EU:s upphovsrättsdirektiv slutgiltigt godkänt av ministerrådet

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på Swexit, om jag någon gång får chansen. Tycker politiker ska kunna dömas för högförräderi när de förstört landet så hårt. Länkskatt är en piss i havet mot den framtid som ligger framför våra fötter.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Norge är inte med i EU
Norge är i framkant med EVs
Hejdå sverige, jeg eg norsk!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efrath:

Ganska säker på att det går skapa handelsavtal och dylikt utan EU, dessutom så är det ju inte precis småföretagen som tjänar mest på att internationell handel blir billigare och enklare. Varför tror du att så många av dom största nyhetsmediorna är så starkt emot t.ex. Brexit? Och sen att det fort proppades upp att hela kampanjen var rasister och etc.

Och jag tycker verkligen inte fördelarna väger upp faktumet att EU är en odemokratisk instans där vanligt folk i princip alla länderhar inget och säga till om. För fan, toppen i EU FÖRLORADE sina jäkla val i sitt land men blev ändå vald att leda vad som i princip är en växande superstat som vill ha en EU arme.

Storbritannien trodde naivt att de skulle kunna gå ur EU och få samma avtal som de haft, både mot EU och utomeuropeiska länder.

De hade väldigt, väldigt fel. Jag tror inte Sverige ens är i närheten att ha samma handlingsförmåga som dem, och om inte ens de lyckas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OMNI som jag läser alla mina nyheter på kommer ju inte funka som förut sen

Ja det går att få till avtal utan EU. UK har problemet att deras politiker skriker på varandra och EU gör allt för att de ska misslyckas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

@anon34034: Ja det är hemskt för inget företag i världen kommer att kunna hålla kolla på alla världens upprättsskyddat material. Man kommer därför behöva ta i lite mer för att säkerhets ställa att upphovsrättsskyddat matterial som kan ge kostnader aldrig kommer upp på ens sida.

Detta kommer effektivt se till att nyuppstartade företag och små företag får det otroligt mycket svårare att konkurrera mot dom stora drakarna do dom saknar kapital för att riskera kostnaderna som deras användare skulle kunna få dom att betala.

Dom som tagit fram dessa lagar har noll koll på vad det skulle innebära i praktiken att genomföra detta föredrag varav artikel 15 och 17 bara är en mindre del fullt ut.

Undrar om förbudet att privat videofilma ett sport evenemang togs bort eller inte från föredraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

@_anka_: Ja det är hemskt för inget företag i världen kommer att kunna hålla kolla på alla världens upprättsskyddat material. Man kommer därför behöva ta i lite mer för att säkerhets ställa att upphovsrättsskyddat matterial som kan ge kostnader aldrig kommer upp på ens sida.

Detta kommer effektivt se till att nyuppstartade företag och små företag får det otroligt mycket svårare att konkurrera mot dom stora drakarna do dom saknar kapital för att riskera kostnaderna som deras användare skulle kunna få dom att betala.

Dom som tagit fram dessa lagar har noll koll på vad det skulle innebära i praktiken att genomföra detta föredrag varav artikel 15 och 17 bara är en mindre del fullt ut.

Undrar om förbudet att privat videofilma ett sport evenemang togs bort eller inte från föredraget.

Blir svårt att filma broder mins matcher isåfall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Norge är inte med i EU
Norge är i framkant med EVs
Hejdå sverige, jeg eg norsk!

Norge är med i EFTA.

Vilket innebär, bland annat, att de slipper att betala avgiften och de har vissa undantag (i stort rörande vissa områden gällande fiske och olja), MEN att de måste införa alla beslut och direkt från EU (inklusive upphosdirektivet) och de har inte rösträtt. De måste acceptera de fyra friheterna, är en del av Schengen, men måste inte införa Euron. (Danmark (och Storbritannien) har rätt att avstå att införa Euron, Sverige har det inte.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

@_anka_: Ja det är hemskt för inget företag i världen kommer att kunna hålla kolla på alla världens upprättsskyddat material. Man kommer därför behöva ta i lite mer för att säkerhets ställa att upphovsrättsskyddat matterial som kan ge kostnader aldrig kommer upp på ens sida.

Detta kommer effektivt se till att nyuppstartade företag och små företag får det otroligt mycket svårare att konkurrera mot dom stora drakarna do dom saknar kapital för att riskera kostnaderna som deras användare skulle kunna få dom att betala.

Dom som tagit fram dessa lagar har noll koll på vad det skulle innebära i praktiken att genomföra detta föredrag varav artikel 15 och 17 bara är en mindre del fullt ut.

Undrar om förbudet att privat videofilma ett sport evenemang togs bort eller inte från föredraget.

Mycket riktigt.

Faktum är att den form av filter som behövs för att granska samtliga uppladdningar före de publiceras online med den precission som krävs inte finns idag. Det är ett för stort jobb för att göra manuellt då mängden data är enorm. Det måste således göras med automatiska filter. De filter som finns är väldigt trubbiga instrument som om de används kommer skära bort stora mängder av material som inte är i närheten av upphovsrättsskyddat.

De så kallade stora drakarna kommer aldrig lägga de enorma mängder pengar som krävs för att _försöka_ utveckla något med den precision som krävs för att uppfylla detta. Tekniken finns inte idag. Oavsett hur mycket pengar de slänger på det så kommer de aldrig kunna vara klara inom 24 månader. Så det finns realistiskt två alternativ på vad som kommer hända.

Det första är att det blir någon form av licens modell där ett schablonbelopp betalas till en central uphovsrättsfond som sedan fördelar pengarna och sedan fortsätter allt som förr. Tänk Copyswede. Det är lite det här som uphovsrättsorganisationer hoppas på eftersom de då kan sitta ned och förhandla med dessa drakar om en sådan modell med det här EU direktivet i ryggen. De kan i princip diktera villkoren.

Det andra är att de stora drakarna anser att det inte är möjligt pga kostnader och tekniska utmaningar att skapa det filter som krävs samt inte vill hamna i någon godtycklig licensmodell och istället väljer att antingen deaktivera möjligheterna att dela länkar eller material för europeiska IP adresser i sina tjänster. Eller så blockerar de européer helt. Dvs internet som vanligt folk känner det idag upphör att existera.

Att de ansluter sig till en godtycklig licensmodell är nog de mindre troliga alternativet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lonewolfshade:

@_anka_: Ja det är hemskt för inget företag i världen kommer att kunna hålla kolla på alla världens upprättsskyddat material. Man kommer därför behöva ta i lite mer för att säkerhets ställa att upphovsrättsskyddat matterial som kan ge kostnader aldrig kommer upp på ens sida.

Detta kommer effektivt se till att nyuppstartade företag och små företag får det otroligt mycket svårare att konkurrera mot dom stora drakarna do dom saknar kapital för att riskera kostnaderna som deras användare skulle kunna få dom att betala.

Dom som tagit fram dessa lagar har noll koll på vad det skulle innebära i praktiken att genomföra detta föredrag varav artikel 15 och 17 bara är en mindre del fullt ut.

Undrar om förbudet att privat videofilma ett sport evenemang togs bort eller inte från föredraget.

EU Kommissionen kräver inga filter på uppladdning, de kräver att man modererar sina tjänster bäst man kan, om jag som artist mailar ditt företag, att min sång är på din hemsida, då måste det hända något, det är väl essensen?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ni som inte har en aning om det ni har åsikter om - det är därför det finns politiker. Sverige ska givetvis stanna kvar i EU och landet är gravt beroende av fortsatta relationer med EU. Hade du läst vad som står i det du länkade så finns det en länk till en länk som i sin tur länkar till en rapport framtagen av amerikanska handelskammaren som säger att alla länder i EU har ekonomiskt tjänat på att vara medlem: I Sveriges fall handlar det om en ökning om 1,5% av BNP per år i jämförelse med om Sverige inte varit med. Det är 70 000 jobb vilket motsvarar ungefär hela Kalmar. Rapporten kan läsas i sin helhet här.

bnp i all 'a'ra men det r'a'cker nu. vi ska ut ur eu.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Herrejösses är det verkligen ingen av er som läst lagtexterna innan ni ballar ur?

Nej det krävs inget massivt automatiserat filter för content-upploads. Det krävs en "best effort" att man alltså gör sitt bästa. Det är ett teknikneutralt krav och sitens omsättning/personaltäthet tas med i bedömningen av en sådan ansträngning.

Därmed så ställs det betydligt mildare krav på Nisses Videosite som Nisse själv driver än vad det ställs på Youtube. Det skyddar inte "de stora mediadrakarna" - snarast tvärt om. Artikeln är klumpigt utformad, men i princip kräver man att en Site tar någon form utav åtgärd om jag som rättighetsinnehavare hör av mig och säger "Det delas en massa av mina verk på er site".

Länkskatten har ni nästan samtliga totalt missförstått. Att länka till ett verk (nyhet, video, blogg what ever) kostar ingenting. Det som länkskatten omfattar är de fall där
1. Sida A exempelvis skriver en nyhet
2. Sida B sen länkar till Sida A och återger nyheten på sin egen sida (Alltså Sida B)

Det här medför att Sida B därmed i princip har använt material producerat av Sida A medan Sida A tappar besökare eftersom man som besökare inte behöver klicka sig vidare in på Sida A (från Sida B) för att läsa nyheten.

Den här artikeln riktar specifikt in sig på nyhetssammanställnings-siter som har gjort som ovan. De måste iom detta ersätta Site A.

Att du som användare eller en site delar en enkel länk till en site påverkas inte alls av det här.

Artiklarna är långt ifrån perfekta - jag skulle föredra att de inte hade röstats igenom. Men de är ljusår ifrån vad ni tror att det handlar om.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ni som inte har en aning om det ni har åsikter om - det är därför det finns politiker. Sverige ska givetvis stanna kvar i EU och landet är gravt beroende av fortsatta relationer med EU. Hade du läst vad som står i det du länkade så finns det en länk till en länk som i sin tur länkar till en rapport framtagen av amerikanska handelskammaren som säger att alla länder i EU har ekonomiskt tjänat på att vara medlem: I Sveriges fall handlar det om en ökning om 1,5% av BNP per år i jämförelse med om Sverige inte varit med. Det är 70 000 jobb vilket motsvarar ungefär hela Kalmar. Rapporten kan läsas i sin helhet här.

Skrivet av makerspace:

bnp i all 'a'ra men det r'a'cker nu. vi ska ut ur eu.

Starkt argument där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Efrath:

Ganska säker på att det går skapa handelsavtal och dylikt utan EU,

Jajjemän!
Det är klart att UK kommer upprätta egna handelsavtal framöver oavsett hur de går ur.
Men handelsavtal är inte binära i sin form likt... ja exempelvis körkort. Antingen har du ett körkort eller så har du inte det. Handelavtal är dynamiska och innefattar både maktspel och förhandlingsläget. Ensam är inte stark när det kommer till att få till bra handelsavtal. En part om EU som består av hundratals miljoner medborgare är en bra mycket starkare förhandlingspart än exempelvis Sverige som består av 9 miljoner personer.
Sedan finns det en ekonomisk vinst för oss att sköta det på en högre aggregatsvnivå dessutom. Ska varje enskilt land förhandla om alla typer av avtal mot världens 180 länder så behövs en stab per land på x personer per land. Samlar vi 20 länder under ett tak som gör detta gemensamt så kan man göra detta med en fjärdedel så många personer samtidigt som man kan lägga 5 gånger fler personer per avtal. Stordriftsfördelar ;). Men det här är den lilla delen. Det stora är att storlek ger muskler i avtalsförhandlingarna.

Sedan är det alltid ett gissel att bygga upp en bra handelsavtalsstruktur. Här är ett färskt exempel:
https://uk.reuters.com/article/uk-usa-trade-pelosi/harm-to-ir...

Skrivet av Efrath:

dessutom så är det ju inte precis småföretagen som tjänar mest på att internationell handel blir billigare och enklare.

Nä små företag tjänar ju mindre generellt så det är klart att större företag tjänar mer. Gäller allt ;).
Men klart är att även småföretagen också gagnas. Inte alltid direkt men går det bra för större företag så är vanligen de mindre företagen underleverantörer till dessa större och ökar deras business så finns det mer jobb att hämta även för de mindre även om dessa inte jobbar direkt mot utlandet.

Skrivet av Efrath:

Varför tror du att så många av dom största nyhetsmediorna nyhetsmedierna är så starkt emot t.ex. Brexit? Och sen att det fort proppades upp att hela kampanjen var rasister och etc.

Hmm. Det beror väl lite på vilken media man läser. Inför brexitomröstningen vill jag påstå att brittisk press hade lite av två läger i media. Men det här är komplext. Tycker själv filmen Brexit: the uncivil war förklarar läget ganska bra. Ena sidan har varit mer populistisk och en falang har även varit tämligen främlingsfientliga men det innebär inte att alla delar av brexitsidan varit främlingsfientliga. Det har inte varit grunden, men det har använts i populistisk anda för att få igång engagemang för ena sidan.

Skrivet av Efrath:

Och jag tycker verkligen inte fördelarna väger upp faktumet att EU är en odemokratisk instans där vanligt folk i princip alla länder har inget och säga till om.

Jag vill nog tvärt om säga att EU är tämligen demokratiskt. Besluten i EU tas av parlamentet vilket består av våra folkvalda. Det här är av stor vikt att förstå både för Sverige och för EU. Fungerar som Sveriges riksdag (som också består av våra folkvalda). EUkomissionen är inte folkvald, men det är heller inte vår statsiminister (denne utses av partiets interna halvhemliga processer) samt ministrarna som folket inte heller väljer direkt.
Plus då ministerrådet. Det består av varje lands ledare kan man väl säga. Någon motsvarighet finns inte i Sverige så det blir svårt att jämföra. Hade väl varit om vi samlat kommunalråden i landet som beslutsorgan på nationell nivå men något sådant har vi inte riktigt ;).

Det jag tror du tänker mer på är väl att vi inte har en närmre relation till exempelvis hur greker eller spanjorer lever/väljer ledare och därmed känns det avlägset att dela maktstruktur med folk som man inte lever intill. Den här delen är jag med på. Med det som grund är det problematiskt att göra EU allt för överstatligt eftersom att vi på många sätt är så olika.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här kommer vara komiskt om de kan flagga en video för att man nynnar en melodi över en backing track eller för att man spelar 4 ackord i rad på en synth eller gitarr.
Det värsta är att det kommer vara hur lätt som helst att missbruka för att enda försvaret kommer vara att stämma, och få har råd eller tid för det.
Om det finns en fördel, det är att de som försörjer sig som musiklärare kommer få fler elever om det inte finns några tutorial kvar online.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Länkskatten har ni nästan samtliga totalt missförstått. Att länka till ett verk (nyhet, video, blogg what ever) kostar ingenting. Det som länkskatten omfattar är de fall där
1. Sida A exempelvis skriver en nyhet
2. Sida B sen länkar till Sida A och återger nyheten på sin egen sida (Alltså Sida B)

Det här medför att Sida B därmed i princip har använt material producerat av Sida A medan Sida A tappar besökare eftersom man som besökare inte behöver klicka sig vidare in på Sida A (från Sida B) för att läsa nyheten.

Den här artikeln riktar specifikt in sig på nyhetssammanställnings-siter som har gjort som ovan. De måste iom detta ersätta Site A.

Vad räknas som en nyhetssammanställnings-site? Jag är en privatperson med en liten sajt där det i femton år ingått en länkblogg, där jag (mest för att själv ha ett arkiv över intressanta artiklar och nyheter) länkat till olika ställen, ibland med korta citat från artiklarna eller en egenskriven sammanfattning. På en annan del av sajten berättar jag om vad min enskilda firma gör, så jag ser det inte som omöjligt att någon skulle se hela min sajt som kommersiell. Specialreglerna för "smaller enterprises" gäller inte mig i och med att sajten och den enskilda firman funnits i mer än tre år. Bland de tusentals länkar jag skapat under femton år så har jag säkert använt citat längre än vad EU ser som "very short extracts" i åtminstone några procent av fallen.

Så för att sammanfatta: Jag är inte alls säker på att jag inte plötsligt kan bli ersättningsskyldig till dussintals företag, trots att jag knappast minskat någons inkomster, och mest länkat till saker för min egen (och mina vänners) skull. Och att gå igenom femton års material och retroaktivt klura ut vad som är citat och vilka som eventuellt är för långa vore ett hopplöst jobb.

Permalänk
Medlem

@Xyborg Och du tror på fullaste allvar att det kommer vara människor som förstår tekniken som gör bedömningen vad "best effort" är? De kommer kika på omsättningen av de stora drakarna globalt, inte bara i EU, för att sedan ställa orimliga och ogenomförbara krav.

Så att påstå att de konsekvenser som över 70 av de mest kända och kunskapstäta datorexperterna i världen varnar för bara är nys är att gå lite för långt i sin naivitet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

EU Kommissionen kräver inga filter på uppladdning, de kräver att man modererar sina tjänster bäst man kan, om jag som artist mailar ditt företag, att min sång är på din hemsida, då måste det hända något, det är väl essensen?

Så du menar att man inte behöver bry sig alls då? Vi leker med tanken att jag köper Youtube och hinner kanske fixa säg 10 ärenden i veckan av 200k så kommer man undan med det? EU kommer inte åt mig då jag som ensam anställd gör mitt bästa? Låter långsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Löjligt att detta gick igenom, men inte otänkbart då de stora media bolagen har lobbyat för att detta ska gå igenom ganska länge nu, samt att dem inte har rapporterat om det alls förutom i slutändan då det är för sent att påverka.

Själv tycker jag att Sverige klarar sig bättre utan EU och att vi borde fokusera på att bygga ett bättre Sverige så som att fixa en större polisstyrka, lägga mer pengar på Sjukvården och pensioner.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alucius:

@Xyborg Och du tror på fullaste allvar att det kommer vara människor som förstår tekniken som gör bedömningen vad "best effort" är? De kommer kika på omsättningen av de stora drakarna globalt, inte bara i EU, för att sedan ställa orimliga och ogenomförbara krav.

Och det här grundar du på... Ja vadå egentligen? Det här låter ungefär som när USA avskaffade nätneutralitetsprincipen häromåret. Något som jag absolut motsätter mig och som jag tycker var ett dåligt beslut! Men om man läste debatten så framstod det närmast som att internets dagar var räknade och att resten av mänsklighetens existens skulle gå att likställa med att leva under Pol Pot igen.

Skrivet av Alucius:

Så att påstå att de konsekvenser som över 70 av de mest kända och kunskapstäta datorexperterna i världen varnar för bara är nys är att gå lite för långt i sin naivitet.

Jag tycker absolut inte att det "bara är nys". Jag ser absolut problem med upphovsrättsdirektiven som de idag är utformade. Men att därifrån dra det hela till att EU nu i ett slag utvecklats till någon form utav Orwellsk förtryckarstat där alla memes, citat, länkar och i princip hela Youtubes bibliotek blivit olagliga är kanske att gå för långt åt andra hållet?

Sammanfattningsvis. Om man ska kunna debattera riktigheten i ett beslut och dess efterverkningar på ett korrekt sätt måste man först fastställa vad som faktiskt blir dess efterverkningar. Annars blir det snabbt bara circus av alltihop. Det blir som att debattera dubbdäcksförbudet i Stockholms innerstad på premisserna att det skulle kunna leda till att bilförare med dubbdäck kommer att avrättas på öppen gata av polisen om de blir ertappade...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daempull:

Så du menar att man inte behöver bry sig alls då? Vi leker med tanken att jag köper Youtube och hinner kanske fixa säg 10 ärenden i veckan av 200k så kommer man undan med det? EU kommer inte åt mig då jag som ensam anställd gör mitt bästa? Låter långsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Finner du det i EU-kommissionens pressmeddelande så testa

Permalänk
Medlem

@xyborg: Så du anser att man inte skall diskutera konsekvenserna av något innan det inträffat? Märklig inställning. Det brukar kallas en konsekvensanalys och det är något som fler borde införa före beslut tas i många instanser Diskuterar man konsekvenser efter något inträffat så kallas det en utvärdering och då är det liksom för sent att göra något åt saken i många fall.

Nu vet jag inte var i mina inlägg jag skriver om orwellska förtryckarstater. Länken jag bifogar har uttalanden av legender som Vint Cerf, Tim Berners-Lee och många fler. Berners-Lee som brukar kallas world wide webs fader (nej det var inte Al Gore som uppfann internet). Det är inte tokjönsar eller foliehattar utan några av världens främsta på området. Läser du vad de skriver så ser du att övervakning faktiskt ÄR ett av de faror detta beslut öppnar för.

Här har du deras brev i PDF format https://www.eff.org/files/2018/06/13/article13letter.pdf

Här har du även en skrivelse av Max Planck institutet som avråder även de med motiveringar. https://www.ip.mpg.de/fileadmin/ipmpg/content/stellungnahmen/... Insitutet är inte riktigt en studiecirkel för foliehattar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Alucius:

Nu vet jag inte var i mina inlägg jag skriver om orwellska förtryckarstater. Länken jag bifogar har uttalanden av legender som Vint Cerf, Tim Berners-Lee och många fler. Berners-Lee som brukar kallas world wide webs fader (nej det var inte Al Gore som uppfann internet). Det är inte tokjönsar eller foliehattar utan några av världens främsta på området. Läser du vad de skriver så ser du att övervakning faktiskt ÄR ett av de faror detta beslut öppnar för.

Här har du deras brev i PDF format https://www.eff.org/files/2018/06/13/article13letter.pdf

Nu kanske jag uttryckte mig slarvigt. Det jag hänvisar till i diskussionen om Orwellskt förtryckande etc. är den generella inställningen i tråden som jag vänder mig emot - i mitt ursprungliga inlägg som du svarade på.

Skrivet av Alucius:

@xyborg: Så du anser att man inte skall diskutera konsekvenserna av något innan det inträffat? Märklig inställning. Det brukar kallas en konsekvensanalys och det är något som fler borde införa före beslut tas i många instanser Diskuterar man konsekvenser efter något inträffat så kallas det en utvärdering och då är det liksom för sent att göra något åt saken i många fall.

Nu börjar jag allvarligt ifrågasätta min förmåga att förklara mig själv - eller så missförstår du mig med flit Det är just bristen på konsekvensanalys i den här tråden jag vänder mig mot. Det är det jag är ute efter med min liknelse med avrättade dubbdäcksbilister. Alldeles för många här i tråden har inte gjort någon konsekvensanalys alls - de hittar istället på egna mardrömsscenarion utan grund - sen använder de dessa scenarion som basis till sina egna argument om varför direktiven är dåliga...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Kanske citera de inlägg du ämnar kommentera nästa gång i sådana fall? Du citerade nämligen mina när du skrev de saker jag reagerade på

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Alucius: I mitt originalinlägg debatterar jag tråden i sin helhet. Du besvarade då min tes varpå jag drev diskussionen vidare med dig. Du valde att kliva fram och klä skott så då fick du bli duellanten Trodde det var tydligt nog - jag får väl putsa på hur jag uttrycker mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Att lägga ner sin röst, det är samma sak som att inte våga stå för något, man är för feg att säga JA, men även för mesig för att säga NEJ för fan. Då kan man likaväl skita i rösta alls, elller närvara, stanna hemma då... Då vet vi, vilka länder fortfarande har lite vett i skallen fortfarande... Sverige visste vi ju, och FINLAND, men Belgien, Estland och Slovenien är riktigt buuuuuuuuu länder... hellre ett ja eller nej, än ett "näe jag har ingen åsikt"...

Skrivet av Xyborg:

@Alucius: I mitt originalinlägg debatterar jag tråden i sin helhet. Du besvarade då min tes varpå jag drev diskussionen vidare med dig. Du valde att kliva fram och klä skott så då fick du bli duellanten Trodde det var tydligt nog - jag får väl putsa på hur jag uttrycker mig.

DU glömmer att åsikter har vi alla, precis som att vi alla har rövhål, det betyder inte att alla är experter på rövhål eller åsikter eller information, rationellt tänk, logiskt tänk, tankar överlag, jag som ADD:are, och Asperger, är glad att jag kan skriva någorlunda förståeligt för andra, så du kanske har väldigt höga förväntingar eller krav på dina med Sweclockare, för att vi ens förstår vad du pratar om är ett tecken att saker går framåt!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Herrejösses är det verkligen ingen av er som läst lagtexterna innan ni ballar ur?

Nej det krävs inget massivt automatiserat filter för content-upploads. Det krävs en "best effort" att man alltså gör sitt bästa. Det är ett teknikneutralt krav och sitens omsättning/personaltäthet tas med i bedömningen av en sådan ansträngning.

Därmed så ställs det betydligt mildare krav på Nisses Videosite som Nisse själv driver än vad det ställs på Youtube. Det skyddar inte "de stora mediadrakarna" - snarast tvärt om. Artikeln är klumpigt utformad, men i princip kräver man att en Site tar någon form utav åtgärd om jag som rättighetsinnehavare hör av mig och säger "Det delas en massa av mina verk på er site".

Länkskatten har ni nästan samtliga totalt missförstått. Att länka till ett verk (nyhet, video, blogg what ever) kostar ingenting. Det som länkskatten omfattar är de fall där
1. Sida A exempelvis skriver en nyhet
2. Sida B sen länkar till Sida A och återger nyheten på sin egen sida (Alltså Sida B)

Det här medför att Sida B därmed i princip har använt material producerat av Sida A medan Sida A tappar besökare eftersom man som besökare inte behöver klicka sig vidare in på Sida A (från Sida B) för att läsa nyheten.

Den här artikeln riktar specifikt in sig på nyhetssammanställnings-siter som har gjort som ovan. De måste iom detta ersätta Site A.

Att du som användare eller en site delar en enkel länk till en site påverkas inte alls av det här.

Artiklarna är långt ifrån perfekta - jag skulle föredra att de inte hade röstats igenom. Men de är ljusår ifrån vad ni tror att det handlar om.

Det stösta som länkskatten gör är att ge upphovsrätt till nyhetsartiklar, något som specifikt förbjuds av Bernkonventionen (för att det finns en princip om att fri tillgång till nyheter är en viktig rätt i sammhällen).

Direktivet stadgar bara att licenser behövs då sida B använder mer än "väldigt korta extrakt", detta är otroligt diffust då det lika gärna kan öppna upp för att låta sida B skriva om artikeln med andra ord (som vi lär oss i mellanstadiet), vilket inte gör en gnutta skillnad och bara försvårar åtkomsten för orginalartikeln om man försöker googla eller dylikt. Om detta inte tolkas ingå i lagen i får köra upp en sida som kringgår detta genom att göra recensioner på nyhetsartiklarna där citering är tillåtet, vilket återligen tar bort hela poängen med direktivet.

Ett bättre direktiv skulle vara att tvinga på länkning och hänvisning till sida A före huvudartikeln, detta skulle mycket mer effektivt öka traffiken och inkomst till sida A utan att öppna upp för externt betalda entiteter som kan överleva förluster pga. mindre reklamintäkter (liknande lagar till artikel 15 har prövats i flera länder vilket varje gång resulterade i minskade förluster för alla som skulle bli positivt påverkade).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att varken Danmark eller Norge röstade emot.. varför?

Norge är väl inte med i EU?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Dags för youtube och google med flera blockerar Europa att nå deras siter rakt av, då kommer det skrikas i alla hörn.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Herrejösses är det verkligen ingen av er som läst lagtexterna innan ni ballar ur?

Nej det krävs inget massivt automatiserat filter för content-upploads. Det krävs en "best effort" att man alltså gör sitt bästa. Det är ett teknikneutralt krav och sitens omsättning/personaltäthet tas med i bedömningen av en sådan ansträngning.

Därmed så ställs det betydligt mildare krav på Nisses Videosite som Nisse själv driver än vad det ställs på Youtube. Det skyddar inte "de stora mediadrakarna" - snarast tvärt om. Artikeln är klumpigt utformad, men i princip kräver man att en Site tar någon form utav åtgärd om jag som rättighetsinnehavare hör av mig och säger "Det delas en massa av mina verk på er site".

Länkskatten har ni nästan samtliga totalt missförstått. Att länka till ett verk (nyhet, video, blogg what ever) kostar ingenting. Det som länkskatten omfattar är de fall där
1. Sida A exempelvis skriver en nyhet
2. Sida B sen länkar till Sida A och återger nyheten på sin egen sida (Alltså Sida B)

Det här medför att Sida B därmed i princip har använt material producerat av Sida A medan Sida A tappar besökare eftersom man som besökare inte behöver klicka sig vidare in på Sida A (från Sida B) för att läsa nyheten.

Den här artikeln riktar specifikt in sig på nyhetssammanställnings-siter som har gjort som ovan. De måste iom detta ersätta Site A.

Att du som användare eller en site delar en enkel länk till en site påverkas inte alls av det här.

Artiklarna är långt ifrån perfekta - jag skulle föredra att de inte hade röstats igenom. Men de är ljusår ifrån vad ni tror att det handlar om.

Det krävs en 'best effort' som mycket väl kan vara ett 'massivt automatiserat filter' - detta vet vi inte ännu.
Innan vi ser hur det faller ut i riksdagar & rättegångar så kommer vi inte veta hur det kommer fungera rent praktiskt.

Företagen har således en rimlig rädsla att de kommer åka på stora vite och rättegångskostnader om de inte 'gör sitt bästa.'
Och när 'gör sitt bästa' är så vagt så är de rimligaste alternativen 'gå in hårt' (filter) eller 'undvik helt.' (användarcensur)

Edit: Nämnvärt att 'filter' också resulterar i användarcensur och i att användare självcensurerar.
Edit: Detta då filter på t.ex. Youtube slår fel, samt att användare försöker unvika dessa felslag genom självcensur.

Antagandet att 'folk inte har läst lagdirektivet' verkar också ogrundat då lagtexten ej må fastslå krav för ett 'uppladdningsfilter' men kan uppfattas som att kräva den likså, och jag själv tycker att det är lite förhastat att anta att politikerna här säger sanningen eller att de har förmågan att förutse hur detta lagdirektiv (ej en lag - det ber länderna att skapa en dock) kommer implementeras på lokal nivå.

Sedan har Sweclockers redan visat ett exempel från Google av vad de kommer att göra till följd av länkskatten.
Om nyhetslänkandet ens lämnas uppe. Vi har redan exempel på vad som sker med liknande lagar, såsom i Spanien.
Detta kan då ses som ett 'kanske företagen beter sig annorlunda om vi gör samma sak igen, men större?'

Allt detta vore undvikbart om det vore lite klarare, såsom "no more than 100 character excerpts."
För då kan företagen faktiskt implementera ett svar till detta, genom att helt enkelt inte visa mer än 100 karaktärer.

Utan denna vetskap så spelar företagen troligtvis säkert, vilket troligen innebär att de antar 'de värsta tänkbara.'
Vilket är just användarcensur eller uppladdningsfilter, samt det exemplet om 'länkskatt' som Sweclockers visar från Google;

Skrivet av Söderbäck:

Jag vill nog tvärt om säga att EU är tämligen demokratiskt. Besluten i EU tas av parlamentet vilket består av våra folkvalda. Det här är av stor vikt att förstå både för Sverige och för EU. Fungerar som Sveriges riksdag (som också består av våra folkvalda). EUkomissionen är inte folkvald, men det är heller inte vår statsiminister (denne utses av partiets interna halvhemliga processer) samt ministrarna som folket inte heller väljer direkt.
Plus då ministerrådet. Det består av varje lands ledare kan man väl säga. Någon motsvarighet finns inte i Sverige så det blir svårt att jämföra. Hade väl varit om vi samlat kommunalråden i landet som beslutsorgan på nationell nivå men något sådant har vi inte riktigt ;).

Det jag tror du tänker mer på är väl att vi inte har en närmre relation till exempelvis hur greker eller spanjorer lever/väljer ledare och därmed känns det avlägset att dela maktstruktur med folk som man inte lever intill. Den här delen är jag med på. Med det som grund är det problematiskt att göra EU allt för överstatligt eftersom att vi på många sätt är så olika.

En nämnvärd skillnad är att våra EU-representanter inte kan frambringa lagförslag.
Vilket är någonting som våra folkvalda i riksdagen kan göra.

Våra EU-representanter kan dock be kommissionen att ett lagförslag skapas.
Samt så kan de föreslå förändringar av lagförslag till EU-parlamentet för röstning innan de antas.
Jag vet ej om våra EU-representanter direkt kan föreslå att lagar ska avskaffas.

Tycker att Sveriges version där politikerna kan komma med förslag som sedan undersöks av diverse råd är rimligt.
Denna mer indirekta EU-versionen stör mig således lite. Vad tycker du? Har jag missat någonting?

Källor;
EU - "The European Commission is the EU's politically independent executive arm. It is alone responsible for drawing up proposals for new European legislation, and it implements the decisions of the European Parliament and the Council of the EU."
EU2 - "What does the parliament do? [...] Reviewing the Commission's work programme and asking it to propose legislation [...] Electing the Commission President and approving the Commission as a body. Possibility of voting a motion of censure, obliging the Commission to resign"
SE - "De flesta lagar börjar med att regeringen lämnar ett förslag till riksdagen, en proposition. Riksdagsledamöterna kan också lämna förslag till riksdagen. Ledamöternas förslag kallas motioner."

Se 'Edit:'
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool