Köpråd, mobil för ca 1500kr

Permalänk
Medlem

Köpråd, mobil för ca 1500kr

Min sambos telefon håller på att ge upp och jag kollar lite på ersättare. Tänkt prisklass är helst ca 1500kr men kan sträckas upp mot 2000kr.

Hon är absolut ingen poweruser utan hon använder telefonen att kolla facebook, kolla nyheter/tidningar, betala räkningar och spela lite enklare spel. Samtidigt vill jag inte vara dumsnål, så jag tänker att 32GB lagring och 3GB RAM kanske kan vara rimligt att kolla på och jag tänker att det kan vara dumt att välja en allt för gammal telefon.
Det bör finnas 3.5mm hörlursuttag men annars är väl allt lull mer "bra att ha" typ.

Idag har hon en Moto G5 Plus.

Jag har kollat lite på dessa modeller:
Huawei P Smart
Xiaomi Mi A2 Lite
Motorola G6
Xiaomi Redmi 6/7

Är det någon som utmärker sig som bättre bland dessa? Finns det andra modeller man bör kolla på?

En sak som jag noterat är att fingeravtryckssensorn sitter på baksidan av de flesta telefoner. Åtminstone på de jag hittat i denna prisklass. Hon brukar ha skal på telefonen, ett såntdär "plånboks"-skal. Jag utgår från att det funkar mindre bra med den placeringen, men hur är det med vanliga TPU-skal? Funkar det hyggligt smärtfritt?

Permalänk
Medlem

Ett anpassat plånboksfodral ska ha utskuret för kamera, fingeravtryckssensor m.m. Köpte nyligen Redmi Note 7 till sonen som är nöjd med den. Moto G6 eller G7 skulle vara mitt andra val av de du nämner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har en Huawei P Smart på jobbet och den fungerar väldigt bra, man kan tro att den kostar betydligt
mer än vad den gör.
OM du behöver använda Wifi-samtal så stöder telefonen inte det, jag har det inte på min iaf.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk

Hej!

Jag beställde faktiskt 2x Huawei P Smart igår då ungarnas telefoner blivit väldigt sletna, 1690,- per lur hos Netonnet. De hade även en för 1490,- om jag inte minns fel som var en "fyndvara". Skal hade de dessvärre inte så det får man köpa separat hos annan säljare.

Jag jämförde telefonen mot liknande objekt samt ungarnas gamla P8 lite / Y6 och den verkar vara en hyfsad uppgradering.

Mvh
Christian

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Ingen helt solklar vinnare utifrån det som skrivits här men det innebär väl åas att ingen av dem är direkt dålig heller. Jag får väl försöka läsa på lite mer och fundera lite.

Skrivet av laudanum:

Ett anpassat plånboksfodral ska ha utskuret för kamera, fingeravtryckssensor m.m.

Även om det finns utskruna hål så är ju ett sånt fodral relativt tjockt, så jag funderade lite på hur lätt det går att ta sig "ner" till sensorn. Jag vet att jag upplevde en försämring av att bara sätta på ett skärmskydd i glas på min S5 och det är ju nån halv mm tjockt bara.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@dumbo: Jag skulle slå ett slag för Mi A2 64GB. Den kostar ju någon hundring mer än A2 Lite, men du får mycket för pengarna. Bland annat bättre SoC och kameror.

Ang. Plånboksfodral så vet jag att min mor har en Google Pixel med plånboksfodral, denna telefon har liknande fingerprintsensor på samma ställe och har aldrig hört klagomål på att den inte skulle läsa fingret.

Permalänk
Medlem

är väldigt nöjd med min asus m2 pro och då har jag varit den som alltid köper senaste
samsung telefonerna när dom kommer ut. denna kostar lite för mycket (3190) men det finns en
snarlik version för 2190 kr. https://www.power.se/mobil-och-foto/mobiltelefoner/alla-mobil...
asus har otroligt bra batteritid och lägger inte in massa
bloatware med engång andriod kommer med en ny version/updatering så får man den direkt.
vet att de är utanför budget men är så nöjd med min så tänkte jag tipsar om den iallafall.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ