Permalänk

Kommer inte in på datorn

Hej!

Då jag fått en dator av Pappa som han plockat hem från jobbet så tänkte jag att jag skulle koppla in den där den ska vara.
Jag fick med ett användarnamn och lösenord in i manicken som har OS Win7.
När jag skulle ändra användarna såg jag att det fanns två till användare uppkopplade på datorn. Jag tog bort dessa två och skapade ett eget användarkonto till mig och sambon.

När jag kopplat in nätverkskabeln och uppdateringar körts klart vill datorn starta om som den självklart får göra.

När jag nu ska logga in i datorn står det "det finns för närvarande inte några inloggningsservrar tillgängliga som kan hantera inloggningsbegäran"

Jag kommer alltså inte in på burken och domänen som den är låst till existerar inte längre.

Någon med tips på hur jag ska lösa problemet?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Hedersmedlem

@Giddelito: Det är ju en företagsdator som på något sätt är låst till företaget din pappa tog hem den från. Min gissning är att du får installera om operativsystemet och bli av med alla såna gamla länkar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Som lokal administratör kan du logga in på maskinen och plocka ur den ur domänen.

du får logga in som .\dittanvändarnamn

.\ betyder "localhost" eller lokala maskinen. Denna bit specificerar vart datorn ska fråga om autentisering, med .\ eller DITTDATORNAMN\ så frågar den lokala maskinen.

När du anslutit till en domän så är standard realm för autentisering din domän eller DOMAIN\

Just nu så försöker du logga in på domänen, vad datorn gör då är att fråga någon av domänkontrollanterna i domänen om dina användaruppgifter är riktiga och ska tillåta dig att logga in. Kan dator inte kontakta någon av domänkontrollanterna så får du det meddelandet.

Så varför fungerade det första gången?

Som standard cachar din dator autentiseringsuppgifter, detta är lite av ett säkerhetshål men ack så viktigt för t.ex laptops som inte alltid har anslutning till dina domänkontrollanter. I vanliga fall gör IT administratörerna för företaget en Group Policy som stänger av cache av autentiseringsuppgifter om datorn inte är en laptop (Vanligtvis kollar den om ett batteri finns).

Så datorn hade helt enkelt sparat användaruppgifterna för användaren du loggade in som i sin cache, när du tog bort den användaren så finns inte längre kontot kvar, inte heller finns cachen kvar och nu försöker du logga in som din nya lokala användare mot domänen.

Jag hade ändå försökt att installera om maskinen, datorer i en företagsmiljö är oftast övervakade till viss del, har virusskydd som rapporterar hem eller andra funktioner för att administrera dem. Kan t.ex vara remote verktyg och så vidare installerat.

En ominstallation är definitvt att rekommendera.

Att datorn inte är krypterad med t.ex bitlocker, att datorn ges ut med en hårddisk fylld med företagsinformation, att användaruppgifter som fungerar i domänen ( och därmed på alla deras domänanslutna datorer med tillgång till domänkontrollanter) lämnas ut är kanske något din käre far borde ta upp med sin arbetsgivare, det är ur ren informationssäkerhet allt mellan bad practice till fulländad katastrof.

EDIT:
Lade till lite information och en länk för hur man tar ut en dator ur domän, guiden är för windows 10 men fungerar på windows 7 med.

Du hittar antingen "System" i kontrollpanelen, genom att högerklicka på valfri vit yta under "den här datorn" och ta egenskaper eller genom snabbkommando win+pause/break

https://www.faqforge.com/windows/windows-10/unjoin-windows-10...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Pappa äger företaget och allt ska ha Varit blåst pch okej från deras sida.

När jag testade med .\ fungerade det inte heller då den säger att lösenordet är fel.
Får helt enkelt ta å installera om då.
Det borde fungera med USB genom Windows egna? Eller kommer jag tillbaka till samma problem då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giddelito:

Pappa äger företaget och allt ska ha Varit blåst pch okej från deras sida.

När jag testade med .\ fungerade det inte heller då den säger att lösenordet är fel.
Får helt enkelt ta å installera om då.
Det borde fungera med USB genom Windows egna? Eller kommer jag tillbaka till samma problem då?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken bootbar Windows ISO som helst borde fungera.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Här kan du ladda ner den direkt från Microsofts hemsida, om du har din licensnyckel tillgänglig.

Bara att skapa en bootbar sticka, med t.ex Rufus
https://rufus.ie/

När du kommer till biten som är "partitionering" så se till att ta bort alla gamla partitioner och sedan skapa en ny, klicka "Ja" när windows frågar om den får göra nödvändiga systempartitioner. (Tror den gör det på W7 med, länge sedan jag installerade en)

När du tar bort partitionera så tar du bort ALL data på maskinen, det finns inget på den som du inte har lagt in och alla spår av företagsinformation och konfiguration ska vara borta med vinden.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Tack Mini-ryttge

Ska ge mig på detta nu under dagen.

Vilken sticka som helst borde fungera? Eller måste det vara någon speciell typ? Aldrig installerat genom USB tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mini-ryttge:

Vilken bootbar Windows ISO som helst borde fungera.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Här kan du ladda ner den direkt från Microsofts hemsida, om du har din licensnyckel tillgänglig.

Bara att skapa en bootbar sticka, med t.ex Rufus
https://rufus.ie/

När du kommer till biten som är "partitionering" så se till att ta bort alla gamla partitioner och sedan skapa en ny, klicka "Ja" när windows frågar om den får göra nödvändiga systempartitioner. (Tror den gör det på W7 med, länge sedan jag installerade en)

När du tar bort partitionera så tar du bort ALL data på maskinen, det finns inget på den som du inte har lagt in och alla spår av företagsinformation och konfiguration ska vara borta med vinden.

En annan fråga när jag ändå är igång. Behöver jag produktnyckeln till mitt Windows? Och om... hur får jag tag på den utan att komma in i datorn? 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Händer hela tiden att folk blir utlåsta sina datorer.
Om det är Windows 7 så brukar vi använda ett program på Hirens Boot cd som heter Password changer. Så låser du upp administrator på datorn. Sedan loggar du in som den användaren på datorn. Du kan även byta lösenord på administrator så det blir inget lösenord.

Sedan loggar du bara in på datorn efteråt. med .\administratör
Om operativsystemet är på Svenska, annars
.\administrator

Sedan går du ur datorn ur domänen.
Genom -> kontrollpanelen -> system
Där de står domän och datornamn så klickar du på ändra.
Så ställer du in arbetsgrupp till WORKGROUP istället.

Så ska allt vara klart sen.
Glöm inte sätta dina användare du skapar sen som lokal admin på datorerna så de har rättighet att installera program osv.

Hirens, går att köra på skiva eller USB (Tror ja)
https://www.hirensbootcd.org/old-versions/

Hittade en guide som nån redan gjort för att använda programmet också
https://www.4winkey.com/windows-tips/how-to-reset-password-wi...

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Händer hela tiden att folk blir utlåsta sina datorer.
Om det är Windows 7 så brukar vi använda ett program på Hirens Boot cd som heter Password changer. Så låser du upp administrator på datorn. Sedan loggar du in som den användaren på datorn. Du kan även byta lösenord på administrator så det blir inget lösenord.

Sedan loggar du bara in på datorn efteråt. med .\administratör
Om operativsystemet är på Svenska, annars
.\administrator

Sedan går du ur datorn ur domänen.
Genom -> kontrollpanelen -> system
Där de står domän och datornamn så klickar du på ändra.
Så ställer du in arbetsgrupp till WORKGROUP istället.

Så ska allt vara klart sen.
Glöm inte sätta dina användare du skapar sen som lokal admin på datorerna så de har rättighet att installera program osv.

Hirens, går att köra på skiva eller USB (Tror ja)
https://www.hirensbootcd.org/old-versions/

Hittade en guide som nån redan gjort för att använda programmet också
https://www.4winkey.com/windows-tips/how-to-reset-password-wi...

Tack! Ska testa detta innan jag sätter mig för att installera om win7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giddelito:

Tack! Ska testa detta innan jag sätter mig för att installera om win7

Skickades från m.sweclockers.com

Även Trinity Rescue Kit kan nolla adminlösenordet ifall det skulle vara problem med Hirens.

Permalänk

Tack för alla tips! Jag lyckades inte med Hirens eller med Trinity då Datorn inte ville boota från USB.

Men jag lyckades starta datorn i ett reparationsläge där jag kom in i datorn som test eller en annan användare som fanns tillgänglig utan lösenord. Därigenom kunde jag ta bort det domänbaserade skiten på datorn.

Nu till en annan fråga.

Var längesedan jag hade en Win7 dator. Men när jag skapat min användare och vill sätta ett lösenord/ta bort lösenord så går det inte. Den säger antingen att det är för låg säkerhetsnivå på lösenordet eller att jag inte kan ta bort lösenordet pga. min behörighet kräver lösenordsbaserad inloggning.

Kan man komma runt detta?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Giddelito:

Tack för alla tips! Jag lyckades inte med Hirens eller med Trinity då Datorn inte ville boota från USB.

Men jag lyckades starta datorn i ett reparationsläge där jag kom in i datorn som test eller en annan användare som fanns tillgänglig utan lösenord. Därigenom kunde jag ta bort det domänbaserade skiten på datorn.

Nu till en annan fråga.

Var längesedan jag hade en Win7 dator. Men när jag skapat min användare och vill sätta ett lösenord/ta bort lösenord så går det inte. Den säger antingen att det är för låg säkerhetsnivå på lösenordet eller att jag inte kan ta bort lösenordet pga. min behörighet kräver lösenordsbaserad inloggning.

Kan man komma runt detta?

Själv klart, här är en guide var du hittar inställningarna
Din dator har kvar policy från företaget. Men den kan man ändra lokalt på datorn.

https://www.youtube.com/watch?v=Assukx76tCM
Sätt allt till 0 så borde du kunna köra utan lösenord
Eller sätta vad du vill