Permalänk
Medlem

@thebodylotion denna är ju bättre än den jag har har använt i mitt bygge där uppe då jag får 32 ram! Är så dålig på datorer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara på att det kanske är värt att köpa denna nu då dom har så fin rea!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ingen fara att ta saker på avbetalning så länge du är med på att det ofta blir lite dyrare trots räntefritt (typ 29kr i fakturavgift varje månad och någon hundring i uppläggningsavgift) Se bara till att du har råd varje månad för vill du ändra villkor så kan kostnaden ändras rejält, och de brukar försöka locka dig till att förlänga betaltiden osv.

Ett tips är att om du avbetalar 500kr i 12 månader, se till att dubbla den summan i budget och lägg 500kr på avbetalning och 500kr på sparkontot varje månad. Då får du en buffert att ta av om det skiter sig någon månad. Och klarar du alla 12 månader utan problem så har du 6000kr undanstoppat.

Jag tänkte faktiskt sagt det, spara lika mycket. Det brukar jag göra. Jo, helt rätt - man får kolla de "dolda" avgifterna, så bättre med 4-6 månader än 12 om det är så att man måste betala nån administrativ avgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Angående priset har jag ingen aning. Men det är en bra dator. Skulle däremot lagt till en Sata SSD på 1TB utöver den du har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ingen fara att ta saker på avbetalning så länge du är med på att det ofta blir lite dyrare trots räntefritt (typ 29kr i fakturavgift varje månad och någon hundring i uppläggningsavgift) Se bara till att du har råd varje månad för vill du ändra villkor så kan kostnaden ändras rejält, och de brukar försöka locka dig till att förlänga betaltiden osv.

Ett tips är att om du avbetalar 500kr i 12 månader, se till att dubbla den summan i budget och lägg 500kr på avbetalning och 500kr på sparkontot varje månad. Då får du en buffert att ta av om det skiter sig någon månad. Och klarar du alla 12 månader utan problem så har du 6000kr undanstoppat.

Med all respekt, men det där låter som ett riktigt dåligt råd. Webhallen tar en fast kostnad varje månad om 29 kr i månaden i "aviavgift" (vilket är ett försäljarord för "ränta", avierna är säkert digitala och kostar dem några ören) samt en uppläggningsavgift som blir högre ju längre man avbetalar. Så om du betalar på dubbelt så många månader så blir kostnaden för lånet till och med lite mer än dubbelt så hög. Över 12 månader så tillkommer dessutom 10 % ränta, så att betala på mer än 12 månader vore rent ut sagt idiotiskt.

Kostnaden för 12 månader 497 kr, kostnaden för 24 månader 995.

Om du måste låna till en dator så har du inte råd med den och om du ändå vill göra det misstaget så förlorar du minst på att betala av den så snabbt som du bara kan.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt om av/delbetalning/lån är att det inte är värt det förutom vid köp av bil/bostad/CSN. Även om man alltid hittar delbetalning med 0kr i extraavgifter så skjuter man bara problemet framför sig. Sparar man istället ihop en buffert som man kan "låna av" från sig själv så har man löst det problemet för alla framtid.

Du skriver att du bor hemma och får ut 10-13. Alla har olika sätt att spendera pengar men jag tycker det låter som att det inte borde vara svårt att spara 4-7000 kr i månaden beroende på ifall du betalar hyra eller inte. Så börjar du spara nu så har du råd till en ny dator lagom till att AMD släpper sina nya Ryzen processorer i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

@thebodylotion okej kanske lite viktigare med 32 ram än 16!

Skickades från m.sweclockers.com

32GB är mera än du behöver. 16GB räcker långt.

P.S. Det är inte tillåtet att starta flera köpråd-trådar. Du har redan en här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1554908-ny-dator-eller...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

....

Om du måste låna till en dator så har du inte råd med den och om du ändå vill göra det misstaget så förlorar du minst på att betala av den så snabbt som du bara kan.

Det där är väl långt ifrån sant?
Möjligtvis någon gammal ”sanning” som man förenklar livet med.
Bil, båt, hus osv osv brukar de flesta låna till. Har de råd? Ja så länge man betalar ränta och amortering har de råd.
Kostnaden att låna är ju räntan, vilket i dagsläget är extremt låg, vilket gör att det kan vara lönsamt att låna även om man kan köpa sina saker cash. Man kan ju ha sina pengar investerade i aktier, fonder osv som ger högre avkastning än vad räntan är.
Då är det ju bara dumt att sälja dem för att köpa sin bil, dator, båt eller vad det nu kan vara, om man har råd att betala räntan på lånet för det man vill köpa.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Skulle avråda från att köpa det chassit. Extremt dålig intake på kall-luft. Går ej att lösa utan att modda det. Mitt GTX 980ti var 10c varmare i det chassit än mitt gamla Fractal define R4.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar frågande kring avbetalning så slänger jag in mina 2 cents.

Undvik avbetalning
Har du några andra skulder? Betala de först.
Spara ihop en 3-6 månaders buffert

Därefter kan du spara ihop till en dator om 20.000kr~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Det där är väl långt ifrån sant?
Möjligtvis någon gammal ”sanning” som man förenklar livet med.
Bil, båt, hus osv osv brukar de flesta låna till. Har de råd? Ja så länge man betalar ränta och amortering har de råd.
Kostnaden att låna är ju räntan, vilket i dagsläget är extremt låg, vilket gör att det kan vara lönsamt att låna även om man kan köpa sina saker cash. Man kan ju ha sina pengar investerade i aktier, fonder osv som ger högre avkastning än vad räntan är.
Då är det ju bara dumt att sälja dem för att köpa sin bil, dator, båt eller vad det nu kan vara, om man har råd att betala räntan på lånet för det man vill köpa.

Jo, man förenklar livet avsevärt om man inte lånar till konsumtion

Skillnaden mellan att låna till ett hus och en dator är att du bor i huset och på så sätt slipper hyreskostnaden för en lägenhet samt att huset oftast inte minskar i värde, utan du kan ofta sälja det och göra vinst på hela affären.

En dator eller en båt (om du nu inte är fiskare) minskar inte dina kostnader på något sätt, och de minskar hela tiden i värde så du får inte tillbaka särskilt stor andel av det du köpte dem för om du säljer dem. Om du köper en bil som du inte behöver eller som är dyrare än vad du behöver, och du måste låna till den, då är det samma sak med den.

Skulle du ta ett billån för att köpa fonder med? Om du inte skulle göra det: varför skulle du ta ett lån för att köpa något annat istället för att sälja dina fonder? Det kan vara lönsamt och ge en liten räntevinst, om du har tur och marknaden går bra. Men du tar en stor risk för en ganska liten vinst vilket sällan är en bra idé.

skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jo, man förenklar livet avsevärt om man inte lånar till konsumtion

Skillnaden mellan att låna till ett hus och en dator är att du bor i huset och på så sätt slipper hyreskostnaden för en lägenhet samt att huset oftast inte minskar i värde, utan du kan ofta sälja det och göra vinst på hela affären.

En dator eller en båt (om du nu inte är fiskare) minskar inte dina kostnader på något sätt, och de minskar hela tiden i värde så du får inte tillbaka särskilt stor andel av det du köpte dem för om du säljer dem. Om du köper en bil som du inte behöver eller som är dyrare än vad du behöver, och du måste låna till den, då är det samma sak med den.

Skulle du ta ett billån för att köpa fonder med? Om du inte skulle göra det: varför skulle du ta ett lån för att köpa något annat istället för att sälja dina fonder? Det kan vara lönsamt och ge en liten räntevinst, om du har tur och marknaden går bra. Men du tar en stor risk för en ganska liten vinst vilket sällan är en bra idé.

Man får inte ta billån för att köpa fonder.

En dator har man glädje av flera timmar om dagen i iaf 4-5 år. Kostnaden är då i sin tur ganska låg. Jämför med bil där du förlorar 30-40 papp bara genom att rulla ut från bilhallen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Nakajta: Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3.

Forumregeln finns för att samtliga medlemmar skall ha samma chans att få hjälp.

Lycka till med datorköpet.
/David, - Moderator

Ps. Dumt med avbetalning om du ändå bor hemma och med lätthet kan spara.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Man får inte ta billån för att köpa fonder.

En dator har man glädje av flera timmar om dagen i iaf 4-5 år. Kostnaden är då i sin tur ganska låg. Jämför med bil där du förlorar 30-40 papp bara genom att rulla ut från bilhallen.

Lyckligtvis inte hos vanliga banker. Men vill man gå ned i träsket så finns det alltid någon som hjälper till (Svensk Fordonsbelåning, t.ex.)

Jag håller med om att en dator kan vara ett bra köp, eftersom man använder den mycket. Men om man får svårt att betala så går den inte att sälja utan att förlora en stor del av värdet.

Nackdelen med att låna till konsumtion inte bara räntekostnader, utan att man vänjer sig vid att leva över sina tillgångar. Bor man hemma och har 13000 in varje månad så kan man spara ihop till en dator på 20 000 ganska snabbt, och kan man inte det så är det ju bra om man upptäcker det innan man sitter där med en skuld som ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Tänkte bara på att det kanske är värt att köpa denna nu då dom har så fin rea!

Skickades från m.sweclockers.com

Rea på Komplett också:
https://www.komplett.se/kampanj/superweekend

Istället för avbetalning kan du köpa en billigare dator som du uppgraderar när du har råd, exempelvis denna:
https://www.komplett.se/product/1120671/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Bor man hemma och har 13000 in varje månad så kan man spara ihop till en dator på 20 000 ganska snabbt, och kan man inte det så är det ju bra om man upptäcker det innan man sitter där med en skuld som ska betalas.

Håller jag absolut med om. Dessutom när ryzen beräknas släppas i juni kan man gott vänta och se vad de erbjuder.

Permalänk
Medlem

Onödigt med 32GB RAM till en speldator.

Tycker återigen du bör kika på mitt bygge. Vill du ha RGB på moderkortet finns det ett kort med RGB för 1600kr - du vinner egentligen ingenting på att köpa ett så dyrt moderkort som du valt. H5 Ultimate är dessutom bättre än Dark Rock 4, samt billigare. Du får också 1TB SSD i korgen som jag gjort åt dig.

https://www.webhallen.com/cart/290955,289942,293315,291578,29...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: z390 morderkorten är oftast väldigt under dimensionerade. finns mycket att vinna på att
välja rätt moderkort. Gigabyte Aorus Z390 Pro/elite är helt klart mest prisvärt. slipper man ha en
överbelastad VRM då intel typ ljugit om TDP 9700k och 9900k har inga 95tdp xD

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@Samlooh: z390 morderkorten är oftast väldigt under dimensionerade. finns mycket att vinna på att
välja rätt moderkort. Gigabyte Aorus Z390 Pro/elite är helt klart mest prisvärt. slipper man ha en
överbelastad VRM då intel typ ljugit om TDP 9700k och 9900k har inga 95tdp xD

För 9900K, visst. Men för 9700K känns det onödigt såvida man inte tänkt slå rekord i överklockning.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

För 9900K, visst. Men för 9700K känns det onödigt såvida man inte tänkt slå rekord i överklockning.

morderkortet du länka kan inte ens köra 5ghz på alla kärnor på en i9900k.
det ligger alltså så nära gränsen. billigaste morderkortet som kan göra det
även om det inte är rekommenderat är gigabyte Z390 UD. gigabyte är helt klart
dom enda som förstår att 9-generationen drar mycket ström.
ASUS ska man undvika ! rena skräpet (z390)

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

morderkortet du länka kan inte ens köra 5ghz på alla kärnor på en i9900k.
det ligger alltså så nära gränsen. billigaste morderkortet som kan göra det
även om det inte är rekommenderat är gigabyte Z390 UD. gigabyte är helt klart
dom enda som förstår att 9-generationen drar mycket ström.
ASUS ska man undvika ! rena skräpet (z390)

Kanske inte, men jag ser ingen 9900K i min korg. 9700K är lättare att tämja än 9900K.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: gigabyte z390 UD är bra mycket bättre för samma pengar.
jag skulle inte rekommenderat något som är på gränsen.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@Samlooh: gigabyte z390 UD är bra mycket bättre för samma pengar.
jag skulle inte rekommenderat något som är på gränsen.

Du får gärna visa dina källor när du säger att kortet är på gränsen för en 9700K. Hos Webhallen där den skulle bli ihopbyggd kostar Z390-UD 500kr mer. Hade det inte gjort det hade jag också valt det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: dom brukar ligga på cirkus 1300-1400kr båda dom morderkorten när jag har kollat.
Hardware Unboxed har gjort en video på budget z390 morderkort.
20:17 säger han att budget z390 morderkort borde inte ens exsistera.
han testar med i9 och detta fallet gäller den en i7 tror det skiljer 30 watt.
i7 9700k 130watt och i9 9900k 160watt. men i vilket fall så vill man väl inte ha något
som ligger så nära gränsen?
https://youtu.be/cZcqw-K1drY?t=907

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

är också helt övertygad om att ts kan få det morderkortet för samma pris som konkurrenterna tar
särskilt när han ska köpa en hel dator.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Med all respekt, men det där låter som ett riktigt dåligt råd. Webhallen tar en fast kostnad varje månad om 29 kr i månaden i "aviavgift" (vilket är ett försäljarord för "ränta", avierna är säkert digitala och kostar dem några ören) samt en uppläggningsavgift som blir högre ju längre man avbetalar. Så om du betalar på dubbelt så många månader så blir kostnaden för lånet till och med lite mer än dubbelt så hög. Över 12 månader så tillkommer dessutom 10 % ränta, så att betala på mer än 12 månader vore rent ut sagt idiotiskt.

Kostnaden för 12 månader 497 kr, kostnaden för 24 månader 995.

Om du måste låna till en dator så har du inte råd med den och om du ändå vill göra det misstaget så förlorar du minst på att betala av den så snabbt som du bara kan.

Jag nämnde avi avgifterna.
Jag skrev aldrig att man skulle betala dubbelt så många månader.
Du måste misstolkat det jag skrev helt. Jag skrev att man skulle dubbla summan på avbetalningen i budget. Altså kostar det 500kr i månaden avsätter man 1000kr i budget och sätter 500kr av dom på sparkontot. På så vis får man en buffert som man kan använda om det skiter sig.
Jag tycker också att det är vettigt att betala så fort som möjligt men tycker inte avbetalning är så farligt som vissa får det att låta som bara man är med på att det blir dyrare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag nämnde avi avgifterna.
Jag skrev aldrig att man skulle betala dubbelt så många månader.
Du måste misstolkat det jag skrev helt. Jag skrev att man skulle dubbla summan på avbetalningen i budget. Altså kostar det 500kr i månaden avsätter man 1000kr i budget och sätter 500kr av dom på sparkontot. På så vis får man en buffert som man kan använda om det skiter sig.
Jag tycker också att det är vettigt att betala så fort som möjligt men tycker inte avbetalning är så farligt som vissa får det att låta som bara man är med på att det blir dyrare.

Det jag menade var att om man kan få in 1000 kr i sin budget, så bör man betala 1000 kr och inte spara hälften för att bli av med lånet så snart som möjligt. Men jag håller med dig om att man behöver ha en buffert också, och det blir ännu viktigare om man har lån som ska betalas eftersom det snabbt blir väldigt dyrt om man missar en avbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det jag menade var att om man kan få in 1000 kr i sin budget, så bör man betala 1000 kr och inte spara hälften för att bli av med lånet så snart som möjligt. Men jag håller med dig om att man behöver ha en buffert också, och det blir ännu viktigare om man har lån som ska betalas eftersom det snabbt blir väldigt dyrt om man missar en avbetalning.

Ja nu var det ju i detta fallet specifikt jag tänkte. Om det kostar 29krx12 istället för 29krx6 är enligt mig ingen större fara. Kan ju vara trevligt med en lägre fast kostnad och i bästa fall 6000kr på sparkontot efter 12 månader mot att det kostar 174kr extra i aviavgifter. Skulle inte rekommendera någon att välja 24 eller 36 månader via klarna och liknande.
Sen beror det ju lite på hur personen är när jag var yngre kunde jag inte hålla i pengar hade jag några tusen extra en månad, så hade jag hittat något sätt att spendera de på vid slutet av månaden. Jag behövde sätt att "lura" mig själv till att lägga undan de på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb