OnePlusOne - TWRP startar inte

Permalänk
Medlem

OnePlusOne - TWRP startar inte

Tänkte uppgradera min OneplusOne till Oreo men den här gången (från Bacon) kommer jag inte in i TWRP genom Volym ned + Power som tidigare och jag har gått igenom halva internet snart efter varför den inte gör det! Det blir bara svart ruta och inget mer händer där den vanligtvis hoppar igång TWRP och där jag sen sköter resten av uppgraderingen osv.

Någon som har en idé om varför inte TWRP startar?

Telefonen har uppgraderats tidigare och då gick allt lätt som en plätt!

Permalänk
Medlem

Låter som din recovery är "mjukvarubrickad".
Vet inte hur One plus har det men med samsung kunde man bara flasha om recovery via datorn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kör en sideload på det, kanske funkar

https://twrp.me/faq/ADBSideload.html

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Tänkte uppgradera min OneplusOne till Oreo men den här gången (från Bacon) kommer jag inte in i TWRP genom Volym ned + Power som tidigare och jag har gått igenom halva internet snart efter varför den inte gör det! Det blir bara svart ruta och inget mer händer där den vanligtvis hoppar igång TWRP och där jag sen sköter resten av uppgraderingen osv.

Någon som har en idé om varför inte TWRP startar?

Telefonen har uppgraderats tidigare och då gick allt lätt som en plätt!

Har du provat via ADB på Pc ?

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Testa att flasha TWRP från fastboot igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har senaste versionen av TWRP via GooglePlay. Men TWRP appen vill att jag ska hämta en ny version a TWRP men när jag följer länken och gör detta, så sparas den i telefonen. Det går sedan inte att flasha den eftersom jag inte kan använda TWRP eller Flashify eller Rom Manager eftersom jag inte har root.
Moment 22.

Jag har installerat och kört adb.exe på datorn (Windows 7) men jag får aldrig upp den blåa rutan som ska komma upp när jag trycker Shift och höger, som står i instruktionerna att det ska göra.
Så jag kan inte skriva in "fastboot flash recovery.img".
Gör jag fel här? Ska jag sätta telefonen i Fastboot mode, stoppa i sladden och sen köra cmd med kommandon? En blå ruta visas på samtliga instruktionsvideo där man ska skriva in Y(es), osv.
När jag öppnar adb.exe flashar bara en svart cmd-ruta på en halv sekund.

// Testade nu detta. Telefonen är i Fastboot och kör cmd i adb-foldern och kör kommandot. Tvärstopp.

C:\adb\platform-tools>fastboot flash recovery.img
unknown partition 'recovery.img'
fastboot: error: cannot determine image filename for 'recovery.img'

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

@tcntad:

Det här var ingen enkel historia. Första gången jag uppgraderade med twrp så gick det som smäck. Inga problem. Kom direkt in i twrp och kunde flasha det cm och gapps. Klart.

Nu visar det sej efter mycket testande med program att min bootloader tydligen har låst sig. Så nu är nästa steg att lista ur hur den kan låsas upp. Tips på hur det görs? Tydligen fungerar inte kommandot "fastboot oem unlock" utan att den hamnar i en loop och inte bör testas, har jag läst. Eller?

Kunde jag bara roota den nu, vilket jag ju inte kan, så skulle jag troligtvis via ROM Manager kunna flasha den nya cm och twrp.
Telefonen går endast att sätta i Fastboot läge och ja, den svarar på kommandon via cmd.

Permalänk
Medlem

Du har kollat på xda?
https://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2788632
Kanske är det bästa stället att kolla på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Allt klart och livet går vidare. Har nu Oreo 8.1 plus är rootad. Gammal telefon är (bättre) än som ny! Tack till er som svarat!