Asus listar 19 nya moderkort med styrkretsen Z390

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Om de har satt in 10Gbit vågar jag inte svara på. Och jag kan inte hitta några specs ute på dessa moderkort. Men det ska av denna artikel, samt denna artikel, fortfarande tillverkas på 14nm. Det som var tal om var ju lägre chipsets som skulle tillverkas på ev 22nm, men detta har dock Intel avfärdat, står det.

Det låter dock som att man måste göra något med den åldrande Z370, då den saknar funktioner som de andra H370/B360 har, så mycket möjligt man har gjort en himpagimpa med 3:e parts delar. För Wifi blir det ju lite konstigt att ha 2 Wifi kretsar, men USB 3.1 Gen 2 och ev NIC borde man kunna sätta dit parallellt. Problemet kan ju vara 10Gbit/USB 3.1 Gen 2 som för full bandbredd behöver 2x PCI-E 3.0 vardera, vilket tar av ev värdefulla M.2/USB platser.

Sen ärligt, vadå Intel betala för? Du menar kunderna i slutändan får betala för....

Om inte OEM är totala nötter har de rimligen tecknat avtal där de förbinder sig att köpa en viss mängd Z390 kretsar och Intel har som sin del i avtalet att leverera dessa kretsar inom en viss period och med ett visst pris.

Nu kan de inte, p.g.a prioriteringar kring vad som kommer tillverkas på 14 nm i närtid, uppfylla sin del av avtalet.

Detta händer till och från. De fall jag har lite mer detaljinformation om liknade utfall så får man som säljare självklart stå får merkostnaden om den temporära ersättning blir dyrare (vilket garanterar är fallet med Z370+externa kretsar för att nå motsvarande finessnivå som Z390).

Intel har definitivt gjort sådana manövers tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Yes det kommer ut 19 st moderkort nu blir det mycket enklare att välja moderkort. (ironi)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är någon skillnad emellan moderkort mer än att vissa har wifi så tycker jag det är konstigt att de släpper 19 st. aldrig nånsin läst en moderkorts benchmark så ja, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Men 9000 serien ska väl funka på 370 med va?
Kanske byter upp mig från 8700k
Men inte sugen på byta allt igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Känns ju väldigt överdrivet då varken 9000-serien eller Z390 känns speciellt revolutionerande ....

Tyvärr har Intel gång efter annan varit efterblivna när det gäller vilka interface som uppdateras, och när. Det här att entusiastmodellerna ska ha äldre/sämre grejer än alla andra finns det verkligen ingen ursäkt för, såvida man inte vill alienera entusiaster.

Skrivet av Paddanx:

För vissa ASUS kort har svårt redan vid 8700k överklock...

Gäller det kort som marknadsförs mot överklockare?

Skrivet av Hank Solo:

19 moderkort med marginella skillnader är bara dumt.

Tyvärr är det nog så att kunderna har svarat positivt på en massiv diversifiering av vad som i praktiken är samma produkt genom att ösa pengar på alla dessa nya varianter. Jag köpte nyligen själv ett moderkort, och hamnade i vad som kändes som en dyr kompromiss, eftersom två kort med snudd på exakt samma specifikationer plötsligt skiljer sig genom att det ena kortet bara har fyra USB-portar på I/O-panelen, medan det andra fått en förenklad och begränsad fläktstyrning i UEFI samt att de tagit bort DisplayPort-kontakten...

Skrivet av YungGoBo:

Hur ska konsumenter som inte ägnar varje ledig minut åt moderkortsspecifikationer kunna orientera sig i denna jungel?

Det är meningen att kunden ska vilja köpa sig fri genom att välja en 3000+ kronors modell med ALLT på. Notera även hur produktjämförelserna på de flesta sidor ofta är svåra dåliga att navigera i, och hur specifikationerna är fulla av märkesspecifika varumärkesord och allmänt technobabbel.

Skrivet av YungGoBo:

Det känns dessutom som att de små kostnadsbesparingar de kan åstadkomma genom alla ha så många modeller snabbt äts upp av ökade logistik och servicekostnader. Less is more i detta fall =/

Jag hade tekniskt klarat mig med ett moderkort för 1000 kr, men köpte ett för 2100 kr för att de selektivt tagit bort några features som är omständiga att lösa på annat sätt än med inbyggda funktioner på moderkortet.

Skrivet av Cyberz:

Men 9000 serien ska väl funka på 370 med va?
Kanske byter upp mig från 8700k

Det lär den göra. Nog för att det är kul att köpa ny hårdvara, men vad ska du spendera den minimala prestandaskillnaden på?

Permalänk

Dags att skaffa nytt da

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gäller det kort som marknadsförs mot överklockare?

Det gäller moderkort med Z370, som marknadsförs och säljs med MCE, multi-core-enchancement funktionen aktiverad från fabrik. Mao, du som användare kan köpa ett moderkort, en CPU, och RAM och plugga in, helt enligt instruktionerna, utan att pilla med BIOS, och överlasta VRM på en del av ASUS lägre-nivå Z370 kort, med en 8700k som officiellt stöds av kortet.

Tom i stockfrekvens, utan turbo, är det tajt tydligen.

PS. detta är inte unikt för just Z370 dock. Det finns VRM problem på både X299 och på B350 kort också. Och ASUS är inte ensamma... de har bara det kort som är värst för denna familjen, av vad jag sett iaf. Tom så 8600k kan överlasta vissa av dem, om du OCar också.

Permalänk
Medlem

Förvirrande...

många att välja på!