EU:s upphovsrättsdirektiv slutgiltigt godkänt av ministerrådet

Permalänk
Melding Plague

EU:s upphovsrättsdirektiv slutgiltigt godkänt av ministerrådet

Trots att Sverige i sista stund valde att rösta nej till upphovsrättsdirektivet godkänner ministerrådet i EU direktivet i sin helhet, och därmed tilläggen Artikel 15 och 17.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vidrigt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Man blir så äcklad att man vill tvångsmata sig med ett 56,6k modem.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att detta biter Hollywood etc i röven ordentligt. Det vore kul om sökmotorer, youtubers, forumuppladdare, sociala nätverk, ja ALLA helt enkelt slutar att länka och nämna upphovsrättskyddat material och bara gör 100% egenproducerat material.
De har fått gratis reklam från ovan nämnda hur länge som helst. Nu räknar dom att "alla" ska börja betala. Det vore mysigt om de tynar bort i stället.

Permalänk
Medlem

Säkert goda mutor inblandat i detta och detta bör noggrant granskas emot alla EU-politiker.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Hjälpsam

Glad att Sveriges politiker tog förnuftet att rösta emot denna gången i alla fall. Alltid något.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Blir till att kolla på dokumentfilmen Demolition Man idag då eftersom världen är mer av ett skämt än den är.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Välkommen till clownvärlden

Permalänk
Medlem

''Tysklands röst var avgörande''jawohl!

Permalänk
Inaktiv

Demokrati.. visst? För detta är ju precis vad det europeiska folket vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon228747:

Jag hoppas att detta biter Hollywood etc i röven ordentligt. Det vore kul om sökmotorer, youtubers, forumuppladdare, sociala nätverk, ja ALLA helt enkelt slutar att länka och nämna upphovsrättskyddat material och bara gör 100% egenproducerat material.
De har fått gratis reklam från ovan nämnda hur länge som helst. Nu räknar dom att "alla" ska börja betala. Det vore mysigt om de tynar bort i stället.

Antagligen är det tänkt för att sänka alternativmedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som gamla "fulkultur" frihetsvisor från de åren då APB var på krigsstigen blir aktuella nu igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Alltid roligt när lagar ska införas (Artikel 15) som bryter mot Bernkonventionen samt andra lagar (Artikel 17) som bryter mot Artikel 15 av 2000/31/EC som stadgar:

Citat:

1. Medlemsstaterna får inte ålägga tjänsteleverantörerna en allmän skyldighet att, i samband med tillhandahållande av sådana tjänster som avses i artiklarna 12, 13 och 14, övervaka den information de överför eller lagrar, och inte heller någon allmän skyldighet att aktivt efterforska fakta eller omständigheter som kan tyda på olaglig verksamhet.

2. Medlemsstaterna kan fastställa skyldigheter för leverantörer av informationssamhällets tjänster att omedelbart informera de behöriga myndigheterna om påstådda olagliga verksamheter som utförts eller olaglig information som tillhandahållits av mottagarna av deras tjänster eller att till behöriga myndigheter på deras begäran lämna information som gör det möjligt att identifiera de mottagare av deras tjänster med vilka de ingått lagringsavtal.

Så enligt lag får inte sverige skriva en lag som följer Artikel 17 som skulle innebära att företag ex. youtube aktivt måste söka efter olagliga användningar av verk (iaf efter första gången de blir påkommna).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

”Vi ställer oss kritiska till delar av förslaget”
Also
”Vi röstar igenom förslaget”

Jaha det är så man gör när man inte tycker det är helt rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Glad att Sveriges politiker tog förnuftet att rösta emot denna gången i alla fall. Alltid något.

jag är inte glad att de ändrat sig, visar bara på hur lite pålästa de är

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av agitax:

jag är inte glad att de ändrat sig, visar bara på hur lite pålästa de är

Är inte det en god egenskap att kunna erkänna när man haft fel och rätta sig i efterhand?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Blir till att kolla på dokumentfilmen Demolition Man idag då eftersom världen är mer av ett skämt än den är.

Hmmm den från ’87 eller vilken menar du?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja. de va bättre förr, på Addes tid.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Dom ändrade sig ju bara för att dom visste att det skulle gå igenom även utan dom. Ger dom plus poäng för dom mindre vetande.

Hade dom varit dom som hade haft valen för att få igenom det eller ej så hade dom sagt ja.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Att varken Danmark eller Norge röstade emot.. varför?

Permalänk
Medlem

Det är så jäkla märkligt att vi har ministrar som sitter och avgör framtiden för medlemsstaterna utan att ens begripa sig på vad det är de röstat igenom och vad det innebär. Lite som om en operation av en människas vitala delar skulle avgöras på Twitch där folk fick rösta lite som de ville.

Sterila verktyg? Äh, YOLO. Kör med bensågen i ögat, det går nog att åtgärda synnerven ändå. Sy? Plåster räcker nog.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Jag hoppas att detta biter Hollywood etc i röven ordentligt. Det vore kul om sökmotorer, youtubers, forumuppladdare, sociala nätverk, ja ALLA helt enkelt slutar att länka och nämna upphovsrättskyddat material och bara gör 100% egenproducerat material.
De har fått gratis reklam från ovan nämnda hur länge som helst. Nu räknar dom att "alla" ska börja betala. Det vore mysigt om de tynar bort i stället.

På nått sätt så hoppas man på att de som lever på reklam tydliggör att detta får man länka till. Man vill att det länkas till för inkomsten är sådan. Jag besöker inte nyheter på nån tidningssite idag som kostar pengar och kommer inte göra det imorgon heller. SVT kommer jag besöka för nyheter, men aftonbladet och andra källor som kan tänkas ropa hej just nu kommer jag ju inte ens få upp i mitt nyhetsflöde. Så hur skall man då veta att dom har nått att läsa.

Risken är väl också sådan som Sweclockers skrev tidigare att detta gynnar de stora drakarna, som kan teckna avtal som kan scanna innehåll och som redan har muskler. Färre aktörer på marknaden. Risken blir ju att det blir lättare att propagera Fake News. Och de som skriker om att det är Fake News, kan man inte läsa för de får man inte länka till...

Obskyra konstnärer som jag aldrig hört talas om, som Stålhage (Stålenhage? Stålkrage?) - iaf han som förknippades med spelet. Han hade jag aldrig hört talas om. Men nu fick jag det och kunde se vad han hade gjort. Men om jag hade fått betala för det? Hm. Nä.

Risken är att det blir business as usual men däremot en jäkla massa mer stämmande på intrång och skrämseltaktik av kriminella advokatfirmor. Njord Law har hittat sitt fortsatta levebröd!

Permalänk
Medlem

EU=Sveriges olycka, vi måste ut ur skiten snabbt som möjligt.

Googla Altiero Spinelli

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Alltid roligt när lagar ska införas (Artikel 15) som bryter mot Bernkonventionen samt andra lagar (Artikel 17) som bryter mot Artikel 15 av 2000/31/EC som stadgar:
Så enligt lag får inte sverige skriva en lag som följer Artikel 17 som skulle innebära att företag ex. youtube aktivt måste söka efter olagliga användningar av verk (iaf efter första gången de blir påkommna).

Man är ju inte direkt förvånad.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att varken Danmark eller Norge röstade emot.. varför?

Ja Norge borde verkligen ha stoppat detta tycker man, hurrf durrf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att varken Danmark eller Norge röstade emot.. varför?

Norge är inte med i EU

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Avstängd

Om Ryssland kunde utlåta EU så skulle det lösta problemet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Att varken Danmark eller Norge röstade emot.. varför?

Norge är väl ganska enkelt, de är inte med i EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Alltid roligt när lagar ska införas (Artikel 15) som bryter mot Bernkonventionen samt andra lagar (Artikel 17) som bryter mot Artikel 15 av 2000/31/EC som stadgar:
Så enligt lag får inte sverige skriva en lag som följer Artikel 17 som skulle innebära att företag ex. youtube aktivt måste söka efter olagliga användningar av verk (iaf efter första gången de blir påkommna).

hmm intressant att se hur de kringår detta men oandra sidan verkar de göra lite som de vill, var det inte banhof som polisanmälde sig själva för att dom tvingades av staten att inte följa just dessa regler från eu?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Kan du läsa pressmeddelandet och visa vad som retar dig? Jag finner inga förändringar som kommer göra min vardag annorlunda! Releasen är från slutet på mars, finns det mer att läsa?