använder samma middleware som PC-programmen. Så numera kan man räkna med (nästan) paritet, och med den traditionella fördelen hos PCn att man kan justera spelinställningarna för att få den frame rate man eftersträvar.
En annan sak att ha i åtanke är att nästa generations konsoler kommer att ha 4k-upplösning som standardmål. Beroende på vem man är kan det göra att rendreringstyngden för PC blir lättare (!!). Själv är jag helt tillfreds med 2560x1440 vilket är hälften så många pixlar.
Det enda smolket i glädjebägaren för någon som spelar på PC är att en del titlar antagligen fortfarande kommer att ha 30fps som mål, och om detta går hand i hand med en CPU last som är anpassad därefter, kan nog åtminstone de som vill köra med 144Hz få problem om konsolerna kommer med Zen CPUer.

Digitimes rapport om packningsteknologin antyder att konsolen kan få HBM minne, men inte nödvändigtvis. Kan också röra sig om CPU chiplet(s) och GPU, med externt minne som nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Jag hoppas att de fortsätter med "checkerboarding" tekniken framför äkta 4K och istället siktar på 60fps i alla spel. Bra motion blur som i God of War gör 30fps upplevelsen hanterbar men annars är 30fps inte kul.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@ipac:

Är väl utvecklarna jag syftar på, är inte speciellt insatt, föredrar själv 60 fps @ 1080p framför 30 fps @ 4K.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att konsolltillverkare satte ett hårt krav på 60 fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NaaR:

Alltså, det där är en pärs och jag skulle gissa att det beror på genren. Jag skulle gissa att många publicister antagligen inte gör det utan prioriterar grafiken i t.ex. RPG:s.

I racingspel, FPS, Beat em up, sportspel etc. så kommer 60 vara standard, precis som nu. Men jag skulle gissa att 35-55 FPS-träsket som i t.ex. Sekiro, Ace combat 7, Battlefield till Xbone one och PS4 standard kommer bli stabila 60.

Jag hoppas dock på att 60 blir standarden, såklart.

60FPS är inte standard i bilspel, faktum är de flesta bilspel på PS4 är 30FPS

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Chockerande... Typ allt det här har varit känt sen ett par år. Finns inte särskilt mycket alternativ till AMD där man kan få en SoC lämplig för en hemmakonsol. Båda tillverkarna har redan blivit blåsta av nVidia i tidigare generationer.

Skrivet av Djhg2000:

Någon som har koll på senaste ryktena kring bakåtkompatibilitet? Kommer den kunna köra något från PS4 (eller tidigare)?

Väldigt snyggt att de fortsätter med AMD oavsett, mer pengar i kassan till R&D

Det verkar väldigt troligt att Playstation åtminstone erbjuder bakåtkompatibilitet för PS4 iom samma arkitektur. MS har redan satsat hårt på bakåtkompatibilitet med Xbox One så XB2 lär iaf ha bakåtkompatibilitet med alla Xbox One titlar plus mjukvaruemuleringen för OG XB och 360 som redan finns tillgänglig på Xbox One.

Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Det är upp till utvecklarna, inte plattformsägarna.

Skrivet av mill:

Hade gärna sett att konsolltillverkare satte ett hårt krav på 60 fps.

Tror att utvecklarna är kapabla till såna avvägningar själva, inte nåt som konsoltillverkare ska in och pilla i. Alla spel behöver inte 60fps och om utvecklaren vill offra fps för lite mer ögongodis är det deras prerogative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Någon som har koll på senaste ryktena kring bakåtkompatibilitet? Kommer den kunna köra något från PS4 (eller tidigare)?

Vore konstigt om den inte kan köra PS4 om de bara petar i lite snabbare hårdvara men samma arkitektur.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvarnis:

Kommer dom höja spelens FPS från 30 till 60 på nästa playstation?

Playstation 1, 2, 3 och 4 har alla klarat av att visa 60 bilder per sekund.
Det kommer playstation 5 garanterat klara av också. Antagligen ännu högre.

Frågan huruvida speltillverkarna kommer välja att sikta på att sina spel ska hålla 60fps på bekostnad av grafiskt godis är lite lurigare.
För det är den faktorn som avgör här.

Först och främst är väl svaret säkert både ja och nej. En del tillverkar kommer väl prioritera detta högre medan andra kommer prioritera grafiken högre på bekostnad av uppdateringsfrekvens.
Kan visserligen tänka mig att fler konsolkonsumenter efterfrågar högre FPS idag än för några år sedan så det är väl inte otänkbart att vi får se större utbud av 60fps-spel till kommande konsol. But who knows...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Djhg2000:

Någon som har koll på senaste ryktena kring bakåtkompatibilitet? Kommer den kunna köra något från PS4 (eller tidigare)?

Väldigt snyggt att de fortsätter med AMD oavsett, mer pengar i kassan till R&D

Jag hoppas verkligen den får stöd för PS4 iaf... Annars blir det köp av PS4 istället när priset droppas

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Underbart att de väljer AMD igen. Vilken dag! Här vankas mer pengar till RnD så att de kan fortsätta göra nya spännande produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

4K i 60 fps är att räkna med. Samt HDR.
SSD eller liknande. USB c kanske.

16gig eller mer ram? GDDR eller DDR4/5 minne?
Minst 8 kärnor med SMT

Något åt det hållet tror jag på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har varit smarta och gjotr det möjligt att enkelt köra PS4-spel på den nya konsolen

Permalänk
Medlem

Raytracing utan prestandadrop som standardgrafik är vad som behövs.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ang nyheten som sådan så låter Q3 lite väl sent. Gissar att kretsen(ev kretsarna) behöver vara klar i god tid innan det om konsolen ska släppas Q4 2020.

Permalänk

Får se när man köper en, jag vill inte bli rövknullad av Sony som man blev när man köpte en PS4 och det sedan kom en Pro, köper jag en konsol så förväntar jag mig att den är "top of the class" fram tills nästa generation kommer men tyvärr så kommer vi nu snarare att få löpande uppdateringar av konsolerna med två års intervaller.

Permalänk
Medlem

Passande för jubileumsåret av PlayStation 2.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Får se när man köper en, jag vill inte blev rövknullad av Sony som man blev när man köpte en PS4 och det sedan kom en Pro, köper jag en konsol så förväntar jag mig att den är "top of the class" fram tills nästa generation kommer men tyvärr så kommer vi nu snarare att få löpande uppdateringar av konsolerna med två års intervaller.

Tekniken går framåt under en konsols cykel. Om du var chef i Sony och hade möjligheten att uppgradera din produkt för att ligga på topp i marknaden, hade du inte då gjort det även om folk kan bli förbannade?

(jag antar) att nya delar är billigare samtidigt som det presterar lika bra eller bättre samt förbättra effektivitet. (ps4 pro)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rickosaurus:

Får se när man köper en, jag vill inte blev rövknullad av Sony som man blev när man köpte en PS4 och det sedan kom en Pro, köper jag en konsol så förväntar jag mig att den är "top of the class" fram tills nästa generation kommer men tyvärr så kommer vi nu snarare att få löpande uppdateringar av konsolerna med två års intervaller.

Nu förstår jag inte. Blev din PS4:a plötsligt sämre när Pro versionen kom? Funkar inte spelen längre? Ungefär lika logiskt som att säga att jag hatar Nvidia, mitt 980 Ti är inte snabbast på marknaden längre.

Själv har jag inga problem med nya versioner, vare sig det är Slim, Pro eller vad de nu kan komma på, så länge spelutbudet är det samma.

Permalänk
Medlem

Det här är en tyngre nyhet, Mark Cerny snackar och visar (i devkit form) Playstation 5:
https://www.wired.com/story/exclusive-sony-next-gen-console/

Galet snabb SSD, trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Någon som har koll på senaste ryktena kring bakåtkompatibilitet? Kommer den kunna köra något från PS4

Bakåtkompatibilitet tycks vara bekräftat, enl artikeln ovan.

Permalänk
Medlem

@ipac: och raytracing-support!

PS4 hade väl tyvärr en SATA-bus över USB vilket gjorde att den sög, så laddningstiderna kunde ha varit betydligt bättre på PS4 om de tänkte till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kommer PS5 leverera 60fps? Alltså, det finns ju inget som sätter begränsning att det ska gå att köra i 60fps, men det hänger givetvis på utvecklarna. Det enda hindret är om de har en motor som är bunden till fps, det har vi ju sett ett antal gånger genom åren.

Annars har jag svårt att se att nästa generations konsoler inte skulle skulle vara kapabla till att köra alla spel i 60fps i 1080p. 4K 60fps är nog mer tveksamt, åtminstone beroende på titel - men absolut ingen omöjlighet. Vi har ju t ex redan sett Forza till XB1X i 60fps och 4K.

Men jag tror få kommer att pusha för det eller prioritera 60 över 30, det är väldigt svårt att sälja in 60fps i marknadsföring för någon som inte vet vad skillnaden är. Visas reklamen på telefon eller dator är det ju en sak, men det finns väl i princip nästan inga tv-sändningar som är mer än 24-30fps.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2