Permalänk
Medlem

Vilken röra. Men bra att hans fall går vidare oavsett, det var ju oumbärligt för så många inte minst han själv.

Nu ska det bli ordning igen, först ska han ta konsekvenserna från England, sen eventuella konsekvenser från våldtäktsfallet om det skulle tas upp och fällas. Sen får dom se hur det blir med utlämningen till Usa.

Men givetvis får det ej glömmas dom uppgifter han och WikiLeaks släppte i fråga om Usas militära brott i Irak och Afghanistan. Det är viktigt att USA ställer dom höga politikerna - eliten - företagen vem det nu va som bevisligen är skyldiga till krigsbrott.

Det ska löna sig att visselblåsa regeringar som begår brott i en demokrati, samtidigt så måste Assange ta sitt straff för olagligt erhålla sån information. Kort och gott, alla måste ta sitt straff.

Om nu Assange blir utlämnad, så bör det ske en kross domstol med fallen Usa vs Assange, samt Wikileaks vs Usa.

Det känns rättvist och nödvändigt för att stärka den lilla demokrati usa faktiskt fortfarande har. För folkets skull.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenofonus:

Satt och garvade åt artiklar om hur han behandlar ambassadens anställda som tjänstefolk, inte tvättar sig, inte tar hand om sitt badrum och att han inte tar ansvar för sin katt så det luktar kattskit i hela hans rum.

Tyckte också han var amazing förr men med tiden har det blivit tydligt att Wikileaks numera verkar vara ett ryskt propagandaverktyg.

Folk som inte kan något om datorer går på lögnerna om att man kan spåra allt till Ryssland.
De kom nyligen ut att vänstern hade fel om det påhittade samarbetet med Ryssland för valet 2016 etc.

Man kan aldrig vara säker men påhittade bevis om att allt är Rysslands fel börjar bli gammalt nu.

Permalänk
Inaktiv

Grundidén med Wikileaks tycker jag är bra. Visselblåsare kan leva ett rätt hårt liv.

Problemet är att man inte lever upp till sina egna ideal. Den där Collateral Murder-videon som var det som ursprungligen gav Wikileaks och Assange stor berömmelse, har ju visat sig vara hårt och manipulativt redigerad av Wikileaks och Assange:

https://en.wikipedia.org/wiki/July_12,_2007,_Baghdad_airstrik...

Så det där med USA's krigsbrott verkar i viktiga delar vara baserat på lögner. Då har jag svårt att tycka synd om Assange, även bortsett från hans självupptagna och grisiga agerande. Wikileaks själva kan ha ett berättigande, om man uppför sig med lite stil och klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tror inte detta är det största hotet för journalistiken. Den har gått käpprätt åt h* både innan och under tiden han bott "i Ecuador". Är det en önskvärd utveckling att journalister arresteras för sitt arbete? Har brott begåtts så ja, har ärligt talat för dålig/ofärsk koll på wikileaks metoder och Assanges involvering för att uttala mig. Långt ifrån första gången en journalist åkt dit heller (Guillou t ex, en jäkla massa kinesiska regimkritiker) så vet faktiskt inte varför just Assange skulle vara annorlunda.

Tror ett större problem överlag är att folk inte är beredda att betala för journalistik vilket leder till att det är väldigt få, stora organisationer som står för en merpart av innehållet vi presenteras.

Anledningen till varför detta är annorlunda är för att det är en journalist som exponerat krigsbrott utförda av väst, närmare bestämt USA, och för det har det blivit en häxjakt mot honom. Att kinesiska och saudiarabiska regeringen vill knipa åt alla som hotar deras suveräna ställning är inget konstigt, men när "the land of the free" som ska stå för frihet och sanning och bla bla bla, då blir det en helt annan bild.

Egentligen är det inget unikt med Assange, de/vi som följer dessa saker tycker att det var minst lika illa när Edward Snowden och Bradley/Chelsea Manning åkte in. Poängen är dock att ett land i väst, som anser sig stå upp för demokrati, agerar som Kina eller Saudiarabien när folk avslöjar deras hemskheter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hela denna cirkus handlar ju om att USA vill markera att deras hemliga skumraskaffärer ska vara hemliga, pisslätt för dem att fabricera något som de kan jaga personen för annars.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

Assange verkar vara en klockren narcissist som gjort det han gjort för att spegla sig själv i glansen. Om ni lyssnat på de uttalande (och beteende) han gjort senaste åren är det svårt att tycka annorlunda.

I mina ögon är han inget mer än en simpel spion som skadat betydligt mer än gjort nytta. Riktiga grävande journalister med omdöme och en etisk/moralisk förankring behövs, men det är något helt annat än detta.

Hoppas han får ta ansvar för sina handlingar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hoppas han får ta ansvar för sina handlingar.

Det kommer han få göra garanterat det ska du inte oroa dig för.

Men många vill gärna se djupa staten i usa få sig en utläggning också, det behövs. Och bevis materialet är ju redan presenterat för världen. Frågan är vem kommer bli syndabocken. Jag hoppas att krigsbrotten inte ses med vänt ansikte för att bara fokusera på piss petitesser. Spioneri finns överallt, i alla ambassader i alla länder i hela världen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Assange verkar vara en klockren narcissist som gjort det han gjort för att spegla sig själv i glansen. Om ni lyssnat på de uttalande (och beteende) han gjort senaste åren är det svårt att tycka annorlunda.

I mina ögon är han inget mer än en simpel spion som skadat betydligt mer än gjort nytta. Riktiga grävande journalister med omdöme och en etisk/moralisk förankring behövs, men det är något helt annat än detta.

Hoppas han får ta ansvar för sina handlingar.

Vad är etisk/moralisk journalistik då?

Och det han avslöjade är etiskt/moraliskt handlande av USA?

Jag kan tänka mig att han blev rätt knäpp av att sitta isolerad i 7års tid. Någon som varit sjukskriven på nått år kan nog vittna om samma sak om man är hemma med lite social kontakt.

Hans beteende är inte rättfärdigande ändå, men samtidigt ska inte USA stå över lagen och resten av världen titta på för det som avslöjades.
Om Storbritannien ropar ut att Ryssland har förgiftat någon på deras mark, så blir det sanktioner och Sverige är en av dom första att fördöma det, fast utan bevisning och det saknas fortfarande bevisning.

När Assange avslöjade detta så fick USA betala vadå för pris? Han skyddas inte ens ordentligt för att ta reda på sådana allvarliga anklagelser och avslöjanden. Han är en skurk och ska med all kraft sättas dit enligt USA, och resten av världen tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad är etisk/moralisk journalistik då?

Och det han avslöjade är etiskt/moraliskt handlande av USA?

Jag kan tänka mig att han blev rätt knäpp av att sitta isolerad i 7års tid. Någon som varit sjukskriven på nått år kan nog vittna om samma sak om man är hemma med lite social kontakt.

Hans beteende är inte rättfärdigande ändå, men samtidigt ska inte USA stå över lagen och resten av världen titta på för det som avslöjades.
Om Storbritannien ropar ut att Ryssland har förgiftat någon på deras mark, så blir det sanktioner och Sverige är en av dom första att fördöma det, fast utan bevisning och det saknas fortfarande bevisning.

När Assange avslöjade detta så fick USA betala vadå för pris? Han skyddas inte ens ordentligt för att ta reda på sådana allvarliga anklagelser och avslöjanden. Han är en skurk och ska med all kraft sättas dit enligt USA, och resten av världen tittar på.

Har det redan gått sju år alltså? Lite lustigt ändå. Han har satt sig i ett eget fängelse i sju år men hade varit fri för två år sedan om han tagit straffet direkt. Nu blir det minst 7+5 års inlåsning.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har det redan gått sju år alltså? Lite lustigt ändå. Han har satt sig i ett eget fängelse i sju år men hade varit fri för två år sedan om han tagit straffet direkt. Nu blir det minst 7+5 års inlåsning.

Skulle tippa på att tagit rejält med psykisk skada efter all tid som gått. Jag tror inte att han någonsin kommer bli utsläppt, dom kommer yrka på psykiskt sjuk och låsa in han för gott. Tycker synd om hans familj och barn and what not. Sjukt när man tänker på hur samlad, elegant, smart och klipsk han verkade när han stod på balkongen bara för 2-3 år sen för att se hur hemskt hans förfall blev till slut.

Äh det är skrämmande

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Bra fråga.

Finns det nånting som talar emot det som finns på wikileaks är felaktigt? Jag tycker journalism är när fakta och avslöjanden redogörs, sällan jag sett det här i Sverige.

Anklagelserna om våldtäkt blev nerlagda 2017 och han är jagad av USA måste väl säga nånting och att han flydde landet.

Vad talar för att wikileaks sprider "fake news"? om det är det du menar.

Nej, min fråga var inte riktad som en sorts fördold pik utan en fråga: vad är det som gör att folk får för sig att Assange förkroppsligar, representerar, sann journalism? Det handlar inte om Wikileaks utan om Assange.

Anklagelserna om våldtäkt är väl inte nedlagda. Det är väl utredningen som blivit nedlagd? Åklagaren verkar vara villig att sparka igång ärendet igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kintobe:

Skulle tippa på att tagit rejält med psykisk skada efter all tid som gått. Jag tror inte att han någonsin kommer bli utsläppt, dom kommer yrka på psykiskt sjuk och låsa in han för gott. Tycker synd om hans familj och barn and what not. Sjukt när man tänker på hur samlad, elegant, smart och klipsk han verkade när han stod på balkongen bara för 2-3 år sen för att se hur hemskt hans förfall blev till slut.

Äh det är skrämmande

Tyck för sjutton inte synd om hans familj och barn. Han har en fem år lång vårdnadstvist bakom sig. Han har konflikter med allt och alla, envis och vrång på alla sätt. Tilltagsen och självömkande. Hopplös att samarbeta med. Det har nog varit lugnast för alla, inklusive familj och barn, när han suttit inlåst.

Har man suttit sju år inlåst i en skrubb på en ambassad, med fängelsestraff hägrande i tre länder, kanske man skall ta sig en funderare på vilka val man gjort här i livet ...

Permalänk
Inaktiv

@Mr.Borka: Ja, "Sann journalism" sa jag, jag skrev sedan vad jag menade med det. När nånting så kraftigt dolt blir avslöjat och det visar sig vara brottsligt.

Jag har svårt att se etablerade medier driva "sann journalism". som Janne Josefsson sa, att granska den extrema vänstern så blev han ifrågasatt inom SVT. länk Han pratar också om en beröringsskräck inom media, att ta i vissa frågor. (Oavsett vad man tycker om Josefsson, så har han en poäng)

etablerade medier har också drivit ifrågasättande journalistik i USA, Storbritannien osv. Så ja, vad är Sann journalism. Han rapporterade om felaktigheter och avslöjade det som inte skulle kommit ut. Han grundade wikileaks, vad hos honom klassas inte som journalist?

Permalänk
Inaktiv

@anon214822: Jo, en vanlig Svensson som skulle sett nått liknande skulle så klart hålla tyst. Att avslöja USA som han gjorde krävs nog en viss karaktär och inte en lagom svensk person

Vad har rapporteras om vårdnadstvist och vems sanning är det?, en vårdnadstvist är sällan fredlig och den som skriker högst om det hörs högst. Fråga någon som vart i en och sen får du välja vem du ska tro på.

Och sen behöver inte någon tycka synd om honom. Riskerna fanns ju där när han gav sig in i spelet, han får stå för det men samtidigt så förtjänar han en opartisk rättegång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon190792:

@Lars Celander: Jo, en vanlig Svensson som skulle sett nått liknande skulle så klart hålla tyst. Att avslöja USA som han gjorde krävs nog en viss karaktär och inte en lagom svensk person

Vad har rapporteras om vårdnadstvist och vems sanning är det?, en vårdnadstvist är sällan fredlig och den som skriker högst om det hörs högst. Fråga någon som vart i en och sen får du välja vem du ska tro på.

Och sen behöver inte någon tycka synd om honom. Riskerna fanns ju där när han gav sig in i spelet, han får stå för det men samtidigt så förtjänar han en opartisk rättegång.

Om vårdnadstvisten (länken från Wikipedia-sidan om Assange):

https://www.newyorker.com/magazine/2010/06/07/no-secrets

Frågan är hur mycket han verkligen avslöjat om USA. Jag vet inte. Det jag vet är att den berömda Collateral Murder-videon, som släppt av Wikileaks, är starkt manipulativt redigerad. Vad jag också vet att videon, i redigerat skick, har fått enorm spridning. Verkar inte krävas något mod alls. Vad är det för karaktär att vara så falsk och manipulativ som Assange/Wikileaks uppenbart varit, i alla fall i just det fallet? Vad är det för karaktär att tro på ett falsarium? Vad är det för karaktär att vara lättlurad i sin fördomsfullhet?

Gå tillbaka till Wikipedia-sidan och läs den långsamt och noga. Jag vill inte gå in i en allmän diskussion om krigsbrott hit och dit, jag inte är inte tillräckligt påläst, jag bara håller mig till det mest kända fallet där det då finns uttömmande dokumentation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190792:

Vad är etisk/moralisk journalistik då?

Och det han avslöjade är etiskt/moraliskt handlande av USA?

Jag kan tänka mig att han blev rätt knäpp av att sitta isolerad i 7års tid. Någon som varit sjukskriven på nått år kan nog vittna om samma sak om man är hemma med lite social kontakt.

Hans beteende är inte rättfärdigande ändå, men samtidigt ska inte USA stå över lagen och resten av världen titta på för det som avslöjades.
Om Storbritannien ropar ut att Ryssland har förgiftat någon på deras mark, så blir det sanktioner och Sverige är en av dom första att fördöma det, fast utan bevisning och det saknas fortfarande bevisning.

När Assange avslöjade detta så fick USA betala vadå för pris? Han skyddas inte ens ordentligt för att ta reda på sådana allvarliga anklagelser och avslöjanden. Han är en skurk och ska med all kraft sättas dit enligt USA, och resten av världen tittar på.

Jag skrev inte "etisk/moralisk journalism", var ser du det? Jag skrev att journalister, som personer, bör ha en etisk/moralisk kompass för att kunna bedöma vad som ska publiceras eller inte, det är något helt annat än vad du skrev om det till.

Assange har alltid varit en obehaglig narcissist alla gånger jag hört honom uttala sig eller bli intervjuad. Jag har hyfsad erfarenhet av det med en likadan pappa och även fått en släng av det själv som jag efter 50 år mestadels lyckats arbeta bort.

Gällande Rysslands inblandning i mordförsöken med nervgas i UK, så räcker det för mig att ha följt Bellingcats grävande journalister. Personerna som utförde dådet är utan tvekan högt stående i Ryssland och har inte agerat utan sanktioner från högsta ort. Några av artiklarna:
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2018/09/26/skri...
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2018/10/09/full...
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2019/02/14/thir...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Folk som inte kan något om datorer går på lögnerna om att man kan spåra allt till Ryssland.
De kom nyligen ut att vänstern hade fel om det påhittade samarbetet med Ryssland för valet 2016 etc.

Man kan aldrig vara säker men påhittade bevis om att allt är Rysslands fel börjar bli gammalt nu.

Eh nej, någon sådant kom inte ut nyligen.
Dels så är faktumet att GRU hjälpte till att influera valet just så, ett faktum. Det finns video som visar när det faktiskt sker!

Det som kommit ut nyligen är att Barr, personen Trump anställde som AG (tidigare känt för att ha hjälpt dölja Iran-Contra-skandalen), gav ut en kort sammanfattning av en rapport på 400 sidor. Sammanfattningen innehöll inte en enda komplett mening ur den fulla rapporten. Den utelämnade också de sektionssammanfattningar som Mueller och hans team uttryckligen skrivit just för att lämnas ut till allmänheten med minimal redigering eller censur.
De som skrivit rapporten har uttryckligen talat om att sammanfattningen är väldigt missvisande till Trumps fördel.

Jag väntar med att ha en konkret åsikt angående rapportens innehåll tills åtminstone hela kongressen fått tagit del av den och kommit med kommentarer. Just nu har vi enbart kommentarer från en person som samarbetar med den anklagade, som vägrade neka att han gett Trump tillgång till innehållet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

@MultiMan: Jag tolka det som att du tycker inte Assange använde moraliska/etiska riktlinjer och därför ingen journalist? Eller han vinkla det inte moraliskt nog för att publicera det?

Du skrev:

"I mina ögon är han inget mer än en simpel spion som skadat betydligt mer än gjort nytta. Riktiga grävande journalister med omdöme och en etisk/moralisk förankring behövs, men det är något helt annat än detta.

sen:
Jag skrev att journalister, som personer, bör ha en etisk/moralisk kompass för att kunna bedöma vad som ska publiceras eller inte
Jag tolkar det som att vissa saker inte bör publiceras för att det inte har ett tillräckligt moraliskt perspektiv? (vem nu ska få bestämma vad som är moraliska riktlinjer för att publiceras)

Kan du ge ett exempel på hur Assange skulle publicerat detta mer moraliskt då? eller skulle han undvika publicera detta för att han saknar moralisk kompass? eller handlar det om att jag skrev "sann Journalism" som klingar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Satt och garvade åt artiklar om hur han behandlar ambassadens anställda som tjänstefolk, inte tvättar sig, inte tar hand om sitt badrum och att han inte tar ansvar för sin katt så det luktar kattskit i hela hans rum.

Tyckte också han var amazing förr men med tiden har det blivit tydligt att Wikileaks numera verkar vara ett ryskt propagandaverktyg.

Detta! Jag gillade också Wikileaks men glorian hamnar liksom på sne när det blir uppenbart att de springer Rysslands/Trumps ärenden snarare än avslöjar hemskheter som regeringar ägnat sig åt.

Sen skall han fan inte slippa undan rättvisan bara för att han uppskattas av en del. Om han faktiskt har våldtagit människor så är han en våldtäktsman och inget annat.

Men folk är väl sådanna. Se hur det blev med Bill Cosby, Soran Ismail och Martin Timell. Finns ju folk som inte verkar bry sig om att de är äckliga svin för att "de är ju så folkkära och trevliga i TV".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad händer nu? är sann journalism hotad?

https://youtu.be/8oqJiNzJQ_E

Finns ingen "sann journalism" kvar.
Dagens rubrik på aftonbladet säger väl allt:
"paniken: kommer knu**a han, bror"...
Har inte trott på "sann journalism" sedan Folke Ryden försvann

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är det inte gällande utpressningen av USA's känsliga läckor som är anledningen till gripandet?

Eller kanske det var Edward snowden eller så liknas det varandra.

Har inte stenkoll på hela historien.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sanning är sanning oavsett om sanningen är Rysslands/Trumps ärende eller inte. Det är bra att Wikileaks fått ner "fredum och demokercy"-nissarna på jorden, men tråden visar tyvärr att det fortfarande finns diehardfans av västerländska storbolagsregimer som bortser från faktiskt innehåll eftersom Assange tydligen "springer Rysslands ärenden". På samma sätt är skandalen inte Hitlerys fuffens i sig utan att det superhemska att mejlen, sanningen, läckt. Hemskheten är inte att kejsaren är naken, utan fräckheten att påtala det.

Är det inte tragiskt att folk måste gå till "ryska" källor för att få riktig kritisk journalism -om sina egna länder- i en tid då de privata och statliga bolagens journalister springer maktens ärenden tydligare än på länge. Medienissarna är desperata nu när de fått konkurrens och börjar tappa sitt monopol över åsiktskorridoren. Kontrasten avslöjar också den svenska journalistikens politiska natur.

Assange skulle blivit anklagad för valfria brott oavsett om han begått dem eller inte. Det ligger i hans politiska brottslighets natur. Hans påstådda "offer" figurerar lustigt nog sedan länge i regimvänlig USA-smet, men är i bästa fall uppmärksamhetssökare.

De verkliga brottslingarna är de som står bakom och upprätthåller våra korrupta samhällens lagar. Historiens dom kommer bli hård.

Frihet åt Assange!

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kintobe:

Nu ska det bli ordning igen, först ska han ta konsekvenserna från England, sen eventuella konsekvenser från våldtäktsfallet om det skulle tas upp och fällas. Sen får dom se hur det blir med utlämningen till Usa.

Men givetvis får det ej glömmas dom uppgifter han och WikiLeaks släppte i fråga om Usas militära brott i Irak och Afghanistan. Det är viktigt att USA ställer dom höga politikerna - eliten - företagen vem det nu va som bevisligen är skyldiga till krigsbrott.

Det ska löna sig att visselblåsa regeringar som begår brott i en demokrati, samtidigt så måste Assange ta sitt straff för olagligt erhålla sån information. Kort och gott, alla måste ta sitt straff.

Hur kan det löna sig att visseblåsa regeringar som begår brott om man samtidigt ska bli straffad för det, åka i fängelset, och få återstoden av sitt liv förstört genom att hängas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har det redan gått sju år alltså? Lite lustigt ändå. Han har satt sig i ett eget fängelse i sju år men hade varit fri för två år sedan om han tagit straffet direkt. Nu blir det minst 7+5 års inlåsning.

Låter som vilda gissningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Det är väl sann journalism eftersom han exponerade vilka shady typer donerade till Clinton under valet. Han visade också hur shady Clinton var. Nästan allt var konstruerat runt henne i valet, två miljarder dollar i donationer och hela median centrerat runt henne där median vågade inte kritisera henne en enda gång.

Å andra sidan skapade han rätt starka fiender för att han gjorde detta. Eliten runt världen är inte direkt glada över att Trump är president.

Exakt..hon Hillary var väl en kelgris till nån högt uppsatt KKK-ledare också väl?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Man kan inte säga något annat om Wikileaks än att allt dem har publicerat har varit fakta. Inga Fejk news som våra andra aktivister SVT, Aftonbladet etc sprider i Sverige.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Assange verkar inte riktigt ha förmågan till personlig konsekvensanalys med tanke på hans agerande. Och när han blev utsparkad såg han ut som 87 och inte 47.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

@Mr.Borka: Ja, "Sann journalism" sa jag, jag skrev sedan vad jag menade med det. När nånting så kraftigt dolt blir avslöjat och det visar sig vara brottsligt.

Sann journalism är ett uttryck vars distinktion gentemot journalism fortfarande är oklar.

"[Sann journalism är...] När nånting så kraftigt dolt blir avslöjat och det visar sig vara brottsligt."

Det låter som avslöjande journalistik. Som ofta leds av grävande journalistik.

Citat:

Jag har svårt att se etablerade medier driva "sann journalism". som Janne Josefsson sa, att granska den extrema vänstern så blev han ifrågasatt inom SVT. länk Han pratar också om en beröringsskräck inom media, att ta i vissa frågor. (Oavsett vad man tycker om Josefsson, så har han en poäng)

etablerade medier har också drivit ifrågasättande journalistik i USA, Storbritannien osv. Så ja, vad är Sann journalism. Han rapporterade om felaktigheter och avslöjade det som inte skulle kommit ut. Han grundade wikileaks, vad hos honom klassas inte som journalist?

Det du menar är antagligen oberoende journalistik. Vilket är ett uttryck som används på åtminstone två sätt. Man pratar dels om politiskt oberoende och ekonomiskt oberoende.

Jag vet heller inte varför du pratar om Janne Josefsson. Något av en rikskändis, visst. Men den journalistiska horisonten är bredare än folkliga program på SVT1 varigenom han slagit genom.

Din kommentar är något osammanhängande och jag har svårt att hänga med.

Skrivet av griid:

Finns ingen "sann journalism" kvar.
Dagens rubrik på aftonbladet säger väl allt:
"paniken: kommer knu**a han, bror"...
Har inte trott på "sann journalism" sedan Folke Ryden försvann

Men, vafan, läs inte kvällstidningar om det är rigorös journalistik du söker.
Du har faktiskt ansvar själv för vilka medier du konsumerar.

Ett tips är också att läsa mer än rubriken. Det finns fler ord om du skrollar nedåt efter att ha klickat på en artikel.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Tråden är låst tillsvidare då den har spårat ut.

Mvh

Tiamat/Moderator