Permalänk
Medlem

Laptop för musikproducering

Hallå i stugan!
Jag ska köpa en laptop som kan hantera FL Studio utan problem.

Här är en jag kollat på: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Är detta något att ha?

Jag har en budget på ca 8k. Så om det finns någon vänlig själ där ute som vet om det finns någon i den prisklassen som klarar FL studio!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DJLunx:

Hallå i stugan!
Jag ska köpa en laptop som kan hantera FL Studio utan problem.

Här är en jag kollat på: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Är detta något att ha?

Jag har en budget på ca 8k. Så om det finns någon vänlig själ där ute som vet om det finns någon i den prisklassen som klarar FL studio!

Den här datorn har en mer kraftfull processor:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4982352

Den du länkade är en för låg energiförbrukning och FL Studio behöver mer processorkraft.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Du menar alltså att en processor med 0,1 + ghz är mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den här datorn har en mer kraftfull processor:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4982352

Den du länkade är en för låg energiförbrukning och FL Studio behöver mer processorkraft.

Vad pratar du om? Båda är fyrkärniga processorer och i7an han hade i sin länk har en högre turboclock vilket kommer, vid rätt användning, ge mer prestanda.

Skrivet av DJLunx:

@anon99339: Du menar alltså att en processor med 0,1 + ghz är mycket bättre?

Den du länkade har en mer kraftfull processor så nej den i5a han länkade är inte bättre.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Ok , tack för hjälpen! Har du något tips på kraftfull laptop för FL studio?

Jag har hittat några som verkar ok!

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Vilken av dessa skulle ni rekommendera bortsett från pris? Tack!

Permalänk
Medlem

@DJLunx: En i7 ur 8*** serien bör du välja. Ang ram har jag dålig koll men ordentligt med lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

@PsyCor: Du menar att ingen av dessa är duglig?

Permalänk
Medlem

@DJLunx: Den du länkade i ditt första inlägg är bra. Om 8 gig ram räcker vet jag inte men det bör du kunna googla dig till rätt enkelt. Namnet på programmet och RAM lär hitta någon rekommendation.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DJLunx:

Dom verkar alla ha samma processor (CPU), vilket kanske är den svåraste delen att välja för dig?
Du kan själv lära dig att läsa av CPU:n via namnet. Kanske du redan vet hur man gör det, ta i så fall inte illa upp! Men här är en enkel (förenklad) guide med Intel:

Om man tar tex min CPU som heter i7 8700k:

- Det första (i7) anger hierarkin, där högre siffra i regel är bättre. Det finns i3, i5, i7 och i9, där i3 är sämst och i9 är "bäst". Det här något av en överförenkling, men som enkel guide alltså.

- I numret 8700 står den första siffran (8 i det här fallet) alltid för generationen. Den anger ungefärlig ålder på tekniken. Högre är nyare, och för dig kommer du antagligen titta på sådana CPU:er som börjar på något som 7, 8 eller 9.

- Siffran 700 (i 8700) berättar vilken processor det är i den här hierarkin och generationen.

- K är ett tillägg. I det här fallet betyder K bland annat att den kan överklockas. För laptops betyder något med H (H, HK, HQ) att det är en mer kraftfull variant som drar ganska mycket ström. G betyder bättre inbyggd grafik. U betyder en något mer strömsnål variant. Y betyder väldigt strömsnål på bekostnad av processorkraft.

I dom Laptops du nämnde i detta inlägg har alla en CPU (i7 8565U) som är ganska högt på hierarkin (i7), är från den ganska nya generationen 8 och slutligen (u) har en viss prioritering på att vara strömsnål. Om du lär dig det här kanske det är enklare att tolka beteckningarna. Lycka till!

Edit/PS:
Det finns långa listor på hur snabba processorer är, t ex här:
https://www.cpubenchmark.net/
Där kan man se vilken som är snabbast om man har 2st olika man väljer mellan.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJLunx:

Beror på val av programvara. 7700HQ är betydligt snabbare bortsett från turbofrekvenserna. Men hur laptops och turbo fungerar är eh.. blandat. Min 7700HQ kan boost dagar ut och dagar in, ibland. Och andra gånger gör den knappt något alls.
Hur som, är det oftast dumt att kolla prestanda efter en processors boosthastigheter då dessa per default, inte är 24/7 klocks utan bara "vid behov". När du maskineriet anser att detta behov finns.

Så i många fall lär 7700HQ prestera bättre då den ej behöver förlita sig på att boost är igång för att prestera lika bra. Dock förlorar du 256GB SSD emot ett grafikkort som du troligen ej har något nytta av.
Samt att 7700HQ drar betydligt mer ström, så sämre batteritid, varmare maskin och troligen mer högljudd. Om sådant är viktigt för dig dvs.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

H-serien är generellt bättre och att föredra mot U-modellerna om man ser till ren arbetsprestanda över tid. Även om dagen U-modeller också är riktigt vassa, speciellt den senaste generationen.

H-serien ses som gaming- och workstation-klassad och U-serien mer för vardagsbruk och mediekonsumtion.

Hur mycket det här spelar roll i praktiken i just FL-studio vet jag inte.

Jag hade valt en H-cpu.

https://www.laptopmag.com/articles/cpu-comparison.

Sen spelar hela uppbygnaden av laptopen roll också så klart. Hur väl till taget är kylningen och hur mycket låter den.

Den som du länkar till med 7700HQ är ju en gaminglaptop så den har ju ett bra grafikkort också. Det är en cpu ur 7e generationens prestanda-cpuer från Intel så den är inte den senaste. Men den är bra ändå. Köper du en från 8e generationen med H så kommer du få en 6-kärnig och 12-trådig cpu.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar! Det bästa vore om man kunde välja delar själv till sin laptop! Svårt att hitta en som passar en bäst.

Skulle vilja ha en med: 8gb ram, 256gb ssd och 2,5+ghz 4-kärnig cpu. Snygg/clean design, men det är inte lätt att hitta en sådan.
Runt 8-9k

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJLunx:

Ok, tack för alla svar! Det bästa vore om man kunde välja delar själv till sin laptop! Svårt att hitta en som passar en bäst.

Skulle vilja ha en med: 8gb ram, 256gb ssd och 2,5+ghz 4-kärnig cpu. Snygg/clean design, men det är inte lätt att hitta en sådan.
Runt 8-9k

En variant: Det finns rätt mycket i7 laptops på blocket och liknande. Sök gärna efter något som heter något med elite, pro eller dylikt (dvs en bättre byggd serie, men inte en gaming laptop). Köp en, sen kastar du ut den gamla hårddisken eller den minimala SSDn och sätter in en ny SSD (kostnad 500-600 kr för 500 Gb), eventuellt köper du en extra RAM-sticka för några hundra på tradera eller här. Voila.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

@Olle78: Låter bra men är inte en fena på att bygga laptops så det är nog inget för mig. Inget förslag på en färdig laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJLunx:

@Olle78: Låter bra men är inte en fena på att bygga laptops så det är nog inget för mig. Inget förslag på en färdig laptop?

Har du prövat att knappa in dina krav på prisjakt? Jag kan tyvärr inte sitta och leta så mycket åt dig, finns garanterat flera som klarar "8gb ram, 256gb ssd och 4-kärnig cpu".

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

@Olle78: gjorde det nu och hittade lite olika, med exakt samma specs. (I princip) Så nu uppstod ett nytt dilemma! 2,5 ghz cpu med 6 mb cache. eller 2.3 ghz cpu med 8 mb cache?

Permalänk
Avstängd

Fyrkärning och mycket minne

Det bästa är ju 16-32 GB RAM, med fyrkärnig processor minst, och SSD.
SSD är bra eftersom du vill ha tillgång till samples och sånt snabbt och utan uppladdningstid.
RAM duh...
Och processorn ja, helst Ryzen men en bra Intel funkar väl.

Permalänk
Medlem

@RosaGosse: Jo, 16 gb ram vore bra men det ligger inte riktigt i min prisklass. Om man inte hittar ett bra erbjudande osv!

Vad säger du om cpun? (2,3 ghz 8mb cache) eller (2,5 ghz 6mb cache) ??
Vilket låter bäst?

Väljer i stort sett mellan dessa:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=4KF36E...

Permalänk
Avstängd

HP

@DJLunx:

De båda CPU:erna räcker gott och väl för musikproduktion.
Det är RAM och SSD du vill ha.
Du har säkert ett externt ljudkort, om inte kör på en HP med Beats Audio eller liknande.

Kolla RAM begagnat - eller hitta erbjudande. Det gör skillnad när du gör musik, speciellt om det är elektronisk musik.
Jag skulle inte ta lenovo, den verkar så tunn att du inte kan byta ut ram.

Helt ärligt så är en begagnad Macbook Pro är nog det bästa =). FL Studio fanns inte för mac innan men det gör det nu.

Permalänk
Medlem

@RosaGosse: Ok. Känns som att många macbook pros bara har dubbelkärnig cpu. medans andra har ddr3 ram. Känns inte som att de håller samma prestanda som en t.ex hp i samma prisklass!
Men jag är absolut inget proffs.

Skulle du påstå att en "Macbok Pro, 2015" med 256 gb sdd, 16 gb ram samt 2,2ghz cpu är bra för fl studio?

Permalänk
Avstängd

@DJLunx: Aa men om du har råd med 8-10k, så köp definitivt en macbook andrahand isf, typ från blocket. Kan länka dig några bara här och nu som funkar men vet inte om det strider mot reglerna.
De macbook pro som finns nu i den prisklassen, har quadcore, ssd, och 16 gb ram. Mycket bättre än en PC. Även om det är DDR3 är det bättre. Men de har nog DDR4 nu också.

När det gäller musik, så är inte en pc alls lika bra som en macbook, det är därför alla musiker använder det. Det är smidigt och laggar aldrig och du kan öppna och stänga datorn med hundra kanaler igång i FL studio (kanske inte överdriva med just det ).

Permalänk
Medlem

@RosaGosse: Verkar som att du är en "mackille" jag är öppen för båda alternativen (pc och mac) men varför skulle en mac vara bättre? Du säger bara att den är bättre, men varför? Tycker också att mac är snyggare.

Permalänk
Avstängd

@DJLunx: Ja jag är det, men jag har både pc och macbook. PC är bättre för gaming och sånt.
Jag har proddat på macbook, Cubase, Ableton, Fl, är krävande applikationer. Synthar och samples funkar bara bättre på MAC och filsystemet är bättre. Finder är så mycket bättre när du letar efter filer. Operativsystemet och hårdvaran är byggt tillsammans. Det spelar roll.

Permalänk
Medlem

@RosaGosse: Ok, tack för hjälpen! Har hittat en macbook med specsen jag skrev förrut. Får se hur jag gör, men är fortfarande lite orsäker på ddr3 tyvärr! För skulle gärna använt mac om jag fick chansen!

Permalänk
Avstängd

Jag är också lite osäker på DDR3, men för just FL studio tror jag inte det spelar så stor roll. Googla lite mellan DDR3 och DDR4 - om du verkligen är orolig för DDR3 kan du försöka hitta en macbook med DDR4, tror dock det blir dyrare.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag kolla efter en begagnad laptop från HPs/Dells/Lenovos businessegment med den budgeten.

En i7:a i generation 6-8 (ej någon lågvoltsversion), 16GB RAM, SSD och skärm med hyfsad upplösning skulle jag leta efter. Sedan skulle jag komplettera med ett externt ljudkort.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hehe, det krävs verkligen inte mycket av en dator för att sitta o pilla i FL studio. 8gb ram med 2 kärnors CPU räcker gott o väl.
Alla dessa kommentarer med att minst ha 16gb ram och CPU med 4 kärnor är helt överdrivet. Speciellt när hans budget är 8000kr

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@Waup: mmm, känns som att folk tar i lite för mycket. Men 4-kärnig processor känner jag är viktigt.

Tror ni denna skulle funka? (2,5 ghz & 500gb ssd)

https://support.apple.com/kb/SP704?locale=sv_SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Hehe, det krävs verkligen inte mycket av en dator för att sitta o pilla i FL studio. 8gb ram med 2 kärnors CPU räcker gott o väl.
Alla dessa kommentarer med att minst ha 16gb ram och CPU med 4 kärnor är helt överdrivet. Speciellt när hans budget är 8000kr

Det är dock inte osannolikt att TS så småningom kommer att gå vidare till mer krävande saker inom området musikproduktion.

8tkr räcker absolut till en bra begagnad businesslaptop med stark flerkärnig CPU, hyfsat mycket RAM, SSD och FHD-skärm (mjukvara för musikproduktion kräver ofta mycket skärmyta för att kunna användas smidigt) samt ett externt ljudkort. 6-6,5tkr för datorn och 1,5-2tkr för ljudkortet och TS har en bra grund för sin musikproduktion.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD