Regeringen tvingas backa – röstar nej till EU:s upphovsrättsdirektiv

Permalänk
Melding Plague

Regeringen tvingas backa – röstar nej till EU:s upphovsrättsdirektiv

Trots att svenska EU-ledamöter tidigare röstat igenom upphovsrättsdirektivet tvingas nu regeringen rösta nej till direktivet. Detta sker efter beslut i EU-nämnden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas på att fler länder som vägde mellan rösta för eller emot gör likadant så att detta röstas ner och blir omarbetat!

Permalänk
Citat:

På måndag den 15 april kommer EU-rådet för jordbruk- och fiskefrågor rösta om direktivet för upphovsrätt, inklusive tilläggen Artikel 15 och 17, formellt ska godkännas.

Vänta lite nu? Om jordbruks och fiskefrågor bestämmer om internet, vilka är det då som bestämmer över tex läkemedel? EU-rådet för pälsmössor?

Permalänk
Medlem

"Regeringens justitieminister Morgan Johansson (S) medger att det är unikt att ett parti röstar emot en regeringspartner, men menar att EU-nämndens beslut sannolikt inte kommer påverka utgången i omröstningen. Han menar att det råder en stor majoritet för uppgörelsen i EU-parlamentet, och att direktivet därför med stor sannolikhet kommer godkännas ändå."

Vad fan är det där för resonemang? Ska man vika sig med majoriteten enligt herr Molgan?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Så de ska rösta om det igen? Räckte inte första gången?

Permalänk

Bara jag som tänker på låttexten ifrån Raubtier - Jaga hårt?
”Betala din skatt och var tacksam för att, du har rätt till oinskränkt konsumtion” nu har vi inte ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Allt som sätter käppar i hjulet för direktivet är bra! Bara tragiskt att de skall få upp ögonen först när de röstat ja i flera tidigare instanser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

"Regeringens justitieminister Morgan Johansson (S) medger att det är unikt att ett parti röstar emot en regeringspartner, men menar att EU-nämndens beslut sannolikt inte kommer påverka utgången i omröstningen. Han menar att det råder en stor majoritet för uppgörelsen i EU-parlamentet, och att direktivet därför med stor sannolikhet kommer godkännas ändå."

Vad fan är det där för resonemang? Ska man vika sig med majoriteten enligt herr Molgan?

Nä det säger han väl inte. Det han säger är att vi troligen inte kommer ha en vågmästarroll i frågan så vårt val kommer inte ändra vilken sida som får flest röster. Det kan väl säkert stämma.
Jag misstänker att du tolkat det som att han sagt att vi bör rösta med förslaget för att vi ändå inte kan påverka. Men det är inte riktigt det han säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det säger han väl inte. Det han säger är att vi troligen inte kommer ha en vågmästarroll i frågan så vårt val kommer inte ändra vilken sida som får flest röster. Det kan väl säkert stämma.
Jag misstänker att du tolkat det som att han sagt att vi bör rösta med förslaget för att vi ändå inte kan påverka. Men det är inte riktigt det han säger.

Jag tolkar det som att han är besviken, för han är för direktiven, vilket han sagt i flera medier. Så på något sätt läser jag in en undran i Morgans utlåtande om varför MP väljer att rösta mot regeringen i just denna fråga för att "vi ändå inte kan påverka". Det är detta jag tycker är ett konstigt resonemang. MP väljer ju självklart att rösta emot för att behålla unga väljare, är min analys iaf. Sossarna verkar inte bry sig längre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Trodde aldrig jag skulle säga detta någonsin i hela mitt liv, men i detta falll.

Heja MP bra jobbat!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@gabriel15: Direktivet, och tilläggen Artikel 11 (15) och 13 (17) röstades igenom av EU den 26:e mars, men det beslutet skulle godkännas av EU-rådet, vilket alltså görs nu på måndag. EU-rådet fastställer EU:s politiska riktlinjer och utgörs av medlemsländernas statschefer, och på måndag kommer alltså Sverige rösta mot ett godkännande istället för att rösta för ett godkännande (vilket vi hade gjort innan dagens beslut i EU-nämnen).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag tolkar det som att han är besviken, för han är för direktiven, vilket han sagt i flera medier. Så på något sätt läser jag in en undran i Morgans utlåtande om varför MP väljer att rösta mot regeringen i just denna fråga för att "vi ändå inte kan påverka". Det är detta jag tycker är ett konstigt resonemang. MP väljer ju självklart att rösta emot för att behålla unga väljare, är min analys iaf. Sossarna verkar inte bry sig längre.

Röstfiske kallas det iom EU valet snart. Lite skumt att man var så mycket för förslaget men plötsligt tycker det är dåligt.

Hoppas verkligen folk får upp ögonen att rösta på något annat än nuvarande partier i riksdan då varje röst är en förlust i yttranfrihet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Så de ska rösta om det igen? Räckte inte första gången?

Det omröstas tills de får som de vill ha det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heatm:

Jag tolkar det som att han är besviken, för han är för direktiven, vilket han sagt i flera medier. Så på något sätt läser jag in en undran i Morgans utlåtande om varför MP väljer att rösta mot regeringen i just denna fråga för att "vi ändå inte kan påverka". Det är detta jag tycker är ett konstigt resonemang. MP väljer ju självklart att rösta emot för att behålla unga väljare, är min analys iaf. Sossarna verkar inte bry sig längre.

Tolkningarna är inte orimliga. Vet inte om de stämmer eller inte så jag kritiserar inte tolkningarna per se.
Orsaken kan även vara att stävja politisk osämja - att tona ner att deras samarbetspartner röstar mot regeringslinjen.
Eller så kan det bero på något annat. Who knows...

Oavsett så har han inte riktig fört ett resonemang som säger att de borde röstat på annat sätt för att det ändå inte spelar någon roll.
Det är att kasta om hans ord efter egen tolkning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Det omröstas tills de får som de vill ha det.

Nää. Sådär fungerar det inte riktigt ;).

Hade det varit så att det bara ska röstas tills det blir rätt så hade de kunnat köra på med omröstningarna som redan varit då det redan finns en omröstning med majoritet i parlamentet för ett ja.
Så nej, den teorin stämmer inte även om det kan vara lockande att tro på den konspirationsteorin.

Varför har man flera omröstningar då?
Det handlar om en demokratiskt kedja där flera parter ska få tycka till. EU består inte bara av parlamentet utan även ministerrådet och de ska också få tycka till kring frågan. Det ska dessutom finnas utrymme för invändningar och omarbetningar innan man klubbar ett slutgiltigt förslag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så gulligt att moderaterna verkligen anstränger sig för att reglera och begränsa människors frihet. Nyliberala friheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smor:

Så gulligt att moderaterna verkligen anstränger sig för att reglera och begränsa människors frihet. Nyliberala friheten.

Inte helt med på vad du menar här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Så gulligt att moderaterna verkligen anstränger sig för att reglera och begränsa människors frihet. Nyliberala friheten.

Du läste inte ens artikeln antar jag?

Skrivet av Från SWEC artikeln:

Tomas Tobé, Moderaternas toppnamn till årets EU-val, ser EU-nämndens beslut som en seger och förklarar i en intervju med Dagens Industri att det är en viktig sådan även om direktivet röstas igenom på måndag.

EU-nämnden om du missat det är de som just sagt åt regeringen att Sverige inte ska ställa sig bakom beslutet att införa de gällande artiklarna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike_SWE:

Trodde aldrig jag skulle säga detta någonsin i hela mitt liv, men i detta falll.

Heja MP bra jobbat!

Cynikern i mig undrar om inte sossarna och mp planerat detta för att få lite röstfiske åt mp, de ligger ju så risigt till i statistiken. Sossarna marknadsför sig som ett folknära arbetarparti men partistyrelsen är slug och maktkåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smor:

Så gulligt att moderaterna verkligen anstränger sig för att reglera och begränsa människors frihet. Nyliberala friheten.

Moderaterna röstade nej till nya direktivet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tolkningarna är inte orimliga. Vet inte om de stämmer eller inte så jag kritiserar inte tolkningarna per se.
Orsaken kan även vara att stävja politisk osämja - att tona ner att deras samarbetspartner röstar mot regeringslinjen.
Eller så kan det bero på något annat. Who knows...

Oavsett så har han inte riktig fört ett resonemang som säger att de borde röstat på annat sätt för att det ändå inte spelar någon roll.
Det är att kasta om hans ord efter egen tolkning.

MP svek ju precis 150 000 kulturarbetare enligt Morgans egna utsago på SVT, så jag tror inte han är så nöjd. Jag menar, tänk på de stackars kulturarbetarna! Knepigt tankesätt för en justitieminister i mina ögon. Han borde i min mening mer fundera kring lagens uppbyggnad och kommentera kritiken som riktas kring den.

Istället så drar han "tänk på barnen"-argumentet.

Jag vet inte. Förväntar mig bara en mer ingående analys vilket han kanske gett men som nyhetskällorna mina inte finner klickvärdiga.

Hur som, ha en bra helg!

Edit: Han avslöjade iaf vilka väljare S jagade med ett ja i denna fråga.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Ja vi märker verkligen vilka partier som har rätt "Värdegrund"

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Djupt sorgligt att såna här förslag kan gå igenom, vilket de såklart kommer att göra, inte lönt att hoppas på nåt annat. Tydligen gör en del människor vad som helst för att få krama ur de sista kronorna ur sina produkter, till nästan vilket pris som helst. Girigheten blir ett allt större problem i samhället.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

"Regeringens justitieminister Morgan Johansson (S) medger att det är unikt att ett parti röstar emot en regeringspartner, men menar att EU-nämndens beslut sannolikt inte kommer påverka utgången i omröstningen. Han menar att det råder en stor majoritet för uppgörelsen i EU-parlamentet, och att direktivet därför med stor sannolikhet kommer godkännas ändå."

Vad fan är det där för resonemang? Ska man vika sig med majoriteten enligt herr Molgan?

Han visar gång på gång att han inte är särskilt begåvad.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Är det en sak jag lärt mig från England så är det att en demokrati inte kan ändra sig när dom väl röstat igenom en sak, förutom om den som ändrar sig sitter i regeringen där dom gör vad dom vill.

Så checks out.

Permalänk
Medlem

Konspirationisten i mig vill säga att detta, på samma sätt som tomtarna som röstade fel handlade om att de vill få igenom förslaget men har märkt att opinionen är emot. Då, när man vet att oavsett vad de säger så blir utslaget fortfarande detsamma, går man ut och är officiellt emot. "Åh, nej.. jaha okej det gick igenom. Attans. TROTS att vi var emot förslaget!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Herr Mollgan är ett tvättäkta sossekratiskt diktatorsämne. Väl skolad i partilärorna sen barnsben. (Partilärorna är makten framför allt och sälj f-n o hans moster för att få ha makten).
Inte alls förvånande hans uttalande eftersom det kvittar eg hur man röstar för det kommer att genomföras iallafall oavsett. Och de stackars kulturarbetarna skiter han blankt i, vad det hela handlar om är att öppna vägen för överstatlig kontroll av nätet modell a la Kina som visat sig ruskigt effektivt. Varför denna kontroll? Jo jag vet flera protesterar nu men EU bygget är inget annat än ett bygge av en superstat som ska styras av en utvald "elit" från första början med en tunn slöja av "demokrati" över sig. Bara se de alltmer högljudda kraven från delar av "eliten" att vi måste ha EN stark ledare som tar över och styr allt för att kunna rädda världen från miljökatastrof och undergång. Osv osv etc etc..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Sådär fungerar det inte riktigt ;).

Det kan dock fungera så.
https://www.youtube.com/watch?v=qQkNTs15mZ4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så dags nu.... Ynkryggar - sen kommer dom säga att "vi röstade ju emot men det gick igenom ändå" och försöker framstå som om dom var emot hela tiden.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har inte mycket till övers för mp men av alla stolligheter så har dom gjort rätt för en gång skull.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro