Renault zoe elbil eller Toyota yaris elhybrid?

Permalänk
Medlem

Även nuvarande elbilar kommer med stor sannolikhet sjunka snabbt i pris i och med utvecklingen av elbilar. Tror det kan vara värt att hålla ett öga på marknaden, man vill nog inte sitta med en två generationer gammal elbil. Elbilen känns just nu som utvecklingen på mobiltelefonen var för 15 år sen.

Permalänk
Medlem

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-vo...
Den här sidan är ju kanske inte den mest neutrala i sina åsikter men det är billigare med en elbil på lång sikt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Även nuvarande elbilar kommer med stor sannolikhet sjunka snabbt i pris i och med utvecklingen av elbilar. Tror det kan vara värt att hålla ett öga på marknaden, man vill nog inte sitta med en två generationer gammal elbil. Elbilen känns just nu som utvecklingen på mobiltelefonen var för 15 år sen.

Så har det ju inte varit med Toyota Prius, t.ex.

Alla bilar är har snabb värdeminskning. Men elbilen fortsätter ju att ha en billigare bränslekostnad hela sin livslängd, och livslängen är dessutom betydligt bättre på elmotorer än förbränningsmotorer, så jag tror inte att det finns någon anledning att tro att elbilar kommer ha ett sämre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Så har det ju inte varit med Toyota Prius, t.ex.

Alla bilar är har snabb värdeminskning. Men elbilen fortsätter ju att ha en billigare bränslekostnad hela sin livslängd, och livslängen är dessutom betydligt bättre på elmotorer än förbränningsmotorer, så jag tror inte att det finns någon anledning att tro att elbilar kommer ha ett sämre andrahandsvärde.

Prius...
Vad jag menar är att man måste givetvis jämföra elbil mot elbil. Räckviddsångesten är ju det största debattämnet gällande elbilens vara eller icke vara. Då Tesla Motors drivit batteriutvecklingen framåt genom försäljning av bilar (med omotiverat hög prestanda men som givit god reklam) kommer inom något eller några år de riktiga biltillverkarna inom alla segment att släppa sina varianter. Räckvidden har ökat markant de senaste åren och kommer så fortsätta. En bil som bara klarar sig 25 mil när nästnästa generation klarar 60 mil kommer inte vara värd många kronor. Likaså kommer ny teknik för att ladda snabbare och kommande generationers elbilar kommer också vara betydligt billigare, så jag skulle nog vara försiktig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Prius...
Vad jag menar är att man måste givetvis jämföra elbil mot elbil. Räckviddsångesten är ju det största debattämnet gällande elbilens vara eller icke vara. Då Tesla Motors drivit batteriutvecklingen framåt genom försäljning av bilar (med omotiverat hög prestanda men som givit god reklam) kommer inom något eller några år de riktiga biltillverkarna inom alla segment att släppa sina varianter. Räckvidden har ökat markant de senaste åren och kommer så fortsätta. En bil som bara klarar sig 25 mil när nästnästa generation klarar 60 mil kommer inte vara värd många kronor. Likaså kommer ny teknik för att ladda snabbare och kommande generationers elbilar kommer också vara betydligt billigare, så jag skulle nog vara försiktig ändå.

Jag håller absolut med om att man ska vara försiktig, och därmed inte köpa en bil för att man hoppas på ett bra andrahandsvärde utan för att den motsvarar det behov man har. Men det gäller ju lika mycket med bensinbilar. Om det händer något revolutionerande som gör att elbilarna faller drastiskt i pris så kommer det ju även att sänka värdet på förbränningsbilarna. Det finns ingen anledning att tro att batteripriserna kommer att rasa inom kort, utan det lär fortsätta vara en gradvis minskning där varje effektivisering blir svårare och svårare för tillverkarna att uppnå.

Det går inte heller att jämföra bilar med mobiltelefoner som du gjorde i ditt tidigare inlägg. Mobiler är väldigt billiga att tillverka, så när det kommer en ny modell så är det bara att tillverka hundratals miljoner nya. Det är väldigt begränsad andrahandsmarknad och de används inte i årtionden som en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag håller absolut med om att man ska vara försiktig, och därmed inte köpa en bil för att man hoppas på ett bra andrahandsvärde utan för att den motsvarar det behov man har. Men det gäller ju lika mycket med bensinbilar. Om det händer något revolutionerande som gör att elbilarna faller drastiskt i pris så kommer det ju även att sänka värdet på förbränningsbilarna. Det finns ingen anledning att tro att batteripriserna kommer att rasa inom kort, utan det lär fortsätta vara en gradvis minskning där varje effektivisering blir svårare och svårare för tillverkarna att uppnå.

Det går inte heller att jämföra bilar med mobiltelefoner som du gjorde i ditt tidigare inlägg. Mobiler är väldigt billiga att tillverka, så när det kommer en ny modell så är det bara att tillverka hundratals miljoner nya. Det är väldigt begränsad andrahandsmarknad och de används inte i årtionden som en bil.

Det finns dock en anledning att ta med andrahandsvärdet i sin kalkyl över totalkostnaden för en bil. Fråga tjänstebilsförarna om de verkligen behöver en V90, exempelvis. Kan nog inte hålla med gällande värdet på förbränningsbilar. Att vi kommer gå mot en eldriven fossilflotta på något vis ser jag som en självklarhet men frågan är hur lång tid det kommer att ta. Regeringens mål att inte sälja fossildrivet efter 2030 ser jag inte som realistiskt exempelvis. Batteripriserna kommer nog inte sjunka, däremot blir det mer batteri per krona skulle jag tro. Likaså kommer inte Seat, Skoda, Peugeot och allt vad de heter ha elbilar som kostar 400 000kr eller mer utan det är runt 200 000kr elbilen måste kosta.

Sedan tror jag att jämförelsen med mobiltelefoner gick dig förbi. Vet inte om du var med på tiden när Symbian, Palm, Windows CE, Bada med flera konkurrerade. När detta begav sig befann sig branschen i en otrolig utveckling. Sony lanserade två spår: Walkman och K-serien som istället gav konsumenten en bättre kamera. Elbilsbranschen är lite i sin egen linda ännu. Vi vet lite för lite hur det blir. Infrastrukturen finns inte, tillverkningen är ännu inte särskilt effektiv, det är ens inte säkert att det finns råmaterial för att tillverka batterier, det finns heller ingen klar standard för hur man ska ta hand om uttjänta elbilar. Det är mycket här som kommer spela in under de närmsta tio, 15 åren innan vi kan säga att det finns ett motsvarande Android för elbilen och därför skulle jag helt enkelt vara försiktig. Nu har jag dessutom haft en Tesla fram till förra våren och kan väl säga att jag ser fram emot de riktiga biltillverkarna och deras elbilar innan jag hoppar på det tåget igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns dock en anledning att ta med andrahandsvärdet i sin kalkyl över totalkostnaden för en bil. Fråga tjänstebilsförarna om de verkligen behöver en V90, exempelvis. Kan nog inte hålla med gällande värdet på förbränningsbilar. Att vi kommer gå mot en eldriven fossilflotta på något vis ser jag som en självklarhet men frågan är hur lång tid det kommer att ta. Regeringens mål att inte sälja fossildrivet efter 2030 ser jag inte som realistiskt exempelvis. Batteripriserna kommer nog inte sjunka, däremot blir det mer batteri per krona skulle jag tro. Likaså kommer inte Seat, Skoda, Peugeot och allt vad de heter ha elbilar som kostar 400 000kr eller mer utan det är runt 200 000kr elbilen måste kosta.

Sedan tror jag att jämförelsen med mobiltelefoner gick dig förbi. Vet inte om du var med på tiden när Symbian, Palm, Windows CE, Bada med flera konkurrerade. När detta begav sig befann sig branschen i en otrolig utveckling. Sony lanserade två spår: Walkman och K-serien som istället gav konsumenten en bättre kamera. Elbilsbranschen är lite i sin egen linda ännu. Vi vet lite för lite hur det blir. Infrastrukturen finns inte, tillverkningen är ännu inte särskilt effektiv, det är ens inte säkert att det finns råmaterial för att tillverka batterier, det finns heller ingen klar standard för hur man ska ta hand om uttjänta elbilar. Det är mycket här som kommer spela in under de närmsta tio, 15 åren innan vi kan säga att det finns ett motsvarande Android för elbilen och därför skulle jag helt enkelt vara försiktig. Nu har jag dessutom haft en Tesla fram till förra våren och kan väl säga att jag ser fram emot de riktiga biltillverkarna och deras elbilar innan jag hoppar på det tåget igen.

Jag håller med om mycket av det du säger, men jag håller inte riktigt med om din slutsats. Att det är brist på råmaterial talar emot snabba ökningar av batterikapaciteten. Att det byggs många laddstationer gör att elbilarnas användbarhet ökar och därmed blir mer eftertraktade. Regeringens mål (som jag inte heller tror att de kommer uppnå) ger en fingervisning om att det kommer bli mindre skattemässigt förmånligt med förbränningsfordon i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag håller med om mycket av det du säger, men jag håller inte riktigt med om din slutsats. Att det är brist på råmaterial talar emot snabba ökningar av batterikapaciteten. Att det byggs många laddstationer gör att elbilarnas användbarhet ökar och därmed blir mer eftertraktade. Regeringens mål (som jag inte heller tror att de kommer uppnå) ger en fingervisning om att det kommer bli mindre skattemässigt förmånligt med förbränningsfordon i framtiden.

Svårt att säga, det vi såg förra sommaren var att det såldes ett all time high antal bilar för att sedan dala till vad som nu får antas bli mer normala nivåer i och med det bonus/malus system som trädde i kraft. Men för oss tjänstebilsåkare så bedömer jag det som att man erbjuder ett straffsystem för den oskyldige och med det menar jag att för de många företag som har tjänstebilar är bilen kostnadsneutral oavsett. Däremot att ha 8 000kr eller mer i förmånsvärde på en elbil ser jag som kontraproduktivt och drabbar bara den anställde.

Det handlar inte enbart om laddstationerna i sig. Infrastrukturen i Stockholm exempelvis tillåter bara ca 1 000 bilar per nod medan behovet snarare handlar om 15 000 bilar per nod. Så länge vi är vanemänniskor som laddar samtidigt, dvs på natten eller medan vi är på jobbet, så kommer det hur man än gör bli ett problem. I vintras var det också ett oerhört problem i Åre när 50 norrmän och stockholmare med var sin Tesla skulle ladda sina bilar och det bara finns två laddare, med kö i flera dagar som resultat. Elbil som vi ser det idag är fint i teorin men väldigt svårt att leva med i praktiken. Diesel i form av HVO100 (som jag kör på numera) är kanske inte framtiden men det är ett bränsle jag ser som ett väldigt gott alternativ längs vägen och så får vi se hur det blir. Personligen hoppas jag att vätgas får ett uppsving då infrastrukturen i princip finns. Jag ser det som onödigt att bygga en helt ny infrastruktur för att "tanka" och hoppas istället att man lägger lite fokus på de utmaningar som denna teknik har. Som van motorvägsåkare skulle jag inte finna det njutbart att behöva stanna 45 minuter i Gränna var och varannan gång

Permalänk
Medlem

Jag funderar på köpa elbil nästa år pga bonus/malus och höga bränslekostnader. Jag ser många positiva saker med elbilar. Mitt enda frågetecken är andrahandsvärdet och installation av laddbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag funderar på köpa elbil nästa år pga bonus/malus och höga bränslekostnader. Jag ser många positiva saker med elbilar. Mitt enda frågetecken är andrahandsvärdet och installation av laddbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle även lägga till att klara sig utan att köra släpvagn vilket få elbilar får göra idag. Det låter som att du köper privat och ska du då köpa ny bil så måste du ligga ute med upp till 60 000kr i sex månader innan du får tillbaka pengarna av staten. Är det en Ford Focus eller liknande elbil du tittar på så skulle jag verkligen ställa den mot en funktionell och bättre begagnad Volvo V70 eller XC70 för ca 200 000kr och verkligen försöka se skillnaderna du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En icke laddbar hybrid skulle jag aldrig köpa. ( Yaris hybrid är en sådan) Toyota kallar sina laddbara för Plug-in hybrid

tycker min gamla prius från -05 står sig starkt på skalan, billig, bra och tråkig.

on topic, jag skulle köpt en leaf med 40kwh eller nya i3an.. men föredrar nästan gratis bil enl ovan.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

tycker min gamla prius från -05 står sig starkt på skalan, billig, bra och tråkig.

on topic, jag skulle köpt en leaf med 40kwh eller nya i3an.. men föredrar nästan gratis bil enl ovan.

Håller med dig. Kör också en Prius och det är svårt att hitta en tråkigare och mer plånboksvänlig bil.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Avstängd

Jag anser att folk oroar sig alldeles för mycket för andrahandsvärdet på elbilar. Visst kommer det att komma förbättringar i batterikapacitet men så väldigt snabbt går inte utvecklingen liksom. Sen får man ju jämföra med alternativen som finns, en dieselbilar kanske inte alls är särskilt attraktiv om några år liksom.

BMW i3 går att hitta för under 200 tusen nu och det är en trevlig bil. Vill man leasa så kostar den typ 4000 i månaden, och jag tar hellre en sådan än en Zoe eller än mer en Leaf som är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-vo...
Den här sidan är ju kanske inte den mest neutrala i sina åsikter men det är billigare med en elbil på lång sikt.

Fast en V60 drar inte ens nästan 0,9L/mil. Närmare 0,5-0,6L.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Fast en V60 drar inte ens nästan 0,9L/mil. Närmare 0,5-0,6L.

De anger ju sin källa till påståendet och jag tycker att det verkar fullt rimligt att den drar 0.9 vid normalt användande. Tänk på att biltillverkarna anger sin förbrukning för körning på en bana som de har optimerat bilen för, och där det inte är bilköer eller kortkörningar. Kör man bara landsväg så stämmer nog tillverkarnas siffror bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

De anger ju sin källa till påståendet och jag tycker att det verkar fullt rimligt att den drar 0.9 vid normalt användande. Tänk på att biltillverkarna anger sin förbrukning för körning på en bana som de har optimerat bilen för, och där det inte är bilköer eller kortkörningar. Kör man bara landsväg så stämmer nog tillverkarnas siffror bättre.

Nu har jag visserligen bara kört dieseln så det kan ju vara det - men jag har haft helt ny V60 i 4 år nu, bytt en gång om året. Kört minst 300mil motorväg såväl som stockholmskörning och landsväg varje månad och jag har aldrig legat över 0,6L i snitt. Haft allt mellan D2 till D4 och D4 Cross Country AWD. T.om haft XC70 en period och inte ens den fick jag upp över 0,7-0,75L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu har jag visserligen bara kört dieseln så det kan ju vara det - men jag har haft helt ny V60 i 4 år nu, bytt en gång om året. Kört minst 300mil motorväg såväl som stockholmskörning och landsväg varje månad och jag har aldrig legat över 0,6L i snitt. Haft allt mellan D2 till D4 och D4 Cross Country AWD. T.om haft XC70 en period och inte ens den fick jag upp över 0,7-0,75L

Men dels så körde du alltså diesel, och det innebär ju en lägre förbrukning (om än inte så mycket mindre att den sjunker från 0.9 till 0.6), och dels så finns det alltid en spridning omkring genomsnittet. Och kollar du på diagrammet som de länkar så är inte din förbrukning extremt låg jämfört med vissa i deras underlag. Så att just din bil och din körstil lett till en lägre förbrukning betyder inte att deras angivna genomsnittsförbrukning är felaktig.

Permalänk
Medlem

Har du kollat e-up eller e-golf?

Dom finns båda begagnade till hyffsade priser just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men dels så körde du alltså diesel, och det innebär ju en lägre förbrukning (om än inte så mycket mindre att den sjunker från 0.9 till 0.6), och dels så finns det alltid en spridning omkring genomsnittet. Och kollar du på diagrammet som de länkar så är inte din förbrukning extremt låg jämfört med vissa i deras underlag. Så att just din bil och din körstil lett till en lägre förbrukning betyder inte att deras angivna genomsnittsförbrukning är felaktig.

Som synes nedan så är källan de använder
A) Extremt litet antal bilar.
B) Om vi väljer samtliga motorstorlekar så når de inte upp till 0,9L
C) Får man en helt ny V60 gratis så är inte ens 2016 / 2017 / 2018 relevanta

Absolut att en elbil blir billigare i längden men det beror helt på vilken tidsplan du räknar på och artikeln är uppenbart biased med dåliga källor till sina argument. Inte ens om vi kollar hela vägen tillbaka till 2011 finns det en årsmodell som i snitt drog 0,9L eller över, den högsta hamnar på 0,885 (detaljer, absolut, men ska man börja argumentera på det viset så får man se till att argumenten håller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Som synes nedan så är källan de använder
A) Extremt litet antal bilar.
B) Om vi väljer samtliga motorstorlekar så når de inte upp till 0,9L
C) Får man en helt ny V60 gratis så är inte ens 2016 / 2017 / 2018 relevanta

Absolut att en elbil blir billigare i längden men det beror helt på vilken tidsplan du räknar på och artikeln är uppenbart biased med dåliga källor till sina argument. Inte ens om vi kollar hela vägen tillbaka till 2011 finns det en årsmodell som i snitt drog 0,9L eller över, den högsta hamnar på 0,885 (detaljer, absolut, men ska man börja argumentera på det viset så får man se till att argumenten håller).
https://i.imgur.com/59HmPi6.png

Jag tolkar det som att artikeln inte är helt seriös, utan något slags mellanting mellan skämt och allvar.

Men om man vill räkna på hur mycket man faktiskt kommer att lägga på bränsle så tycker jag att det är bättre att använda en sådan där site än att utgå från tillverkarens siffror eller från en enskild persons erfarenheter. Även om de bara har 40 bilar i sin statistik, så bör det ju ändå bli mycket mer representativt än att bara utgå från en bil.

Att avrunda till närmaste deciliter tycker jag personligen är korrekt att göra när man har så här litet urval, vill man vara riktigt noggrann så borde man istället ange hur mycket en standardavvikelse och skriva ± den siffran (typ 0.9 L/mil ± 0.2 L/mil). När man anger många decimaler så gör man ju anspråk på att ha så god noggrannhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag funderar på köpa elbil nästa år pga bonus/malus och höga bränslekostnader. Jag ser många positiva saker med elbilar. Mitt enda frågetecken är andrahandsvärdet och installation av laddbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som bidragen för att installera laddbox hemma är tillbaka i år, kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tolkar det som att artikeln inte är helt seriös, utan något slags mellanting mellan skämt och allvar.

Men om man vill räkna på hur mycket man faktiskt kommer att lägga på bränsle så tycker jag att det är bättre att använda en sådan där site än att utgå från tillverkarens siffror eller från en enskild persons erfarenheter. Även om de bara har 40 bilar i sin statistik, så bör det ju ändå bli mycket mer representativt än att bara utgå från en bil.

Att avrunda till närmaste deciliter tycker jag personligen är korrekt att göra när man har så här litet urval, vill man vara riktigt noggrann så borde man istället ange hur mycket en standardavvikelse och skriva ± den siffran (typ 0.9 L/mil ± 0.2 L/mil). När man anger många decimaler så gör man ju anspråk på att ha så god noggrannhet.

Personligen tycker jag att det i fall som detta är bättre att kolla upp vad sajter som t.ex Vibilägare eller liknande får fram, snarare än varken tillverkarens eller ett såhär litet urval, där du inte har den blekaste aning om vad för klimat eller vilken typ av körning det handlat om.
Men jag vill inte tjaffsa om detta, ville bara klanka ner lite på artikeln så folk inte tar den på för stort allvar!
OT: Jag är själv sugen på elbil men vad jag läst så är Zoe nog det sämsta alternativet. Pga batterihyran så sticker driftkostnaden iväg ganska ordentligt jämförelsevis, även om den ska vara billigare i inköp tack vare det.
Själv är jag mer inne på nya Leafen

Permalänk
Skrivet av moreempty:

tycker min gamla prius från -05 står sig starkt på skalan, billig, bra och tråkig.

on topic, jag skulle köpt en leaf med 40kwh eller nya i3an.. men föredrar nästan gratis bil enl ovan.

Den är ju billig eftersom den är gammal fick inte intrycket av att det var 14 år gamla bilar tråden handlade om, de flesta är nog med på att det är billigare att åka en gammal bil än en ny. Och deras hybrider är väl bra men en laddbar är bättre speciellt om man kan åka större delen av resorna helt på batteridrift.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Verkar som bidragen för att installera laddbox hemma är tillbaka i år, kan vara värt att kolla upp.

Går det installera laddbox om man bor i lägenhet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är det batterierna som kostar. Ändå så tävlar fabrikanterna om räckvidd. För mej skulle det räcka gott och väl om jag kommer 15 mil. Någon gång om året blir det längre resa. Då skulle jag kunna ta tåg och om jag behöver hyra en bil när jag kommer fram. De flesta resorna är ju jobbpendling eller att åka och handla. Det enda som är i närheten är tvåsitsiga el mopedbilar. Men betala 90 000 för en sådan är inte vettigt. Fartåk behöver man ju inte men man vill ju inte hindra trafiken. Kan man åka billigt så ursäktar det topprestanda. Men jag får nog drömma ett bra tag till

Permalänk
Skrivet av stigw:

Vad jag förstår så är det batterierna som kostar. Ändå så tävlar fabrikanterna om räckvidd. För mej skulle det räcka gott och väl om jag kommer 15 mil. Någon gång om året blir det längre resa. Då skulle jag kunna ta tåg och om jag behöver hyra en bil när jag kommer fram. De flesta resorna är ju jobbpendling eller att åka och handla. Det enda som är i närheten är tvåsitsiga el mopedbilar. Men betala 90 000 för en sådan är inte vettigt. Fartåk behöver man ju inte men man vill ju inte hindra trafiken. Kan man åka billigt så ursäktar det topprestanda. Men jag får nog drömma ett bra tag till

Priset på batterierna lär gå ner rätt rejält när det kommer upp i volymer. Och några stora volymer tror jag inte blir så enkelt att få med en bil som har en räckvidd på 15 mil.
Och köper du en elbil med så låg räckvidd kommer du ju få problem snabbare eftersom cyklerna förbrukas fortare, dessutom blir det ju mer märkbart när batteriet är slitet, säg att det har en kapacitet på 50% efter 15 år det är ju endast 7,5 mil. Sen har vi andrahandsvärdet vilket jag tror blir uselt på en sådan bil. Men visst inköpspriset kanske var lågt i alla fall.
30 mil är nog en mer rimlig nivå att lägga sig på för instegs modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Går det installera laddbox om man bor i lägenhet?

Skulle säga att det beror helt på din fastighetsägare? Och vilken lägenhet det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Östersunds kommun hade Renault Zoe elbilar men dom slutade att fungera på vintern i detta klimat.

Dom bytte ut dom till Hyundai Ionic som tydligen fungerat perfekt även vid 32-33 minusgrader.

Även Nissan Leaf som funnits längst med elbilar har jag hört riktigt bra om.

Men förstår att priset har stor betydelse därför kommunen valde Renault först men kostade mer i längden och nästa steg upp var Hyundai och skulle själv inte våga köpa en bil som ej fungerar på vintern.

Jo, men om jag förstått rätt så satte de inte bilarna på laddning när de var klara för dagen utan man var kvar i "fossil-tänket" genom att man laddar/tankar när det är slut med bränsle. Tror de har kommit på de nu...

Om man sätter bilen på laddning varje kväll så är den fulladdad på morgonen.

Sen, gällande Zoe så har den ingen snabbladdare men däremot 3-fas laddare inbyggd så har man en riktig laddbox hemma med 3-fas så laddare den "hyffsat" snabbt. Enda bilarna just nu som har 3-fas laddning är Zoe, Tesla och BMW I3, alla andra har bara 1-fas laddning.

Gällande om de fungerar på vintern så kan jag säga, det gör det. Trodde jag skulle få ett helsike från frun när vi skaffade en Zoe åt henne men enda klagomålet från henne i vinter är att röv-värmen inte är tillräckligt snabbt.

Vi har en Zoe och en Nissan Leaf -18 på uppfarten, så vi har åkt elbil nu i vinter. Värmen kommer snabbare i den än vad min diesel-härk gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag körde en Zoe förra helgen. En sprillans ny sådan, via Sunfleet bilpool.

Jag reagerade på att bilen i sig i sina köregenskaper var helt OK (som en elbil ska vara, d.v.s. rapp) och riktig handbroms (ja tack!) men att elektroniken är bedrövlig.

Det är Android Auto med någon potatis till processor i den inbyggda datorn, och gränssnittet verkar ha utvecklats av sociopater. Det går t.ex. inte att stänga av radion och ha GPS:en på. Enda som går är att dra ner volymen på GPS:en. Det tar flera sekunder för backkameran att gå igång när man lägger i backen för att mjukvaran är så seg. Att skriva adresser i GPS:en är en övning i frustration, av någon som inte fattat det här med asynkron programmering och lägger mjukvarutangentbordet i samma tråd som en långsam sökning genom telefonens databas...

Kontrollerna för klimatanläggningen är hemska. Det är en slags "klickhjulsliknande" mekanism med lysdioder som visar aktuell temperatur, ungefär som på en LG tvättmaskin för programval. Gör det omöjligt att ställa värmen utan att titta ner.

Handskfacket går det knappt ner ett par handskar i.

Till sist så har Zoe någon slags "fotgängarvarningssignal" som simulerar motorljud när man är under 30 km/h. Bra funktion, men den hörs rejält in i bilen, och stängs av automatiskt när man hamnar på 30 km/h. Det gör att det är lätt att få ovanan att alltid köra 30 km/h eller snabbare, vilket innebär att man kanske kör snabbare än man annars hade gjort. Det blir en slags antifunktion för säkerhet.

Med den bakgrunden skulle jag själv inte vilja ha en Zoe om det fanns någon annan bil som var lika bra att köra men hade bättre elektronik.

VESS eller fotgängarljudet går att stänga av (tyvärr måste man göra det varje gång) men om säkring nr 11 (tror det var den) "går" sönder så har man inte ljudet i låga farten på en Zoe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Går det installera laddbox om man bor i lägenhet?

Nja är mitt svar.
Är det så att det är en förening du bor i så kan dom nyttja bidraget, iallafall var det så förra året då vi tittade på att installera det i en garagelänga.
Är det hyreslya så kan du ju kolla upp för hyresvärden vad som gäller, planerar du att bo kvar kanske det är värt investeringen.

Det knepiga är hur man ska ta betalt för laddningen. Där brukar samtalet tyvärr fastna då de som inte har el-bil eller planerar att skaffa inte vill betala för att "någon tankar gratis".
Dom som har motorvärmare glömmer dock gärna bort att dom värmer sin bil "gratis".