Vad ska ni börja studera 2019?

Permalänk
Medlem

Vad ska ni börja studera 2019?

Ja, vad ska ni studera till hösten?

Vad hoppas ni jobba med efter utbildningens slut?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Läser just nu en kemikandidat men sökte till Maskinteknik högingenjör på Chalmers men har för lågt HP för att komma in så blir nog mer kemi Jättebra fråga vad man ska jobba efter utbildningen; läser jag mer organisk kemi så kan man nog jobba på Astra Zeneca och utveckla läkemedel, annars så kan man hålla på med analyseringar eller kanske försöka utveckla batterier eller kanske köra på teoretisk kemist med kvantkemi, kvantmekanik och sånt roligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har tänkt läsa mastern Automotive Engineering på Chalmers i höst. Har både gått om och tagit uppehåll så ska bli skönt att det äntligen blir av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ska plugga bredbandsteknik norröver i höst. Ska bli riktigt spännande faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får inga jobb som webbutvecklare på bara gymnasiekurser. Så funderar på att börja på en YH i år. Får se om jag lyckas komma in med för dåliga betyg. Annars blir det komvux i år.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Sökt till bl. a datavetenskap GR A som jag hoppas att jag kommer in på nu till hösten. Utöver det har jag även sökt till systemvetenskap och hoppas väl efter att man gått ca 3 år att man kan få något jobb som typ systemvetare/testare. Trivs väldigt bra som IT tekniker just nu men aldrig fel att utöka sina chanser till en lite bättre lön
Systemarkitekt skulle ju inte vara helt fel heller men då blir det lite mer pluggande.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Får inga jobb som webbutvecklare på bara gymnasiekurser. Så funderar på att börja på en YH i år. Får se om jag lyckas komma in med för dåliga betyg. Annars blir det komvux i år.

Webbutvecklare är man väl när man kan utveckla hemsidor. Inte om man läst kurser om webbutveckling tänker jag..
Vad har du utvecklat tidigare?
Är det enbart kunskaperna från gymnasiet du sitter på så kommer ingen anställa dig. Det är som att försöka bli kemisk för att man läst Kemi B i 2an på gymnasiet. (Dock kanske kemist är lite mer avancerat än webbutvecklare hehe, sorry alla webbutvecklare )

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Webbutvecklare är man väl när man kan utveckla hemsidor. Inte om man läst kurser om webbutveckling tänker jag..
Vad har du utvecklat tidigare?
Är det enbart kunskaperna från gymnasiet du sitter på så kommer ingen anställa dig. Det är som att försöka bli kemisk för att man läst Kemi B i 2an på gymnasiet. (Dock kanske kemist är lite mer avancerat än webbutvecklare hehe, sorry alla webbutvecklare )

Jag har inte utvecklat något speciellt. Försöker knåpa ihop en hemsida på fritiden. Så att få mer kunskap och få praktik någonstans så tänkte jag ansöka till YH.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Webbutvecklare är man väl när man kan utveckla hemsidor. Inte om man läst kurser om webbutveckling tänker jag..
Vad har du utvecklat tidigare?
Är det enbart kunskaperna från gymnasiet du sitter på så kommer ingen anställa dig. Det är som att försöka bli kemisk för att man läst Kemi B i 2an på gymnasiet. (Dock kanske kemist är lite mer avancerat än webbutvecklare hehe, sorry alla webbutvecklare )

Tror nackdelen är att de flesta kan typ grunderna i HTML, PHP och JS efter gymnasiet och det är ganska många som läst det nu. Utan erfarenhet eller vidareutbildning inom ämnet är det nog ganska kört inom webbutveckling/webbserver är jag rädd för.

Jag har själv läst backend men insett att jag inte kommer komma långt på gymnasienivå och utan erfarenhet. Har själv sökt till webbutveckling på högskolenivå enbart för att ens ha en chans att hitta ett jobb inom det området men har fortfarande inte några större förhoppningar på att hitta ett jobb inom det yrket.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har anmält mig till en introduktionskurs, distans i databaser vid Dalarna Högskola - 7.5hp.
Är redan civilare (har 380hp) och arbetar - men tror det finns ett behov på jobbet att kunna hantera databaser elementärt - så tänkt vara proaktiv då jag vill arbeta analys-baserat så mycket som möjligt.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jättebra fråga vad man ska jobba efter utbildningen; läser jag mer organisk kemi så kan man nog jobba på Astra Zeneca och utveckla läkemedel

Jag gör dig en tjänst och spräcker din bubbla innan du slösar tid och studiemedel: att få jobb som organisk kemist på ett stort läkemedelsföretag är idag i princip omöjligt. Kommer det ut en tjänst så är det över hundra sökanden där de flesta disputerat. Vill du ha en bra chans som kemist inom läkemedelsindustrin ska du satsa på analytisk kemi, fysikalisk kemi eller computational.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av oatp1b1:

Jag gör dig en tjänst och spräcker din bubbla innan du slösar tid och studiemedel: att få jobb som organisk kemist på ett stort läkemedelsföretag är idag i princip omöjligt. Kommer det ut en tjänst så är det över hundra sökanden där de flesta disputerat. Vill du ha en bra chans som kemist inom läkemedelsindustrin ska du satsa på analytisk kemi, fysikalisk kemi eller computational.

Skickades från m.sweclockers.com

Du spräckte ingen bubbla för mitt mål är inte att jobba med läkemedelsindustrin men det är det mest konkreta alternativ som jag har i huvudet, kan verka som det pga hur jag betonade det. Gillar inte direkt organkemi och lär gå något med oorganisk iallafall, teoretisk kemi är mer intressant för min del tbh men vill inte lämna den praktiska kemin heller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tar civing-examen i juni i fotonik, så jag ska försöka hoppa på en doktorandutbildning på antingen Chalmers eller KTH om det går. Vi får se vad som händer, inget är hugget i sten ännu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Filmvetenskap 31-40, distans, Linnéuniversitetet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.