Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

@Senseye: Syftar på att NoN inte vill ge en sprillans ny produkt mot en fyndvara. De anser väl inte att de har en likvärdig produkt för X värdet vad personen har betalat för. Är det inte enklare att häva köpet som konsument om man inte vill betala mellanskillnaden och få handla sitt kort hos någon annan?

Du betalar 6790kr och du ska du ha ett kort för 6790kr om den pajjar. Är det så svårt för vissa att förstå?

Man har rätt till en vara som motsvarar det man hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Det får du betala nu ändå ju, så vad menar du?

Du köper ju inte momsfritt från något EU-land, de lägger alltid på från landets egen moms till svensk moms.

Dubbla moms. UK moms + svensk moms när de blir brexit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Dubbla moms. UK moms + svensk moms när de blir brexit.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, momsfritt från Uk och sen Svensk moms när det anländer Sverige.
På samma sätt som vi inte debiterar moms på Ordrar till Norge osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Senseye: Syftar på att NoN inte vill ge en sprillans ny produkt mot en fyndvara. De anser väl inte att de har en likvärdig produkt för X värdet vad personen har betalat för. Är det inte enklare att häva köpet som konsument om man inte vill betala mellanskillnaden och få handla sitt kort hos någon annan?

Du betalar 6790kr och du ska du ha ett kort för 6790kr om den pajjar. Är det så svårt för vissa att förstå?

Fel, du kanske tycker det känns rimligt men lagen ser inte ut så.

https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/lagar/lathund-konsumentkoplagen-2016-konsumentverket.pdf

Köparens rättigheter När det är fel på varan har köparen rätt till någon av följande åtgärder.

Avhjälpande – reparation utan kostnad för köparen inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Säljaren bör erbjuda en ersättningsvara om reparationen tar lång tid. Om säljaren inte avhjälper felet kan köparen få ersättning för att själv ordna med reparation.
Omleverans – köparen får en ny, likvärdig vara utan kostnad. Tänk på att även reavaror omfattas. Huvudregeln är att köparen har rätt att välja mellan avhjälpande och omleverans om valet inte orsakar säljaren oskälig kostnad.

Prisavdragköparen får en ersättning som motsvarar skillnaden mellan den felaktiga varans värde och en ny, felfri varas värde.

Hävning – köpet går tillbaka. Säljaren får tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan. Köparen har samtidigt rätt till ränta på pengarna säljaren betalar tillbaka. Räntan ska räknas från dagen då betalningen gjordes. För att köpet ska hävas krävs att felet är av väsentlig betydelse för köparen.

Men måste erkänna att jag hade lite luddig koll på delar av det själv och då har jag ändå jobbar ca 5 år i huvudsakligen kundtjänst i detaljhandeln på en firma större än NON. (dock inom annat område)
Vi hade noll utbildning på konsumentköplagen vilket tyvärr knappast är ovanligt, man fick lära sig själv efterhand eller kolla upp det på egen tid vilket kändes sådär seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Senseye: Syftar på att NoN inte vill ge en sprillans ny produkt mot en fyndvara. De anser väl inte att de har en likvärdig produkt för X värdet vad personen har betalat för. Är det inte enklare att häva köpet som konsument om man inte vill betala mellanskillnaden och få handla sitt kort hos någon annan?

Du betalar 6790kr och du ska du ha ett kort för 6790kr om den pajjar. Är det så svårt för vissa att förstå?

Absolut, det är sjukt svårt för mig att förstå. Kan du förklara den logiken till mig? Varför ska jag få en vara för samma pris jag betalade?

Så enligt din logik;
Du köper en TV på Black Friday rea. Låt oss säga en Oled LG c8. Du tar hem den, två dagar efter går den sönder.
Du ringer till affären

HAHA du köpte den på rea. Du får en sämre TV nu.
Men, jag ville ju ha c8? Jag köpte ju den?
Visst, men du betalade bara 11,000kr så du får välja en ny TV för det priset. Idag kostar c8 14,000kr.
Men det finns inga Oleds för det priset utan rea?
OTUR. Vi kan häva köpet om du vill.
Men jag sålde ju min gamla tv?
OTUR. Du skulle tänkt på det innan din TV gick sönder. Du får välja pengarna tillbaka eller en sämre TV.

------------

Hur kan du anse att bara för att du betalade X kr ska du ha samma vara för X kr? och inte produktens prestanda?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Absolut, det är sjukt svårt för mig att förstå. Kan du förklara den logiken till mig? Varför ska jag få en vara för samma pris jag betalade?

Så enligt din logik;
Du köper en TV på Black Friday rea. Låt oss säga en Oled LG c8. Du tar hem den, två dagar efter går den sönder.
Du ringer till affären

HAHA du köpte den på rea. Du får en sämre TV nu.
Men, jag ville ju ha c8? Jag köpte ju den?
Visst, men du betalade bara 11,000kr så du får välja en ny TV för det priset. Idag kostar c8 14,000kr.
Men det finns inga Oleds för det priset utan rea?
OTUR. Vi kan häva köpet om du vill.
Men jag sålde ju min gamla tv?
OTUR. Du skulle tänkt på det innan din TV gick sönder. Du får välja pengarna tillbaka eller en sämre TV.

------------

Hur kan du anse att bara för att du betalade X kr ska du ha samma vara för X kr? och inte produktens prestanda?

Fast nu är ju rea och fyndvara helt olika saker. Fyndvara är i praktiken en begagnad vara och du är medveten om detta vid köp. Går kortet sönder och det inte finns ett motsvarande exemplar i "fyndvaru-skick" så kommer du att få tillbaka ett lägre belopp.

Om du köper en "ny-ny" tv på rea har du ju så klart rätt att få en ny likadan om den går sönder. Finns den inte kvar så får du en likvärdig.
Jag handlar aldrig fyndvaror då det är begagnade produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast nu är ju rea och fyndvara helt olika saker. Fyndvara är i praktiken en begagnad vara och du är medveten om detta vid köp. Går kortet sönder och det inte finns ett motsvarande exemplar i "fyndvaru-skick" så kommer du att få tillbaka ett lägre belopp.

Om du köper en "ny-ny" tv på rea har du ju så klart rätt att få en ny likadan om den går sönder. Finns den inte kvar så får du en likvärdig.
Jag handlar aldrig fyndvaror då det är begagnade produkter...

Nej. Det är samma sak.
Dock är det en icke diskussion eftersom att vi har lagar om det här, som säger att fyndvaror inte är begagnade varor och har samma skydd som "nya".

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej. Det är samma sak.
Dock är det en icke diskussion eftersom att vi har lagar om det här, som säger att fyndvaror inte är begagnade varor och har samma skydd som "nya".

Ja visst har man samma skydd men du måste ju se skillnaden på fyndvara och en ny-ny. Fanns det ingen skillnad så skulle fyndvaror inte existera. Butikerna sänker ju inte priser av snällhelt precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja visst har man samma skydd men du måste ju se skillnaden på fyndvara och en ny-ny. Fanns det ingen skillnad så skulle fyndvaror inte existera. Butikerna sänker ju inte priser av snällhelt precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste konsumenten se skillnad på fyndvara och ny vara om lagen inte gör det?
Fyndvaror existerar för att vi i Sverige har så starkt skydd som konsument genom bland annat ångerrätt vid distansköp.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan: Dock har företaget rätt att försöka reparera varan. Så om du vill ha en ny för din fyndvara var sönder så får du vänta tills den har blivit lagad av företaget. Man får inte en sprillans ny direkt för att man ber om det.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sina Sony WH-1000XM3 skickade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Joffo: Hmmm, det borde de ju kunna lösa åt dig. Du har ju betalat för ett 1660TI enligt alla specifikationer, hade det stått TI och korrekt resten hade dem kunnat hävda fel på deras sida men nu tyder allt på att du köpt ett 1660TI och inte ett 1660.
Hoppas det löser sig snabbt och smidigt för du bör ha rätten på din sida.

Edit: De har i efterhand bytt information på sin sida så det står 1660 samt modelnummer ***165. Prata med dem så ska det nog lösa sig, vi är ju flera som sett det. Dock står modellnummer ***161f kvar i URLen. (***palit-ne6166ts18j9-161f-geforce-gtx?u***)

De försökte hävda att grafikkortet jag beställt inte ens tillverkas, jag skickade länk till tillverkarens hemsida och till deras egen produktsida där det stod att de hade den i lager, några timmar senare skickade de ett 1660ti och nu sitter det i burken. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joffo:

De försökte hävda att grafikkortet jag beställt inte ens tillverkas, jag skickade länk till tillverkarens hemsida och till deras egen produktsida där det stod att de hade den i lager, några timmar senare skickade de ett 1660ti och nu sitter det i burken. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, va skönt. Och tack för att jag fick veta hur det gick!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/multiro...
JBL Link 500

Är den värd priset? Känns som multiroom högtalare har varit på gång neråt ett tag nu. Särskilt efter att IKEA och SONOS presenterade sitt sammarbete.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/multiro...
JBL Link 500

Är den värd priset? Känns som multiroom högtalare har varit på gång neråt ett tag nu. Särskilt efter att IKEA och SONOS presenterade sitt sammarbete.

Jag har beställt en, har ett antal Google assistant högtalare hemma sedan tidigare. Däribland Home Max. Om den presterar som en Home Max så är den lätt värd sina pengar, riktigt gött ljud i den.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Shamzin:

Jag har beställt en, har ett antal Google assistant högtalare hemma sedan tidigare. Däribland Home Max. Om den presterar som en Home Max så är den lätt värd sina pengar, riktigt gött ljud i den.

Enligt recensionerna skall den vara ganska likvärdig Googles Home Max. Den saknar dock stödet för samtal men det bör komma med en framtida uppdatering kan man tycka. Får bli att åka inom EG efter jobbet.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Dubbla moms. UK moms + svensk moms när de blir brexit.

Skickades från m.sweclockers.com

Uh????

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Johnnymann: Här är svaret:

Skrivet av Olsson80:

Nej, momsfritt från Uk och sen Svensk moms när det anländer Sverige.
På samma sätt som vi inte debiterar moms på Ordrar till Norge osv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Varför måste konsumenten se skillnad på fyndvara och ny vara om lagen inte gör det?
Fyndvaror existerar för att vi i Sverige har så starkt skydd som konsument genom bland annat ångerrätt vid distansköp.

Ja du gör ju som du vill men jag anser att en vara med hårstrån/damm/ludd/repor/avsaknaden av _samtliga_ tillbehör osv osv inte är en ny vara.
Inte f-n betalar man nypris för en bil med en repa på hela sidan, som tidigare ägare orsakade innan denna ångrade sig bara för att motor och rost-garantin gäller.

Nytt är nytt, som i plomberat, obrukat, oanvänt. I alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Ja du gör ju som du vill men jag anser att en vara med hårstrån/damm/ludd/repor/avsaknaden av _samtliga_ tillbehör osv osv inte är en ny vara.
Inte f-n betalar man nypris för en bil med en repa på hela sidan, som tidigare ägare orsakade innan denna ångrade sig bara för att motor och rost-garantin gäller.

Nytt är nytt, som i plomberat, obrukat, oanvänt. I alla fall för mig.

Nu argumenterar du nåt helt annat än vi har diskuterat tidigare. Vem anser att man ska betala nypris för en fyndvara?

Du verkar dock ändrat dig från att tro att man endast får utbytt mot annan fyndvara eller pengarna tillbaka, till att erkänna att det är samma skydd enligt konsumentköplagen som en ny vara. Vilket var vad flertalet av oss försökte förmedla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Svaret är ju snarare att vi inte har någon aning om hur det blir. Det är ju en del i att de inte lyckas komma överrens om något brexit avtal...

De flesta länder där vi inte har något handelsavtal med, dvs utanför EU och några få länder till så ska man betala moms i sverige för allt över en viss gräns. Oftas så tar ju dock även länderna man köper ifrån ut moms med så det blir dubbelt. Men det är ju som sagt upp till reglerna i landet man köper ifrån. Och det har så vitt jag vet inte UK något specifierat än då de fortfarande hoppas att få alla fördelar med EU utan några av nackdelarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Nu argumenterar du nåt helt annat än vi har diskuterat tidigare. Vem anser att man ska betala nypris för en fyndvara?

Du verkar dock ändrat dig från att tro att man endast får utbytt mot annan fyndvara eller pengarna tillbaka, till att erkänna att det är samma skydd enligt konsumentköplagen som en ny vara. Vilket var vad flertalet av oss försökte förmedla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag försöker bara besvara två frågor med ett svar...
Om en vara köps som icke ny kan man ju inte kräva en helt ny dyrare sak när regler och praxis säger att butiken kan återbetala beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag försöker bara besvara två frågor med ett svar...
Om en vara köps som icke ny kan man ju inte kräva en helt ny dyrare sak när regler och praxis säger att butiken kan återbetala beloppet.

Vilka regler och praxis säger att butiken kan välja att häva köp?

Regler och praxis (i detta fall konsumentköplagen) säger ju att butiken INTE kan återbetala beloppet. Butiken ska reparera eller omleverera varan. Endast köparen kan önska hävning av köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av jensa86:

@NordhNet: Svaret är ju snarare att vi inte har någon aning om hur det blir. Det är ju en del i att de inte lyckas komma överrens om något brexit avtal...

De flesta länder där vi inte har något handelsavtal med, dvs utanför EU och några få länder till så ska man betala moms i sverige för allt över en viss gräns. Oftas så tar ju dock även länderna man köper ifrån ut moms med så det blir dubbelt. Men det är ju som sagt upp till reglerna i landet man köper ifrån. Och det har så vitt jag vet inte UK något specifierat än då de fortfarande hoppas att få alla fördelar med EU utan några av nackdelarna...

Jag har ingen aning. Användaren uttryckte en viss förvirring över frågan så jag tänkte att jag skulle hänvisa hen till närmaste svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Någon mer som köpte den där: Mophie powerstation USB-C från webhallen?
Jag förstår det som att man ska kunna ladda telefonen med usb-c till usb-c kabeln via usb-c uttaget? Men jag kan bara ladda mina usb-c enheter med USB-a till usb-c kontakten från USB-a uttaget på powerbanken..
Då laddar den samma hasdtighet som mina andra powerbanks som inte har usb-c ... Vad är det jag missuppfattar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon mer som köpte den där: Mophie powerstation USB-C från webhallen?
Jag förstår det som att man ska kunna ladda telefonen med usb-c till usb-c kabeln via usb-c uttaget? Men jag kan bara ladda mina usb-c enheter med USB-a till usb-c kontakten från USB-a uttaget på powerbanken..
Då laddar den samma hasdtighet som mina andra powerbanks som inte har usb-c ... Vad är det jag missuppfattar?

Testade precs, funkar fint här. Använde mig av en thunderbolt 3 kabel. Vet inte riktigt vilken av alla kablar som var den som följde med laddaren så har tyvärr inte möjlighet att prova det. Jag laddar just nu en Note 9 och får då snabbladdning via USB C -> USB C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Testade precs, funkar fint här. Använde mig av en thunderbolt 3 kabel. Vet inte riktigt vilken av alla kablar som var den som följde med laddaren så har tyvärr inte möjlighet att prova det. Jag laddar just nu en Note 9 och får då snabbladdning via USB C -> USB C.

Fan va märkligt.. Ja använder den kabeln man fick till och försöker ladda en note 8. Det ser snarare ut som att telefonen försöker ladda powerbank en för den börjar blinka i batteriindikationerna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mindfactory.de kör rea på ssd diskar nu

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

Ingen större idé om man skall ha en mindre disk, men skall man ha en större blir det helt ok pris även med mailbox.de frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Mindfactory.de kör rea på ssd diskar nu

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

Ingen större idé om man skall ha en mindre disk, men skall man ha en större blir det helt ok pris även med mailbox.de frakt

Vid första beställning kan man inte beställa till en annan adress (alltså mailbox.de) än den räkningen skickas till. Kan man registrera sig med en mailbox.de eller måste adressen man registrerar vara en riktig? Kan ju testa, men lite trist om man registerar massa konton och betalar för att sedan få ett mail om att det inte funkar, så lättare att fråga om någon vet först.

En Samsung QVO 2TB för 189€ blir ~2225:-. Kan få för 2699:- inklusive frakt från Proshop. Frågan är om det är värt krånglet för mindre än 500:-. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vid första beställning kan man inte beställa till en annan adress (alltså mailbox.de) än den räkningen skickas till. Kan man registrera sig med en mailbox.de eller måste adressen man registrerar vara en riktig? Kan ju testa, men lite trist om man registerar massa konton och betalar för att sedan få ett mail om att det inte funkar, så lättare att fråga om någon vet först.

Ingen aning, jag beställer som företag och kan få leverans direkt till Sverige (dock högre fraktpris, 30 euro)