ska man ladda ner ljud/nätverk/chipset drivrutiner från asus hemsida för z390?

Permalänk

ska man ladda ner ljud/nätverk/chipset drivrutiner från asus hemsida för z390?

säg att man t.ex. köper ett nytt z390 moderkort idag, förmodar att drivrutiner för chipset/ljud/nätverk och eventuellt AHCI för hårddisk eller liknande följer med på en skiva, fast är ofta utdaterade eller gamla drivare? ska man gå in på asus hemsida och tanka ner därifrån eller bättre att försöka ladda ner dom individuellt från intel/realtek?

kommer va ett asus z390 tuf plus gaming kort med intel i219v nätverk och realtek 1220 ljud, hårddisk en samsung 850 evo vanlig SSD inte m.2 sticka,

kollar jag på asus hemsida för det moderkortet verkar det finnas relativt nya drivers för allt så det verkar okej o ladda därifrån, men undrar ändå, tack på förhand!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Lego Master

@alexander_1986:
Har inte ens en gammelmedialäsare i min burk, så nedladdade drivare är mitt enda alternativ, och det har lirat fint de senaste åren.
Ser ingen anledning att använda skivan till nåt annat än drinkunderlägg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@alexander_1986:
Behöver man installera te.x drivrutin för nätverkskort, så är den medföljande skivan enda alternativet att få in den, om man nu inte råkar ha mer än en dator, eller har tillgång till dator på något annat sätt så att man kan ladda ner och lägga på te.x en USB sticka.

Sen angående att ladda ner från moderkorts tillverkaren eller tillverkaren av chippet, chip tillverkaren har i många fall en varning att drivrutin från deras hemsida är generella och det är av en anledning.
Eftersom i vissa fall så kan drivrutin från tillverkaren av te.x moderkort vara special anpassade.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Så länge du laddar ned drivrutinen till rätt moderjort, det vill säga rätt modellnummer, så är det att föredra. Drivrutinerna är de aktuella och har färre buggar och har man tur mer funktioner.
Modellnumret måste vara exakt.
Jag slänger alltid skivorna efter jag installerat drivrutinerna förata gången..sen lägger jag de nya från hemsidan på ett USB minne för framtida ominstallationer. Svårt att koppla upp sig utan drivrutinen från skivan första gången.
Man kan ju förbereda sig annars och ladda ned allt man behöver på den gamla datorn 🌝

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Belzader:

man behöver inte mer en en dator för att ladda ner dessa och skivan är definitivt inte enda alternativet

Har kopplat in min telefon som ''dongel'' för att få internet till en burk som saknar de nödvändiga drivrutinerna mer än 1 gång för att t.ex ladda ner drivrutiner

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

säg att man t.ex. köper ett nytt z390 moderkort idag, förmodar att drivrutiner för chipset/ljud/nätverk och eventuellt AHCI för hårddisk eller liknande följer med på en skiva, fast är ofta utdaterade eller gamla drivare? ska man gå in på asus hemsida och tanka ner därifrån eller bättre att försöka ladda ner dom individuellt från intel/realtek?

kommer va ett asus z390 tuf plus gaming kort med intel i219v nätverk och realtek 1220 ljud, hårddisk en samsung 850 evo vanlig SSD inte m.2 sticka,

kollar jag på asus hemsida för det moderkortet verkar det finnas relativt nya drivers för allt så det verkar okej o ladda därifrån, men undrar ändå, tack på förhand!

Jag brukar ladda ner dom direkt ifrån Asus, men så är jag lite bekväm också Det har iaf inte här förekommit några som helst problem. Det enda jag rekommenderar är att använda CLI-installeraren för RealTek ljuddrivrutiner, då det inte påtvingar Sonic bloatwaren - såvida man inte vill ha det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hämtar alltid från chiptillverkaren.
Ofta är det äldre versioner på mk-tillverkarens sajt och det här med "specialanpassad" är främst laptopar och dom större OEM-tillverkarna som justerar för att "generiska" inte ska installeras by default pga deras interna kvalitetssäkring.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hämtar alltid från chiptillverkaren.
Ofta är det äldre versioner på mk-tillverkarens sajt och det här med "specialanpassad" är främst laptopar och dom större OEM-tillverkarna som justerar för att "generiska" inte ska installeras by default pga deras interna kvalitetssäkring.

Det funkar dessvärre inte längre i de flesta fall, i alla fall inte för Z390.
Tror kanske NIC är det enda man hittar nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Fungerar det inte att hem drivrutinerna här?

https://downloadcenter.intel.com/

Finns även: Automatically update your drivers
Identify your products and get driver and software updates for your Intel hardware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarLink:

@marcusOCZ: Fungerar det inte att hem drivrutinerna här?

https://downloadcenter.intel.com/

Finns även: Automatically update your drivers
Identify your products and get driver and software updates for your Intel hardware.

Är ju bara att prova så ser du om du hittar nått? Det går i alla fall inte att bläddra sig fram till Z390. Auto updatern hittar inget heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Jag hade i alla fall problem med att nätverkskortet inte gick igång när jag nyligen installerade en ny burk med z390-mb. Jag fick köra usb-varianten för att dra in drivrutiner eftersom jag inte satt in någon optisk läsare. Vet inte riktigt hur jag skulle löst det annars.

Permalänk
Medlem

@sandsater:
koppla in telefonen med kabel som ''dongel'' för internet. Ja drar väl lite av mobilsurfen att ladda ner drivrutinerna
(har faktiskt inte testat om du kan surfa med telefonen som dongel på wifi'et hemma)
men har man mycket surf/inget annat val så fungerar de alldeles utmärkt

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads