Undersökning: SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Woho, tack för alla svar! Är väldigt tacksam att så många har tagit sig tid att svara på undersökningen Nu känns det som att vi har underlag för framtida förändringar, och alla bra idéer i den här tråden på det. Man är såklart alltid välkommen att skicka PM till mig eller fortsätta diskutera i den här tråden, vi läser allt.

känner att jag fick alla rätt, men fattar inte hur jag claimar priset

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt marknaden så mycket men kan absolut förstå dem som vill ha ett dedikerat auktionssystem och att man vill känna säkerheten till de som budar (t.ex. genom omdömen). Så det får tummen upp från mig med.

Det är också tydligt att vissa gillar att sälja flera saker med en annons. Detta tycker jag mest bidragit till grötigt resultat. Kanske borde inte det tillåtas men istället införa:

- Multi-annons. Den kostar 20 kr för upp till 5 produkter som då separeras som egna annonser.
- Och som jag angav i enkäten. Möjligheten att göra personliga sökningar/feeds av annonser. Vill jag köpa ett GTX 1080 Ti så skapar jag en sökning för [GTX1080Ti|GTX 1080 Ti|GTX1080 Ti] för kategorin "grafikkort" som sedan påminner mig med notis och uppdaterar mitt personliga feed Här kan man ju även bolla vidare med filter som pris. En enkel variant av prisjakt fast för annonser.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tycker marknaden känns ganska simpel.
Något som skulle behövas är
Bättre budfunktion, bättre och lättare översikt av omdömmen av köpare/säljare. Och en funktion som nämnts tidigare, möjlighet att buda på olika saker i samma annons.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fruktansvärt oseriöst

Verkligen inte, men du låter extremt oseriöst.
sist jag kollade så har vi rätt att sälja till preciiiiiiis vem vi vill av vilken anledning vi vill. Att du blir butt hurt av det har inget med något att göra alls faktiskt.
Detta är ingen auktionssida och det finns inget bindande heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag kan bli trött på intressekollar eller budgivningar som aldrig tar slut. Med anledning av detta så handlar jag kanske mer sällan än jag annars hade gjort. En uppdelning av annonser med antingen fasta priser eller auktioner vore trevligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bring back förnyingsfunktionen pls. Ni hade den funktionen ett par år sedan där man kunde betsla 10kr då hamnade ens annons fördt i listan igen, men sen försvann den. Gillade den funktionen då man slapp göra om annonsen som tog bort alla kommentarer och bud.:)

Permalänk
Medlem

Sätt upp regler, följer man inte dessa blir man avstängd ifrån marknad i X antal månader.

Ex med fast pris, budgivning max längd osv.

Sen ett inbyggt betygsystem är det jag hade helst sett. Jag har sålt några saker här, men ingen har skrivit i den där betygtråden ex (jag har inte heller skrivit för den delen om köparna även om säljare betyg är det viktiga imo)

Men något inbyggt där man enkelt kan klicka i och skriva efter avslutad annons.

Intressekoll borde inte finnas i en marknad, skapa i så fall en egen forumstråd för just detta tillhörande marknaden kanske.

Permalänk

Gällande säkerheten slog en tanke mig. Skulle det på något sätt att identifiera sig via tex. bank-id vid köp/sälj?

Permalänk
Medlem

Vi som gjort enkäten borde få en eller ett par gratis annonser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Verkligen inte, men du låter extremt oseriöst.
sist jag kollade så har vi rätt att sälja till preciiiiiiis vem vi vill av vilken anledning vi vill. Att du blir butt hurt av det har inget med något att göra alls faktiskt.
Detta är ingen auktionssida och det finns inget bindande heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du ge dig in sent i diskussionen så kan du ju ta och läsa allt som skrivits.

Sweclockers marknad har tidigare varit en plats för smidiga och seriösa affärer. Att hålla oreglerade auktioner där bud är olika värda är oseriöst. Som du sa, detta är ingen auktionssida, så ett alternativ är ju då att förbjuda sådana. Vill du hålla auktion för att maximera vinst, använd tradera som alla andra snålsäljare.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Önskemål:

1. Ett reklamfinansierat eller på annat vis gratis alternativ till betalda annonser man kan välja, men jag vet inte om det är realistiskt.

2. Tydligare markering av (varan hos) säljare som inte kan skicka saker så att man ser det utan att behöva öppna annonsen, eller i vart fall i markerad stil in annonsens inledning.

3. Ett smidigare system för auktioner där säljaren är tvingad att ange dels minsta bud denne accepterar, dels var högsta bud ligger.
(Att ange lägsta accepterande utgångsbud bör vara tvingande, eljest borde det leda till någon form av varning eller avstängning i minst en vecka om man inte accepterar 1:- utan att ange startbud.)

4. Något system som gör att aktiva annonser inte drunknar så lätt i havet.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ska du ge dig in sent i diskussionen så kan du ju ta och läsa allt som skrivits.

Sweclockers marknad har tidigare varit en plats för smidiga och seriösa affärer. Att hålla oreglerade auktioner där bud är olika värda är oseriöst. Som du sa, detta är ingen auktionssida, så ett alternativ är ju då att förbjuda sådana. Vill du hålla auktion för att maximera vinst, använd tradera som alla andra snålsäljare.

Fast du får det att låta som ett stort problem.

Jag är visserligen inte superaktiv i marknaden men jag tittar ganska så regelbundet på olika annonser och följer budgivningen. Har aldrig stött på att vare sig säljare eller köpare tycker att det är ett problem när upphämtning prioriteras framför varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast du får det att låta som ett stort problem.

Jag är visserligen inte superaktiv i marknaden men jag tittar ganska så regelbundet på olika annonser och följer budgivningen. Har aldrig stött på att vare sig säljare eller köpare tycker att det är ett problem när upphämtning prioriteras framför varenda krona.

Nu är det inte direkta problem som diskuteras, utan generella förbättringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu är det inte direkta problem som diskuteras, utan generella förbättringar.

Fast i mina ögon är det ingen förbättring ifall det införs en strikt regel som säger att jag måste sälja till högstbjudande. Med tanke på hur många annonser som skriver ≈"jag prioriterar avhämtning" så törs jag påstå att jag är långt ifrån ensam.

Jag skriver inte i syfte att käfta emot utan mer att visa hur vissa (många?) av oss vill behålla en viss flexibilitet i bugivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast i mina ögon är det ingen förbättring ifall det införs en strikt regel som säger att jag måste sälja till högstbjudande. Med tanke på hur många annonser som skriver ≈"jag prioriterar avhämtning" så törs jag påstå att jag är långt ifrån ensam.

Jag skriver inte i syfte att käfta emot utan mer att visa hur vissa (många?) av oss vill behålla en viss flexibilitet i bugivningen.

Har aldrig pratat om strikta regler om att högsta bud måste antas! Det kräver en helt annan moderering. Jag tycker bara att en säljare ska bestämma sig innan den säljer för hur den vill att affären ska se ut och ange det i annonsen.

Om någon som bara accepterar avhämtning inte får in ett bud som är högt nog att motivera försäljning så får densamme ändra taktik och erbjuda sig att skicka. Enkelt.

Eller sluta med auktioner, för det är inte en auktionssite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Verifiering med BankID.
Omdömmen mellan säljare och köpare.
Taggar för att lättare kunna söka. Samt kunna se taggar under annonser. Tex "ddr4", "3200MHz", "cl14", "16gb", "8x2" . "G.skill" . "TridentZ" > "psu" . "650w" . "80+", "Gold" . "EVGA", "g3" ~~~
Möjlighet att boka av det som blivit sålt om man säljer flera komponenter.
Annonser blir begravda väldigt snabbt.
Priset borde varken gå upp eller ner i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan man inte ha som krav att priser skall anges inklusive frakt? Oavsett avhämtning eller om det ska skickas. Det är ändå inte stora summor och det är skön känsla för köparen samt underlättar för säljaren.

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Man ska inte kunna prioritera avhämtning. Tänk om du gick till IKEA och de sa "nej men du, vi prioriterade en kund som kunde ta varan här och nu. Vi ville bli av med det" Det skulle inte kännas kul. Nu är folk inte "butiker" men principen är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

Kan man inte ha som krav att priser skall anges inklusive frakt? ...det ... underlättar för säljaren.

Njä... Bor man i en storstad är det ganska hög sannolikhet att någon kan hämta varan och då har säljaren kollat fraktpriset i onödan.
Visst... ibland är det enkelt att kolla vad frakten går på men ibland innebär det att man måste leta rätt på emballage och ibland till och med lägga ner allt i en kartong.

Jag håller dock med om att det är bra för köparen att veta fraktpriset men samtidigt ingenting jag saknar. Ungefärligt fraktpris kan man lista ut ganska enkelt och om man har en budget som inte tillåter att frakten kostar ett par tior mer än tänkt så kan man alltid fråga i diskussionstråden eller i PM.

Skrivet av RosaGosse:

@Tdoll: Man ska inte kunna prioritera avhämtning. Tänk om du gick till IKEA och de sa "nej men du, vi prioriterade en kund som kunde ta varan här och nu. Vi ville bli av med det" Det skulle inte kännas kul. Nu är folk inte "butiker" men principen är densamma.

Ska och ska... Så länge reglerna säger annorlunda så finns det inget som säger att det är fel.

Sen tycker jag din jämförelse haltar rejält. Butikerna har all rätt i världen att välja vilka de säljer till och hur det ska gå till. Så länge vi inte pratar om diskriminering p.g.a. hudfärg eller dyl.

Det finns däremot flera anledningar till varför företag nästintill aldrig prioriterar upphämtning, det mest uppenbara är förstås att de vill tjäna så mycket som möjligt. En annan anledning är att de har sådana rutiner och material att det är enkelt för dom att skicka varor.

Jämför det med mig till exempel. Jag har inget drivkraft att tjäna så mycket jag bara kan, dessutom är det inte smidigt för mig att skicka varor. Jag måste på något sätt skaffa emballage, skriva ut fraktsedel (jag har ingen skrivare), köra till affären, stå i kö och hoppas det går smidigt att lämna in paketet m.m.

Skrivet av scienta:

Har aldrig pratat om strikta regler om att högsta bud måste antas!

När jag läser dina inlägg får jag intrycket att du menar något i stil med ≈"du får inte välja näst högsta budgivare med anledning av att han kan hämta varan".

Tolkar jag dig fel?

Visst, det kanske var klumpigt av mig att skriva just "strikta regler" men jag tror du förstår vad jag menar.

Skrivet av scienta:

Om någon som bara accepterar avhämtning inte får in ett bud som är högt nog att motivera försäljning så får densamme ändra taktik och erbjuda sig att skicka. Enkelt.

Låter som motsatsen till enkelt...

Onödigt krångligt oavsett om du är köpare eller säljare.

Skrivet av scienta:

Eller sluta med auktioner, för det är inte en auktionssite.

Hm... då är det lite konstigt att det förekommit budgivningar här så länge jag kan minnas.

Vart har du läst att man inte ska buda på varor som lagts upp på sweclockers? Det står inget om det i reglerna när man lägger upp en annons i alla fall.

En anledning till att jag ibland är mer intresserad av sweclockers marknad istället för andra sidor är att den är mer flexibel för såväl köpare som säljare. Det finns inga krångliga regler utan allt sköts genom kommunikation mellan vuxna parter.
Om det ändras finns det få anledningar att använda sweclockers istället för t.ex. tradera, blocket eller till och med facebook.

Permalänk
Avstängd

@Trunk:
Ja alltså fraktsedel fixar posten, du behöver inte skriva ut och det kan räcka med lite tidning och skokartong. Och butiker ja de har mer råd så att säga. Om någon skulle skriva att de inte har råd med en frakt skulle jag inte säga "jo du måste".
Det där med småstäder är i och för sig sant, jag har nära till postombud.

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk kan se så olika på hur handel mellan privatpersoner via ett internetforum skall gå till. Vissa verkar tycka att privatpersoner ska erbjuda samma villkor som affärer och butiker! Jag har själv inte haft några större problem i marknaden (blivit blåst en sväng, men det löste sig till slut) men nu börjar jag ha förståelse för de annonsörer som lägger till klausuler i sina annonser för att undvika strul.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är undersökningen avslutad! Tack allihopa som har skickat in svar. Om någon vill skicka in svar i efterhand så går det bra att skicka tankar och idéer direkt till mig eller fortsätta diskutera här i tråden.

Permalänk
Medlem

Som så många andra nämnt, omdömessystem & verifiering via bankid.

Permalänk
Medlem

tycker också verifiering av identitet (t.ex. BankID) är en bra ide vid uppladdning av annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

@Tdoll: Man ska inte kunna prioritera avhämtning. Tänk om du gick till IKEA och de sa "nej men du, vi prioriterade en kund som kunde ta varan här och nu. Vi ville bli av med det" Det skulle inte kännas kul. Nu är folk inte "butiker" men principen är densamma.

Ikea har 100+ av varan på lager och de tar betalt för fraktarbetet. Varje försäljning genererar vinst.

En privat person har en vara och får i regel inte betalt för "arbetet" att paketera varan och frakta den till budfirma, även om budfirmans avgift läggs på priset.

Så för en privatperson är det en "förlustaffär" att skicka en vara till samma pris som den hämtas upp, även om flera personer väljer att göra det ändå för att vara snälla.

Principen är inte densamma.
Det är oftast billigare att hämta en vara på plats.

Vissa butiker kör "fri frakt", men det betyder bara att det ligger inbakat i priset.

Nu förespråkar jag inte att alla ska föredra upphämtning, men ni måste ju förstå att flera som säljer gör de för att prylarna ska komma till nytta för någon annan istället för att damma i den egna garderoben.

Att åka 10mil till schenkers varuinlämning för att det är 1krona billigare än Postnord istället för att öppna dörren för budgivare nummer två kräver sin övertygelse om "rättvisa"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RosaGosse:

@Tdoll:
Ja alltså fraktsedel fixar posten, du behöver inte skriva ut och det kan räcka med lite tidning och skokartong.

I teorin ja, tyvärr stämmer det inte i min lilla håla

Skickade nyligen ett halv dussin paket under loppet av en vecka, mina två närmsta postombud kunde inte skriva ut fraktsedel. Den som låg närmst (tio minuter med bil) kunde inte ens ta emot postnords "skicka direkt"-paket.

Vid tredje stället gick det däremot bra, bortsett från att ett paket som skulle skickas med Schenker registrerades som ett postnordpaket först, blev lite fundersam när jag fick ett kvitto med Postnords logga Men men, alla är vi nya på jobbet någon gång och det blev rätt tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Gällande säkerheten slog en tanke mig. Skulle det på något sätt att identifiera sig via tex. bank-id vid köp/sälj?

Säker inloghning med bank-id för säljare och köpare så att man i klartext kan se vem man gör affärer med. En bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alltså vad är det ens för jädra mening att lägga ut varor man inte kan skicka?

Jag har en jädra massa bra grejer långt bortiskogen välkomna hit att hämta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Woho, tack för alla svar! Är väldigt tacksam att så många har tagit sig tid att svara på undersökningen Nu känns det som att vi har underlag för framtida förändringar, och alla bra idéer i den här tråden på det. Man är såklart alltid välkommen att skicka PM till mig eller fortsätta diskutera i den här tråden, vi läser allt.

Jag har inga förslag för framtida uppdateringar, men fick idén att ni kanske ska uppdatera nuvarande marknaden med en liten länk i toppen (eller på någon annan plats) till denna tråd, alternativt med en snabbknapp man kan trycka på för att lämna förslag, så man slipper leta upp denna tråd. Ibland så får man ju en snilleblixt så det skulle ju kunna vara bra att snabbt kunna tipsa om den