Vilket Mass Effect är bäst?

Permalänk

Ifall nån blir inspirerad att spela om spelen tänkte jag bara nämna att det finns moddar med högupplösta texturer till ME1 och ME2. De blir lika snygga som ME3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Öh... vad är det för folk som röstar på 3:an?

1:an var bäst p.g.a. att det var så nytt och episkt på sin tid. 2:an blev mer en tunnelshooter, även om karaktärerna och storyn väge upp för det och rent betygsmässigt landar på samma nivå som ettan.

Det fanns dock en open-world känsla och storskalighet i 1:an design som gick förlorad i senare delar.

Vettigt folk som tycker om häftiga slut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Älskade trilogin! 3an var förmodligen det bästa enl. min mening.

Andromeda, ett mediokert spel som saknar allt som gjorde trilogin så bra. Känns på många sätt som om någon "budgetspelsutgivare" gjort en tolkning på ME-serien och misslyckats kapitalt. Helt otroligt!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat något av dem. Andromeda har varit bäst underhållning för mig i form av videos på diverse buggar och grejer. Tumme upp för Andromeda så länge man slipper spela det.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk

Älskar original trilogin och planerar att spela om dem snart igen på PC med texturmoddar etc. Hatar Andromeda lite pga det dödade seriens framtid men kommer nog försöker ge det en ärlig chans sen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon52343:

Öh... vad är det för folk som röstar på 3:an?

För att ME3 är ett riktigt bra spel, combatsystem är det bästa i trilogin, ljudeffekterna och smällarna i powercombos är underbara.
I ME3 tog man tillbaka vissa saker frän ME1 som mer uppgradering av vapen, små missions på citadel mm.
Storyn i dlc:na i ME3 är riktig bra, framför allt Levithian.
Det är också många val när där squadmates öden avgörs.

Slutet var inte det bästa, men vart bättre efter uppdateringen. Har nog spelat igenon ME2 och ME3 tio gånger var, vilket säger en hel del om återspelningsvärdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Det första Mass Effect spelet öppnade verkligen upp ögonen på mig för vad man kan göra med berättelse i ett spel. Hela spelet var som en enda lång interaktiv film. Jag satt klistrad i flera dagar och kunde inte slita mig från det. På många sätt är det spelet som fick mig att bli intresserad av datorspel på riktigt. Tidigare hade datorspel för mig bara varit ett lite lätt underhållande tidsfördriv. Men Mass Effect fick mig att inse att datorspel har enorm potential och förmåga att vara minst lika engagerande som en bok eller film, med spännande handling och karaktärer som man bryr sig om.

Med det sagt så måste jag nog anse att Mass Effect 2 var ett bättre spel. Visst saknade jag många av "rollspelsfunktionerna" som fanns i första spelet, som var borttagna i ME2. Men kontrollerna och responsiviteten var mycket bättre i ME2. Lägg där till en ännu mer engagerande historia och figurer med ännu mer berättelser och personlighet.
Å andra sidan så var det ju första Mass Effect som lade grunden för ME2... Så jag har svårt att välja vilken jag vill rösta på.

Mass Effect 3 kändes för mig på många sätt som en av de nya Marvel-filmerna. Spelet kändes påkostat och man rättade till en del brister från ME2. Men jag tyckte att spelet saknade lite känsla och själ. Kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske satsade man för hårt på att göra ett spel som skulle tilltala en viss publik istället för att ha en genuin idé med spelet. Jag vet inte.
ME3 har några riktigt fina sekvernser och ögonblick men överlag är jag inte jätteförtjust i historien i den.
Slutet på ME3 är helt katastrofalt. Det är verkligen riktigt dåligt och det känns som att de fick slut på tid, resurser och idéer. Eller kanske alla tre. Det finns mängder med diskussioner på internet om varför slutet är så dåligt; det har logiska fel, det går emot tidigare etablerad lore, det skiljer sig tematiskt från resten av, inte bara ME3 utan hela, Mass Effect-triologin. Hur de kan misslyckas så grovt är verkligen förvånande.

Mass Effect Andromeda har jag börjat att spela men inte tagit mig igenom ännu. Spelet är inte dåligt men bortsett från namnet och referenser till tidigare spel så har det inte mycket att göra med Mass Effect. Spelet förmedlar en helt annan känsla och hade det inte haft "Mass Effect" i namnet så skulle det vara svårt att förstå att det händer ihop med den tidigare triologin.

Blev ett långt inlägg med mycket text. Men det säger kanske en del om hur otroligt nära hjärtat på mig denna spelserie ligger

Permalänk

Jag spelar just nu om alla spelen med "ALOT"-moddarna. De får verkligen sig en lyft, speciellt det första spelet som jag återupptäckte.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Skrivet av walter_iego:

"ALOT"-moddarna.

Medhåll, ALOT är mycket bra. Ett annat tips är freecamera. Det är rätt knepigt att få igång, men när det fungerar så kan man låta kameran flyga genom väggar, upp i luften etc och ta screenshots.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt rört mass effect-serien sen jag spelade klart trean och ströspelat andromeda

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för ettan. Allt var nytt och spännande. Hade jag börjat med tvåan kanske den hade varit min favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av FastBond:

Jag fastnade för ettan. Allt var nytt och spännande. Hade jag börjat med tvåan kanske den hade varit min favorit.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror som du. Jag inbillar mig att många håller spelet som introducerade dem till serien högst, oavsett om det är ettan, tvåan eller trean. En annan variant är att spelare som inte fastnade för handlingen i ettan föredrar ME2 för att det har tightare kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Tror som du. Jag inbillar mig att många håller spelet som introducerade dem till serien högst, oavsett om det är ettan, tvåan eller trean. En annan variant är att spelare som inte fastnade för handlingen i ettan föredrar ME2 för att det har tightare kontroller.

Personligen känner jag att ettan var mer riktigt RPG och tvåan mer en duck'n'cover-rälsskjutare med styrd story.

Ettan tillhör min topp10 någonsin, men resten bleknar i jämförelse.

Permalänk
Inaktiv

Jag gillade ettan som tusan men det känns gammal och dåligt i dagens läge för mig. Är tråkigt, hade gärna spelat om det annars

Permalänk
Raderar framsidor
Skrivet av nathan:

Personligen känner jag att ettan var mer riktigt RPG och tvåan mer en duck'n'cover-rälsskjutare med styrd story.

Ettan tillhör min topp10 någonsin, men resten bleknar i jämförelse.

Så känner jag också. ME1 är nog mitt favoritspel genom alla tider, åtminstone topp 3.

Permalänk
Relik 📜

Haha, fick för mig att jag skulle skapa en ME-omröstning idag men var duktig och sökte först! Finns ju redan en! Och jag har röstat!

Med det sagt, MOAR VOTES! Låt oss cementera tvåans ledning. ✌

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, fick för mig att jag skulle skapa en ME-omröstning idag men var duktig och sökte först! Finns ju redan en! Och jag har röstat!

Med det sagt, MOAR VOTES! Låt oss cementera tvåans ledning. ✌

Noes! Ettan är bäst! Long live ettan!

Permalänk
Inaktiv

Ge mig ME 1-3 remaster i UE4.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jag gillade ettan som tusan men det känns gammal och dåligt i dagens läge för mig. Är tråkigt, hade gärna spelat om det annars

Jag har installerat moddar så det blivit snyggare samt programmerat ps4 kontrollen med DS4windows så att kontrollen blir som Andromeda kontrollen
Blir smidigare och roligare att spela då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av nathan:

Personligen känner jag att ettan var mer riktigt RPG och tvåan mer en duck'n'cover-rälsskjutare med styrd story.

Ettan tillhör min topp10 någonsin, men resten bleknar i jämförelse.

För mig är Andromeda en mer modern variant av ME1, väldigt likt i upplägg.
T ex många små missions, mer frihet, Nomad, uppgraderingar på vapen och rustningar , stora banor mm....
Dock är MEA bättre när det gäller Combat, Nomad, mer rörelse på banorna då fienderna spawnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt fäst vid musiken i ettan.

* Vigil
* Uncharted Worlds
* Illos
* Normandy
* Noveria

Tvåan är dock det mest slipade jag spelat, en väldigt "Blade runner" artad touch och känsla.

Trean har jag aldrig kört och jag tror jag lyckades formatera bort mina sparfiler så jag får nog spela om allt från början.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Körde igenom alla spel inför Andromeda hade aldrig spelat serien förut, 2an kändes som ett stort steg framåt och 3an var mer av de som resan blivit bättre. Andromeda var faktiskt inte så himla mycket sämre egentligen men de var de enda jag inte brydde mig om å klara ut.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

För mig är Andromeda en mer modern variant av ME1, väldigt likt i upplägg.
T ex många små missions, mer frihet, Nomad, uppgraderingar på vapen och rustningar , stora banor mm....
Dock är MEA bättre när det gäller Combat, Nomad, mer rörelse på banorna då fienderna spawnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer helt! Gillade verkligen Andromeda mer "som spel" än ME2/ME3. Friheten från ME1 kom tillbaka, och utforskarglädjen.

Skrivet av Luminous:

Jag är väldigt fäst vid musiken i ettan.

* Vigil
* Uncharted Worlds
* Illos
* Normandy
* Noveria

Tvåan är dock det mest slipade jag spelat, en väldigt "Blade runner" artad touch och känsla.

Trean har jag aldrig kört och jag tror jag lyckades formatera bort mina sparfiler så jag får nog spela om allt från början.

Musiken i ettan är verkligen fantastisk. Säkert bidrar den till hälften av upplevelsen.

Håller med dig, tvåan är extremt slipad. Ettan är min favorit men tvåan är såklart ett mästerverk. Problemet för mig personligen där är att de streamlinat och skalat bort viktiga detaljer. Tvåan blev mer som en interaktiv film än det mesterverk till RPG som ettan var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Spela ME3, spelet är riktigt bra(ME2 är fortfarande bäst enligt mig), något som är extra viktigt med ME3 är att spela alla dlc Levithian, From Ashes, Omega och Citadel är riktigt bra.
Två av dessa avslöjar en hel del frågetecken från ME1 och ME2

Kört allt, inklusive all DLC.

Permalänk
Inaktiv
  • Mass Effect 1 - Bäst story, välskriven rival och många frågetecken kring Saren's skepp som man undanröjer över spelets gång.

  • Mass Effect 2 - Bästa karaktärerna, de känns alla realistiska med sina egna problem, bra röstskådespel osv.

  • Mass Effect 3 - Bäst gameplay, finslipade animationer, varierande arsenal och fiender. Självklart håller jag med om att slutet var helt horribelt men om man kan bortse från det så är det ett bra spel.

Permalänk
Skrivet av nathan:

Kört allt, inklusive all DLC.

Sorry, skulle svara till någon annan, hittar dock ej den posten.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Ettan har bäst handling, mer RPG. Tvåan hade bättre skjutmekanik och mer varierade karaktärer men tunnare på RPG-hållet. Trean har jag fortfarande inte spelat.

Andromeda är skit.

Permalänk
Skrivet av BeardedRobot:

Trean har jag fortfarande inte spelat.

Det borde du, det är ett fantastiskt bra spel med lite skönhetsfel. Om du gillar Mass Effect-universumet så vill du också ha några av DLC'erna, framförallt Kasumi - Stolen Memory; From Ashes och Citadel. Leviathan är inte lika bra som DLC men ger mycket backstory kring Reapers, Omega är svagaste DLC'n, består mest av hjärndött skjutande, men fortfarande helt OK.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på 2an, är det spelet i serien jag varvat flest gånger och jag tycker storyn är riktigt bra, röstskådespelarna briljerar (Jennifer Hale) och striderna är intensiva.
Den jag gillat minst är Andromeda, som jag inte ens spelat klart.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

1 & 3, dock bör man väll köra alla. Återstår att se om jag orkar plöja Andromeda, tveksamt...