HBO Nordic ligger nere efter Game of Thrones-premiären

Permalänk
Melding Plague

HBO Nordic ligger nere efter Game of Thrones-premiären

Den efterlängtade premiären av TV-serien Game of Thrones blev för mycket för strömningstjänsten HBO Nordic, där denna gick ner kort efter det första avsnittet lades upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att dom borde klara av några tusen användare samtidigt? Eller hur många tusentals det nu kan ha varit? Men antar att det inte sitter så många kl 03:00 natten till måndag?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

"dessvärre har inträffat oväntade tekniska problem"

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dålig kvalitet HBO har så måste de spara mycket resurser för att inte ens klara av att leverera det
Jag tycker de borde förväntat sig VÄLDIGT mycket folk på premiären och skakat upp vad de kan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Som vanligt då, varje säsongspremiär hittills som jag kommer ihåg iaf?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Saxat från artikeln..

"Att nätbaserade tjänsteleverantörer inte klarar av trycket när tusentals användare ska ta del av nylanserat innehåll är ingen ovanlighet. Detta kan gälla allt ifrån speltjänster vid stora släpp, till portaler för videoströmning som vid efterlängtade premiärer har svårt att dimensionera tillgänglig serverkraft."

HBO är knappast första tjänsten som kraschat för att dom har för många som nyttjar tjänsten.

Permalänk
Medlem

Bara att kolla imorgon och stänga av internet idag samt gå runt med öronproppar och ögonbindel så ingen jävel spoilar för en.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har sett fram emot detta så länge och hade hela förmiddagen ledig och planerad för detta så när HBO inte levererar gick min prenumeration till cmore. Funkade perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara att kolla imorgon och stänga av internet idag samt gå runt med öronproppar och ögonbindel så ingen jävel spoilar för en.

På jobbet har vi en no spoiler affisch i köket. Sponsrat av jobbet. Men jag sitter och jobbar så väntar på att få sluta och se det ikväll vid ca 20.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i andra tråden så funkade det för mig mellan 03.00-04.00. Provade nyss om det funkar och det gick lika bra som i natt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På jobbet har vi en no spoiler affisch i köket. Sponsrat av jobbet. Men jag sitter och jobbar så väntar på att få sluta och se det ikväll vid ca 20. https://d3nuqriibqh3vw.cloudfront.net/styles/aotw_detail_ir/s3/got_anti_spoiler_commandments_r.jpg?vjhwaVygriK5dEPAH0MciVyJsIwTZ49s&itok=hQVhpGvA

Det gick åt en hel del svart bläck för den där affischen gissar jag?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skäggig legend

Jag håller mina sociala medier stängda under dagen - var planen... Nu känns de lugnare x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Det gick åt en hel del svart bläck för den där affischen gissar jag?

Det skulle jag tro, tyvärr inte miljömedvetet men vi har ju visserligen bara 1 och inte 10 kopior.
Men det ska ju verkligen visa samarbetet mellan Telia och HBO och GOT och färgerna passar ju då. Men nä, kunde varit vitt också för att spara på bläcket.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Jubileumsmästare

Haha läste "OBH Nordica" först, fick inte riktigt ihop hur det hade någon koppling till GoT..
Kan iaf skylla på att det är måndag

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Kan dom inte bara linka en laglig privat torrent för dom som betalar då?

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en ny peak mellan 5 och 7-tiden när alla kommit hem från jobbet

Hoppas de pallar då. För då har jag tänkt titta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl inget konstigt att det här händer? Om företaget hade lagt pengar på att säkra upp prestanda för en enda natt så hade det ju varit pengar i sjön! Sen sitter de där med all hårdvara men med sitt ordinarie kundflöde.

Om de skulle göra på detta sätt så hade vi slutanvändare fått betala det mångdubbla. Finns ju ingen rim o reson att möte sådana extrema spikar. Bättre att låta det spela ut bara.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Blev tråkigt när dem slutade följa böckerna och börja köra sitt eget race, förra säsongen var fylld av feministisk ideologi och det var ganska tråkigt.

Kommer titta på den sista säsongen men kan inte säga att jag är hypad.

Löjligt att HBO inte har servrar som klarar av en stor influx av användare samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det skulle jag tro, tyvärr inte miljömedvetet men vi har ju visserligen bara 1 och inte 10 kopior.
Men det ska ju verkligen visa samarbetet mellan Telia och HBO och GOT och färgerna passar ju då. Men nä, kunde varit vitt också för att spara på bläcket.

Jag tror att det finns enklare åtgärder att ta till med en betydligt mycket större impact än att printa en svart affisch, vid en stor säsonspremiär, så ni behöver nog inte ha dåligt samvete för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är väl inget konstigt att det här händer? Om företaget hade lagt pengar på att säkra upp prestanda för en enda natt så hade det ju varit pengar i sjön! Sen sitter de där med all hårdvara men med sitt ordinarie kundflöde.

Om de skulle göra på detta sätt så hade vi slutanvändare fått betala det mångdubbla. Finns ju ingen rim o reson att möte sådana extrema spikar. Bättre att låta det spela ut bara.

Borde väl gå att hitta andra lösning som att ladda ned avsnitt i förväg genom deras app. Likt som det brukar vara vid spelsläpp

Alltså att ett avsnitt laddas ned någon dag tidigare, men kan bara ses efter ett visst klockslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Körde HBO Nordic en månad nyligen efter en lång paus.
Tjänsten har blivit otroligt dålig, sökfunktionen fungerar inte hälften av gångerna ( Hittar inte filmer/serier som du vet finns ) och finns ingen Windows-App med 5.1 stöd.
Och "Det gick inte spela upp blabla" och "Tjänsten är inte tillgänglig" händer dagligen, främst sent på kvällen/natten.

Permalänk
Medlem

Dålig kvalite med... känns som lågupplöst pixelsmörjai mörka scener... från tex amazon TV är det grymt mycket bättre bild och ljud... han som har hand om kvaliten på Nordic, har han haft semester sen 2012?!
Hur är bild/ljudkvaliten på HBO us? Kan inte vara lika kasst väl??

Permalänk
Inaktiv

*SUCK* Vem går upp kl 03.00 för en överhypad TV-serie. Rätt löjligt ju!

Permalänk
Medlem

Mmm... Återigen så straffar det sig att betala för content. Kul. De som piratkopierat premiären fick väl förmodligen både bra kvalitet och störningsfritt tittande.

Har sagt det förr och jag säger det igen... Det är en dålig affärsidé att försöka sälja något som är sämre än gratisalternativen, he he

Tittar dock inte själv så kunde inte bry mig mindre, men det är klart... om jag dels betalat för en tjänst och dels gått upp kl 3 för att njuta av de mysiga fördelarna som tjänsten erbjuder, och så rasar det ihop... Ja, vad skall man säga... Jag hade varit arg, extrejmt arg, och sedan sagt upp tjänsten för att återgå till krångelfritt högkvalitativt gratisalternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SÅg vid 05 imorses då jag vaknade tidigt. Men kvalitén på materialet på HBO nordic är fan skrämande dåligt. Begär inte 4k men vettig 1080 iallfall, det är riktigt dåligt, jag har säsong 1 på 4k. Där snackar vi riktigt bra även den inte är helt spot on. Tråkigt då många verkar ladda hem serien istället pga det finns bättre kvalitet kontra att teckna på ex HBO..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

lustigt, somvanligt de som betalar som får lida men det hör hemma i den svenska modellen

min emby server hade då inga störningar imorse vid 7 när jag kikade på avsnittet, feelsgoodman.jpg

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med lösningar så som Amazons "molnlösningar" när det kommer till såna här saker?
Är företagen för stolta, snåla eller går det inte att ta hjälp av dessa vid såna här situationer?
Samma fråga gäller alla återkommande spellanseringar som sänker diverse onlinetjänster.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Verkar som det är en tsunami i ett snapsglas. Det låg nere ett par timmar på förmiddagen då dom flesta jobbar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Känns som att många i den här tråden överskattar seriens popularitet

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat av en så rutten tjänst som HBO Nordic. Att folk betalar för den skiten är för mig helt otroligt.

Mina RSS-flöden fungerade alldeles utmärkt

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]