Får bara ut 100Mbit/s från en 250Mbit/s lina

Permalänk
Medlem

Får bara ut 100Mbit/s från en 250Mbit/s lina

Som rubriken lyder så får jag enbart ut 100Mbit/s av en 250Mbit/s lina från bahnhof, vi har nyligen uppgraderat till just denna hastighet men ligger fortfarande kvar på 100. Jag dubbel kollat så det inte är min router (Asus rt-ac66u b1) som är problemet genom att helt och hållet utesluta den och koppla direkt in i väggen men det är det samma.

Jag har också kollat med 2 olika datorer och 3 olika cat5e kablar men inget som händer. Mediaomvandlaren lyser grönt på samtliga kablar vilket visar att dem klarar 1 gbit/s enligt tillverkarens manual. Funderar på att åka och köpa en cat6 kabel men det ska väl inte behövas om jag redan har cat5e kablar just nu.

Permalänk
Medlem

försökt med att kontakta kundtjänst?

Permalänk
Medlem

cat6 ska inte behövas om du har cat5e. gör som ^ sa, kontakta kundtjänst.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

försökt med att kontakta kundtjänst?

Skrivet av xcluzive:

cat6 ska inte behövas om du har cat5e. gör som ^ sa, kontakta kundtjänst.

Jag har ännu inte pratat med dom faktiskt, tänkte ifall det va något jag kunde kolla innan jag tar kontakt med dom men får nog ta och göra det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Jag har ännu inte pratat med dom faktiskt, tänkte ifall det va något jag kunde kolla innan jag tar kontakt med dom men får nog ta och göra det nu.

Testar du direkt mot mediaomvandlaren eller via router? Om via router så kolla att den andra sidan inte är begränsad till 100 Mbit/s.

Dålig kvalité på kabeln (bortsett från glapp/avbrott som förhandlar ner till 100) ger någon slumpmässing hastighet så ligger du konsekvent på 100 eller något under så är det inte kabeln som är problemet.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta är problemet men dubbelkolla att kablarna är 4 par (8 ledare) och inte 2 par (4 ledare) har sett många som är märkta CAT 5e men bara har 2 par och bara klarar 100 Mbit/s

Exempel på en med 2 par:

Kolla även länkhastigheten i Windows med kabeln direkt i fiberboxen:
https://winaero.com/blog/see-the-ethernet-or-wifi-adapter-spe...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Har du klämt kontakterna själv? Och har du i så fall använt okej sådana eller billiga från ebay? Hade själv problem med att jag endast fick ut 100mbit när jag använde sådana jag köpt billigt på ebay.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med bredbandsbolaget.
I mitt fall var nätverksuttaget felkopplat.
Tekniker kom hem och fixade detta på plats.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Testar du direkt mot mediaomvandlaren eller via router? Om via router så kolla att den andra sidan inte är begränsad till 100 Mbit/s.

Dålig kvalité på kabeln (bortsett från glapp/avbrott som förhandlar ner till 100) ger någon slumpmässing hastighet så ligger du konsekvent på 100 eller något under så är det inte kabeln som är problemet.

Jag testar direkt via nätverksuttag i väggen som (går till mediaomvandlaren). Jag ligger på 100 hela tiden så det verkar inte vara något fel på kablarna har ju också testat 4 olika nu.

Skrivet av ponanmsi:

Tror inte detta är problemet men dubbelkolla att kablarna är 4 par (8 ledare) och inte 2 par (4 ledare) har sett många som är märkta CAT 5e men bara har 2 par och bara klarar 100 Mbit/s

Exempel på en med 2 par:
https://sharecodex.com/wp-content/uploads/2018/06/ethernet_cables_wiring_diagram/straight-wiring-diagram-4-cable.png

Kolla även länkhastigheten i Windows med kabeln direkt i fiberboxen:
https://winaero.com/blog/see-the-ethernet-or-wifi-adapter-spe...

Japp alla 4 kablar jag testat har varit 4 par.
När jag kollar länkhastigheten i Windows när kabeln är inkopplad i routern (asus rt-ac66u b1) så får jag 1gbit/S men när jag drar den direkt in i väggen så får jag bara 100mbit/s

edit: kan tillägga att när jag loggar in på routerns hemsida och kollar status där så ser jag att WAN porten har en länkhastighet på 100mbit/s medans ena LAN porten har 1gbit/s kan det betyda att det är nätverksuttaget i väggen som strular?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du klämt kontakterna själv? Och har du i så fall använt okej sådana eller billiga från ebay? Hade själv problem med att jag endast fick ut 100mbit när jag använde sådana jag köpt billigt på ebay.

Nej det är kablar vi har fått med eller köpt själva, aldrig gjort själv.

Skrivet av Zirgo:

Jag hade samma problem med bredbandsbolaget.
I mitt fall var nätverksuttaget felkopplat.
Tekniker kom hem och fixade detta på plats.

Hur kom ni fram till att det va just nätverksuttaget som det va fel på, gjorde du något innan dom skickade ut teknikern? Vet att dom kan vara lite sura på att behöva skicka ut en tekniker.

Permalänk
Medlem

Har du en medieomandlare? Koppa då med en kort patchkable från en dator direkt in i den. Inte via några vägguttag, de kan vara felkopplade eller trasiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Jag testar direkt via nätverksuttag i väggen som (går till mediaomvandlaren). Jag ligger på 100 hela tiden så det verkar inte vara något fel på kablarna har ju också testat 4 olika nu.

Japp alla 4 kablar jag testat har varit 4 par.
När jag kollar länkhastigheten i Windows när kabeln är inkopplad i routern (asus rt-ac66u b1) så får jag 1gbit/S men när jag drar den direkt in i väggen så får jag bara 100mbit/s

edit: kan tillägga att när jag loggar in på routerns hemsida och kollar status där så ser jag att WAN porten har en länkhastighet på 100mbit/s medans ena LAN porten har 1gbit/s kan det betyda att det är nätverksuttaget i väggen som strular?

Nej det är kablar vi har fått med eller köpt själva, aldrig gjort själv.

Hur kom ni fram till att det va just nätverksuttaget som det va fel på, gjorde du något innan dom skickade ut teknikern? Vet att dom kan vara lite sura på att behöva skicka ut en tekniker.

Hur ser inkommande uttag ut? är det bara ett uttag som detta eller är det en mediaomvandlare?

Känns osannolikt att det skulle vara felkopplat om du har kopplat direkt mot en mediaomvandlare men om det är ett uttag är det troligtvis boven.

Som jocke92 skrev bör du testa med en kabel direkt till mediaomvandlaren om du har möjlighet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Tror inte detta är problemet men dubbelkolla att kablarna är 4 par (8 ledare) och inte 2 par (4 ledare) har sett många som är märkta CAT 5e men bara har 2 par och bara klarar 100 Mbit/s

En gammal fuling en gång i tiden brukade vara att dra 2st 100Mbit uttag via en kabel just pga att det bara behövs 2st par, sparade ju på kabel ;p

Permalänk
Medlem

Jag fick boota om allt inklusive medieomvandlare för att mitt skulle funka, fast mitt stadsnäts mediaovandlare har varit mupp förut.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Som rubriken lyder så får jag enbart ut 100Mbit/s av en 250Mbit/s lina från bahnhof, vi har nyligen uppgraderat till just denna hastighet men ligger fortfarande kvar på 100. Jag dubbel kollat så det inte är min router (Asus rt-ac66u b1) som är problemet genom att helt och hållet utesluta den och koppla direkt in i väggen men det är det samma.

Jag har också kollat med 2 olika datorer och 3 olika cat5e kablar men inget som händer. Mediaomvandlaren lyser grönt på samtliga kablar vilket visar att dem klarar 1 gbit/s enligt tillverkarens manual. Funderar på att åka och köpa en cat6 kabel men det ska väl inte behövas om jag redan har cat5e kablar just nu.

Skrivet av Ialasadi:

Jag testar direkt via nätverksuttag i väggen som (går till mediaomvandlaren). Jag ligger på 100 hela tiden så det verkar inte vara något fel på kablarna har ju också testat 4 olika nu.

Japp alla 4 kablar jag testat har varit 4 par.
När jag kollar länkhastigheten i Windows när kabeln är inkopplad i routern (asus rt-ac66u b1) så får jag 1gbit/S men när jag drar den direkt in i väggen så får jag bara 100mbit/s

edit: kan tillägga att när jag loggar in på routerns hemsida och kollar status där så ser jag att WAN porten har en länkhastighet på 100mbit/s medans ena LAN porten har 1gbit/s kan det betyda att det är nätverksuttaget i väggen som strular?

Nej det är kablar vi har fått med eller köpt själva, aldrig gjort själv.

Hur kom ni fram till att det va just nätverksuttaget som det va fel på, gjorde du något innan dom skickade ut teknikern? Vet att dom kan vara lite sura på att behöva skicka ut en tekniker.

Hmm, du har testat mot uttag i väggen mot mediaomvandlaren och får 100, samtidigt som porten på mediaomvandlaren visar "grön" som betyder 1000. När du kollar i routern så står det 100 på WAN-porten.
Då borde inte länkhastigheten lysa grönt på mediaomvandlaren.

Men du har inte testat "direkt" mot mediaomvandlaren, det är ett uttag i väggen o en kabel mellan som det kan vara problem med om jag förstår det rätt.

Helt 100% säker på att det inte sitter nån burk på vägen mellan uttaget i väggen och mediaomvandlaren?

Får du samma med direkt koppling till mediaomvandlaren så misstänker man ju att den porten är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Hur ser inkommande uttag ut? är det bara ett uttag som detta eller är det en mediaomvandlare?

Känns osannolikt att det skulle vara felkopplat om du har kopplat direkt mot en mediaomvandlare men om det är ett uttag är det troligtvis boven.

Som jocke92 skrev bör du testa med en kabel direkt till mediaomvandlaren om du har möjlighet.

Jag har som det ser ut på första bilden. Vi har flera såna uttag runt om i lägenheten och jag har nu testat 2 av dom men inget som händer. Har också som jocke92 skrev testat att dra kabeln direkt till mediaomvandlaren men det är samma sak. Det som känns så skumt är att jag får bara en länkhastighet på 100mbit/s när jag kopplar till mediaomvandlaren/direkt in i väggen, medans om jag kopplar datorn till routern så får jag 1gbit/s. Vad mer kan man testa? känns som det borde vara något från bahnhof som inte står rätt till.

Har också felanmält till bahnhof får se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

En grej ingen lyft. Du har gigabit nätverkskort va?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv

Eller så tar det några dagar innan de kopplar om till ny hastighet om de måste skicka ut tekniker till någon station om det inte kan göras från sambandscentralen.

Permalänk

Om det är 100Mbit länk till datorn ifrån uttaget och 1000Mbit länk till datorn från routern så är det mest sannolika att sfp porten bara stödjer en 100 länk, isåfall måste en tekniker komma ut och byta den, därav dröjer det. Hade det redan varit en sfp port som stödjer gig så hade hastigheten redan varit igång om du inte fått info om ett senare inkopplingsdatum vid köpestillfället.

För att bekräfta att det är en 100Mbit sfp port, gör en mätning via bredbandskollen eller speedtest. Du kommer inte få mer än 94-96Mbit om det stämmer.

Permalänk

Fota gärna mediaomvandlaren / installationen så vi ser vad du har för enheter och anslutningar.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Uppdaterade drivrutinerna till nätverkskortet så vart de fart på linan.
Jävligt konstigt för jag hade gigabit hastigheter lokalt i mitt LAN hemma. o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem efter att ha uppgraderat till 250mbit från 100mbit, MEN det var hos Bahnhof som uppgraderingen inte hade aktiverats. Gjorde du uppgraderingen via nätet? Ring kundtjänst så fixar de detta rätt snabbt. (samma dag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

En grej ingen lyft. Du har gigabit nätverkskort va?

Skrivet av anon298854:

Eller så tar det några dagar innan de kopplar om till ny hastighet om de måste skicka ut tekniker till någon station om det inte kan göras från sambandscentralen.

Skrivet av m45t3rm1nd:

Om det är 100Mbit länk till datorn ifrån uttaget och 1000Mbit länk till datorn från routern så är det mest sannolika att sfp porten bara stödjer en 100 länk, isåfall måste en tekniker komma ut och byta den, därav dröjer det. Hade det redan varit en sfp port som stödjer gig så hade hastigheten redan varit igång om du inte fått info om ett senare inkopplingsdatum vid köpestillfället.

För att bekräfta att det är en 100Mbit sfp port, gör en mätning via bredbandskollen eller speedtest. Du kommer inte få mer än 94-96Mbit om det stämmer.

Skrivet av Andreas Epradius:

Fota gärna mediaomvandlaren / installationen så vi ser vad du har för enheter och anslutningar.

Okej jag har testat lite fler saker nu och det jag har kommit fram till är,
När jag kopplade routern direkt till WAN porten som ni ser på bilden nedanför så får jag ut hela hastigheten, men när jag använder mig av mediaomvandlaren så får jag bara ut 100. Ser också i routerns status att så fort jag kopplar routern via ett vägguttag så ligger länkhastigheten på 100 och sladden som är kopplad från datorn till routern ligger på 1gbit/s https://imgur.com/a/VUFyDLy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ialasadi:

Okej jag har testat lite fler saker nu och det jag har kommit fram till är,
När jag kopplade routern direkt till WAN porten som ni ser på bilden nedanför så får jag ut hela hastigheten, men när jag använder mig av mediaomvandlaren så får jag bara ut 100. Ser också i routerns status att så fort jag kopplar routern via ett vägguttag så ligger länkhastigheten på 100 och sladden som är kopplad från datorn till routern ligger på 1gbit/s https://imgur.com/a/VUFyDLy

Kan du ge oss modellbeteckningen på den burken som som det står gotlandshem på? Det kan vara så att den bara är på 100mbit

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Okej jag har testat lite fler saker nu och det jag har kommit fram till är,
När jag kopplade routern direkt till WAN porten som ni ser på bilden nedanför så får jag ut hela hastigheten, men när jag använder mig av mediaomvandlaren så får jag bara ut 100. Ser också i routerns status att så fort jag kopplar routern via ett vägguttag så ligger länkhastigheten på 100 och sladden som är kopplad från datorn till routern ligger på 1gbit/s https://imgur.com/a/VUFyDLy

Skrivet av jocke92:

Kan du ge oss modellbeteckningen på den burken som som det står gotlandshem på? Det kan vara så att den bara är på 100mbit

Om det är en Inteno XG-6745 så har den bara 10/100 Lan portar.
Förstod inte vad du menar med full hastighet? Får du ut dina 250 med datorn direkt i och 100 länk med router och Inteno i väggen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kan du ge oss modellbeteckningen på den burken som som det står gotlandshem på? Det kan vara så att den bara är på 100mbit

Det är precos som m45t3rm1nd sa en XG-6745

Skrivet av m45t3rm1nd:

Om det är en Inteno XG-6745 så har den bara 10/100 Lan portar.
Förstod inte vad du menar med full hastighet? Får du ut dina 250 med datorn direkt i och 100 länk med router och Inteno i väggen där?

Det stämmer bra det är en XG-6745. Exakt om jag inte kopplar via intenon och direkt med routern in i wan porten som sitter i elskåpet så får jag ut den hastigheten jag betalar för alltså 250, medans om jag går via intenon så får jag bara 100. Men det visar ju sig nu vara för att intenon inte klarar mer än 100.. det va trist att höra. Vad kan jag byta ut den med då är det en vanlig switch bara?

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Det är precos som m45t3rm1nd sa en XG-6745

Det stämmer bra det är en XG-6745. Exakt om jag inte kopplar via intenon och direkt med routern in i wan porten som sitter i elskåpet så får jag ut den hastigheten jag betalar för alltså 250, medans om jag går via intenon så får jag bara 100. Men det visar ju sig nu vara för att intenon inte klarar mer än 100.. det va trist att höra. Vad kan jag byta ut den med då är det en vanlig switch bara?

Bra. då är det isåfall löst.
Om du inte använder tv där hemma via fibern. Så behövs inte intenon och det går bra att koppla routern direkt.
Om det behövs en fördelare så ringer du bara din isp så skickar dem ut en ny.
Men eftersom Gotlandshem kör via Zitius idag och inte längre via Telia öppen fiber (TÖF) så är jag osäker på om man ska vända sig till sin isp eller Telias support för utskick för ny Inteno, (bäst att börja hos din isp)

Permalänk

Man kontaktar alltid den man har sitt avtal med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Bra. då är det isåfall löst.
Om du inte använder tv där hemma via fibern. Så behövs inte intenon och det går bra att koppla routern direkt.
Om det behövs en fördelare så ringer du bara din isp så skickar dem ut en ny.
Men eftersom Gotlandshem kör via Zitius idag och inte längre via Telia öppen fiber (TÖF) så är jag osäker på om man ska vända sig till sin isp eller Telias support för utskick för ny Inteno, (bäst att börja hos din isp)

Okej ja lär nog behöva en fördelare då, elskåpet sitter så jävla dåligt så går nog inte att ha routern där. Det är alltså bahnhof som skickar ut en ny sån om det är min isp

Permalänk
Skrivet av Ialasadi:

Okej ja lär nog behöva en fördelare då, elskåpet sitter så jävla dåligt så går nog inte att ha routern där. Det är alltså bahnhof som skickar ut en ny sån om det är min isp

Vanligtvis ja.

Funkar ju annars utmärkt att bara köra en lan kabel ifrån wan till vallfritt uttag och ställa routern i andra änden.

Permalänk
Medlem

Har du riktig tur så hamnar du snart i en "det är inte vårt ansvar, kontakta x istället"-karusell med din hyresvärd (Gotlandshem), nätägaren, kommunikationsoperatören (Zmarket) och ISP:n/tjänsteleverantören (Bahnhof)...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD