Permalänk
Medlem

Vad krävs för en bra dator-TV?

Tja!
Jag funderade på vad folk har för tankar kring att använda sin TV-skärm för datorspel. Vad bör man kolla efter? Finns det krav som bör uppfyllas eller är det bara att köra på? Äger en Phillips 40pft5300/12 sedan ett par år tillbaka.

Då jag tröttnat på att försöka gejma på min surface pro 4 så tänkte jag åter slänga mig in i den stationära världen men pga budget och plats vore det super att kunna koppla in allt i TV:n och köra via trådlös tangentbord/mus. Bra eller dålig idé?

Permalänk

*Lågt input lag. Här kan du läsa mer: https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag
*Möjlighet att kunna stänga av över/underscan så att bilden visas pixelmappad.
*Möjlighet att visa signaler utan chroma subsampling.
*Möjlighet att ställa om mellan videonivåer ( 16-235) och datornivåer (0-255) på antingen grafikkort eller tv. Det viktigaste är att båda är ställda lika.

I övrigt är kraven lika en datorskärm skulle jag säga.
Jag använder min tv som min primära datorskärm med trådlöst tangentbord och mus och det har jag gjort de senaste 4 åren. Kör på skulle jag säga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kunna stänga av så många "häftiga" funktioner som möjligt. Input lag är din värsta fiende här. Jag testade att sätta på allt lull lull på min tv och input lagen var nog nära 2 SEKUNDER. Det var i de flesta fall ospelbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter exakt samma sak. Jag har förvisso en rätt bra skärm men bor så litet så känner att jag hellre har allt på samma ställe, jag antar att man inte köper sin tv på en vanlig butik för att få till detta.
Måste det vara en ultraavancerad tv för att man ska kunna göra dessa ändringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jamtland: Nejdå, utan du lusläser de få tester som kollar alla parametrarna. Overscan ska/måste alla TV-apparater klara av i och med HD Ready-licensen. Alla TV jag har sett, förutom en hel del budget- och bottenskraps modeller av OEM-typ kan också växla omfång på signalen mellan dator/videonivåer.

Latens/input lag och förmågan att hålla full färgupplösning hela vägen måste dock testas då det varierar från modell till modell.

Permalänk
Skrivet av Jamtland:

Jag är ute efter exakt samma sak. Jag har förvisso en rätt bra skärm men bor så litet så känner att jag hellre har allt på samma ställe, jag antar att man inte köper sin tv på en vanlig butik för att få till detta.
Måste det vara en ultraavancerad tv för att man ska kunna göra dessa ändringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i samma båt har plats för antingen skrivbord eller TV vore grymt om man kunde dra en kombo men är osäker hur det skulle funka att spela med mus och tangentbord på en tv från soffan. Kanske bättre att köpa en stor 4K monitor men de är så dyra

Permalänk
Medlem

Acer 55" EB550K är som jag förstått det en stor monitor och inte en tv, den bör ju som i iaf mitt fall fungera att använda till detta.
Jag spelar ju inte fps, men är osäker ändå.
Skulle utan tvekan kunna tänka mig en sån här setup bara för att kunna känna mig säker att ha allt på samma ställe. Orkar mitt 1080 att driva denna skärm eller behöver det med uppgraderas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jamtland:

Orkar mitt 1080 att driva denna skärm eller behöver det med uppgraderas?

Javisst, inga problem att få bild i 4K/60 Hz. Däremot kanske du inte får allt för många moderna spel att renderas i 60 fps i 4K, utan där får du laborera med grafikkvaliteten och att rendera i lägre upplösning. På 55 tum och skrivbordssavstånd kan skalningen bli mer märkbar jämfört med säg, en 27-tums 4K-skärm på samma avstånd.