Permalänk

Köpa ecc-ram

Behöver ram till detta.
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C202_C20...

Hostar en minecraft-server åt min syrra och 4gb räcker inte. Har en ok cpu som bara är på 25% oftast, men har bara 4gb ram vilket inte räcker för bungeecoord och ftb.

# dmidecode 3.1
Getting SMBIOS data from sysfs.
SMBIOS 2.7 present.
Handle 0x0002, DMI type 2, 15 bytes
Base Board Information
Manufacturer: Supermicro
Product Name: X9SCI/X9SCA
Version: 1.01
Serial Number: ZM16S35410
Asset Tag: To be filled by O.E.M.
Features:
Board is a hosting board
Board is replaceable
Location In Chassis: To be filled by O.E.M.
Chassis Handle: 0x0003
Type: Motherboard
Contained Object Handles: 0

Förstår att det måste vara en viss sort. Kan tänka mig andrahands. Var kan man köpa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alvarlagerlof:

Behöver ram till detta.
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C202_C20...

Hostar en minecraft-server åt min syrra och 4gb räcker inte. Har en ok cpu som bara är på 25% oftast, men har bara 4gb ram vilket inte räcker för bungeecoord och ftb.

Var kan man köpa? Förstår att det måste vara en viss sort.

Vad sitter det för processor i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1:

lscpu
Architecture: x86_64
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit
Byte Order: Little Endian
CPU(s): 4
On-line CPU(s) list: 0-3
Thread(s) per core: 1
Core(s) per socket: 4
Socket(s): 1
NUMA node(s): 1
Vendor ID: GenuineIntel
CPU family: 6
Model: 42
Model name: Intel(R) Xeon(R) CPU E31220 @ 3.10GHz
Stepping: 7
CPU MHz: 2777.619
CPU max MHz: 3400,0000
CPU min MHz: 1600,0000
BogoMIPS: 6185.82
Virtualization: VT-x
L1d cache: 32K
L1i cache: 32K
L2 cache: 256K
L3 cache: 8192K
NUMA node0 CPU(s): 0-3
Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc cpuid aperfmperf pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx smx est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm pcid sse4_1 sse4_2 x2apic popcnt tsc_deadline_timer xsave avx lahf_lm epb pti ssbd ibrs ibpb stibp tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid xsaveopt dtherm ida arat pln pts flush_l1d

Permalänk
Medlem

@alvarlagerlof: Här finns det: https://www.kingston.com/US/memory/search?DeviceType=7&Mfr=SM...

Inget går ju att köpa, men du har artikelnumren där och kan leta upp begagnade på ebay.com.

Permalänk
Medlem

@alvarlagerlof: På sidan du länkade så har du "Tested Memory List" under "Links and Resources" till höger och kollar efter serienumren på ebay.
Drog nån random modell, HMT351U7BFR8C-H9 T0, och hittar ex:
600kr + frakt för 4x4GB: https://www.ebay.com/itm/PC-RAM-HYNIX-HMT351U7BFR8C-H9-4GB-2R...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Ja, det som är viktigt där är ju dock att tänka på vad det är för minnen som gäller eftersom det är lite blandade sorter.
Känns som att TS not inte har koll riktigt, med tanke på frågan. DDR3 ECC UDIMM, dvs INTE RDIMM/reg/buff.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@alvarlagerlof: Btw, minecraft är singeltrådat, och 25% cpu på en 4-kärnig processor är 100% av en kärna. Det kan vara så att du slår i taket för vad CPUn orkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@alvarlagerlof: Btw, minecraft är singeltrådat, och 25% cpu på en 4-kärnig processor är 100% av en kärna. Det kan vara så att du slår i taket för vad CPUn orkar också.

Då måste min Minecraft bara magisk för den använder fler trådar
Minecraft har fixat flera trådar i måååååååååååååånga år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Källa? Säker på att du inte tänker på klienten?

Permalänk
Skrivet av thu:

@Elghinnarisa: Källa? Säker på att du inte tänker på klienten?

Jag använder spigot. Kanske gör någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@alvarlagerlof: Ser inget på deras hemsida om att de skulle ha multitrådat den. Jag tippar på att @Elghinnarisa antingen tänker på klienten eller på att chunkloading är en separat tråd (vilket inte direkt spelar nån roll på din server för din syrra), eller att plugins och sånt körs i separata trådar.