Bygg din egen NAS – med moddaren Daniel "Faggan" Fagerström

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Har byggt många servrar genom åren, men det känns inte lika roligt längre. Nu har hårddiskarna passerat 10TB så för hemmabruk behövs sällan särkilt många diskar. Det var verkligen inte bättre förr, men det var roligare.

Främsta problemet tycker jag är att diskarna ökat i pris i samma takt som de blivit större, så att priset/TB inte förändrats nämnvärt. Medan man förr kunde slänga ihop 5 x 2TB diskar för 600 kr/st, dvs totalt 3000 kr, så kostar nu EN disk på 10 TB i den storleksordningen. Så en 5-disk server ger visserligen 5 ggr mer plats, men kostar 5 ggr mer också, vilket förtar lusten något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Främsta problemet tycker jag är att diskarna ökat i pris i samma takt som de blivit större, så att priset/TB inte förändrats nämnvärt. Medan man förr kunde slänga ihop 5 x 2TB diskar för 600 kr/st, dvs totalt 3000 kr, så kostar nu EN disk på 10 TB i den storleksordningen. Så en 5-disk server ger visserligen 5 ggr mer plats, men kostar 5 ggr mer också, vilket förtar lusten något.

Det är sant. Inte minst så blir det väldigt dyrt med redundans. Samtidigt är det i princip helt nödvändigt med redundans när man har så stora diskar. Man vill gärna inte chansa och kanske tappa 10 TB data mot att tappa 2 TB med ett antal mindre diskar, för att inte tala om hur lång tid det tar att återställa en RAID med 10 TB diskar. Samtidigt är det trevligt att diskarna blir allt större, men som du nämnde så verkar pris/TB inte ha påverkats särskilt mycket. Jag gissar att tillverkarna försöker hålla priserna upp så länge det går, men marknaden för stora konsumentdiskar har ju snart nått vägs ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Samba plex och sync på ett system med 32GB ram, snacka om overkill.

Minnet är främst för FreeNAS, där vill du ha c:a 1 GB minne per 1 TB lagringsutrymme. Så nä, overkill är det absolut inte.

https://freenas.org/hardware-requirements/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Minnet är främst för FreeNAS, där vill du ha c:a 1 GB minne per 1 TB lagringsutrymme. Så nä, overkill är det absolut inte.

https://freenas.org/hardware-requirements/

Min gamla backupserver har 3 TB raid-6 (8x500GB diskar+bootdisk) och 256 MB ram. Linux med mdadm. Funkar bra för vad jag har den till, men skulle nog rek minst 1GB för nyare distar. Så ska man bara ha den till backup duger nästan vad som helst bara det är stabilt.

I Linux så raidar man inte hela diskar utan partitioner. Så i exemplet med en 4, 6 och 8 TB disk kan man göra en raid5 med 3x4TB = 8TB, en raid1 med 2x2 TB = 2TB och sen får man en icke redundant 2TB partition kvar på 8 TB disken. Man får vara beredd på att prestanda blir dåligt om man kör båda raid5:an och 1:an samtidigt men bättre än att bara få en raid5 på 8 TB.

Snyggt bygge för övrigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Min gamla backupserver har 3 TB raid-6 (8x500GB diskar+bootdisk) och 256 MB ram. Linux med mdadm. Funkar bra för vad jag har den till, men skulle nog rek minst 1GB för nyare distar. Så ska man bara ha den till backup duger nästan vad som helst bara det är stabilt.

I Linux så raidar man inte hela diskar utan partitioner. Så i exemplet med en 4, 6 och 8 TB disk kan man göra en raid5 med 3x4TB = 8TB, en raid1 med 2x2 TB = 2TB och sen får man en icke redundant 2TB partition kvar på 8 TB disken. Man får vara beredd på att prestanda blir dåligt om man kör båda raid5:an och 1:an samtidigt men bättre än att bara få en raid5 på 8 TB.

Snyggt bygge för övrigt!

Det går knappt att jämföra ZFS, som FreeNAS är byggt på, och mjukvaruraid med mdadm. mdadm har inte t.ex ingen funktionalitet för dataintegritet.

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Min gamla backupserver har 3 TB raid-6 (8x500GB diskar+bootdisk) och 256 MB ram. Linux med mdadm. Funkar bra för vad jag har den till, men skulle nog rek minst 1GB för nyare distar. Så ska man bara ha den till backup duger nästan vad som helst bara det är stabilt.

I Linux så raidar man inte hela diskar utan partitioner. Så i exemplet med en 4, 6 och 8 TB disk kan man göra en raid5 med 3x4TB = 8TB, en raid1 med 2x2 TB = 2TB och sen får man en icke redundant 2TB partition kvar på 8 TB disken. Man får vara beredd på att prestanda blir dåligt om man kör båda raid5:an och 1:an samtidigt men bättre än att bara få en raid5 på 8 TB.

Snyggt bygge för övrigt!

Stående regel för FreeNAS är 8GB + 1GB per lagrad TB.
Det är bara att ta fram block o penna o börja räkna.

Din gamla backupserver med 8x500GB i Linux, med mdadm gör sitt jobb, och så länge du är nöjd

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Det går knappt att jämföra ZFS, som FreeNAS är byggt på, och mjukvaruraid med mdadm. mdadm har inte t.ex ingen funktionalitet för dataintegritet.

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Nej, det är klart, men ZFS o freenas fanns inte när jag byggde denna. Jag gör däremot kontrollsummefiler så jag kan kolla att inte bitfel uppstår. Tex:

find <path> -type f -exec md5sum {} \ ; > md5sum.sum

genererar kontrollsummor för alla filer i filträdet under <path>.

Kollar med:
md5sum -c md5sum.sum kollar att summorna stämmer. Detta bör man dessutom alltid göra med en ny maskin för se att den verkar stabil även om man kör ZFS. En fördel med att ha kontrollsummefiler är att man kan verifiera att kopiering till annat media gått rätt till.

Sen gillar jag flexibiliteten med mdadm + mjukvarurad, lätt att utöka arrayen tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Stående regel för FreeNAS är 8GB + 1GB per lagrad TB.
Det är bara att ta fram block o penna o börja räkna.

Din gamla backupserver med 8x500GB i Linux, med mdadm gör sitt jobb, och så länge du är nöjd

Jodå används bara för backupkörningar så få tuffa på tills den blir klar. Tyvärr gör systemkravet på 8++GB minne för FreeNAS att gamla burkar med 2 resp 4 GB minne hamnar under minimikraven vilket är synd för sådana finns det ju gott om att få tag i nästan gratis.

Edit: Byggdes nån gång 2003-2004 med Hitachi 185 GB diskar (senare uppgraderat till 500) med lite överblivna komponenter. Få se om den hinner bli "myndig" innan pensionering

Permalänk
Medlem

Riktigt nice bygge!

Förstår dock inte varför nästintill alla väljer FreeNAS som är baserat på FreeBSD. Nätverksstacken i FreeBSD är rätt så slö jämfört med Linux.

Ett av många exempel på detta

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det ska hetsas så mycket över RAM i FreeNAS. Jag kör en egen låda med 16 GB RAM och 16 TB lagring och min ARC hit-rate ligger stabilt på >99,75 %. Det går att köra FreeNAS på en mindre mängd RAM, det FreeNAS sparar i RAM är metadatan (eftersom det är software RAID). Om man väljer att köra deduplication så kan jag absolut köpa 8 GB + 1 GB/TB, men inaktiverar du det (vilket är standard) blir det nästan pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Tufft, snyggt jobbat!

Fanken också... med tanke på att inget chassi någonsin har uppfyllt alla mina krav (särskilt när det gäller min hemmaserver) så hade det varit fint med en CNC-fräs, så kunde jag bygga mina egna chassin precis som jag ville ha dem.

Men det får nog fortsätta vara en fantasi, för dels är mitt garage väldigt litet, dels är jag högst sannolik för lat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Köp en gammal HP MicroServer N54L Och lägg in unRAID, så är du mer än hemma.
Eller FreeNAS.

Fördelarna är många och hårdvaran i N54L räcker långt som enbart en NAS.
Den har 4st 3.5 hårddisk platser.
Du kan byta och utöka RAM (den äter både DDR3 vanliga och ECC)

En Synology Diskstation NAS t e x med lika många hårddiskplatser kostar typ det fyrdubbla.
Och då betalar du mest för mjukvaran, japp det går att fixa in Synology DLM på en N54L med (Fast är inget att rekommendera då uppdatering är jobbiga )

N54L trillar in här på marknaden lite då o då, jag köpte själv två st här. Bästa affär jag gjort.

HP ProLiant MicroServer Gen 8 är nästa offer

N54L har i genomsnitt kostat ~2700 kr senaste åren enligt Prisjakt. En Synology NAS från 2018 med fyra diskplatser går för 5000 - 6000 kr. Jag skulle räkna det närmare dubbla priset är fyrdubbla (fast jag antar att du menar fyrfaldiga?). Eller jämförde du just priset på en begagnad produkt med en splitterny? Varför jämför du inte då en begagnad produkt med en annan begagnad produkt?

Personligen tycker jag inte att ett fåtal tusenlappar i prisskillnad är farligt alls om det innebär att jag slipper ödsla en massa timmar på konfiguration.

Permalänk
Medlem

@Faggan vill du sälja ett likadant case?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

@crew seven: Många har telefoner dyrare än en "Hemma CNC". Idag finns det ingen ursäkt. En CNC kostar inte en halv miljon idag...

Långt ifrån alla har råd att slänga pengar på något som kanske bara används ett pr gånger per decennium. En telefon används däremot dagligen av nästan alla så där är det vettigare att betala dyrt.

Skrivet av scienta:

Detta skulle behöva utvecklas. Rekommendationer brukar ligga på 1-5GB per TB lagring för zfs eftersom zfs använder RAM som cache, vilket inte nödvändigtvis är sant för andra filsystem.

Skrivet av Boombaaz:

Minnet är främst för FreeNAS, där vill du ha c:a 1 GB minne per 1 TB lagringsutrymme. Så nä, overkill är det absolut inte.

https://freenas.org/hardware-requirements/

Den här ”regeln” har blivit dementerad av en mängd kunniga personer, bl.a. av utvecklare som är bakom zfs. Läser man i freenas forum finns det en eller två användare som varit extremt aktiva och som mer eller mindre kallat folk idioter för att inte följa denna regel, det verkar vara därför så många tror att det är sant.

Vad jag förstått så finns det något enstaka tillfälle du verkligen behöver så mycket ram men det är en funktion som gemene man inte använder.

Jag har tex kört med 8gb på 12+6tb (6tb som slask i raid) data under ett par år vilket fungerat galant. Enigt regeln skulle jag egentligen behövt 20gb ram. (Minnet var inte ens ecc så de på forumet hade väl fått hjärtsnurr ifall de visste om det )
I mitt nya bygge tänker jag köra med 16gb ram 36+18tb och jag jtgår från att det kommer gö bra. Lite surt med så många tb som slask men för att behålla mina gamla diskar hade jag inget större val. En nackdel med zfs...

Skrivet av serverfel:

Eller är jag dum nu? Kan inte ett billigt moderkort med typ en pentium duga utmärkt för ett hushåll? Och 16gb minne?!

Moderkorten kostar en del för att få nödvändiga/önskvärda funktion. Tex:
Moderkorten bör kosta lite mer än billiga konsumentkort för att få en del önskvärda funktioner. Men jag ser ingen anledning att betala mer än ett par tusen för det. Jag köpte nyligen ett supermicro x11ssm-f som har mest nödvändiga funktionerna (vad jag vet). Har för mig att det kostar ca 2.500 om man köper nytt.

16Gb minne räcker däremot för nästan alla. Men eftersom man vill ha ecc-minnen blir de ändå lite dyrare än normalt.

Skrivet av Mordekai:

Jag skulle gärna bygga en kring HDD-boxen men vill ha en tyst midi-tower. Hittar inget lämpligt chassi, närmsta är väl en Nanoxia Deep Silence men den är lite väl hög.
Dvs en midi-tower lösning, dämpad, inget glas eller RGB-trams med 5 hotswap vaggor (bakom dämpad dörr). Gärna modern i övrigt, USB-C etc. Det är min HTPC/Plex Media Server, nuvarande saknar bara hot-plug, nästa iteration av den räknar jag med att bygga i är eller nästa år.

Av ren nyfikenhet, varför vill du ha hotswap? Visst är det bekvämt men så ofta ska man väl inte byta hårddiskar i sin nas?

Permalänk
Medlem

@Trunk: Jag har nog fel prioritering för en hemmaserver/HTPC. Skulle bara kännas tryggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den här ”regeln” har blivit dementerad av en mängd kunniga personer, bl.a. av utvecklare som är bakom zfs. Läser man i freenas forum finns det en eller två användare som varit extremt aktiva och som mer eller mindre kallat folk idioter för att inte följa denna regel, det verkar vara därför så många tror att det är sant.

Vad jag förstått så finns det något enstaka tillfälle du verkligen behöver så mycket ram men det är en funktion som gemene man inte använder.

Jag har tex kört med 8gb på 12+6tb (6tb som slask i raid) data under ett par år vilket fungerat galant. Enigt regeln skulle jag egentligen behövt 20gb ram. (Minnet var inte ens ecc så de på forumet hade väl fått hjärtsnurr ifall de visste om det )
I mitt nya bygge tänker jag köra med 16gb ram 36+18tb och jag jtgår från att det kommer gö bra. Lite surt med så många tb som slask men för att behålla mina gamla diskar hade jag inget större val. En nackdel med zfs...

Ja, det är väl många utav original-utvecklarna ifrån Oracle som framförallt menar på att det är överdrivet med RAM-kravet. Handlar väl kanske om användningsområde, för en hemmaburk så är det knappast så kinkigt. I andra fall rekommenderas det att lägga pengar på extra RAM över att lägga till ZIL och L2ARC.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

N54L har i genomsnitt kostat ~2700 kr senaste åren enligt Prisjakt. En Synology NAS från 2018 med fyra diskplatser går för 5000 - 6000 kr. Jag skulle räkna det närmare dubbla priset är fyrdubbla (fast jag antar att du menar fyrfaldiga?). Eller jämförde du just priset på en begagnad produkt med en splitterny? Varför jämför du inte då en begagnad produkt med en annan begagnad produkt?

Personligen tycker jag inte att ett fåtal tusenlappar i prisskillnad är farligt alls om det innebär att jag slipper ödsla en massa timmar på konfiguration.

Du tycker inte ett fåtal tusenlappar i prisskillnad är farligt alls
Själv gillar jag bang for the buck
Bara så du vet, jag ödslade inte en massa timmar på konfiguration!!!!!!

Jag förde in 4st 3TB W D Red i slott, installerade unRAID O S på en USB sticka, en SSD som cache!

Klart! (klart o klart..lite finns det att göra, men det tar inte sugen av en direkt)

Vad är det som är så svårt att förstå?
Eller du är en sån som inte kan "läsa mellan raderna"

Japp, jag jämförde priset på en begagnad produkt, mot en begagnad produkt!!!!!

Jag köpte min senaste N54L begagnad för 800Kr (+frakt) Och det är TVÅ år sen!!
Och den senast N54L som finns levande på marknaden just nu är uppe i 400Kr (det är bara att söka)

Eller här är länken, säljaren verkar vara skön, så gör lite reklam för annonsen P ProLiant MicroServer - N54L Säljes

Och här du en färsk annons för en Synology DS418j och exakt samma har jag sett gå för typ 2400Kr här på marknaden.

Så frågan är: vilken skulle jag personligen välja?

N54L har måånga fler fördelar, än vad DS418j har.

Och för er som inte vet vad unRAID så finns denna långa o bra tråd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Ja, jag vet att det är jag som tycker det. Jag skrev personligen. Du vinner inga debattpoäng på att återupprepa något jag själv poängterat

Och apropå upprepningar, så var det du som sa "Men jag lovar, var beredd att lägga ett X antal timmar på det, om du inte är insatt." och nu säger du att det inte gick åt en massa timmar på konfiguration? Ja, det är klart - X antal kan ju vara 0 antal, 1 antal, 2 antal, hur många antal timmar som helst. Men om man läser mellan raderna (som du efterfrågade) så antyddes det att det inte var ett snabbt arbete. Så nu undrar jag vad du egentligen menar? Tar det lång tid eller behöver man inte ödsla en massa timmar på "konfiguration!!!!!"?

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken:

Debattpoäng

Jag är inte här för några debattpoäng.
Men tydligen jagar du såna....Och märker ord, precis som att du äger dem.

Ja jag skrev "Men jag lovar, var beredd att lägga ett X antal timmar på det, om du inte är insatt"

FreeNAS Men menade såklart tvärtom på unRAID.
Blandar du samman saker eller?

Och det är ren fakta, det är bara att kolla forumet.
FreeNAS kräver inte timmar, utan dagar om man vill ha det rätt.
Allting har en tröskel, och på FreeNAS är den djävligt hög för nybörjare.

På unRAID väldigt låg.

Och ska du försöka trolla, så gör det med lite stil.
Eller helst, skit i det helt.
Jag är helt säker på att du vet vad jag menar!
Så spela inte dryg.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Grym artikel!

Atx midtower jag kan rekommendera är SilverStone Case Storage CS380

Just när det kommer till ram som tumregel på 8GB + 1GB per TB hdd så har jag för mig att detta enbart gäller vid ZFS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt integrerat bygge, mer sånt är kul!

Har en Xeon med DDR4 och en radda diskar, allt byggt enligt FreeNAS rekomendationer, har dumpat FeeNAS . Efter massor med pulande fram och tillbaka var det en mening från en av moderatorerna på FreeNAS community som fick mig att ge upp: "...tog mig ett par år att lära mig och lär mig nytt varje dag". Har inte tid att pula av och till med något i ett par år, är inte Linux veteran, vill ha knappar och gränsnitt med enkla 1-2-3 manualer. Våga Vägra Bash/CMD.

Unraid ser lovande ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alahadi:

Grym artikel!

Atx midtower jag kan rekommendera är SilverStone Case Storage CS380

Just när det kommer till ram som tumregel på 8GB + 1GB per TB hdd så har jag för mig att detta enbart gäller vid ZFS?

Skickades från m.sweclockers.com

Som nämnts tidigare är det en påhittad regel. Man kan förstås diskutera varifrån den kommer men jag skulle tippa på ett pr väldigt högljudda (och kunniga) medlemmar på deras forum. Frågan man t.ex. utvecklarna av zfs säger de att det inte finns någon sådan regel. 8gb räcker gott och väl till freenas oavsett lagringsutrymme (självklart beroende på vad man kör för program m.m.).

Skrivet av Homdax:

Trevligt integrerat bygge, mer sånt är kul!

Har en Xeon med DDR4 och en radda diskar, allt byggt enligt FreeNAS rekomendationer, har dumpat FeeNAS . Efter massor med pulande fram och tillbaka var det en mening från en av moderatorerna på FreeNAS community som fick mig att ge upp: "...tog mig ett par år att lära mig och lär mig nytt varje dag". Har inte tid att pula av och till med något i ett par år, är inte Linux veteran, vill ha knappar och gränsnitt med enkla 1-2-3 manualer. Våga Vägra Bash/CMD.

Unraid ser lovande ut.

Fast man ska knte lyssna för mycket på dom där moderatorerna. Vissa verkar tycka att man måste kunna allt även om man bara vill köra plex och transmission. Vilket förstås är struntprat. Nästintill allt har dessutom väldigt bra guider att följa.

Men... med det sagt så mpste man vara beredd att vässa sina googlingkunskaper och läsa ett pr guider innan man kommer in i det. Vill man ha en riktigt plug and play så är freenas fel väg att gå.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Trunk:

Långt ifrån alla har råd att slänga pengar på något som kanske bara används ett pr gånger per decennium. En telefon används däremot dagligen av nästan alla så där är det vettigare att betala dyrt.

Argumentet att en CNC är någon lyxvara som bara de rikaste/lyckligt lottade kan använda håller inte. Det är hela min poäng. Det handlar inte om att "födas med CNC" eller vara "lyckligt lottad" som var det jag kommenterade på utan det är något man skaffar/bygger själv. Och att det idag går att köpa en maskin för mindre pengar än en telefon/grafikkort/CPU etc. Allt handlar bara om vad man prioriterar.

Att en CNC är mer viktig än en telefon för gemene man är inget som jag argumenterar. Hela poängen är att det går att köpa en billig telefon för några tusenlappar som fungerar till allt, eller bara byta telefon mer sällan. Men folk prioriterar/köper väldigt dyra telefoner/saker när man som ett exempel skulle kunnat köpa en billigare sak och lägga de andra pengarna på något annat.

Jag ser så många som kommer in i trådar och sitter med de nyaste fetaste grafikkorten/telefonerna för tusentals kronor och "gnäller/klagar" på att man inte har turen, lyxen, råd etc att ha en CNC eller liknande. När det i själva verket handlar om prioriteringar och timmar man själv måste lägga för att lära sig saker. Det är bara det jag försöker få sagt.

Allt som Faggan har gjort går dessutom att göra med en sticksåg, filar och lite andra "basic verktyg" bara att det tar lite längre tid. Alternativt rita/modellera upp det och få det gjort av någon annan.

Att första kommentaren i tråden är:

Citat:

Man är väldigt lycklig lottad om man har en egen CNC. Rubriken får ändras till bara om du har en egen CNC hemma.

Och dessutom har mest upvotes i tråden bekräftar bara för mig att personer inte har koll på vad CNC-maskiner kostar och vad de gör eller vad hela artikeln handlar om.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

I mitt nya bygge tänker jag köra med 16gb ram 36+18tb och jag jtgår från att det kommer gö bra. Lite surt med så många tb som slask men för att behålla mina gamla diskar hade jag inget större val. En nackdel med zfs...

Jag har funderat ett tag på att testa hur det funkar att köra zfs över flera partitioner på samma disk för att komma runt det där, mest bara för att se hur mkt det slår mot prestandan. Det finns ju inget i praktiken som hindrar från att ex. köra 3x8TB + 3x4TB som 9x4TB partitioner i RAID-Z2/Z3 och klara bortfall av valfri disk.
Med SLOG och tillräckligt med minne kan det nog ge okej prestanda, även om det är för låg redundansnivå för att jag skulle använda det annars. Nåt att använda för nån slaskpool kanske.

Skrivet av Trunk:

Av ren nyfikenhet, varför vill du ha hotswap? Visst är det bekvämt men så ofta ska man väl inte byta hårddiskar i sin nas?

Personligen finner det hemskt bekvämt att kunna slänga in större antal SSDer och hårddiskar i NASet för att kolla vad det är på/skriva över/försöka återskapa data osv och låta detta stå och jobba utan att jag förhindrar en omstart av laptop/workstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har tex kört med 8gb på 12+6tb (6tb som slask i raid)
[...]
I mitt nya bygge tänker jag köra med 16gb ram 36+18tb och jag jtgår från att det kommer gö bra. Lite surt med så många tb som slask men för att behålla mina gamla diskar hade jag inget större val. En nackdel med zfs...

Varför kör du inte fler pooler/använder raid 10? Jag har en pool med blandat 4 och 8 TB-diskar där varje vdev är en 2-way mirror med en hårddisk i samma storlek. Totalt blir det 50 % av kapaciteten som kan användas men det är väldigt smidigt vid resilver och byten av hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Varför kör du inte fler pooler/använder raid 10? Jag har en pool med blandat 4 och 8 TB-diskar där varje vdev är en 2-way mirror med en hårddisk i samma storlek. Totalt blir det 50 % av kapaciteten som kan användas men det är väldigt smidigt vid resilver och byten av hårddiskar.

Raid (eller freenas överlag) är inte min starka men efter lite googlande tyckte jag att min lösning blev bäst med hänsyn till redundans och kapacitet. Eftersom nasen nästan uteslutande är förvaring, torrents och mediaserver så bryr jag mig inte nämnvärt om ökad prestanda.

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som kör Windows och vill bygga en enkel server är att installera DrivePool från StableBit. Har använt det i många år och fungerar fantastiskt smidigt. Man bara väljer vilka diskar man vill lägga i sin pool och sedan dyker den upp som en ny disk där man kan lägga sina filer. Det finns stöd för duplicering av filer på både fil och folder nivå och man kan ha hur många kopior man vill. Alla kopior sprids sedan automatiskt ut över alla diskar. Smidigast av allt är att man kan lägga till existerande diskar till sin pool och att existerande filer inte påverkas så det är riskfritt att testa.

Permalänk
Medlem

Vad kostade hela NAS-bygget i sek och arbetstimmar?
Har inte lusläst hela artikeln eller alla kommentarer så kanske redan finns svar på detta?

Skickades från m.sweclockers.com