Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Enligt recensionerna skall den vara ganska likvärdig Googles Home Max. Den saknar dock stödet för samtal men det bör komma med en framtida uppdatering kan man tycka. Får bli att åka inom EG efter jobbet.

Samtalen har jag aldrig använt, så det är inget jag kommer sakna personligen

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Vilka regler och praxis säger att butiken kan välja att häva köp?

Regler och praxis (i detta fall konsumentköplagen) säger ju att butiken INTE kan återbetala beloppet. Butiken ska reparera eller omleverera varan. Endast köparen kan önska hävning av köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt så verkar ni ju allihopa bara läsa lagen som fan läser bibeln...det finns ju en skrivning som tydligt säger att det inte får vara oskäligt för säljaren. Och en omleverans av en fyndvara som ersätts med en fabriksny vara kan ju, åtminstone i mina ögon, betraktas som en oskälig fördyring för säljaren och då har säljaren rätt att istället återbetala beloppet.

Dock och det är ju här det blir riktigt intressant så ger det köparen rätt att kräva skadestånd, för tex bilresa för att lämna tillbaka varan. Så det är ju inte konstigt att de flesta (alla?) större säljare väljer att lösa tvisten till kundens fördel, för att slippa negativa omdömen.

Dessutom kostar det arbetstid att hålla på och tjafsa med en kund så det lär ju oftast bli billigare att helt enkelt lösa problemet direkt om det visar sig att kunden har läst på om sina rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vid första beställning kan man inte beställa till en annan adress (alltså mailbox.de) än den räkningen skickas till. Kan man registrera sig med en mailbox.de eller måste adressen man registrerar vara en riktig? Kan ju testa, men lite trist om man registerar massa konton och betalar för att sedan få ett mail om att det inte funkar, så lättare att fråga om någon vet först.

En Samsung QVO 2TB för 189€ blir ~2225:-. Kan få för 2699:- inklusive frakt från Proshop. Frågan är om det är värt krånglet för mindre än 500:-. :/

Ja, beror kanske på vad man mer skall ha iofs. De har ju Ryzen 2700x på erbjudande med, under 3000 får väl anses som bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vive la liberté!

@guineapig:
https://lagen.nu/avg/arn/1999-4494
https://lagen.nu/avg/arn/1996-6571
Eller så tillämpas lagen på så sätt i praktiken, men företagen tycker det är bättre med oinformerade konsumenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guineapig:

...
Dock och det är ju här det blir riktigt intressant så ger det köparen rätt att kräva skadestånd, för tex bilresa för att lämna tillbaka varan. Så det är ju inte konstigt att de flesta (alla?) större säljare väljer att lösa tvisten till kundens fördel, för att slippa negativa omdömen.
...

Här kan det lätt bli oskäligt dyrt för säljaren och kunden kan därför inte bara göra som hen vill. Det är ganska självklart att säljaren först måste få en chans att ordna returfrakten eller ett smidigt utbyte om det är möjligt.
Om det är fel på varan bör man alltid kontakta säljaren för att ge denna en chans att lösa problemet på ett snabbt och smidigt sätt.
Säljaren har ju även en skälig tid på sig att reparera varan och det är sällan detta måste göras akut.
Men, visst finns det saker som måste lösas akut eller ersättas, till exempel om den nyinköpta bilen går sönder alldeles innan man ska åka på bilsemester och man därför missar/riskerar att missa den dyra bilfärjan.

Man kan även begära ersättning för förlorad arbetsinkomst för den tid det tar att hantera reklamationen av en felaktig vara, men få saker är nog så brådskande för en privatperson att det är möjligt att kräva någon större ersättning för det, framför allt inte om säljaren skulle kunna ha löst det på ett smidigt sätt om hen fått chansen att göra det.
Du lär knappast heller kunna begära ersättning för förlorad arbetsinkomst om du anser att du måste ha varan för att kunna göra ditt arbete. Varan är i så fall köpt av din arbetsgivare eller ditt eget företag och då gäller inte konsumentköplagen.

Köparen bör under alla omständigheter först kontakta säljaren och be denne om hjälp med att lösa problemet.

När det gäller negativa omdömen har väl de flesta lärt sig att vissa aldrig blir nöjda och därför spyr galla i omdömen och olika forum?
Om jag ser ett toknegativt omdöme bland 99 mycket positiva omdömen bryr jag mig inte om det eftersom det alltid finns människor som bär sig åt som griniga småbarn när saker inte blir precis som de har tänkt sig eller trott att allt skulle fungera. Om jag däremot ser att 10 procent av köparna har gett konstruktiv negativ kritik handlar jag inte av den aktuella säljaren.

Jag jobbade själv i handeln under många år och minns en kund som hade kört från Strömstad till Göteborg (34 mil ToR) för att reklamera en vara som kostade en hundralapp och ville ha milersättning för detta (över 600 kronor). Han hade inte kontaktat oss och gett oss en chans att hantera reklamationen per post först. Det slutade med att han fick en ersättning som motsvarade vad returfrakten hade kostat.

Permalänk
Medlem

Det skrevs en del om den där Samsung 32 tums monitorn för några dagar sen (C32JG50) och jag är väldigt sugen på att köpa den från elgiganten. När jag gjorde en snabb sökning på Youtube så fick jag upp en video från en kille som menade på att monitorn ger ifrån sej en hög frekvens då ljusstyrkan ligger mellan 5-25 och standard ligger denna på 15.

Min fråga är givetvis till er som köpt den, om ni reagerat på detta med eller om killen i videon fått ett måndagsexemplar alternativt har känsliga öron 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Apanx:

@guineapig:
https://lagen.nu/avg/arn/1999-4494
https://lagen.nu/avg/arn/1996-6571
Eller så tillämpas lagen på så sätt i praktiken, men företagen tycker det är bättre med oinformerade konsumenter.

Tror att många säljare som har mycket returer pga ångerrätten hamnar lite i kläm. De försöker sälja varorna med så lite rabatt som möjligt eftersom marginalerna är små och de vill gärna hävda att de är som nya. Men när det visar sig att de är behäftade med fel eller andra brister såsom repor/damm/smuts/trasiga kartonger/ingen manual etc så är det plötsligt sekunda varor man köpt.

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

De borde vara tydligare med att påpeka att det är begagnade/sekunda varor man köper , då kan de slippa skadeståndsbiten i större utsträckning...men då lär det bli svårt att få dem sålda, lite moment 22.

Permalänk
Medlem

Mindfactory.de rear ut Ryzen cpu..

2600x för 169€
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600X...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Mindfactory.de rear ut Ryzen cpu..

2600x för 169€
https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-5-2600X...

Skickades från m.sweclockers.com

De har också ett Gigabyte B450 moderkort för 47 euro.

Jag är riktigt sugen på det här, men jag hade egentligen tänkt vänta på Zen 2... Frågan är bara om ens Zen 2 kommer ge lika bra bang for the buck. Och så kan man ju förstås uppgradera med det moderkortet.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få till rabatten på de 5 nintendospelen för 150 euro?
Jag lägger dem i korgen och går till kassan, men inte ens i sista steget finns det med nån rabatt..?

"The discount will show at the last step of the checkout."
Ser inget där tho..

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

@Mansonite: Funkar fint för mig.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@Sando:

Vet du vad frakt går på till sverige på den sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Sando:

Vet du vad frakt går på till sverige på den sidan?

Har du företag skickar de till Sverige för 30€ (Och slipper betala in momsen , har du inte företag måste du skicka via mailbox.de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Någon som lyckats få till rabatten på de 5 nintendospelen för 150 euro?
Jag lägger dem i korgen och går till kassan, men inte ens i sista steget finns det med nån rabatt..?

"The discount will show at the last step of the checkout."
Ser inget där tho..

Samma här...

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem

Slå till på @Komplett Super Weekend, för här har man tänkt till rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Slå till på @Komplett Super Weekend, för här har man tänkt till rejält.

https://i.imgur.com/8HeXxxl.png

Är det inte så att du får Lightning node med i 2 pack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Är det inte så att du får Lightning node med i 2 pack?

Det stämmer.
Men huvudsidan såg rolig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Någon som lyckats få till rabatten på de 5 nintendospelen för 150 euro?
Jag lägger dem i korgen och går till kassan, men inte ens i sista steget finns det med nån rabatt..?

"The discount will show at the last step of the checkout."
Ser inget där tho..

Det är för att det bara är spel som säljs av Amazon som omfattas. Ibland säljer deras lager ut, och då tas inte spelet bort från kampanjsidan utan du får ett spel från en annan säljare istället. Se till så alla 5 spel har texten ”sold by amazon” eller liknande.
Jag råkade ut för samma sak i fredags, då va alla spel slut från amazon och jag kontaktade deras kundtjänst som berättade det jag precis skrev. Han sa dock att det inte va troligt att de skulle fylla på lagret, men några timmar senare så gick det beställa med ”Amazon” som säljare igen! Så prova lite senare/i morgon om det är ett spel som inte har rätt säljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Johnnymann: Här är svaret:

Jag vet, jag fattade inte riktigt vad han menade, han verkade tro att vi måste betala dubbla momsen ju!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag vet, jag fattade inte riktigt vad han menade, han verkade tro att vi måste betala dubbla momsen ju!

Blev lite felformulerat, menade svensk moms+ posthantering från UK som postnord har för länder utanför EU. Råkade skriva moms där för nån anledning...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats beställa 5 Switch spel för 150 euro?
https://www.amazon.de/gp/promotion/A14GKM87VNXE5N

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Falcon:

Det stämmer.
Men huvudsidan såg rolig ut.

Hejsan!

Eftersom det är fläktarnas specifikationer och inte paketets fullständiga innehåll som specificeras i underrubriken är jag helt med på att det kan se knasigt ut. Jag har upplyst mina kollegor om detta för att skall kunna titta närmare på hur informationen kan vara lite mer tillgänglig.

Tack för din feedback!

Med vänliga hälsningar,
Noa OR, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av raptor18:

Är det någon som lyckats beställa 5 Switch spel för 150 euro?
https://www.amazon.de/gp/promotion/A14GKM87VNXE5N

Läs mitt inlägg typ tre inlägg upp....
Nu verkar dock den kampanjen upphört. 5 för 100 finns fortfarande:
https://www.amazon.de/gp/aw/promotion/landingpage/A2ZXLG0HX0B...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varning för Audio Pro T14. De är riktigt usla och jag har haft mycket problem och besvikelse med dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Varning för Audio Pro T14. De är riktigt usla och jag har haft mycket problem och besvikelse med dem

Du kan inte bara droppa varningar om någonting utan att mer specificera vad som gör de "riktigt usla" och vilka problem du haft.

Din åsikt är ingen naturlag vettu

Nä, men skämt åsido så har jag emellanåt själv sneglat lite på högtalarna så jag har läst lite om dom. Visst är de inte perfekta (visa mig någon högtalare som är det för ett sådant pris) men de flesta verkar ändå tycka att det är sjyssta högtalare för priset.

Man kan förstås läsa recensioner men man kan också titta på användarrecensionerna på prisjakt (20 röster, 9/10) för att förstå att man inte ska lägga alltför stor vikt på någon enstaka användare som inte berättar varför han är missnöjd.

Permalänk
Medlem

Vissa är emot såna tips men det kan gynna många andra så jag tipsar ändå om "Handla nu och få 12 månaders räntefri avbetalning via Qliro*".

Citat:

Just nu bjuder vi på uppläggnings- och aviavgiften när du väljer 12 månaders räntefri avbetalning via Qliro. Allt du behöver göra är välja delbetalning som betalmetod i kassan och kryssa i 12 månaders räntefri avbetalning för att ta del av erbjudandet.
Läs mer.

*Erbjudandet gäller bara på beställningar som överstiger 3000 kr.

https://cdon.se/start/qliro_12/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Först ska jag nämna att jag använd högtalaren via blåtand med fler än 5 enheter och även med 3,5mm sladd.
Volymen kommer verkligen inte upp tillräckligt högt. Jag hade förväntat mig och önskat 50% högre volym vid max.
Blåtanden har en mycket svag signal vilket leder till hack i ljudet på ett fåtal meters avstånd med tunna väggar emellan högtalaren och telefon. Problemen återkommer med alla telefoner och laptops jag testat. Högtalaren är den gemensamma nämnaren och blåtanden fungerar uselt, oanvändbart i mitt fall.
Ljudkvalitén? Inget att hurra för. Högtalarna kan inte fylla ett stort rum med ljud på 30 kvm och större.

Det positiva är att de ser snygga ut. Men bara det. Det bara måste finnas bättre alternativ i denna prisklass.

Många recensioner på nätet har hyllat T14 vilket för mig är ofattbart. Recensenterna kanske är ja-sägare som jagar views

Permalänk
Medlem

Jag har t14 vid datorn, jag har kört med optisk och 3.5mm och har aldrig haft problem, tycker ljudnivån är mer än tillräcklig(aldrig kört på max). Visst, bättre ljud går ju säkerligen att få, men jag är mer än nöjd för priest jag gav(1999kr).
Kör idag med receiver emellan för att enkelt kunna koppla in allt. Men ljudet tycker jag är bra. Jag är mer än nöjd vad gäller både ljudbild och ljudnivå

Bluetooth har jag inte provat, så där jag kan inte uttala mig om funktion och ljud.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Först ska jag nämna att jag använd högtalaren via blåtand med fler än 5 enheter och även med 3,5mm sladd.
Volymen kommer verkligen inte upp tillräckligt högt. Jag hade förväntat mig och önskat 50% högre volym vid max.
Blåtanden har en mycket svag signal vilket leder till hack i ljudet på ett fåtal meters avstånd med tunna väggar emellan högtalaren och telefon. Problemen återkommer med alla telefoner och laptops jag testat. Högtalaren är den gemensamma nämnaren och blåtanden fungerar uselt, oanvändbart i mitt fall.
Ljudkvalitén? Inget att hurra för. Högtalarna kan inte fylla ett stort rum med ljud på 30 kvm och större.

Det positiva är att de ser snygga ut. Men bara det. Det bara måste finnas bättre alternativ i denna prisklass.

Många recensioner på nätet har hyllat T14 vilket för mig är ofattbart. Recensenterna kanske är ja-sägare som jagar views

Har haft mina i ett par år, och jag tycker dom är rätt bra. De är väl mer anpassade för mindre rum. Jag kör mina som högtalare till TVn via toslink och spelar musik via blutooth. Bra bas för sin storlek. Har inte haft större problem med mottagningen om jag inte går till andra änden av lägenheten (betongväggar) men den skulle helt klart kunna vara bättre. Har inga problem med ljudnivån heller.

Tycker de duger gott till min lilla lägenhet. Skulle nog ge dom 3,5/5 i betyg ungefär. Skulle dock aldrig betala fullpris eftersom dom regelmässigt reas ut (köpte mina på en mellandagsrea).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Först ska jag nämna att jag använd högtalaren via blåtand med fler än 5 enheter och även med 3,5mm sladd.
Volymen kommer verkligen inte upp tillräckligt högt. Jag hade förväntat mig och önskat 50% högre volym vid max.
Blåtanden har en mycket svag signal vilket leder till hack i ljudet på ett fåtal meters avstånd med tunna väggar emellan högtalaren och telefon. Problemen återkommer med alla telefoner och laptops jag testat. Högtalaren är den gemensamma nämnaren och blåtanden fungerar uselt, oanvändbart i mitt fall.
Ljudkvalitén? Inget att hurra för. Högtalarna kan inte fylla ett stort rum med ljud på 30 kvm och större.

Det positiva är att de ser snygga ut. Men bara det. Det bara måste finnas bättre alternativ i denna prisklass.

Många recensioner på nätet har hyllat T14 vilket för mig är ofattbart. Recensenterna kanske är ja-sägare som jagar views

Fylla ett rum på 30kvm eller större? Du är medveten om att vi pratar om ett par aktiva högtalare för 2000kr?

Jag kan förstås inte ta ställning till bluetoothen, men gällande ljudnivån så låter det som om att du har köpt ett par högtalare som inte passar in på dina behov.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum