Felkod vid nyinstallation av Windows 10, 0x8007025D

Permalänk
Medlem

Felkod vid nyinstallation av Windows 10, 0x8007025D

God kväll, jag har de senaste timmarna försökt att installera Windows 10 med en USB-sticka till en ny dator jag plockat ihop. Tyvärr så blir jag stoppad redan vid 1% av installationen med felkod: 0x8007025D. Felet uppstår alltid efter att installationen gått 1%. Har upprepade gånger försökt följa diverse steg som har hjälpt andra användare att åtgärda felet men tyvärr utan framgång för min egen del.

Här är vad jag har provat hittills:
*Olika USB-minnen.
*Skapat ny boot media med Windows media creation tool.
*Pluggat ut anslutna USB-enheter under installationen.
*Raderat alla partitioner, formaterat och skapat ny partition.
*Kontrollerat att rätt RAM-slots används på moderkort.
*Plockat bort ett av RAM-minnen.
*Formaterat till mindre partition där Operativ Systemet ska installeras.

Har gjort en rad andra steg men är alldeles för trött för att lista upp allt jag har försökt. Bland annat så har jag försökt följa denna tråd för att lösa problemet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473264-error-0x800702...
och dessa https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-... , https://appuals.com/windows-cannot-install-required-files-0x8...

Här är de komponenter jag har byggt ihop ifall det skulle vara något hårdvarufel. https://pcpartpicker.com/list/2LsBKB

Om det finns någon som sitter på kunskap att dela med sig av för att hitta en rimlig lösning på problemet så skulle jag bli oerhört glad.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

God kväll, jag har de senaste timmarna försökt att installera Windows 10 med en USB-sticka till en ny dator jag plockat ihop. Tyvärr så blir jag stoppad redan vid 1% av installationen med felkod: 0x8007025D. Felet uppstår alltid efter att installationen gått 1%. Har upprepade gånger försökt följa diverse steg som har hjälpt andra användare att åtgärda felet men tyvärr utan framgång för min egen del.

Här är vad jag har provat hittills:
*Olika USB-minnen.
*Skapat ny boot media med Windows media creation tool.
*Pluggat ut anslutna USB-enheter under installationen.
*Raderat alla partitioner, formaterat och skapat ny partition.
*Kontrollerat att rätt RAM-slots används på moderkort.
*Plockat bort ett av RAM-minnen.
*Formaterat till mindre partition där Operativ Systemet ska installeras.

Har gjort en rad andra steg men är alldeles för trött för att lista upp allt jag har försökt. Bland annat så har jag försökt följa denna tråd för att lösa problemet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473264-error-0x800702...
och dessa https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-... , https://appuals.com/windows-cannot-install-required-files-0x8...

Här är de komponenter jag har byggt ihop ifall det skulle vara något hårdvarufel. https://pcpartpicker.com/list/2LsBKB

Om det finns någon som sitter på kunskap att dela med sig av för att hitta en rimlig lösning på problemet så skulle jag bli oerhört glad.

Mvh,

Har du testat att disable:a CSM/Legacy Compatibility Mode i BIOS?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ändrade i BIOS: CSM/Legacy genom att gå Advanced Mode -> Boot -> CSM (Compatibility Support module) -> Här har jag ändrat lite fram och tillbaka från Auto till Enabled och Disabled.

Har även försökt prova olika alternativ under "Launch CSM". Dessa kan ändras och har ändrats utan att lösa problemet hittills.

1. Boot Device Control där alternativen är:
a. UEFI and Legacy OPROM
b. Legacy OPROM only
c. UEFI only

2.Boot from Network Devices där alternativen är:
a. Ignore
b. Legacy only
c. UEFI driver first

3. Boot from Storage Devices där alternativen är:
a. Ignore
b. Legacy only
c. UEFI driver first

4. Boot from PCI-E/PCI Expansion Devices där alternativen är:
a. Legacy only
b. UEFI driver first

Efter vardera misslyckat försök med felkod 0x8007025D har jag kört genom dessa steg för att få en ren och "ny" installation av Windows:

"6. Before Windows setup is started we will manually erase the disk to be 100% sure it has full compatibility and any hardware features (such as eDrive and greater than 2TB boot volumes) are fully enabled.

Select advanced options from the Windows 8 setup main menu.

Open a command prompt, enter “diskpart”.

Enter “list disk” then identify the disk to install on (the size is a good guide) and its number is usually the lowest, e.g. disk 0.

Enter “select disk #” where # is the disk number.

Enter “list disk” again and double-check the currently selected disk (with an “*” asterisk next to it) is the drive you want to completely erase!

Enter “clean” which deletes EVERYTHING on that disk.

The most important part, enter “convert gpt” to prepare the disk with a GUID Partition Table, which the UEFI boot mode requires to access the full (greater than 2TB) storage.

Enter “exit” to quit DiskPart.

Enter “setup” to continue the Windows setup procedure. If for any reason Windows cannot see the drive, reboot and try again.

Note: we do not bother creating a primary partition or formatting because Windows will do that, we just need the bare disk with the right partition table.

Windows setup will complete as usual, there is virtually no difference between UEFI and BIOS setup routines except sometimes the Windows logo being replaced by your manufacturer’s logo (optional as discussed earlier)."

Permalänk
Medlem

Ett till frågetecken, varför får jag ingen SATA Information om "M.2" under "Sata Information" när jag kan se M.2 disken under Boot Priority och ser den som ett val av partition när jag försöker installera Windows. Är det för att M.2an kör NVMe PCIe och inte Sata? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ett till frågetecken, varför får jag ingen SATA Information om "M.2" under "Sata Information" när jag kan se M.2 disken under Boot Priority och ser den som ett val av partition när jag försöker installera Windows. Är det för att M.2an kör NVMe PCIe och inte Sata? Eller är jag helt ute och cyklar nu...

https://i.imgur.com/vpB8fSw.jpg

Det stämmer som du säger att du inte ser den då den går via PCIe och inte SATA.

Har du testat att stoppa in någon annan SSD/HDD och installera Windows på? Min första tanke innan jag ens kollat vilka delar du har var "det där är säkert något problem med NVMe SSD"...

Uppdatera BIOS om det inte är gjort, man vet aldrig, det kanske kan hjälpa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det stämmer som du säger att du inte ser den då den går via PCIe och inte SATA.

Har du testat att stoppa in någon annan SSD/HDD och installera Windows på? Min första tanke innan jag ens kollat vilka delar du har var "det där är säkert något problem med NVMe SSD"...

Uppdatera BIOS om det inte är gjort, man vet aldrig, det kanske kan hjälpa.

Tack för bra svar och för att du engagerar dig i ämnet. Tyvärr har jag ingen annan SSD eller HDD tillgänglig för att installera Windows på för att testa om jag kommer längre. Det skulle som du säger vara intressant att prova installera in Windows med SATA då felet kanske ligger i PCIe anslutningen eller något liknande. Oavsett så behöver jag ju sedan formatera hårddisken (SSD eller HDD) och sedan lösa hur jag installerar Windows på M.2an.

Jag har uppdaterat BIOS med ASUS EZ Flash 3 Utility och kör nu BIOS Ver. 4207. Hade även ett trådlöst tangentbord som var inkopplat till USB men har sedan tidigare kopplat bort det, då det tydligen var orsaken till felet för en annan användare.

Problemet kvarstår, direkt efter att Windows installationen har nått 1% så får jag felkoden och installationen avbryts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Tack för bra svar och för att du engagerar dig i ämnet. Tyvärr har jag ingen annan SSD eller HDD tillgänglig för att installera Windows på för att testa om jag kommer längre. Det skulle som du säger vara intressant att prova installera in Windows med SATA då felet kanske ligger i PCIe anslutningen eller något liknande. Oavsett så behöver jag ju sedan formatera hårddisken (SSD eller HDD) och sedan lösa hur jag installerar Windows på M.2an.

Jag har uppdaterat BIOS med ASUS EZ Flash 3 Utility och kör nu BIOS Ver. 4207. Hade även ett trådlöst tangentbord som var inkopplat till USB men har sedan tidigare kopplat bort det, då det tydligen var orsaken till felet för en annan användare.

Problemet kvarstår, direkt efter att Windows installationen har nått 1% så får jag felkoden och installationen avbryts.

Du kan testa och bara köra med en ram sticka ifall det är fel på någon av dom.
Såg med lite googlingen på den felkoden att en hade haft ram problem och att någon även hade nollställt bios till default så hjälpte det dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En fråga i detta ämne - har du USB-stickan på en USB3-port eller en USB2-port? Om du bara försökt med USB3, prova även med USB2.

Permalänk
Medlem

Hej

Det ser ut som om ditt 0x8007025D kommer av felaktig hantering av en buffert.

Testa att göra en ny USB sticka (ta inte USB 3 !!!)

"USB 3.0 uses the Message Signaled Interrupt (MSI) mode for communications with the system. USB 2.0 uses the much older Interrupt Request (IRQ) system."

Permalänk
Medlem

Använd Rufus till att göra ett bootbart USB-minne:
https://rufus.ie/

Testa även det här vid början av installationen, ifall det ligger nåt kvar på disken som inte rensas bort av installationsmediet (windows):

När du startar installationen, gör så här vid första fönstret:

Tryck Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

...fortsätt sedan installationen av windows

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

En fråga i detta ämne - har du USB-stickan på en USB3-port eller en USB2-port? Om du bara försökt med USB3, prova även med USB2.

Det är ett av dom möjliga anledningarna till det felmeddelandet. Det har med komprimeringsbuffer att göra.

https://appuals.com/windows-cannot-install-required-files-0x8...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har idag försökt att göra följande:

Försök 1: Formatering av USB-sticka (A) och sedan skapat ny installations media med RUFUS istället för Windows Media Creation Tool.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 2: Formatering av USB-sticka (B) och sedan skapat ny installations media med RUFUS istället för Windows Media Creation Tool.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 3: Med USB-sticka A och B. Kopplat ur RAM-minne i DIMM_B2 och endast använt RAM-minne #1 i DIMM_A2 vilket är den position ASUS rekommenderar i användarmanualen. Samt kollat i BIOS att moderkortet hittar RAM-minnet.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 4: Med USB-sticka A och B. Kopplat ur RAM-minne #1 och endast använt RAM-minne #2 i DIMM_A2 vilket är den position ASUS rekommenderar i användarmanualen. Samt kollat i BIOS att moderkortet hittar RAM-minnet.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 5: Använt USB-sticka A och B. Vid USB-port 2.0.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 6: Försök 5: Använt USB-sticka A och B. Vid USB-port 3.0.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Efter varje försök då jag fått en felkod och avbruten Windowsinstallation har jag gått igenom stegen:

Tryckt Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Det ser ut som om ditt 0x8007025D kommer av felaktig hantering av en buffert.

Testa att göra en ny USB sticka (ta inte USB 3 !!!)

"USB 3.0 uses the Message Signaled Interrupt (MSI) mode for communications with the system. USB 2.0 uses the much older Interrupt Request (IRQ) system."

Ska åka iväg och köpa ett USB 2.0 och försöka igen med det istället. Återkommer med svar när jag testat ett 2.0 då jag tror att båda de minnen jag använder nu är 3.0.

Permalänk
Medlem

@kaptengrek: Såg i ditt första inlägg att du skapar och formaterar, hoppa över det så kan det gå bättre, välj SSD disken ta bort alla partioner, klicka uppdatera, klicka nästa, vill du ha hela disken för C behöver du inte skapa och formatera.

Det kanske inte hjälper, utan är nått annat som trasslar, dock för rätt många år sen hade jag ungefär detta problem med Windows 7 och en Waio laptop, löste sig med att inte skapa och formatera, utan lätt installationsprogramet fixa det själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ska åka iväg och köpa ett USB 2.0 och försöka igen med det istället. Återkommer med svar när jag testat ett 2.0 då jag tror att båda de minnen jag använder nu är 3.0.

Det är inte USB-minnet som behöver vara i ett 2.0 gränssnitt, det är USB-porten på moderkortet som eventuellt behöver vara det, för att installationen ska gå vägen!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Kan så vara men Windows kommer att känna igen en USB 3.0 även i USB 2.0 plats, eventuellt så kommer fel drivrutiner fortfarande att användas och leda till krasch. TS skulle skaffa någon gammal sticka, vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@kaptengrek: Såg i ditt första inlägg att du skapar och formaterar, hoppa över det så kan det gå bättre, välj SSD disken ta bort alla partioner, klicka uppdatera, klicka nästa, vill du ha hela disken för C behöver du inte skapa och formatera.

Det kanske inte hjälper, utan är nått annat som trasslar, dock för rätt många år sen hade jag ungefär detta problem med Windows 7 och en Waio laptop, löste sig med att inte skapa och formatera, utan lätt installationsprogramet fixa det själv.

Jag försökte nog med lite onödiga saker när jag skrev mitt första inlägg. Det blev sent och hade suttit ganska länge med att lösa allting. Bra att du påpekar!

Nu kör jag ”disk part”, sedan ”select disk” och ”clean” i cmd.exe vilket raderar alla partitioner, rebootar och sedan försöker installera på nytt. Det bör ge samma resultat som de instruktioner du har givit.

Jag var inne på Inet vid Hötorget där man sa att det inte bör spela någon roll ifall jag använder ett USB-minne 2.0 eller 3.0. Det är troligtvis heller inte vilken port man väljer på moderkortet som är felet då USB-minnet hittas, syns i BIOS och installationen av Windows startas.

Personalen på Inet sa att felet troligtvis ligger i att hårddisken, då den är ny från fabrik, saknar drivrutiner. Därför behöver jag i cmd efter jag valt att rensa hårddisken konvertera den till MBR med ”convert MBR”.

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows-server/storage/disk-management/change-a-gpt-disk-into-an-mbr-disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hämtat från en annan användare här på forumet. (kommer inte ihåg vem)

Om du kör UEFI: öppna cmd (shift+F10) och skriv

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert gpt
exit
exit

Sedan uppdaterar du och installerar på oallokerat utrymme.
____________________________________________________________________________________

Om du inte kör UEFI: gör samma sak som ovan fast byt ut convert gpt mot convert mbr

diskpart
list disk
select disk # (där # motsvarar disken du vill installera på, oftast select disk 0)
clean (← tar bort partitionstabellen)
convert mbr
exit
exit

Sedan uppdaterar du och installerar på oallokerat utrymme.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag var inne på Inet vid Hötorget där man sa att det inte bör spela någon roll ifall jag använder ett USB-minne 2.0 eller 3.0. Det är troligtvis heller inte vilken port man väljer på moderkortet som är felet då USB-minnet hittas, syns i BIOS och installationen av Windows startas.

Personalen på Inet sa att felet troligtvis ligger i att hårddisken, då den är ny från fabrik, saknar drivrutiner. Därför behöver jag i cmd efter jag valt att rensa hårddisken konvertera den till MBR med ”convert MBR”.

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows-server/storage/disk-management/change-a-gpt-disk-into-an-mbr-disk

Skickades från m.sweclockers.com

Körde Default settings i BIOS, Boot settings är tillbaka till ursprungliga inställningar. Startade upp och körde disk part, valde disk 0, clean och convert MBR. Disken konverterades till MBR. Startade om och tog bort alla USB-kontakter förutom mus, satte USB 3.0 minnet i USB 2.0 innan datorn startade. Gick in i installation, advanced, valde den enda partition som finns tillgänglig som också är konverterad till MBR:

Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Har idag försökt att göra följande:

Försök 1: Formatering av USB-sticka (A) och sedan skapat ny installations media med RUFUS istället för Windows Media Creation Tool.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 2: Formatering av USB-sticka (B) och sedan skapat ny installations media med RUFUS istället för Windows Media Creation Tool.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 3: Med USB-sticka A och B. Kopplat ur RAM-minne i DIMM_B2 och endast använt RAM-minne #1 i DIMM_A2 vilket är den position ASUS rekommenderar i användarmanualen. Samt kollat i BIOS att moderkortet hittar RAM-minnet.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 4: Med USB-sticka A och B. Kopplat ur RAM-minne #1 och endast använt RAM-minne #2 i DIMM_A2 vilket är den position ASUS rekommenderar i användarmanualen. Samt kollat i BIOS att moderkortet hittar RAM-minnet.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 5: Använt USB-sticka A och B. Vid USB-port 2.0.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Försök 6: Försök 5: Använt USB-sticka A och B. Vid USB-port 3.0.
Felkod 0x8007025D vid 1% av installationen.

Efter varje försök då jag fått en felkod och avbruten Windowsinstallation har jag gått igenom stegen:

Tryckt Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är den disk du ska installera på)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Hej!

I ditt läge nu skulle jag prova med en live-linux, tex knoppix på en usb-pinne för att utesluta ev hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda den här metoden när jag ska göra ett bootbart USB-minne.
Jag formaterar då USB-minnet till FAT32 (om det gör nån skillnad för dig vet jag inte):

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Kan så vara men Windows kommer att känna igen en USB 3.0 även i USB 2.0 plats, eventuellt så kommer fel drivrutiner fortfarande att användas och leda till krasch. TS skulle skaffa någon gammal sticka, vi får se...

Efter att följt de rekommendationer jag fick från dess att jag var på Inet med att konvertera hårddisken till MBR från GPT och fortfarande få felkod vid 1% i installationen kändes det verkligen totalt hopplöst. Har snart försökt i ett dygn att installera Win 10 på m.2 och följt allt av vad jag kan hitta på internet i form av guider och forum. Tyvärr har ingenting hjälpt.

Jag rev upp förpackningen av en USB 2.0 sticka jag köpte med mig från Inet. Har ju trots allt provat med två stycken olika 3.0 USB stickor varav en av dem dessutom är helt ny. Kastade in USB stickan i min MacBook Pro där jag kör bootcamp och körde Windows Media Creation Tool.

Den blir klar och tänker att ”hur stor är chansen av att det här fungerar?” Samtidigt börjar jag nedladdningen av en Linux Live CD då det mer och mer verkar som att något är fysiskt trasigt i moderkortet, hårddisken eller RAM-minnen.

Stoppar i USB 2.0 minnet i en 2.0 port. Kör igång datorn och öppnar cmd.exe.

-diskpart
-list disk
-select disk 0
-clean
-exit
-setup

Väljer Advanced och sedan partiton 0 som jag gjort tidigare.

Installationen startas, 0%, hoppar upp till 1% och står där länge. Hoppar sedan upp till 14%. Flyger igenom installationen och nu står jag på skrivbordet med Windows 10 installerat. Vad var det som hände?

Har sedan föregående felkod endast bytt till en USB-sticka med 2.0 istället för 3.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett oerhört stort tack till er alla, såväl Sweclockers medlemmar som personal på Inet som har engagerat er i denna (helvetes) felsökning. Ett extra stort tack går till Dack3 som rekommenderade att försöka med en tredje USB-sticka av gränssnitt 2.0 vilket otroligt nog verkade vara det som var lösningen då följde exakt samma steg tidigare med 3.0 stickorna.

Permalänk
Medlem

@kaptengrek:

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem