Svårt att veta vilken nivå man ska välja!..

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vilken nivå man ska välja!..

Jag har idag en I5 4670 (3,5x4) och ett 770 kort.
Är lite villrådig nu när jag bestämt mig för att bygga mig en ny tig.
Jag kommer att spela en del men framförallt rätt mycket användning av CAD program, Inventor och Catia V5.
Spelar Eq1, Wow, Mafia, EVE och funderar på att testa ESO.

Tycker att det är dags att gradera upp så kag kan ge min grabb min dator. Han har en I3 4160 och 560 kort.

Har svårt att bestämma mig för nivån, har varit mycket nöjd med min dator så samma nivå i dagens mått mätt vad får jag då?..

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Mvh
T

Permalänk
Medlem

Motsvarigheten i dagens mått mätt med samma tillverkare skulle vara 9600k och rtx 2060/2070.
Men om du använder CAD och liknande program kanske en AMD processor passar bättre, där kanske någon annan kan flika in som har lite bättre koll på dessa program.

Men vilken budget pratar vi om?

tillägg
Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Motsvarigheten i dagens mått mätt med samma tillverkare skulle vara 9600k och rtx 2060/2070.
Men om du använder CAD och liknande program kanske en AMD processor passar bättre, där kanske någon annan kan flika in som har lite bättre koll på dessa program.

Men vilken budget pratar vi om?

Vill ju vara nära 10k men behöver ej någon SSD eller HD och ingen låda!..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske något i stil med det här: https://www.komplett.se/product/1007143#

Kanske går att hitta bättre deals men en ryzen rig är ju trevlig och prisvärd.

Och sedan resten av pengarna på grafikkort. Ett 2060 har du lätt råd med, kanske ett 2070 om du hittar lite deals eller sträcker budgeten någon tusenlapp.

Behövs PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kanske något i stil med det här: https://www.komplett.se/product/1007143#

Kanske går att hitta bättre deals men en ryzen rig är ju trevlig och prisvärd.

Och sedan resten av pengarna på grafikkort. Ett 2060 har du lätt råd med, kanske ett 2070 om du hittar lite deals eller sträcker budgeten någon tusenlapp.

Behövs PSU?

Har aldrig haft AMD funkar de bra?
Vad säger ni om denna någon tusing extra och har "allt med"
Gamer Ryzen 2600X & RTX2070

Permalänk
Medlem

@Wamb66
Vad är det för formfaktor på lådan? Är den fullstor?
Problemet med färdigköpt rigg är att du får med relativt sega minnen och sannolikt ett kasst nätagg.

Permalänk
Medlem

Här är ett Intel bygge som är betydligt bättre än Ryzen bygget du länkade, även i programmen du nämnde om inget har ändrats senaste året.

Processorn är ju ett snäpp upp i motsvarighet men tänkte att det kan vara hjälpsamt om dessa program börjar utnyttja fler trådar.

Permalänk
Medlem

@Wamb66:

Ryzen funkar jättebra. Ska man bygga hel dator hade jag nog hellre plockat ihop själv. T.ex. gillar jag inte chassin med glas då de mest blir dammiga och ljuddämpar dåligt. Bättre med ett ljuddämpat chassi. Här är ett förslag på ett bra allround-bygge med ryzen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12456224

Bara bra komponenter rakt igenom, lade till en kylare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Här är ett Intel bygge som är betydligt bättre än Ryzen bygget du länkade, även i programmen du nämnde om inget har ändrats senaste året.
https://komponentkoll.se/bild/doiju.png
Processorn är ju ett snäpp upp i motsvarighet men tänkte att det kan vara hjälpsamt om dessa program börjar utnyttja fler trådar.

Skrivet av CFSsss:

@Wamb66:

Ryzen funkar jättebra. Ska man bygga hel dator hade jag nog hellre plockat ihop själv. T.ex. gillar jag inte chassin med glas då de mest blir dammiga och ljuddämpar dåligt. Bättre med ett ljuddämpat chassi. Här är ett förslag på ett bra allround-bygge med ryzen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12456224https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12456224

Bara bra komponenter rakt igenom, lade till en kylare också.

Två stycken att välja på blir ju lite dyrare med intel om jag lägger till en låda Har en fulltower låda men inte fel med en snyggare låda då jag ändå hamnar på 13k kanke är rätt att lägga till det! antar att jag kan koppla in två monitorer på detta grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Två stycken att välja på blir ju lite dyrare med intel om jag lägger till en låda Har en fulltower låda men inte fel med en snyggare låda då jag ändå hamnar på 13k kanke är rätt att lägga till det! antar att jag kan koppla in två monitorer på detta grafikkortet...

Det borde inte vara några problem alls att driva två skärmar med ett RTX 2070.

Gällande processorn tycker jag man presenterat sina argument väl och att det säkerligen blir lite hugget som stucket, helt enkelt. Jag är osäker på om Ryzen är ett stabilare val för just CAD och andra designprogram?

Skickar även PM.

Permalänk
Medlem

@Wamb66: Intel är bättre om man vill spela mycket och ha väldigt hög fps i t.ex counterstrike. Men för de flesta duger ryzen utmärkt och är mera prisvärd. En smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det borde inte vara några problem alls att driva två skärmar med ett RTX 2070.

Gällande processorn tycker jag man presenterat sina argument väl och att det säkerligen blir lite hugget som stucket, helt enkelt. Jag är osäker på om Ryzen är ett stabilare val för just CAD och andra designprogram?

Skickar även PM.

Intel är bättre vad jag kan se från den snabba research jag gjorde, så bättre för både spel och det andra.

Permalänk
Medlem

Som jag känner så lutar det åt Intel Core i7-9700K alternativet!
Ni som har koll den håller ett par år nu (så som min tidigare proc har gjort)?
Om jag ska köpa allt (utom SSD/HD disk) från ett ställe vad rekommenderar ni?
Vill gärna ha en tyst dator....

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får och fått!..
T

Permalänk
Medlem

@Wamb66: on du kikar på komponentkoll.se och plockar ihop dina delar kommer det en lista med affärer. Först listar den billigaste komponenterna från alla, men du kan även be den visa billigaste köpet från samma ställe.

För övrigt har du även PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Som jag känner så lutar det åt Intel Core i7-9700K alternativet!
Ni som har koll den håller ett par år nu (så som min tidigare proc har gjort)?
Om jag ska köpa allt (utom SSD/HD disk) från ett ställe vad rekommenderar ni?
Vill gärna ha en tyst dator....

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får och fått!..
T

Här är Intel datorn med en lite fetare Kylare, ett lite billigare Grafikkort, ett lite kraftigare Nätagg och ett rejält, tyst chassi från Webhallen.
De kör kampanj just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Här är Intel datorn med en lite fetare Kylare, ett lite billigare Grafikkort, ett lite kraftigare Nätagg och ett rejält, tyst chassi från Webhallen.
De kör kampanj just nu.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/290955,283852,225255,291578,280212,292326,285867

Denna ser intressant ut!
Något som jag bör lägga till/ändra för att få ner ljudnivå?

Har en Samsung 840 pro 128gb (nuvarande system disk)
Sen har jag en ny 850 EVO 256gb
ytterligare en SSD (NY) Toshiba THN-S101Z1200 120gb
En 1tb disk Samsung HD103SJ (nuvarande lagrings disk)
En USB flytbardisk Seagate 1tb

När jag nu lägger ner så här mycket, är det kanske något jag behöver ändra?

Nu är man rätt sugen på att handla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Denna ser intressant ut!
Något som jag bör lägga till/ändra för att få ner ljudnivå?

Har en Samsung 840 pro 128gb (nuvarande system disk)
Sen har jag en ny 850 EVO 256gb
ytterligare en SSD (NY) Toshiba THN-S101Z1200 120gb
En 1tb disk Samsung HD103SJ (nuvarande lagrings disk)
En USB flytbardisk Seagate 1tb

När jag nu lägger ner så här mycket, är det kanske något jag behöver ändra?

Nu är man rätt sugen på att handla

Hmm, den enda ändring jag skulle göra själv är kylaren. Lägger in den jag skulle köpt i detta bygget.

Sammanfattning ljudnivå:
Grafikkortet är semipassivt, alltså fläktarna ska bara gå igång vid belastning och ska under "Idle" inte snurra alls.
Chassit är ljuddämpat och stort för bra luftflöde och enkel att bygga i.
Kylaren har jag själv och den kyler nästan som vattenkylning och den hörs inte ens vid load.
Nätagget ska vara knäpptyst.
När det kommer till lagring så skulle jag råda ifrån HDD helt och hållet utöver din externa. De är vad som kommer leva om mest och även de billigaste SSD är bra, har själv en Kingston som fungerar felfritt. Tror deras 480gb säljs för 500+ just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Hmm, den enda ändring jag skulle göra själv är kylaren. Lägger in den jag skulle köpt i detta bygget.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/290955,283852,225255,291578,280212,174004,292326

Sammanfattning ljudnivå:
Grafikkortet är semipassivt, alltså fläktarna ska bara gå igång vid belastning och ska under "Idle" inte snurra alls.
Chassit är ljuddämpat och stort för bra luftflöde och enkel att bygga i.
Kylaren har jag själv och den kyler nästan som vattenkylning och den hörs inte ens vid load.
Nätagget ska vara knäpptyst.
När det kommer till lagring så skulle jag råda ifrån HDD helt och hållet utöver din externa. De är vad som kommer leva om mest och även de billigaste SSD är bra, har själv en Kingston som fungerar felfritt. Tror deras 480gb säljs för 500+ just nu.

Är denna okej?
Samsung-SSD-860-EVO-500GB-MZ-76E500BEU som Lagrings disk?

BTW min externa HD är en SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Är denna okej?
Samsung-SSD-860-EVO-500GB-MZ-76E500BEU som Lagrings disk?

BTW min externa HD är en SSD

Jag skulle valt den billigare varianten för lagring, Samsung QVO 1 TB för 1349kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Jag har idag en I5 4670 (3,5x4) och ett 770 kort.
Är lite villrådig nu när jag bestämt mig för att bygga mig en ny tig.
Jag kommer att spela en del men framförallt rätt mycket användning av CAD program, Inventor och Catia V5.
Spelar Eq1, Wow, Mafia, EVE och funderar på att testa ESO.

Tycker att det är dags att gradera upp så kan kan ge min grabb min dator. Han har en I3 4160 och 560 kort.

Har svårt att bestämma mig för nivån, har varit mycket nöjd med min dator så samma nivå i dagens mått mätt vad får jag då?..

Hoppas ni kan hjälpa mig!
Mvh
T

Skrivet av Sloback:

Motsvarigheten i dagens mått mätt med samma tillverkare skulle vara 9600k och rtx 2060/2070.
Men om du använder CAD och liknande program kanske en AMD processor passar bättre, där kanske någon annan kan flika in som har lite bättre koll på dessa program.

Men vilken budget pratar vi om?

Skrivet av CFSsss:

Kanske något i stil med det här: https://www.komplett.se/product/1007143#

Kanske går att hitta bättre deals men en ryzen rig är ju trevlig och prisvärd.

Skrivet av CFSsss:

@Wamb66:

Ryzen funkar jättebra. Ska man bygga hel dator hade jag nog hellre plockat ihop själv. T.ex. gillar jag inte chassin med glas då de mest blir dammiga och ljuddämpar dåligt. Bättre med ett ljuddämpat chassi. Här är ett förslag på ett bra allround-bygge med ryzen:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12456224https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12456224

Bara bra komponenter rakt igenom, lade till en kylare också.

CAD-program går till största del på Single Thread Performance.

Här är en lista på Single Thread Performance:
https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Ryzen hittar man ganska långt ner.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Jag skulle valt den billigare varianten för lagring, Samsung QVO 1 TB för 1349kr.

Skrivet av Olle78:

CAD-program går till största del på Single Thread Performance.

Här är en lista på Single Thread Performance:
https://www.cpubenchmark.net/singleThread.html
Ryzen hittar man ganska långt ner.

@Olle78 Jag har valt I7 9700K alternativet! Kändes bäst när jag ändå lägger så här mycket på bygget.

@Muumin Sant att jag får 500gb mer för någon hundring till. Men vilken SSD ska jag ha som W10 disk?
"Har en Samsung 840 pro 128gb (nuvarande system disk)
Sen har jag en ny 850 EVO 256gb
ytterligare en SSD (NY) Toshiba THN-S101Z1200 120gb
En 1tb disk Samsung HD103SJ (nuvarande lagrings disk)
En USB flytbardisk Seagate 1tb"

Tänker att Toshiba disken och den vanliga HDD disken får följa med till grabben...

Sen vad har betydelse på SSD diskar? Har svårt att förstå vad som är den prestandan som har betydelse när det gäller SSD!
Kan någon hjälpa mig förstå?

W

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig i dagsläget köpt en dator innehållande en processor med 8 trådar och samtidigt tänkt att den ska vara "tillräcklig i några år". Allra helst inte i den prisklassen, och framförallt inte med vad som nu finns runt hörnet från AMDs sida. Blir 16 trådar mainstream till kanske ett ännu lägre pris än 9700K om bara två månader så har du satt dig på pottan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade aldrig i dagsläget köpt en dator innehållande en processor med 8 trådar och samtidigt tänkt att den ska vara "tillräcklig i några år". Allra helst inte i den prisklassen, och framförallt inte med vad som nu finns runt hörnet från AMDs sida. Blir 16 trådar mainstream till kanske ett ännu lägre pris än 9700K om bara två månader så har du satt dig på pottan.

Berätta vad du syftar på!
Lyssnar

Permalänk
Medlem

Hade kört Vega 56 + Ryzen 2600, mest bang for buck, speciellt om du undervoltar och kör Vega 64 bios på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Berätta vad du syftar på!
Lyssnar

AMD släpper i slutet av maj sin Zen2 arkitektur baserad på 7nm-teknik. Det har spekulerats i vad det kommer innebära. Vad som är tydligt är att de på samma kretsyta som kommer användas finns plats för 16 kärnor. Sen är det kanske inte sannolikt att AMD börjar med att lansera en sådan cpu, utan kanske snarare 12 kärnor/24 trådar eller något i den stilen. Utöver en ökning i antalet kärnor lär vi kanske få se 6 kärnor/12 trådar i de lägre prissegmenten, dvs omkring tusenlappen. Vi lär även fä se en IPC-ökning samt klockfrekvenser som matchar intels processorer. Det vore inte helt osannolikt att vi kanske får motsvarande i9 9900K till, låt säga halva priset av vad den prestandan kostar idag? Det är förvisso spekulationer och det kan ju hända att AMD vill mjölka kassakon och ta ut något mer, men det som är klart är att tillverkningskostander krymper i takt med en krympning i tillverkningsteknik. Intel lär eventuellt få sänka sina priser rejält för att matcha AMD också.

Jag blir inte förvånad om vi ser många kärnor/trådar, hög IPC, höga klockfrekvenser och konkurrenskraftig prissättning redan vid lansering. Sannolikt kommer detta gå att uppnå med förhållandevis billiga moderkort (under tusenlappen) också.

Så om du klarat dig hyfsat bra fram till nu, invänta computex i maj så vet vi mer. Det kan hända att dessa processorer blir en bristvara direkt vid lansering men i slutet av sommaren bör de finnas på bred front för alla som är uppgraderingssugna. Mycket spekulationer men det ryktas om lansering i samband med computex som sagt.

För 7000-8000:- får du en schysst AMD mainstream rigg i dagsläget. För samma peng om bara ett litet tag lär du få betydligt mer prestanda. Du pratade inledningsvis om 10.000:- som snabbt blev 15.000:- Jag hade satsat på något under 10.000:- om jag var du. Och om du har tid, så skulle jag suttit ner i båten ett litet tag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD släpper i slutet av maj sin Zen2 arkitektur baserad på 7nm-teknik. Det har spekulerats i vad det kommer innebära. Vad som är tydligt är att de på samma kretsyta som kommer användas finns plats för 16 kärnor. Sen är det kanske inte sannolikt att AMD börjar med att lansera en sådan cpu, utan kanske snarare 12 kärnor/24 trådar eller något i den stilen. Utöver en ökning i antalet kärnor lär vi kanske få se 6 kärnor/12 trådar i de lägre prissegmenten, dvs omkring tusenlappen. Vi lär även fä se en IPC-ökning samt klockfrekvenser som matchar intels processorer. Det vore inte helt osannolikt att vi kanske får motsvarande i9 9900K till, låt säga halva priset av vad den prestandan kostar idag? Det är förvisso spekulationer och det kan ju hända att AMD vill mjölka kassakon och ta ut något mer, men det som är klart är att tillverkningskostander krymper i takt med en krympning i tillverkningsteknik. Intel lär eventuellt få sänka sina priser rejält för att matcha AMD också.

Jag blir inte förvånad om vi ser många kärnor/trådar, hög IPC, höga klockfrekvenser och konkurrenskraftig prissättning redan vid lansering. Sannolikt kommer detta gå att uppnå med förhållandevis billiga moderkort (under tusenlappen) också.

Så om du klarat dig hyfsat bra fram till nu, invänta computex i maj så vet vi mer. Det kan hända att dessa processorer blir en bristvara direkt vid lansering men i slutet av sommaren bör de finnas på bred front för alla som är uppgraderingssugna. Mycket spekulationer men det ryktas om lansering i samband med computex som sagt.

För 7000-8000:- får du en schysst AMD mainstream rigg i dagsläget. För samma peng om bara ett litet tag lär du få betydligt mer prestanda. Du pratade inledningsvis om 10.000:- som snabbt blev 15.000:- Jag hade satsat på något under 10.000:- om jag var du. Och om du har tid, så skulle jag suttit ner i båten ett litet tag.

Tack tål att tänka på!
Min grabb vill gärna att vi gör detta snart då han/vi sålt hans gamla dator! Det är därför jag lagt till lite lul lul (tanken från början var att vi skulle använda våra lådor vi har).
Var villig att lägga 10k (utan låda, nätagg, SSD och kylning)
Nu får jag ta en funderare.

Skulle kunna göra ett budjet alternativ till grabben och vänta en stund själv!
......

Permalänk
Medlem

Håller du dig till äldre generationer på CPU och GPU så kan du göra riktiga klipp.
Sitter själv på r5 1600(x) och 1070 TI, båda kan du plocka ut till riktigt bra pris begagnat.

Att idag kliva upp till 20xx serien eller 2xxx på Ryzen ger mig minimalt med höjning i FPS vs Pengar.
Skulle jag uppgradera något så är det när ryzen släpper nya 3xxx serien.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

CAD-program går till största del på Single Thread Performance.

Visst är det så, men hans ursprungliga budget var runt 10k för en uppgradering av spel och cad dator. Så då blev det ryzen + 2070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Visst är det så, men hans ursprungliga budget var runt 10k för en uppgradering av spel och cad dator. Så då blev det ryzen + 2070.

Bara så att det inte blir några missförstånd; t ex den nämnda processor r5 1600(x)- är alltså långsammare (än den nuvarande i5.a såväl som hans sons i3:a) i t ex Inventor vid allt utom några automatiserade funktioner. I det fallet en nedgradering. Det gäller den där 2600:an också, om man jämför med I5:an.

Jag tänkte att det kan vara bra att nämna att man med vissa av förslagen alltså kommer få en långsammare dator vid en del av funktionerna, men en snabbare i andra.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

I det fallet en nedgradering.

Nja, jag skulle nog påstår att Ryzen 2600X är en side-grade i single-thread performance mot i5-4670. Man kommer inte märka någon jätteskillnad dag och natt där. Den stora uppgraderingen ligger väl i att med Ryzen 2600X får man 12 threads mot i5-4670 som bara har 4:a, och det kan nog göra skillnad i spel etc.

Sedan håller jag med att om budgeten är 15k och inte 10k skulle jag också köra en intel i7.