rm850x 80+ gold för RTX 2080 NVLink?

Permalänk
Medlem

rm850x 80+ gold för RTX 2080 NVLink?

Tjena, tänkte att skaffa en till RTX 2080 längre fram och undrar om Corsair rm850x räcker för båda? Har kollat på internet och hittat liknande setups (samma tdp på gpu) och sett väldligt olika svar, vissa säger att det fungerar bra och andra "du behöver 1000w MINST"
Har nu en överklockad i5 6600k men ska köpa en ny cpu, vet inte riktigt vilken men de flesta verkar ju vara under 100w om jag inte köper nån monster cpu och överklockar.

Har 4 fläktar, 1 nvme ssd, 1 ssd och 2 hdds.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som om du ligger i gränslandet med 850w. Nu är GPU-bryggan den stora slukaren, men du har många bäckar små i form av dina fyra lagringsenheter och fyra fläktar som vill ha sin beskärda del.

Det kanske är smart att kliva upp ett snäpp för att gardera dig mot dessa framtida inköp? Särskilt om du ska fortsätta överklocka komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Spontant känns det som om du ligger i gränslandet med 850w. Nu är GPU-bryggan den stora slukaren, men du har många bäckar små i form av dina fyra lagringsenheter och fyra fläktar som vill ha sin beskärda del.

Det kanske är smart att kliva upp ett snäpp för att gardera dig mot dessa framtida inköp? Särskilt om du ska fortsätta överklocka komponenter.

Okay, kommer det fungera utan någon överklockning? Kanske kör med det först och senare skaffar en 1000w.

Permalänk
Medlem

Jäklar alltså, jag vågar inte säga "ja."

Personligen gillar jag att ha marginal, och jag undrar hur belastningen kommer påverka ditt 850w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Jäklar alltså, jag vågar inte säga "ja."

Personligen gillar jag att ha marginal, och jag undrar hur belastningen kommer påverka ditt 850w.

Hmm, i äldre posts verkar folk säga att 850w räcker för t.ex. gtx 780 sli (har 35W mer max tdp än 2080). https://www.sweclockers.com/forum/trad/1292441-gtx-780-sli-me...
Men i trådar om RTX 2080 på reddit och lite överallt verkar folk säga lite blandat, är det något magiskt med RTX korten som jag inte förstår eller finns det något annat som drar mer ström? Kan ju testa att köra det tills psun exploderar lol D:
Som jag förstår är väl 2hdd's + 4 fläktar typ standard. ssds drar ju inte så mycket

Permalänk
Medlem

Räcker gott.
Överbelastar du nätaggregatet så stänger ju det bara av sig, och då vet du om du behöver skaffa ett nytt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Räcker gott.
Överbelastar du nätaggregatet så stänger ju det bara av sig, och då vet du om du behöver skaffa ett nytt nätaggregat.

Fan också, ville ju ha en explosion.

Permalänk
Medlem

@Affe2626: Då får du väl leta upp någon 800+W nätaggregat som du köper nytt för ett par hundra så kan du ju få det också
Ditt RMx är dock snällare mot komponenterna i datorn, blir mindre dyrt i längden på det sättet.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem men undvik övercloxkning på korten å clocka CPU bara. 9900k är väl bra val till dem korten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ska inte vara några problem men undvik övercloxkning på korten å clocka CPU bara. 9900k är väl bra val till dem korten

Skickades från m.sweclockers.com

Drar för hela system vid spel 400w ungefär med ett kort så kommer gå lätt med 2 men som sakt strunta i åxloxka korten

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Med pascal, så räckte 850w åtminstone. Så det borde vara tillräckligt här med.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]