Kan någon hjälpa mig med S.M.A.R.T-värden på denna hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig med S.M.A.R.T-värden på denna hårddisk?

Min hårddisk är på väg att gå sönder helt antar jag?

Efter att ha Googlat på S.M.A.R.T-värden så förstår jag mig riktigt ändå inte på det.

Permalänk
Medlem

Hej

Skulle inte tro att den är på väg att gå sönder. Du har nästan ingen driftstid / spinups antal. Det finns några "reallockerade" sektorer (dvs korrigerade fel som diskkontrollern klarade av att fixa). Håll ett öga på om dessa ökar, eller om du är latare: titta bara efter vad CrystalDiskInfo säger om disken!! I ditt fall säger den "Good"....

Diskar har massor med logik som letar och försöker fixa alla CRC/läs/skriv-fel du kan tänka dig! Det finns reserv sektorer som används om något inte går att fixa och endast när du ser en ökning av dessa fel och då kommer CrystalDiskInfo att säga ifrån! Helt felfria HDD/SSD tillverkas inte i princip utan tillverkarna har system att fixa till "småfel" som uppkommer under drift hos användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyL79:

Min hårddisk är på väg att gå sönder helt antar jag?

Varför antar du det? De där värdena säger att allting ser fint ut.

Permalänk
Medlem

@Dack3: Reallocated Sector Count är 0, det är raw-värdet som ska avläsas.

@TommyL79: Inga fel på disken, men det är rätt hög Load/Unload cycle count. Kan vara värt att ta en titt på wdidle för att minska risken för att problem uppstår:
https://www.storagereview.com/how_to_stop_excessive_load_cycl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyL79:

Min hårddisk är på väg att gå sönder helt antar jag?

Håller med @Erik_T:
Varför tror du det?
För att underlätta så titta bara på "RAW" värdena (gillar du inte Hexadecimalt så kan du ställa om dem till "10 DEC" i menyerna).
Gör du det så ser du att det bara är värdena som har med hur länge disken har varit igång, temperaturen samt hur många gånger den starta/stannat som har ändrat sig. Alla andra värden som tyder på fel är ju 0, det vill säga inga problem.

Permalänk
Medlem

@TommyL79: CrystalDiskInfo visar "Caution" i gult eller "Bad" i rött om det är några problem. Ett grönt "Good" betyder att allt är frid och fröjd, och mycket riktigt så finns som sagt inget som tyder på något problem.

Disken kan förstås dö när som helst ändå, antingen av yttre påverkan eller andra faktorer. Så backup är som alltid viktigt om du har data du inte vill förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Skulle inte tro att den är på väg att gå sönder. Du har nästan ingen driftstid / spinups antal. Det finns några "reallockerade" sektorer (dvs korrigerade fel som diskkontrollern klarade av att fixa). Håll ett öga på om dessa ökar, eller om du är latare: titta bara efter vad CrystalDiskInfo säger om disken!! I ditt fall säger den "Good"....

Diskar har massor med logik som letar och försöker fixa alla CRC/läs/skriv-fel du kan tänka dig! Det finns reserv sektorer som används om något inte går att fixa och endast när du ser en ökning av dessa fel och då kommer CrystalDiskInfo att säga ifrån! Helt felfria HDD/SSD tillverkas inte i princip utan tillverkarna har system att fixa till "småfel" som uppkommer under drift hos användaren.

Det stod 200 under "Reallocated Sector Count", och jag trodde "Threshold" som låg på 141 var vad som ansågs vara max-gränsvärde innan disken började bli dålig. Men det är alltså inte så det funkar.

Skrivet av Erik_T:

Varför antar du det? De där värdena säger att allting ser fint ut.

Jag har märkt att datorn betett sig lite annorlunda på sista tiden. Men hoppas det beror på mjukvaran.
Behöver nog en ominstallation av Windows 10. :/

Den här trotjänaren vågar jag dock inte lagra något viktigt på längre.
Även fast värdena sägs vara OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyL79:

Det stod 200 under "Reallocated Sector Count", och jag trodde "Threshold" som låg på 141 var vad som ansågs vara max-gränsvärde innan disken började bli dålig. Men det är alltså inte så det funkar.

Jag har märkt att datorn betett sig lite annorlunda på sista tiden. Men hoppas det beror på mjukvaran.
Behöver nog en ominstallation av Windows 10. :/

Den här trotjänaren vågar jag dock inte lagra något viktigt på längre.
Även fast värdena sägs vara OK.
https://i.imgur.com/H7qerhk.png

Skulle inte vara orolig för det... har flera wd-green som passerat 70 000 timmar.
Men som alltid så ska man ju ha backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyL79:

Det stod 200 under "Reallocated Sector Count", och jag trodde "Threshold" som låg på 141 var vad som ansågs vara max-gränsvärde innan disken började bli dålig. Men det är alltså inte så det funkar.

Nej, "Current", "Worst", och "Threshold" är någon slags tolkning av värdena som ofta brukar vara 100 eller 200 om inget fel inträffat. Det ger oftast mer att kolla på "Raw" istället, även om vissa värden ibland kan vara tillverkarspecifika och svåra att tolka. Men "Reallocated Sector Count" är i alla fall 0 på din disk om man kollar på "Raw".

Skrivet av TommyL79:

Den här trotjänaren vågar jag dock inte lagra något viktigt på längre.
Även fast värdena sägs vara OK.

Coolt, precis en sån disk har jag också. Jag har missbrukat den som torrent-disk under bra många år nu, och den vägrar envist att ge sig. Här är S.M.A.R.T.-datan från den så kan du jämföra

ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 1 Raw_Read_Error_Rate 0x000f 200 200 051 Pre-fail Always - 55 3 Spin_Up_Time 0x0003 158 152 021 Pre-fail Always - 5091 4 Start_Stop_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 759 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 200 200 140 Pre-fail Always - 0 7 Seek_Error_Rate 0x000e 200 200 051 Old_age Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 94645 10 Spin_Retry_Count 0x0012 100 100 051 Old_age Always - 0 11 Calibration_Retry_Count 0x0012 100 100 051 Old_age Always - 0 12 Power_Cycle_Count 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 226 192 Power-Off_Retract_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 107 193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 226 194 Temperature_Celsius 0x0022 110 099 000 Old_age Always - 37 196 Reallocated_Event_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 0 197 Current_Pending_Sector 0x0012 200 200 000 Old_age Always - 0 198 Offline_Uncorrectable 0x0010 200 200 000 Old_age Offline - 0 199 UDMA_CRC_Error_Count 0x003e 200 200 000 Old_age Always - 0 200 Multi_Zone_Error_Rate 0x0008 200 200 051 Old_age Offline - 0

Det enda lite oroande är Raw_Read_Error_Rate på 55, men flera av mina äldre diskar rapporterar att något okänt fel hände vid en viss tidpunkt som troligtvis orsakade det. Värdet har inte ändrats på många år nu, så det verkar ha varit en engångsföreteelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyL79:

Det stod 200 under "Reallocated Sector Count", och jag trodde "Threshold" som låg på 141 var vad som ansågs vara max-gränsvärde innan disken började bli dålig. Men det är alltså inte så det funkar.

Nästan, men inte riktigt. "Threshold" är ett min-gränsvärde.
"Current", "Worst", "Threshold" är en slags normaliserade värden. "Current" brukar börja på 200 eller 100 och sedan räknas ner vartefter problem uppstår eller tiden går - beroende på typ av värde. När "Current" når "Threshold" värdet så innebär det att disken anser att den har problem.

De olika "Raw" värdena är de faktiska siffrorna som anger verkliga mätvärden och inte bara ett "bra"-"dåligt" mått.
Tolkningen av "Raw" värden kan variera mellan olika disk-modeller, men är oftast ganska lättydda.

Skrivet av TommyL79:

Den här trotjänaren vågar jag dock inte lagra något viktigt på längre.
Även fast värdena sägs vara OK.
https://i.imgur.com/H7qerhk.png

Tja, disken börjar bli gammal och har varit i gång en massa timmar - men i övrigt så ser den bra ut.