Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Erbjöd du personen 8000 men han sa att han säljer det för 7000:-?

Det finns ett sätt att lura folk där 3 parter är inblandade som verkar blivit allt vanligare.
De inblandade är
En köpare
En säljare
och den som luras. = Totalt 3 personer.

Säljaren vill sälja nånting för 7000:-. T.ex. ett grafikkort för 7000:-
Den som luras lägger ut en annons på ungefär samma pengar där han skriver t.ex. att han har en dator till salu för 7000:-.
En köpare vill köpa datorn för 7000:- av den som luras.
Den som luras säger till köparen att skicka 7000:- till honom men ger istället bankkontonummer till säljaren(som vill sälja ett grafikkort).
Köparen skickar 7000:- till säljaren av grafikkortet. Han kanske swishar pengarna. Han ser att namnet inte stämmer med det som den som luras har sagt men telefonnumret stämmer ju och skickar pengarna ändå(exakt detta hände min polare när han köpte golfbollar för 500:-).
Säljaren av grafikkortet ser att han fått 7000:- och skickar grafikkortet till den som luras.
Köparen(som ville köpa en TV) får varken grafikkort eller TV, är 7000:- fattigare och gör då en polisanmälan.

Om jag sedan förstått rätt vad som troligtvis händer sen efter att polisen gjort sitt och några månader gått är att den som skickat pengar till fel person ska få tillbaka sina pengar.
Den som skickade grafikkortet till fel person är körd eftersom han måste betala tillbaka pengarna trots att han inte fått tillbaka sitt grafikkort.
Och den som lurats(som vi fortfarande inte vet vem det är) har nu ett grafikkort värt 7000:-.

Gratis tips: När ni ska swisha pengar till någon så ring swishnumret snabbt innan och säg hej och synca att det är rätt person ni pratar med och att den verkligen är den som ni gör affärer med. Det garanterar inte att ni inte blir lurade men ni gör det iallafall svårare för er att bli lurade och det kostar er ingenting.
Detsamma gäller såklart om folk swishar pengar till er. Kontrollera att namnet på den som swishade stämmer överens med den ni varit i kontakt med. Ni kan bli skyldiga att betala tillbaka pengar som inte var menade till just er. Att ni har skickat iväg en värdefull vara till en okänd mottagare kommer inte fungera som ursäkt till att ni ska få behålla pengarna som felaktigt skickades till er.

Det här stämmer säkert i vissa fall, även om de är få.
Men att det förekommer tvivlar jag inte en sekund på!

Rent ut sagt ÄCKLIGT beteende som spelar på folks goda tro (och ibland dumhet/ignorans).

Måtte djävulen ta alla skojjare!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nätet är fyllt med information hur man ska skydda sig mot bedrägerier, du har verkligen lyckats gå emot allt och dessutom själv bryta mot reglerna.

Rekommenderar att alltid läsa information nästa gång du ska göra en så stor riskfylld transaktion - https://info.tradera.com/sakerhet/kopa-sakert/betalningar-och...

Chansen att du får tillbaka pengarna ligger på några ynka få procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Tråkigt o höra! Vart med om samma sak fast via blocket och då gällde det ”bara” 600kr. Gjorde en polisanmälan och efter 9 månader har det inte hänt så mycket mer. De ringer ibland för att uppdatera lite info men det är typ det. Eftersom polisen är extremt (läs: EXTREMT) överbelastade med bedrägerier så tar det längre tid samt att de går efter de grövre summorna först så du har väl lite förtur eller vad man ska säga.

Hade köpet gått igenom tradera (förstod det som att du gjort en ”privat” överföring till personen i fråga) så hade de istället kunna hjälpa dig. Då har tradera ett ansvar att se till att köpet går rätt till. Det är därför jag främst köper begagnat via tradera då jag har tillitsproblem till privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att Tradera har noll ansvar ifall du blir lurad eller inte, även om hela affären sköts via Tradera, man får helt enkelt själv vända sig till polisen

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Du kan ju inte förvänta dig att få hjälp av Tradera om du bryter mot deras regler.

Affären har inte ens skett på Tradera, så helt ologiskt resonemang från TS.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det låter väldigt långsökt; om polisen behöver dessa uppgifter kommer de att efterfråga dem. Vet inte ens om de på banken får göra en sådan sak på grund av banksekretessen, krävs nog ett beslut från åklagare.

Jag tycker inte det är lika långsökt att banken skulle bidra med någon form av aktivitet, som föreställningen att polisen skulle lyfta ett finger i frågan sålänge det enbart gäller en privatperson ang ett så litet belopp.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Du kan kanske (det är ett stort kanske) be din bank att dra tillbaka betalningen?

Tänk vad smidigt om man kunde "köpa" saker, skicka bevis på överföringen och när säljaren har skickat produkten så ringer man bara banken och säger "ey, jag ångrade mig! Dra tillbaka pengarna, aight??". Alltså nej, så funkar det inte. Man kan visserligen reklamera kortköp men det är en helt annan sak. Man kan ju också stoppa överföringar där man har satt ett datum som inte har inträffat än men annars så är man tämligen körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N!klas:

Tänk vad smidigt om man kunde "köpa" saker, skicka bevis på överföringen och när säljaren har skickat produkten så ringer man bara banken och säger "ey, jag ångrade mig! Dra tillbaka pengarna, aight??". Alltså nej, så funkar det inte. Man kan visserligen reklamera kortköp men det är en helt annan sak. Man kan ju också stoppa överföringar där man har satt ett datum som inte har inträffat än men annars så är man tämligen körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen ska man inte göra affärer vid sidan om Tradera för det står i deras regler.
Bara betala och fortsätta ha lite smajl på läpparna.

Permalänk
Inaktiv

Klantigt. Skyll dig själv om du inte kan läsa vad som gäller för Tradera när det står klart och tydligt.
En dyr läxa som du kanske har lärt dig något av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag tycker inte det är lika långsökt att banken skulle bidra med någon form av aktivitet, som föreställningen att polisen skulle lyfta ett finger i frågan sålänge det enbart gäller en privatperson ang ett så litet belopp.

Du menar att banker som tvättat miljarder med kronor, har off shore konton för att undgå skatt etc ska nu börja med att bryta ytterligare regler genom att dra tillbaka pengar till höger och vänster för att hjälpa till att lösa ett fall med 7000 SEK som lurats av en person (som nota bene, skickade pengarna frivilligt)?

Sounds legit.

Till TS:
Ibland får man sig en dyrköpt läxa. Polisanmälan är det enda du kan göra, har du tur är det flera som anmält samma person och då ökar chansen att du ska få tillbaka pengar. I värsta fall är du av med pengarna. Mitt tips är att se det som att dessa pengar är borta för alltid, då kan du bara bli positivt överraskad om något skulle hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Du menar att banker som tvättat miljarder med kronor, har off shore konton för att undgå skatt etc ska nu börja med att bryta ytterligare regler genom att dra tillbaka pengar till höger och vänster för att hjälpa till att lösa ett fall med 7000 SEK som lurats av en person (som nota bene, skickade pengarna frivilligt)?

Sounds legit.

Que? Nej det menar jag inte. Dra tillbaka pengar?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Bara glöm det hela och gå vidare med ditt liv. Han kommer inte bli gripen och du kommer aldrig få tillbaka några pengar. Ju fortare du glömmer det hela desto bättre för din mentala hälsa.

Jag har varit med om samma sak och hade alla uppgifter inklusive hans telefonnummer, address, namn och personnummer. Polisen lade ner ärendet pga brist på bevis.

Banken gör inte någonting åt detta då dom inte gjort något fel. Det var du själv som förde över pengarna.

Beklagar.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Que? Nej det menar jag inte. Dra tillbaka pengar?

Okej, där drog jag för stora växlar.

Men det du föreställde dig banken skulle göra på eget bevåg är att bryta mot banksekretessen. Dvs att skicka ut information till polisen utan att polisen ens bett om dem är att bryta mot detta.

"Banksekretess
Banksekretess gäller enligt lag. Sekretessen innebär att banken inte obehörigen får lämna ut några uppgifter om kunder till utomstående.

I vissa fall är dock banken enligt lag eller författning skyldig att lämna ut vissa typer av uppgifter till olika myndigheter."
https://www.swedbank.se/om-oss/sakerhet/sakerhet-och-vanliga-...

Permalänk
Sötast

Man skall alltid om möjligt göra affärer där man använder en annan betalningsmetod än banköverföring för att få ett köpskydd.

Gör man det t.ex via Tradera så skyddar man sitt köp och man får tillbaka sina pengar om man blir lurad.

Tråkigt, men läxan är att du med absolut största sannolikhet inte får dina pengar tillbaka, se det som en dyr lärdom och använd de medel som finns för att skydda dig som kund.

Affären har skett utanför tradera så där finns ingen hjälp att få, inte heller köpskydd från t.ex Paypal eller din kreditkortsutfärdare.

Förvänta dig inte att se pengarna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det låter väldigt långsökt; om polisen behöver dessa uppgifter kommer de att efterfråga dem. Vet inte ens om de på banken får göra en sådan sak på grund av banksekretessen, krävs nog ett beslut från åklagare.

Nej, de får inte lämna ut information om sina kunder till annan part, inte ens till polisen, på eget bevåg. De får inte ens indikera om en person är kund eller inte. Det förekommer att banker bygger upp mänger med bevis mot en viss bedragare och samlar dessa på hög tills polisen hör av sig några månader eller år senare. Tills dess kan de bara fortsätta samla bevis och försöka hindra sina andra kunder från att föra över pengar till bedragaren.

Skrivet av Igelkott:

Jag tycker inte det är lika långsökt att banken skulle bidra med någon form av aktivitet, som föreställningen att polisen skulle lyfta ett finger i frågan sålänge det enbart gäller en privatperson ang ett så litet belopp.

Om banken vet att du försöker föra över pengar till en känd bedragare kan de försöka hindra dig från att göra överföringen. Det bygger dock på att din egen bank vet om det eller att mottagarens bank är medveta om det och håller pengarna ett tag för att se om avsändarens bank hör av sig och ber dem backa transaktionen. Bankerna får dock inte direkt utbyta information om kända bedragare med varanda eftersom även det är ett brott mot banksekretessen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Polisanmälan. Om de får tag på personen så får pengarna tillbaka i form av skadestånd.

Det är inte troligt att man någonsin får ett öre. Men man kan - om personen åker dit - ha ett krav på en person som aldrig betalar. Vilket i rättsstatens ögon är samma sak som rättvisa, men som i brottsoffrets värld förstås är helt värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3