Star Wars: The Rise of Skywalker

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Allt som Disney gjort med Star Wars har varit mediokert som bäst.

Dem teasar att palpatine lever i slutet av trailern, Vilket är den sämsta möjliga delen dem tar ifrån gamla extended univerese.

Det enda disney behövde göra för att fixa Extended univese var att ändra om lite i storyn. Allt som Timothy Zawhn gjorde borde varit canon. Karaktärer som Thrawn, Talon Karde och Mara Jade förtjänar en plats i universumet. Andra Som Wedge Antilles har helt suddats bort när dem tidigare har varit en stor del av Extended universe.

Disney får inga mer pengar av mig.

Thrawn finns ju i allra högsta grad, han finns i animerad form i TV-serien Star Wars Rebels, samt i de nyare canon-böckerna skrivna av Zahn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredmannen:

Thrawn finns ju i allra högsta grad, han finns i animerad form i TV-serien Star Wars Rebels, samt i de nyare canon-böckerna skrivna av Zahn.

1 karaktär räddar inte en katastrof som Star Wars är.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta blir bra :-), som en liten julklapp. Tycker att Disney gjort bra saker med SW, om man jämför med SW 1-3 som Lucas gjorde.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Ska förmodligen inte se den. Förra filmen var bland det värsta jag skådat.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Rogue One har med den bästa scenen som gjorts i någon Star Wars-film.
https://youtu.be/wxL8bVJhXCM

Enda anledningen till varför Roge One har en minnesvärd scen med Darth Vader är att resten av filmen var ren skit.
Hade Vader bara stått där och andats skulle publiken jubla.

Permalänk
Medlem

Min reaktion var ungefär meh?

Skrivet av Lonian:

Enda anledningen till varför Roge One har en minnesvärd scen med Darth Vader är att resten av filmen var ren skit.
Hade Vader bara stått där och andats skulle publiken jubla.

Av samma anledning så kan man ju säga det samma om Star Wars i allmänhet, har filmen Star Wars i titeln så jublar folk, har spelet Star Wars i titlen så jublar folk, osv, osv.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fesoj:

Skulle vilja se den på biografen, mest för "känslan" och för att göra något med familjen. Dessvärre går det emot mitt samvete, då filmerna på sistone varit så kränkande för allt vad Star Wars står för att jag aldrig skulle vilja stödja Disney med mina pengar. Två saker är oförlåtliga: 1. "Admiral genderstudies" (ni vet vem jag menar) och 2. Att de gjort Luke till en självhatande och gaggig gubbe. Inget av det här är i linje med Lucas ursprungliga höga nivå av testo.

Det var verkligen en besvikelse, jämför värdigheten med den gamla Obi Van Kanobi.
Nej det var inte Luke, inte som han borde vara.

Väntar till dess att man hyra en kväll via stream.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Trailern är okej i sig, men när jag ser den blir det igen uppenbart att The Last Jedi gjorde så jag inte bryr mig om någon av karaktärerna längre. Dessutom kommer nog denna trilogi att kännas extremt spretig då de inte bara saknade en plan för hur den övergripande storyn skulle vara, utan regissörerna har också haft rejält olika idéer. Det känns tragiskt att vara så blasé inför en stor Star Wars-film men det går inte att förneka att det är så jag känner för tillfället.

Mina Star Wars-förhoppningar ligger för tillfället hos The Mandalorian.

Precis vad jag känner, Last Jedi var så dålig, på så många plan att jag inte längre bryr mig. Detta kommer bli den första SW film jag inte ser på premiären (eller på bio överhuvudtaget). Har sett allt på premiären sedan remaster versionerna av originalen gick på bio.
Tragiskt, att spendera så mycket pengar bara för att helt sänka en franchise..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Betydligt bättre än Brie Larson iallafall. Speciellt då Gadot inte höll på med en massa utspel på sin twitter eller i intervjuer.

Det är nog en åsikt du är rätt ensam om. Brie Larson är en Oscar-vinnare medan Gadot är en modell som försöker sig på skådespeleri. Vad någon av dem säger utanför filmerna har ingen som helst relevans för bedömningen av deras skådespeleri.

Permalänk
Avstängd

Förväntar mig inget mästerverk, men o andra sidan så ger trailern mycket bättre intryck än The Last Jedi...vilket iofs är inte en speciellt svår uppgift.
Den dumma Last Jedi humorn verkar vara borttagen så bara det gör att stämningen inte förstörs på nolltid.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Det är nog en åsikt du är rätt ensam om. Brie Larson är en Oscar-vinnare medan Gadot är en modell som försöker sig på skådespeleri. Vad någon av dem säger utanför filmerna har ingen som helst relevans för bedömningen av deras skådespeleri.

"Den här personen vann en pokal. Därför är hon en BÄTTRE skådis!"
Leonardo DiCaprio fick ju inget pris trots snuskigt många filmer där han presterat så mycket bättre än sjukt många andra som vunnit flertalet Oscars... hela awardshowen är meningslös.

Permalänk
Avstängd

Vart hypad av trailern men samtidigt tänker jag: hur ska en film lyckas radera och rädda den katastrofala fläcken på SW universitet som andra filmen var. Ingen enkel uppgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

zZzZ...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men snälla. Originalfilmerna är ju oerhört barnsliga, med målgruppen tydligt ca 10-15 år. De är taffligt gjorda, och med några få undantag ganska dåligt skådespelade. Att specialeffekterna känns utdaterade i dag får man väl leva med. De var ju avancerade för sin tid.

Del ett av andra omgången är visserligen ett bottennapp, men del två och i synnerhet del tre är rejält mycket bättre. Mörkare. Vuxnare. Bild och scenografi är oerhört mycket bättre.

De senaste höjer nivån ytterligare ett snäpp. Väldigt bra filmade, men ändå med estetiken från originalserien bevarad. Jämnare skådespel, mer välpolerade manus och en bättre röd tråd.

Fortsätter det så här får de gärna fortsätta göra nya filmer år efter år, för det blir bara bättre.

Vad som är totalt bortglömt av dessa s.k Star Wars Fans eller snarare Haters är ju Ewokerna från Return of the Jedi. Är det något som är DUMT i Star Wars så är det ju i alla fall Ewokerna på deras dumma måne.

Skrivet av Nätälskare:

Efter att både TLJ och Solo sög riktigt hårt så är jag väl inte direkt hypad denna gången, i Solo kunde dom inte ens få till en bra skådespelare för att spela Han, dessutom tillförde inte Solo någonting intressant överhuvudtaget. TFA och Rogue One var ju i alla fall hyfsat bra

Inte tillförde något? Den redogör flera olika story-glapp från originalfilmerna... Precis som syftet med Rogue One.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Säker på det? Kan ju komma en tvist och Disney erkänner att Luke är Bens riktiga pappa, så som det ska vara.

Hur kan luke vara bens riktiga pappa när han och leia är syskon.. verkar som om en inte har hängt med mellan episode 5 å 6. Och leia är en skywalker. Så jag tror att rey väcker upp bens goda sida när dem båda stöter på palpatine i slut ändan av filmen (ca 40min kvar på filmen). Fast rey kanske får reda på att palpatine är hennes pappa. Så det blir lite ying å yang av det hela ben blir god rey blir ond.. finns så mkt att spekulera på denna trailer så det är sanslöst. Ni som har sett alla filmer även 8an borde se denna för att få ett avslut.. håller med att last jedi inte höll star wars känslan men jag tyckte den var ok ändå men den var seg dragen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyckte trailern var rätt ok men som många andra hade satt förhoppningarna riktigt lågt för att inte bli allt för besviken. Dom har en chans att ordna till historien och hoppas att dom tar den då de tidigare episoderna varit mediokra som bäst, tunn berättelse, svaga karaktärsutvecklingar som mestadels gått baklänges, osammanhängande historia med nya frågetecken men inga svar. Det mest man fruktade med övertagandet av Disney var att man skulle fokusera på gimmicks istället för att utveckla och förnya den underliggande berättelsen där inramningen av rymdepos spelade en mer nedtonad roll och så blev det. Därtill att ”gulla” upp den visionära upplevelsen på alla plan där allt får en aura av rosa, de ”onda” är lite dumma eller på annat sätt bagatelliserade och de goda överdrivet snitsiga och påhittiga, man saknar den tidvisa råhet som de två första filmerna stundom uppvisade på 70 och 80 talet för att ge berättelsen lite bett. De båda sidohistorierna som Rouge One och Solo har dock varit bättre och inte lika irriterande som den nya trilogin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Om Last Jedi hade haft en regissör av Quentin Tarantinos kaliber skulle den varit en helt annan historia.

Men det som jag upplever med de senaste filmerna är att man kastat in allt möjligt utan tanke på om det hänger ihop eller om det blir lika relevant som farmors gamla buckliga kaffekanna på en nobelfest.

Rogue One var faktiskt rätt bra. Solo kunde varit bättre om man bara hade skippat bläckfisken eller vad det nu var under Kessel Run - det var nog spektakulärt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

"Den här personen vann en pokal. Därför är hon en BÄTTRE skådis!"
Leonardo DiCaprio fick ju inget pris trots snuskigt många filmer där han presterat så mycket bättre än sjukt många andra som vunnit flertalet Oscars... hela awardshowen är meningslös.

Det är skådespelarna i branschen som nominerar vilka som varit bäst så det rör sig inte om några som inte besitter kunskap i vad som är bra skådespeleri. Att inte ha vunnit en Oscar betyder inte att man inte är en bra skådespelare, men man behöver vara det för att vinna en.

Jag noterar att du bara valde att prata om mitt argument och inte ens försökte framföra din egen poäng. Kanske för att Gal Gadot ofta överspelar, låter som hon läser repliker, osv. Ibland kastar hon in bottennapp som, utan överdrift, är bland det sämsta jag hört, som t ex denna meme:

Det är också lite kul att du försöker klaga på mitt argument efter att du försökte säga att det är relevant vad de säger på sin fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Hur kan luke vara bens riktiga pappa när han och leia är syskon.. verkar som om en inte har hängt med mellan episode 5 å 6. Och leia är en skywalker. Så jag tror att rey väcker upp bens goda sida när dem båda stöter på palpatine i slut ändan av filmen (ca 40min kvar på filmen). Fast rey kanske får reda på att palpatine är hennes pappa. Så det blir lite ying å yang av det hela ben blir god rey blir ond.. finns så mkt att spekulera på denna trailer så det är sanslöst. Ni som har sett alla filmer även 8an borde se denna för att få ett avslut.. håller med att last jedi inte höll star wars känslan men jag tyckte den var ok ändå men den var seg dragen...

Skickades från m.sweclockers.com

Innan Disney tog över så var Ben Lukes och Maras son. Ben växte upp och fostrades av Leia och Han medans Luke och Mara var ute på jediäventyr.

https://starwars.fandom.com/wiki/Ben_Skywalker

Palp är kanske Reys pappa men han..

är Bens gammelfarfar. Det var Palpatine som gjorde Shmi havande med Anakin

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Efter att ha kommit över den OTROLIGT lökiga undertiteln, så är jag ändå lite småpepp efter att ha sett teasern ett par gånger. Mest av allt ska de bli skönt att de knyter ihop säcken på trilogin och förhoppningsvis lyckas skapa en mer sammanhängande, och underhållande, film än The Last Jedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Detta blir bra :-), som en liten julklapp. Tycker att Disney gjort bra saker med SW, om man jämför med SW 1-3 som Lucas gjorde.

WHAAAT...
Skulle gissa på att du inte tillhör den generationen som växt upp med original avsnitten?
Rent innehållsmässigt är ju I - III dom bästa avsnitten, tyvärr var ju inte tekniken så långt framme då men en remake på dessa hade varit kanon

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@MacAllan: Episod I-III (1-3) är ju Lucas prequel-trilogi från 2000-talet. Originaltrilogin är Episod IV-VI (4-6). Eller du kanske gillar Episod I-III (jag dömer inte, alla får ha olika åsikter)?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@MacAllan: Episod I-III (1-3) är ju Lucas prequel-trilogi från 2000-talet. Originaltrilogin är Episod IV-VI (4-6). Eller du kanske gillar Episod I-III (jag dömer inte, alla får ha olika åsikter)?

Nä givetvis skrev jag fel där och menade i den ordning dom släpptes, de jag syftade på är alltså IV - VI som släpptes på -70 och -80 talet.

Men jag tillhör nog dom få som även gillar I - III och INTE stör mig på Jar Jar Binks

Edit:
Så min rangordning är.
IV - VI
I - III
Rouge One
Resten..

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@MacAllan: Ah, misstänkte det

Jag gillar inte prequel-filmerna, även om Ep 3 har vissa goda element. Nu på senare år har jag kunnat släppa besvikelsen jag först kände för filmerna, och nu kan jag se dem som bra sci-fi-äventyr men dåliga Star Wars-filmer. För min del blir ordningen följande (i ordningen bäst överst i listan):

Ep IV-VI
Ep VII: TFA
Rogue One
Solo
Star Wars: The Clone Wars
Star Wars Rebels
.... myrornas krig
Ep I-III

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

You don't know the power of the SweClockers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Inte tillförde något? Den redogör flera olika story-glapp från originalfilmerna... Precis som syftet med Rogue One.

Solo var en prequel som inte behövdes, och mig veterligen ingen som frågade efter. Rogue One var inte heller speciellt nödvändig, man måste inte göra en film om precis allting som nämns i OT. Men Rogue One var i alla fall ganska bra, Solo tycker jag var sjukt tråkig med en riktigt cringy scen med Darth Maul i slutet, hur tänkte dom där egentligen? Fanns ingen mening med att visa honom, och dom gjorde att han framstod som löjlig. Dessutom blir alla dom som inte tittat på de animerade serierna lite förvirrade att han lever, vilket förmodligen är dom flesta vuxna då de animerade riktas mer mot mindre barn. Det snackas ju om en Kenobi-film, inte heller det är så speciellt "nödvändigt" för storyn, men den om någon är i alla fall efterfrågad. För min del hade jag bara velat se den för att jag gillar Ewan McGregor inget annat.

Ska man göra en massa standalone SW filmer kan dom väl lika gärna göra film på en annan tidsera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@MacAllan: Ah, misstänkte det

Jag gillar inte prequel-filmerna, även om Ep 3 har vissa goda element. Nu på senare år har jag kunnat släppa besvikelsen jag först kände för filmerna, och nu kan jag se dem som bra sci-fi-äventyr men dåliga Star Wars-filmer. För min del blir ordningen följande (i ordningen bäst överst i listan):

Ep IV-VI
Ep VII: TFA
Rogue One
Solo
Star Wars: The Clone Wars
Star Wars Rebels
.... myrornas krig
Ep I-III

Du måste väl ändå skämta att Rebels är bättre än myrornas krig?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nätälskare: Nej, inte alls. Rebels har faktiskt en hel del intressanta narrativa ögonblick och den berättas väl. Visst, den är inget mot en riktig SW-film (de bra dvs), men jag gillar den. The Clone Wars tillförde mer intressant narrativt, men Rebels var också givande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hjälpsam

Gillade Solo, han var inte "look a like" med Harrison Ford, men han spelade Han bra.
Rough One var grymt bra men det var närmast en soldatfilm inte SW film.
En liknande kvinna hade jag gärna sett som Lukes arvtagare, roboten påminner mig om Chappy.
Men jävlar vilken fin rollbesättning och jävlar vilken bra film!

SW är för övrigt mer Fantasy än SF.

Håller med om att det fanns mycket trams även i de gamla filmerna, men det fanns även stunder med magi, saknar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att inte alla tycker likadadant verkar ju vara ett mänskligt drag och så även för oss Star Wars fantaster.

Själv va jag 16 år när Star Wars universumet gjorde sin entré på vita duken 1977.

Sedan dess har jag åldrats 40 år, filmtekniken har utvecklats bortom all fantasi och filmerna har berättats i "fel" ordning.

Kanske därför som min personliga rankinglista blev lite splittrad.

1. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) 9,5

2. Rogue One - A Star Wars Story (2016) 9,0

3. Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977) 8,5

4. Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015) 8,5

5. Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983) 8,0

6. Solo - A Star Wars Story (2018) 7,0

7. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) 6,0

8. Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002) 5,0

9. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999) 4,5

9. Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017) 4,5

Star Wars för mej är så mycket mer än några misslyckade episoder så självklart kommer jag att bänka mej förväntansfullt även när Star Wars: Episode IX: The Rise of Skywalker har premiär.

Som Darth Vader sa “I find your lack of faith disturbing”

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |