Permalänk
Medlem

Monsterworkstation budget 40-50k

Hej allihopa,

Jag ska hjälpa en vän till mig att sätta ihop en ny dator till honom. Jag har en del erfarenheter själv att bygga gameriggar men hans prioritet är Multitasking och produktivitet. Han jobbar som aktiehandlare, kör 3 skärmar med grafer hej och hå och har ca 600 tabs öppna samtidigt i webbläsaren. Hans högsta prioritet är Stabilitet men den ska ändå vara sjukt snabb. Han spelar dayz ibland men det är ingen prioritet. Han är inte en person som måste maxa FPS.
Han kommer även köra en hel del VMs på datorn. CPU-cores bör räknas in och jag tänker 64GB ram. 128GB känns overkill men kan övervägas. Minnen ska även vara ECC.

Budget är helt fritt. Han har vinstpengar ifrån sitt bolag som han vill bränna av men han vill samtidigt inte köpa något puckat dyrt bara för att. Bäst prestanda för pengarna men den ska vara väldigt framtidssäker. Sen vill han ha en dator som sticker ut, just för att det är kul också. Det är alltid roligt att skryta inför polarna.

Så nu till okänt vatten för mig. Vi kollar på Intel X-serie (t.ex 9900x) eller Threadripper (2950,2970,2990).
Jag har en polare som rekommenderade Threadripper starkt men vi läst en del om att Threadripper har en del problematik på Windows och det gör mig en aning osäker. Min kunskap här är alldeles för liten. Även efter en hel del googling.

Nu till frågan till er. Om ni hade upp till 40k-50k att bränna av på en HI-END workstation som är sjukt stabil, snabb och körs på Windows.

Vad hade ni köpt? Intel, AMD? Jag har länge varit Intel only men är sjukt nyfiken på AMD. Hade datorn varit till mig hade jag kört AMD. Men eftersom jag köper den åt en annan så är jag försiktig med att testa nya saker då han litar starkt på mig och min kunskap i frågan.

Tack på förhand.

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk

Hade valt Xeon om du ska ha ecc, alltså server grade. Ett lämpligt MB från super micro, 64gig ecc, gamingkort för åtminstone 3000 låter det som. Antar att han inte behöver ett cad-kort. Sen är det väl bara att fläska på med ett fett chassi, har själv ett in win 909, men finns andra roliga typer. Sett ett lagom dyrt som ser ut som en lyxjakt. (Dock begränsat i vad du kan trycka in... )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hade valt Xeon om du ska ha ecc, alltså server grade. Ett lämpligt MB från super micro, 64gig ecc, gamingkort för åtminstone 3000 låter det som. Antar att han inte behöver ett cad-kort. Sen är det väl bara att fläska på med ett fett chassi, har själv ett in win 909, men finns andra roliga typer. Sett ett lagom dyrt som ser ut som en lyxjakt. (Dock begränsat i vad du kan trycka in... )

Även om han vill kasta pengar på detta så tror jag Xeon är över prisklassen tyvärr.. Priset dubblas typ. Men jag gillar hur du tänker.

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem

Komplett-PC Arbetsstation
https://www.komplett.se/category/10306/datorer/komplett-pc?nl...

Kan konfigureras med mera minne, större processor, annat grafikkort, etc.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av reque64:

Även om han vill kasta pengar på detta så tror jag Xeon är över prisklassen tyvärr.. Priset dubblas typ. Men jag gillar hur du tänker.

Går att hitta billiga lösningar med xenon, hur gärna vill han ha ecc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12458699

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Tvivlar på att den setupen kommer boota. Ecc och x299 är väl inte rekommenderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Rtx 2070 för över 7000 känns ju meningslöst, kan lika gärna köra på 2080 då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lagom till när första generationen av Threadripper släpptes (Oktober 2017 ish) så införskaffade jag mig min arbetsstation.

Där jag idag kör:
Processor: Threadripper 1950x (16c 32threads) överklockad till 3.9 på alla kärnor
Ram: 64gb Corsair Vengeance 3200mhz
Moderkort: ASUS ROG STRIX X399-E GAMING

Just då fanns det inte så många moderkort att välja på hos svenska återförsäljare, vilket också är varför det vart något slags moderkort för spelande (inte säker på om det faktiskt ger någon skillnad). Gick på vanliga ram-stickor istället för ECC, då jag inte orkade vänta på att importera några från utlandet eller var villig att kasta ut extra slantar (i ärlighetens namn så var det inte så viktigt med ECC just då). Oavsett så stödjer samtliga Threadrippar prollarna ECC-minnen, håll bara utkik på moderkorten (vill minnas att det fanns en eller två som skippade stödet av någon anledning).

Rent generellt användande i Windows har egentligen inte varit några problem. Fanns en del skumma problem i början (vi pratar första tre veckorna), där windows kunde få för sig en del saker. Likaväl som att vissa program fick panik av alla kärnor och tillgängliga trådar.

Hur som helst så tuggar det på fint idag för min del, och skulle jag bygga en ny arbetsmaskin idag, så hade det lätt blivit med en threadripper igen.

P.S Nästa generation av threadripper borde leta sig ut snart om din vän orkar vänta en liten stund till D.S