Permalänk
Avstängd

Noctua D15 eller Be quiet dark rock pro 4?

Tjena jag tänker köpa luft kylare istället för att jag har vatten kylning sluten vatten kylare men tycker det går lite för varmt så hade tänkt mig köpa noctua D15 eller Be quiet dark rock pro 4 men vet inte vilken som kyler bäst har ni några idéer om vilken? Mvh.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk

Använder mig själv av en Noctua D15. Den är vääldigt stor i mitt Fractal Design Define C.
Att byta kylpasta är ett projekt i sig eftersom jag måste koppla bort fläktarna för att komma åt.
Lite bökig med andra ord. Dock kyler den väldigt bra!
Har ett måndagsexemplar av i7-7700K. Noctua D15 stabiliserar mitt element till processor
Har tyvärr ingen erfarenhet av den andra!

Permalänk
Medlem

Noctua kyler liiiiiiite bättre men det handlar om små skillnader.
Har själv haft/har/monterat mängder med olika Noctua kylare och fläktar, aldrig känt på en Be quite kylare dock men ett par Be quite fläktar.

Min erfarenhet av 6st be quite fläktar (vad jag kommer ihåg så kan vara nån enstaka till) har varit två olika modeller (kommer ej ihåg vilka men inte deras billigaste vid köpe tillfället).
Dvs 3 st av två olika modeller under 1-2 års mellanrum vid dator bygge åt kompisar/familj som ville ha tysta men även helst billigare fläktar med.
Vid båda byggena så användes enbart en modell men dom var ganska ojämna tex en kunde snurra i 1000rpm en annan i 1200rpm den tredje i 1250rpm (kommer ej ihåg vilka varvtal/startvolt det handlade) och även vid vilken volt dom startade (viktigt om man ej kör PWM) nån kunde starta vid strax över 4v medans en annan kunde behöva 6-7v för att starta (vilket är rätt stor skillnad).

Och ja när jag märkte det vid första bygget så provade jag dom ståendes löst på bordet så varvtal/start volt hade inget med om luftflödet från en fläkt vear mer strypt än en annan som därmed kunde förklara lägre/högre varvtal.

Vid andra bygget och ett par andra med noctua/fractal/corsair/å 1-2 andra märken fläktar har jag provat fläktarna utanför chassit för att se.
Och när jag testat noctua fläktar har dom varit dom mest jämna visst det skiljde lite på dom med men det handlade om 25-50rpm som mest och 0,2-0,3v för start volt.
Andra fläktar har varit ungefär som be quite dvs inte katastrof men inte bra heller.

Hållbarhet så har alla fläktar hållt relativt bra, dom första fractal design fläktarna som dom släppte är dom som hållt sämst (men kostade under hälften av en noctua) o det är att dom kyler hd i min unraid server i 7-10 år nånting.
Dom börjar att skallra lite smått senaste tiden och en droppe symaskinsolja hjälpte inte specielt mycket men då har dom snurrat 24/7/365 sen dom sattes in och visst det sliter ju en del MEN slå av o på dom sliter betydligt mer under upstarten/tills dom fått upp värmen i lagrena.
Noctua fläktar som jag haft sedan lite innan och lite efter det har suttit i htpc/spelburk som inte har stått på hela tiden och dom låter som när dom var nya.

Hållbarheten på fläktar är det ingen direkt skillnad på med andra ord men varvtal/startvolt däremot.

Kylflänsar!
Har använt/monterat många olika som tex zaplman när dom var populära och hade ok (men inte mer) fläktar men bra byggda o jämn kvalitet i övrigt till noctua/coolermasters välkända 212+/o ett par andra.
Varje gång jag hållt en noctua i näven så har dom känts extremt bra byggda och haft extremt jämn kvalitet särskilt om man haft en annan kylare av valfritt märke brevid.
Tex 212+ ger en betydligt sämre kvalitets känsla och även mer ojämn kvalitet enligt dom 4-5 st jag klämt på.

Men som sagt aldrig klämt på en be quite kylare så kan enbart säga vad jag läst och när dom jämförts med noctua så har noctua´s motsvarighet i stort sett alltid kylt något bättre och när kvalitet/känsla har tagits upp så har vinsten även där hamnat under noctuas bälte.
Samtidigt så har be quites kylare aldrig haft nån stor kritik mot sig.

Så min gissning är att dom förutom fläktarna är relativt nära i kvalitet/känsla men når inte riktigt ända fram samtidigt som dom kyler nästan lika bra.
Ljud nivå mellan noctua/be quite kylare är relativt nära varandra ibland vinner ena ibland den andra.

Själv kommer jag köra noctua i framtiden även fast jag lever på sjukförsäkring=fattig.
Bara en sån sak som när det behövs nyare fästanordningar till cpu som tex till ryzen/treadripper så kan man maila noctua o be dom skicka ut en till en kylare som var köpt år innan nya cpu socket kom ut o dom skickar dom gratis och vad jag läst kommit fram på 1-3 dagar till svedala.
Vad jag vet så har inget annat företag den tjänsten en del har att man kan köpa en ny fästanordning men det handlar då om priset+frakt och i nåt fall såg jag att det vart dyrare än att köpa en helt ny kylare av samma märke/modell (var nåt runt 300:- om jag minns rätt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har dem båda och de presterar väldigt lika. Noctua D15 presterar lite bättre men är lite större med.
Jag slutade använda min corsair h100i v2 för dessa kylare.
De är tystare och kyler typ lika bra.
Har testad båda med min i7 5960x och temperaturen blir nästan likadan dock passar dark rock pro 4 bättre då grafikkortet får plats bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jensmensen:

Använder mig själv av en Noctua D15. Den är vääldigt stor i mitt Fractal Design Define C.
Att byta kylpasta är ett projekt i sig eftersom jag måste koppla bort fläktarna för att komma åt.
Lite bökig med andra ord. Dock kyler den väldigt bra!
Har ett måndagsexemplar av i7-7700K. Noctua D15 stabiliserar mitt element till processor
Har tyvärr ingen erfarenhet av den andra!

Har haft D15 men sålde den då jag trodde att sluten vatten kylare skulle kyla 9900K bättre men jag är inte nöjd med kylningen till min 9900K samt noctuas D15 fläktar tycker jag inte om färgen på går det byta och montera på fläktarna som följer med till Be quiet dark rock pro 4 istället ?

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Har dem båda och de presterar väldigt lika. Noctua D15 presterar lite bättre men är lite större med.
Jag slutade använda min corsair h100i v2 för dessa kylare.
De är tystare och kyler typ lika bra.
Har testad båda med min i7 5960x och temperaturen blir nästan likadan dock passar dark rock pro 4 bättre då grafikkortet får plats bättre

Tack för svar! går det montera på be quiet rock pro 4 fläktarna som följer med till kylaren och montera dit på noctua D15 ?

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Tack för svar! går det montera på be quiet rock pro 4 fläktarna som följer med till kylaren och montera dit på noctua D15 ?

Jag har faktiskt aldrig provat det
Jag tror dock DH15 fläktarna är lite stora då de slog emot minnena på framsidan och då behövde jag höja upp den så att den gick emot Sido panelen.
Dark Rock Pro 4 är ju ännu mindre än den.

Jag kan prova senare underdagen att montera dit en Noctua NH-D15 fläkt på min Dark rock pro 4 om du vill så vet du mer exakt.
Har båda Datorerna ståendes här så kan kolla det sen
Ska iväg och hjälpa min far men om ingen annan hinner före så kan jag säga om en D15 passar på Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Har haft D15 men sålde den då jag trodde att sluten vatten kylare skulle kyla 9900K bättre men jag är inte nöjd med kylningen till min 9900K samt noctuas D15 fläktar tycker jag inte om färgen på går det byta och montera på fläktarna som följer med till Be quiet dark rock pro 4 istället ?

Noctua tillverkar numera svarta versioner av fläktarna som inkluderas med NH-D15 som en del av sin nya Chromax-serie.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=chromax&p=4540647

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Noctua tillverkar numera svarta versioner av fläktarna som inkluderas med NH-D15 som en del av sin nya Chromax-serie.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=chromax&p=4540647

Är dom exakt detsamma som första som man får med till kylaren? lika tysta också? går det använda dessa på noctua D15 med? https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Avstängd

Kör på Be Quiet, lite snyggare enligt mig

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Helt klart snyggare!

Visa signatur

k6-2 450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Kör på Be Quiet, lite snyggare enligt mig

https://i.imgur.com/WVwtpG2.jpg

Hur höga ram minnen får plats med den kylaren? jag har dessa ramminnen https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... men osäker om det får plats med den kylaren :/

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

Phanteks har också en bjässe.

https://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Får du plats med NH-D15 tar du den. Är det lite trångt tar du dark rock 4 pro. Fick precis in min noctuas främre fläkt ovanför ram-stickorna och då sitter den så offset att den är bara 1cm från sidopanelen. Har ett fractal define r5. Och corsair vengeance stickor.
Såklart är ju dr4 "snyggare" också. Men jag har ingen glaspanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Är dom exakt detsamma som första som man får med till kylaren? lika tysta också? går det använda dessa på noctua D15 med? https://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500...

Ja, det ska vara samma modell som de inkluderade. Den du länkar till passar nog inte med de clips som följer med, nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör på Be Quiet, lite snyggare enligt mig

https://i.imgur.com/WVwtpG2.jpg

Vad är det för gpu? Har du en custom aircooling på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrnicke32:

Hur höga ram minnen får plats med den kylaren? jag har dessa ramminnen https://www.inet.se/produkt/5301223/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... men osäker om det får plats med den kylaren :/

Är de högre än Corsair Dominator minnena?
Jag kör ju med de och dark rock pro 4 så är dem lika högs så borde det gå 😋

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coreflake:

Vad är det för gpu? Har du en custom aircooling på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett Asus Dual OC GTX 1070.

Kylningen är en Accelero Twin som jag har tagit bort kåpan på och målat den första aluminiumflänsen mattsvart.

Fläktarna på kylaren är 2st Silent wings 3 från Be Quiet.

Om någon vet var man kan hitta liknande ''nitlock'' som döljer värmerören på Be Quiet-kylningen hojta gärna till

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.