Familjen är samlad!

Permalänk
Medlem

Familjen är samlad!

Låt testerna börja

Permalänk
Medlem

Hoppas du har ett dual pentium pro moder kort typ Tyan Tomcat eller nått liknande monster

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger: hade det varit P4or hade du kunnat grilla.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Permalänk
Medlem

När den kom så körde den cirklar kring en P90 - det var inte typ dubbelt fort, utan typ 4 ggr snabbare än generationen innan.

Det är sällan en 'ny' processor vid uppgradering märkte så mycket som just steget till Pentium Pro - lite som på lagringssidan går från snurrdisk till SSD...

Permalänk
Medlem

Fixar lite benchmarks mot en vanlig Pentium 200 och en 200 MMX.
Som spoiler kan jag säga att PRO är c:a dubbelt så snabb i Quake software

Och nej, inget SMP lek ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fixar lite benchmarks mot en vanlig Pentium 200 och en 200 MMX.
Som spoiler kan jag säga att PRO är c:a dubbelt så snabb i Quake software

Och nej, inget SMP lek ännu.

Ja, vore lite intressant med spelbenchmarks. Att PPro är långsam på att exekvera 16-bitskod talar emot den, att den har för sin tid jäkligt snabb L2-cache talar för den. Vore spännande att se hur landet ligger

Det den verkligen glänser på är dock kontorsapplikationer i ren 32-bitsmiljö. Där är det inget snack om att den piskade skiten ur konkurrensen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Om du menar bilden så är det 3 stycken Pentium Pro processorer från 1995.
2 hela år innan Pentium II och Pentium MMX släpptes.
Det speciella med bilden är att även om dom är på samma standardfrekvens (200MHz) så varierar deras L2 cachestorlek från 256kB till 512kB för att avslutas med det svarta monstret med 1MB (som kostade över >$2500 vid release!).

Permalänk

@Svensktiger: ok precis de ja menade. Tack för bra svar😊

Permalänk
Medlem

Lite data !

Dax för resultaten.
Det är 2 olika system.
Allt utom moderkort, hårddiskar och CPU är gemensamt.
Så samma minne, grafikkort etc.
Pro modellerna fuskar dock lite med att dom körs i 233MHz, för att det går

Först den roligaste grafen.
Gamla goa Quake version 1.06 shareware version som körs i DOS läge.
"Univbe" körs på Pentium systemen och "fastvid" på pro modellerna för att snabba upp DOS så gott det går.
Testas i upplösningarna 320x200 och 640x480.
Notera att DOS testerna sker med demo1 och Win versionen med demo2

Sedan så kör vi "WinQuake" version 1.09 utan ljud och upplösningen 640x480:

Vi tar en vända med Quake 2, inget ljud och 640x480:

Och min egna personliga favorit.
Lightwave 3D 5.6 och den medföljande "Mustang" scenen med lite redigerade inställningar.
Kan visa de exakta inställningarna om någon är intresserad.

Inte så svårt att se varför Pentium Pro fick en nästan legendarisk status på relativt kort tid.
Och det är ju intressant att se att de "större" pro modellerna gör större skillnad i spel än i 3D rendering

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt fina processorer det där

Kul med lite benchmarks också.

Pentium Pro var verkligen en revolution när den kom även om den inte var tillgänglig för de flesta rent prismässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Håller inte riktigt med - den kom lagom när boomen med 'hemdatorer' med förmånlig finansiering via företag/fackförening var som värst - vilket gjorde att många köpte den bättre urvalshalvan med prestanda än minsta möjliga modellen - för spel har alltid hägrat...

på det företaget jag jobbade just då var det i princip ingen som nöjde sig med mindre än pentium pro typ i sina nya brukar - med resultatet att folk hade väldigt mycket bättre järn hemma än på företaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Håller inte riktigt med - den kom lagom när boomen med 'hemdatorer' med förmånlig finansiering via företag/fackförening var som värst - vilket gjorde att många köpte den bättre urvalshalvan med prestanda än minsta möjliga modellen - för spel har alltid hägrat...

på det företaget jag jobbade just då var det i princip ingen som nöjde sig med mindre än pentium pro typ i sina nya brukar - med resultatet att folk hade väldigt mycket bättre järn hemma än på företaget...

Mina erfarenheter är tvärtom
De företag jag kände till på den tiden hade nästan uteslutande pentium pro.
Medans hem-pc skaran fick nöja sig med lillebror och oftast med integrerad grafik för att strö lite extra salt i såren.
Men den värsta boomen för hem-pc var ju senare, och då var det ju Pentium II som gällde både hemma och på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Riktigt fina processorer det där

Kul med lite benchmarks också.

Pentium Pro var verkligen en revolution när den kom även om den inte var tillgänglig för de flesta rent prismässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom ihåg hur man som skolpojk att och dreglade över dom där när dom kom men precis som du säger så var priset allt för högt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mina erfarenheter är tvärtom
De företag jag kände till på den tiden hade nästan uteslutande pentium pro.
Medans hem-pc skaran fick nöja sig med lillebror och oftast med integrerad grafik för att strö lite extra salt i såren.
Men den värsta boomen för hem-pc var ju senare, och då var det ju Pentium II som gällde både hemma och på jobbet.

Instämmer. Minns att jag dreglade ganska rejält över polarns farsas PPro, som var den enda i bekantskapskretsen, och som förvisso var en företagsdator. De allra flesta satt på gamla P54CS-burkar, och kanske en och annan P55C. Senare, när PII i 333-450MHz-segmentet var the latest and greatest, kom hem-PC-boomen igång på riktigt, och väldigt många uppgraderade i ett svep. Förutom alla whiteboxes minns jag särskilt alla Aptiva i de hem jag rörde mig i när det begav sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det fanns ju nått företag som byggde ett 6way moderkort för PPro.

Kommer ihåg nån snubbe som fick tag i en sådan maskin och uppgraderade med någon overdrive variant som i praktiken var en PII 333 så han fick 6st PII 333 i en maskin.
Detta när de redan var gamla, men ändå ett monster på ett vis ändå

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lägger till några Pentium II:

Som vi ser så var det inte förrän Intel tog steget till 100MHz Front Side Bus en bit in på 1998 som det blir några riktiga skillnader.
Detta trots att Pentium II har fördelen med SDRAM och därmed betydligt snabbare minne, även med 66MHz FSB.
Saknar dock en Pentium II 233MHz.

Pentium II introducerades ju med 440FX chipset (samma som Pentium Pro körs på) och enbart EDO minne, men tog snabbt klivet upp till 440LX chipset och SDRAM.
Det finns även (dyyyra) möjligheter att köra Pentium Pro på LX moderkort och SDRAM.

Men även om första generationens Pentium II, med sin 66MHz FSB och max 300MHz CPU frekvens, ju var snabbare än Pentium Pro monstren så var det inte tillräckligt mycket för att imponera.
Vi hade ju sett prestanda skuttet från vanliga Pentium till Pentium Pro innan.
När Pentium Pro introducerades var ju snabbaste Pentium på 133MHz !

Permalänk
Medlem

Familjen utökas !

En välkommen tillökning i form av ett sladdbarn.
Någon hade lagt ut en med en "buyout" på ungefär 1000:- mindre än vad dom normal går för

Uppdaterade tester kommer, var så säker !
Även om jag anser att en OD är lite "fusk".

Permalänk
Entusiast

Fett najs!

Blir sugen på att bencha min HP vectra Dual Pentium Pro 200!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Fett najs!

Blir sugen på att bencha min HP vectra Dual Pentium Pro 200!

/avis

Ett PR440FX vore trevligt.
Kan köra 75MHz FSB och 4x multipel (!), snudd på unikt bland Intel moderkort att stödja sånt.
Och det finns lite moddar man kan göra på guld topparna för att underlätta överklockning.
Kör min på ett VS440FX, fantastiskt moderkort men har bara 66MHz.

Gillar verkligen Lightwave (5.6) som retro benchmark.
Skalar upp till 8 trådar och fungerar även på W98 !
Och det verkar svara bra på diverse optimeringar och CPU instruktioner.
96MB minimum dock för att inte swappa.

Letar F.Ö. efter ett chassi som passar en 1996 PPRO maskin.
Men det är svårt att hitta riktigt gamla ATX chassin.
Vill att det skall utstråla "gammal arbetshäst"

Permalänk
Entusiast

@Svensktiger: blir jävligt avis på din Pentium pro overdrive.
Hade varit drömmen att ha två st 400mhz overdrives till min vectra.

@Pattesatan skall för övrigt ha ett stort tack som donerade Vectran till mig!
Den skall få en hel del kärlek detta året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

@Svensktiger: blir jävligt avis på din Pentium pro overdrive.
Hade varit drömmen att ha två st 400mhz overdrives till min vectra.

@Pattesatan skall för övrigt ha ett stort tack som donerade Vectran till mig!
Den skall få en hel del kärlek detta året.

Riktiga monster dom där Vectrorna.
HP kunde (kan?) bygga rejält.
Dom formligen skriker "här skall jag stå och föra oväsen i 20 år till utan minsta problem!".

Permalänk
Medlem

Boom! Eat that Pentium II!*

Vad sägs om Pentium II prestanda på ett system som kostar 4x så mycket och är MYCKET svårare att få tag på?
Men som alla vet är det skrytfaktorn som betyder något, även bland retro folk!

*så länge man inte fuskar och kör en snabb PII'a

Permalänk
Entusiast

Längtar efter dagen du jag benchar Quake3 med smp enabled på min dual Pentium Pro 200. Drömmen är att få spelet spelbart med 60fps+ i demo four.

Har ju en hårt tweakad cfg till q3 som ger en rejäl fps boost. Dubblar nästan fps:n
Sedan så har Pa1983 gjort en egen exe till q3 som ger en liten boost den med.
Jag har en rigg med en K6-3+ @616mhz med ett geforce256 kort. Där har jag lyckats få till 86fps i demo four i Q3. De ni. Det är skryt.
Har för mig att de flesta hade runt 45fps i q3 med sina p2 400 burkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Längtar efter dagen du jag benchar Quake3 med smp enabled på min dual Pentium Pro 200. Drömmen är att få spelet spelbart med 60fps+ i demo four.

Har ju en hårt tweakad cfg till q3 som ger en rejäl fps boost. Dubblar nästan fps:n
Sedan så har Pa1983 gjort en egen exe till q3 som ger en liten boost den med.
Jag har en rigg med en K6-3+ @616mhz med ett geforce256 kort. Där har jag lyckats få till 86fps i demo four i Q3. De ni. Det är skryt.
Har för mig att de flesta hade runt 45fps i q3 med sina p2 400 burkar.

SMP ger en väldans liten boost i Q3.
Men vad gör den när man får skriva "r_smp 1" !
Lägg till "+nosplash" på genvägen om det krashar med SMP påslaget.

Permalänk
Entusiast

Tack för tipset!

Jag har aldrig sett någon bencha smp på en dual p pro.
Jag har sett snabbare system benchade. Ca 20-30% fps boost.

Q3 är satan så cpu tungt. Kanske skalar jättefint med dubbla pro 200?

Har även en quad slot2 xeon 500 rigg att prova smp med q3

Permalänk
Medlem

Lite bilder på Intels sista "Overdrive".

Svårt att beskriva vilken klump det är:

En vanlig Pentium ser nästan lite löjlig ut i jämförelse:

Avklädd så ser man tydligt det nära släktskapet med Pentium II Xeon.
CPU till vänster och 512kB L2 cache som körs i full hastighet till höger:

Intressant är att den gjutna kylflänsen inte har fysisk kontakt med vare sig CPU eller cache.
Det krävs en mycket tjock kylpasta eller tunna heatpads för att ge bra kontakt.

Moderkortet är, som nämnts tidigare, det fantastiska Intel VS440FX "Venus".
Tänk att Intel av alla kunde få till en ATX layout så bra redan 1996.