EU:s upphovsrättsdirektiv slutgiltigt godkänt av ministerrådet

Permalänk
Medlem

Dags att Sverige vaknar upp och inser att vi till skillnad från fattigare länder inte har mycket att vinna på att stanna kvar i EU.

Vi betalar mellan 30-40 miljarder kronor varje år för att få vara med i EU, medan t.ex vår polis saknar stora resurser, våra äldre inte har råd med vardagens alla utgifter och vården går på knäna. Pengar som kan gå till dessa ändamål istället.

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@anon34034: Det största problemet är att idioterna i EU först försökte få igenom Artikel 11 och 13 men kunde ej på grund av kravet av uppladdningsfilter. Så det som i princip ändrades är "kravet" på uppladdningsfilter. Så istället är kravet omformulerat så att det tekniskt sett inte nämner eller direkt kräver ett uppladdningsfilter men i praktiken är ett måste eftersom det är en omöjlighet för sidor av någorlunda större storlek att manuellt granska allt som laddas upp.

Gällande hur det affekterar dig så har redan Youtube gått ut med att det i princip förmodligen leder till folk i Europa inte får ladda upp helt enkelt samt att mycket content är blockat i Europa. Med "Länk skatt" artikeln så vet vi redan då ett par länder (Italien har jag för mig var en av dom) själva införde en "Länk skatt" för ett bra tag sedan. Konsekvensen blev att Google och andra företag helt enkelt tog bort sina nyhetstjänster helt och hållet.

Sen kan jag ju nämna att press releasen är ju ren och skär propaganda med tanke på vad som står i själva artiklarna 15 och 17 med totalt korkade påståenden som det ska "hjälpa" mindre företag och press. För mig ser det mer ut som sätt att få mer kontroll över informationen på nätet samt ge mer kontroll och kraft åt redan stora, etablerade företag då det blir antagligen väldigt enkelt för företag att utnyttja dessa nya artiklar för att tysta ner konkurrenter genom att betala eller själva ladda upp innehåll. Beroende på hur artiklarna implementeras så kan ju företag till och med påstå att något är deras copyright a la youtube för att ta ner videos och dylikt.

Det största skämtet är ju idiotpåståendet att den nya artikeln inte kräver ett uppladdningsfilter. Typiskt skitpolitikspråk, för igen, det må inte "kräva" det i själva artikeln, vilket görs genom att "Ja men ni får göra det hur ni vill, bara ni gör ert bästa :^)" men i praktiken är det en *omöjlighet* att hantera uppladdningar i stor skala utan någon form av filter. Eller kan någon informera mig hur man ska ha någon som helst kontroll över hundratusentals uppladdningar varje dag utan ett filter?

Det stora problemet är också i grund och botten att artiklarna är vaga, ingen har en aning om hur exakt det kommer påverka i helhet så det blir ju en stor röra i det med att det kommer variera från land till land hur artiklarna implementeras.

Permalänk
Medlem

Det enda EU relaterade jag röstar i härefter är swexit den dagen det är på tapeten(tyvärr ossanolikt men ändå).

Tycker google ska ta efter viss utländsk media som PGA GDPR redan hindrar användare på denna kontinent från att läsa och göra samma sak med youtube. Då hade det antagligen blivit ett jäkla liv.

Permalänk
Medlem

Tycker det är härligt att alla EU-förespråkare får som de vill, ni borde ju fira.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Hmmm den från ’87 eller vilken menar du?

1993'an med hugbox framtiden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad jag inte hänger med på är vad dessa innebär i praktiken. Uppladdningsfilter kan ju vara allt från filmer på youtube och bilder på forum, men hur är det med övriga uppladdningar? Gör jag en CAD-ritning av en mutter (finns säkert en miljon patent kring dessa) och lägger upp på ett forum, vad förväntas i praktiken? Är texten man skriver också något som behöver passera ett filter? Om jag citerar någon, kan/får jag länka till källa? Måste jag betala länkavgift då?

Alla verkar vara så kraftigt emot men jag hänger inte med vad konkret folk är emot. På ena sidan har jag obfuskerat politikerspråk och på andra sidan folk som är emot och som vanligt bara antar att man redan vet (and by this point I'm too afraid to ask, typ).

Vad har vi i praktiken att se fram emot? På gott och ont, dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vad jag inte hänger med på är vad dessa innebär i praktiken. Uppladdningsfilter kan ju vara allt från filmer på youtube och bilder på forum, men hur är det med övriga uppladdningar? Gör jag en CAD-ritning av en mutter (finns säkert en miljon patent kring dessa) och lägger upp på ett forum, vad förväntas i praktiken? Är texten man skriver också något som behöver passera ett filter? Om jag citerar någon, kan/får jag länka till källa? Måste jag betala länkavgift då?

Alla verkar vara så kraftigt emot men jag hänger inte med vad konkret folk är emot. På ena sidan har jag obfuskerat politikerspråk och på andra sidan folk som är emot och som vanligt bara antar att man redan vet (and by this point I'm too afraid to ask, typ).

Vad har vi i praktiken att se fram emot? På gott och ont, dvs.

Vore kanske något för SC att kleta ihop en artikel om. Vad vi kan förvänta oss i worst och best case scenario typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@anon56869: offerkofta +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vad har vi i praktiken att se fram emot? På gott och ont, dvs.

Problemet är väl kanske inte så mycket Artikel 15 och 17 just som de är idag utan att detta är första kilen in i att förändra och förstöra internet så att det passar just storbolag och mediakoncerner bättre. Nu har EU visat att det går bra för klåfingriga mediakoncern att få lite makt över internet, så nu kommer de vilja ha mera makt. Så funkar det alltid, jag har aldrig varit med om ett företag eller mediakoncern som önskar sig mindre makt.

Så nu kommer storbolagen lobba i några årtionden till, och så kommer politikerna vika sig som vanligt, och så kommer de ha smugit in Artikel 19 och 21, och 23 och 25 etc etc. Till slut sitter vi alla där och ska betala någon mediakoncern för att granska våra inlägg och material innan de kan publiceras, sedan kommer de säkert hitta på en skatt för detta också, sedan kommer vi bli matade reklam och åsikter om vad vi ska tycka etc. Bläh säger jag bara.

Internet är en av mänsklighetens största uppfinningar, troligen lika stort som skriftspråket eller jordbruket. Man blir så trött. Till slut får man väl starta ett nytt privat P2P internet med blockchain eller nått. Vi kanske är där om typ 30 år och då kommer nuvarande internet vara lika sunkigt och kommersiellt som TV är idag med all reklam och alla olika platformar som finns. Iaf är det min skräck om det fortsätter såhär.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Raphaei:

Vad har vi i praktiken att se fram emot? På gott och ont, dvs.

Utifrån vad jag har förstått så berör artiklarna, i huvudsak om länkskatt, främst företag och ansvariga för webbplatser. När vi (privatpersoner) länkar till exempelvis en nyhetssajt så kommer just vi inte påverkas, men den som bedriver sajten kommer att stå ansvarig för en eventuell avgift.

Det svåra är att man inte riktigt vet hur diskussionsforum framöver kommer att bli utformade. Många ansvariga för forum vill troligtvis slippa betala dessa avgifter och sätter således restriktioner på vad som får och inte får länkas på forumet, något jag ser som fullt förståeligt ur deras perspektiv (inom rimliga gränser naturligtvis). Ur ett sådant perspektiv känns förslaget väldigt kortsiktigt. Samtidigt kan jag förstå att man vill komma åt s.k. nyhetssajter som inte utför något eget journalistiskt arbete utan enbart hänvisar till andra nyhetskällor och kapitaliserar på så vis. Omni verkar vara ett praktexempel.

För upphovsrättsskyddat material tror jag helt enkelt att det fenomenet vi har sett på YouTube i många år kommer att sprida sig till andra medier. Dvs automatiska filtren kommer att sättas i verk som försöker identifiera upphovsrättsskyddat material. Huruvida det därefter behöver tas bort eller inte beror då på vilka avtal som finns mellan upphovsrättsinnehavaren och plattformen alternativt uppladdaren. Då YouTube har avtal med exempelvis musikbolag som tillåter viss användning av upphovsrättsskyddat material (dock under andra förutsättningar än egenproducerat givetvis) blir det i praktiken inga större hinder för några parter. Inte överdrivet dramatiskt egentligen när man tänker efter, även om ribban kan sitta lite väl högt i min mening om man har internetkultur i åtanke. Det innebär dock inte att jag ser fritt användande av upphovsrättsskyddat material som någon slags rättighet.

Det verkar även, baserat på vad jag har läst mig till, som att det sätts högre krav på att inte anklaga fair use/citaträtt för upphovsrättsbrott. På pappret låter det bra men jag ställer mig ytterst tveksam till att det kommer leda till någon förbättring.

Har jag fel eller missuppfattat något fullkomligt blir jag gärna rättad.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en spik i kistan för Internet. Börjar dock mer och mer likna en "Iron Maiden" än en kista.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Tycker det är härligt att alla EU-förespråkare får som de vill, ni borde ju fira.

Jag firar med att det faktiskt inte är ett beslut som berör mig så mycket.

Normalt bidrar våra politiska beslut till att förstöra vårt land men detta beslut dummar bara ner internet lite och det kan man väl leva med:)

Permalänk
Inaktiv

@Efrath: Granskning ska ske när man inte upprättar licenser!

"Will the Directive impose uploading filters online?

No. The new rules do not impose uploading of filters nor do they require user-uploaded platforms to apply any specific technology to recognise illegal content. Under the new rules, certain online platforms will be required to conclude licensing agreements with right holders - for example, music or film producers - for the use of music, videos or other copyright protected content. If licences are not concluded, these platforms will have to make their best efforts to ensure that content not authorised by the right holders is not available on their website. The “best effort” obligation does not prescribe any specific means or technology." -Pressm.

I värsta fall leder väl det till censur, att blockera tjänster som inte följer direktiven, hemskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Är inte det en god egenskap att kunna erkänna när man haft fel och rätta sig i efterhand?

självklart är det en god egenskap men om man ändrar sig veckan efter, innan man ens sett resultatet av det, visar det inte mycket mer än att man nonchalant bara röstat utan eftertanke.

Permalänk
Medlem

Om man länkar utomeuropeiskt material via tjänster utanför EU så kringgår man väl dessa EU regler och borde då inte intresset för europeiskt media material minska?

Genom läkning av artiklar som för nyhetskällor ger större annonsintäkter vid besök tycks man ”bita sej själv i svansen” genom dessa lagar om dom automatiskt blir blockerade.

Annan sak är att de stora mediedrakarna spenderade många miljoner i lobbyverksamhet för att driva igenom lagförslagen samtidigt som dom erhöll miljontals kronor i presstöd som ni skattebetalare står för.

Kan dra lite paralleller med napster där just spridningen fick nya fans som sen gick och köpte skivor av de artister dom gillade mest alltså bidrog att sälja mer skivor till lyssnare som annars aldrig hade köpt deras alster, även små band la upp musik helt fritt på nätet för att öka intresset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Tycker det är härligt att alla EU-förespråkare får som de vill, ni borde ju fira.

Nu är det ju inte riktigt så verkligheten ser ut. EU-förespråkare som jag själv är, betyder inte alls att jag tycker att all EU gör är toppen. I detta fallet anser jag det som katastrof.

Det kan vara lönt att faktiskt sätta sig in i vilka som faktiskt tycker att det här är ett bra direktiv, och varför. Du lär till exempel inte hitta många ifrån ALDE därifrån, en liberal och starkt pro-EU grupp, vars medlemmar är bland annat svenska Liberalerna och Centerpartiet, Britiska Liberal Democrats och tyska FDP (Freie Demokraten).

Frågan är inte "EU: Ja/Nej". Frågan är: "Vilken sorts EU vill du ha?"

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

@Efrath: Granskning ska ske när man inte upprättar licenser!

"Will the Directive impose uploading filters online?

No. The new rules do not impose uploading of filters nor do they require user-uploaded platforms to apply any specific technology to recognise illegal content. Under the new rules, certain online platforms will be required to conclude licensing agreements with right holders - for example, music or film producers - for the use of music, videos or other copyright protected content. If licences are not concluded, these platforms will have to make their best efforts to ensure that content not authorised by the right holders is not available on their website. The “best effort” obligation does not prescribe any specific means or technology." -Pressm.

I värsta fall leder väl det till censur, att blockera tjänster som inte följer direktiven, hemskt?

Tänk också på att det är plattformars skyldighet att söka licenser från alla upphovsrättsinnehavare (har för mig med större vikt till att stora innehavare har större rätt). Och om ett misstag sker kommer platformarna vara skyldiga tills de har bevisat sig att ha gjort sitt absoluta bästa för att hindra upphovsrättsbrott.

Det bästa med artikel 17 är att det tvingar platformar att faktiskt manuellt se över disputer (sedan att artikel 15 bryter mot bernkonventionen är en helt annan femma).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Dags att Sverige vaknar upp och inser att vi till skillnad från fattigare länder inte har mycket att vinna på att stanna kvar i EU.

Vi betalar mellan 30-40 miljarder kronor varje år för att få vara med i EU, medan t.ex vår polis saknar stora resurser, våra äldre inte har råd med vardagens alla utgifter och vården går på knäna. Pengar som kan gå till dessa ändamål istället.

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Japp,vi betalar mycket. Men väldigt mycket av dessa pengar skulle inte finnas om vi inte var med i EU. Sveriges handel skulle minska drastiskt om vi gick ur, vilket leder till längre skatteintäkter vilket betyder att det inte längre handlar om 30-40 miljarder som bara kommer finnas för att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Säkert goda mutor inblandat i detta och detta bör noggrant granskas emot alla EU-politiker.

Jag håller med, speciellt alla politiker som "råkat trycka fel". Min gissning är att dessa politiker nu tar en lite finare semester i en lite dyrare bil och skrattar hela vägen till stranden >:(

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd

Denna vecka kommer det att dyka upp ofantliga summor pengar hos diverse svenska jurister och domare, jag undrar varför...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu är det ju inte riktigt så verkligheten ser ut. EU-förespråkare som jag själv är, betyder inte alls att jag tycker att all EU gör är toppen. I detta fallet anser jag det som katastrof.

Det kan vara lönt att faktiskt sätta sig in i vilka som faktiskt tycker att det här är ett bra direktiv, och varför. Du lär till exempel inte hitta många ifrån ALDE därifrån, en liberal och starkt pro-EU grupp, vars medlemmar är bland annat svenska Liberalerna och Centerpartiet, Britiska Liberal Democrats och tyska FDP (Freie Demokraten).

Frågan är inte "EU: Ja/Nej". Frågan är: "Vilken sorts EU vill du ha?"

Det är precis så verkligheten ser ut. Ni ville ha ett överstatligt monster där varje individ stod under majoritetens tyranni i Bryssel och där det inte spelade någon som helst roll om du personligen inte tyckte att alla förslag var toppen i och med att din röst tagits bort från ekvationen. Ni fick som ni ville. Tar man Brexit som exempel lyckades ni till och med göra det stort nog att det inte ens är möjligt att ta sig ut.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Nu är det ju inte riktigt så verkligheten ser ut. EU-förespråkare som jag själv är, betyder inte alls att jag tycker att all EU gör är toppen. I detta fallet anser jag det som katastrof.

Det kan vara lönt att faktiskt sätta sig in i vilka som faktiskt tycker att det här är ett bra direktiv, och varför. Du lär till exempel inte hitta många ifrån ALDE därifrån, en liberal och starkt pro-EU grupp, vars medlemmar är bland annat svenska Liberalerna och Centerpartiet, Britiska Liberal Democrats och tyska FDP (Freie Demokraten).

Frågan är inte "EU: Ja/Nej". Frågan är: "Vilken sorts EU vill du ha?"

Exakt. Världen är inte bara svart/vit (iaf inte vad mina ögon kan se).

Vad som återstår nu är att demonstrera utanför "svensk domstol", var nu detta kommer att äga rum, och kräva helt enkelt en "lagtolkning med sunt förnuft" och inte med svensk mainstream media tisslande och tasslande som slänger in sedelbuntar genom fönstren i svenska domstolshus (symboliskt talat).

Hur denna lag kommer att tolkas i svensk domstol kommer att vara ett avgörande ögonblick i svenska rättssystemet där vi får se hur jäviga domare och jurister faktiskt är i Sverige medan jag alltid fått höra från diverse jurister om hur "icke-korrupt Sveriges rättssystem faktiskt är". Nu får vi snart se om en "svensk illuminati" (aka svenska massmediebolag) verkligen finns eller inte.

Svaret är troligen "till största del inte men korruption förekommer tyvärr oavsett vad goda jurister vill påstå". Jag hoppas på att jag har fel och att det blir en vettig lagtolkning av det hela i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Japp,vi betalar mycket. Men väldigt mycket av dessa pengar skulle inte finnas om vi inte var med i EU. Sveriges handel skulle minska drastiskt om vi gick ur, vilket leder till längre skatteintäkter vilket betyder att det inte längre handlar om 30-40 miljarder som bara kommer finnas för att användas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska säker på att det går skapa handelsavtal och dylikt utan EU, dessutom så är det ju inte precis småföretagen som tjänar mest på att internationell handel blir billigare och enklare. Varför tror du att så många av dom största nyhetsmediorna är så starkt emot t.ex. Brexit? Och sen att det fort proppades upp att hela kampanjen var rasister och etc.

Och jag tycker verkligen inte fördelarna väger upp faktumet att EU är en odemokratisk instans där vanligt folk i princip alla länderhar inget och säga till om. För fan, toppen i EU FÖRLORADE sina jäkla val i sitt land men blev ändå vald att leda vad som i princip är en växande superstat som vill ha en EU arme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Blir till att kolla på dokumentfilmen Demolition Man idag då eftersom världen är mer av ett skämt än den är.

Frågan är om du ser Taco Belle eller Pizza Hut versionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det är precis så verkligheten ser ut. Ni ville ha ett överstatligt monster där varje individ stod under majoritetens tyranni i Bryssel och där det inte spelade någon som helst roll om du personligen inte tyckte att alla förslag var toppen i och med att din röst tagits bort från ekvationen. Ni fick som ni ville. Tar man Brexit som exempel lyckades ni till och med göra det stort nog att det inte ens är möjligt att ta sig ut.

Du lär knappast ta till dig vad jag än säger, eftersom du verkar vara ute efter att bara sprida hat och falskheter om EU.

Väldigt mycket fingerpekande och anklagelser här. Nej, ALDE har aldrig varit för en Europeisk superstat, och jobbar istället för att EU ska syssla med det som det är svårt för individuella länder att göra själva, så som miljö, ekonomi och försvar. Är EU toppen idag? Nej absolut inte, finns mycket att göra för att förbättra Unionen. Men det betyder inte att idén eller Unionen i sig är trasig; det som behövs är reformer. Att göra EU mera öppet och transparent, en rejäl demokratisk kraft att räkna med. Nej, jag vill inte se någon överstatlighet missbrukas; men samtidig är jag inte rädd för politiker oavsett om dom råkar sitta i residensstaden, i Stockholm eller i Bryssel. Bara för att jag är för idén om en Europeisk Union betyder det inte att jag står för allt som Unionen gör, och jag kan inte ställas till ansvar för det ensam heller: Tyvärr är det många krafter som drar åt olika håll. Och det är inte heller alltid lätt att peka ut någon specifik ideologi eller parti som skyldig till ditten eller datten. Men du kan ta dig en titt på hur mandatfördelningen i EU parlamentet ser ut idag för att få dig ett hum om de olika krafterna och storleken på dessa.

En av Liberalernas valslogan 2018 var "Mer EU", ett lite dåligt ordval anser jag; "mer" betyder ju inte automatiskt "bättre". Nu är jag visserligen centerpartist, men jag tycker nog att "Bättre EU" eller möjligen "Förbättrat EU" hade varit lite mer lockande.

https://www.centerpartiet.se/eu-valet-2019/var-eu-politik/fok...

Ökad handel och gemenskap leder till ökat välstånd. Då ska vi inte bita handen som föder oss.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Dags att Sverige vaknar upp och inser att vi till skillnad från fattigare länder inte har mycket att vinna på att stanna kvar i EU.

Vi betalar mellan 30-40 miljarder kronor varje år för att få vara med i EU, medan t.ex vår polis saknar stora resurser, våra äldre inte har råd med vardagens alla utgifter och vården går på knäna. Pengar som kan gå till dessa ändamål istället.

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Och vi ska betala 15 Miljarder mer om Brexit går igenom.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

@Efrath: Granskning ska ske när man inte upprättar licenser!

"Will the Directive impose uploading filters online?

No. The new rules do not impose uploading of filters nor do they require user-uploaded platforms to apply any specific technology to recognise illegal content. Under the new rules, certain online platforms will be required to conclude licensing agreements with right holders - for example, music or film producers - for the use of music, videos or other copyright protected content. If licences are not concluded, these platforms will have to make their best efforts to ensure that content not authorised by the right holders is not available on their website. The “best effort” obligation does not prescribe any specific means or technology." -Pressm.

I värsta fall leder väl det till censur, att blockera tjänster som inte följer direktiven, hemskt?

Fast grejen med "best effort" är att när det kommer till rättegång och företaget säger att de har 5 pers som tittar på klipp som andra användare flaggat så säger åklagaren "men de klipp som ingen anmält än då? Här är en lista på de 753 st jag själv hittade idag" och efter det betyder "best effort" att man måste göra mer än så. Indirekt betyder det alltså automatiska filter och ai.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Dags att Sverige vaknar upp och inser att vi till skillnad från fattigare länder inte har mycket att vinna på att stanna kvar i EU.

Vi betalar mellan 30-40 miljarder kronor varje år för att få vara med i EU, medan t.ex vår polis saknar stora resurser, våra äldre inte har råd med vardagens alla utgifter och vården går på knäna. Pengar som kan gå till dessa ändamål istället.

https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift

Ni som inte har en aning om det ni har åsikter om - det är därför det finns politiker. Sverige ska givetvis stanna kvar i EU och landet är gravt beroende av fortsatta relationer med EU. Hade du läst vad som står i det du länkade så finns det en länk till en länk som i sin tur länkar till en rapport framtagen av amerikanska handelskammaren som säger att alla länder i EU har ekonomiskt tjänat på att vara medlem: I Sveriges fall handlar det om en ökning om 1,5% av BNP per år i jämförelse med om Sverige inte varit med. Det är 70 000 jobb vilket motsvarar ungefär hela Kalmar. Rapporten kan läsas i sin helhet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Vad jag inte hänger med på är vad dessa innebär i praktiken. Uppladdningsfilter kan ju vara allt från filmer på youtube och bilder på forum, men hur är det med övriga uppladdningar? Gör jag en CAD-ritning av en mutter (finns säkert en miljon patent kring dessa) och lägger upp på ett forum, vad förväntas i praktiken? Är texten man skriver också något som behöver passera ett filter? Om jag citerar någon, kan/får jag länka till källa? Måste jag betala länkavgift då?

Alla verkar vara så kraftigt emot men jag hänger inte med vad konkret folk är emot. På ena sidan har jag obfuskerat politikerspråk och på andra sidan folk som är emot och som vanligt bara antar att man redan vet (and by this point I'm too afraid to ask, typ).

Vad har vi i praktiken att se fram emot? På gott och ont, dvs.

har jag fattat det rätt kommer du inte drabbas, däremot siten du använder dig för att ladda upp på. säg att du tar en bild på en artikel i aftonbladet och lägger på imgur då blir det deras ansvar att ta reda på om du fått tillstånd av aftonbladet eller ej vilket gör att dom troligtvis kommer blocka i princip alla bilder till det att deras filter eller vad det nu blir kan utesluta att man lagt upp någon annans bild.

många förespråkare av detta har det som argument att man aldrig kommer drabbas med att betala personligen men tänk hur många sidor som kanske inte har tid, råd eller ork att hålla koll på allting dom kommer nog säga bye bye europe och vi har förlorat något endå.

hoppas jag fattat det rätt, eller ja helst inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ni som inte har en aning om det ni har åsikter om - det är därför det finns politiker.

Ja jävlar, mycket ska man läsa..