Permalänk
Medlem

Unifi trådlöst nätverk - planering

Hej,

Tänkte nu en gång för alla fixa det trådlösa i huset.

Planen är initialt

- 1 Unifi USG router
- (Telia fiber, ersätta Technicolor)
- 1 UniFi Switch-8-60W
- 1 UniFi AC LR (alt. AC Pro?)

Senare köpa till (efter behov)

- Cloud Key
- Ytterligare AC LR / PRO

Ett par funderingar...

1. Klarar US 8-60W a driva både LR och PRO via POE?
- LR kör 24v POE, Pro 48v?
2. Något jag missat / inte är kompatibelt?
3. LR är ca 500:- billigare än PRO, men kan det ändå vara värt att lägga de extra pengarna? Nackdelar med PRO?
4. Förbättringsförslag?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Läs först om skillnaderna mellan PRO och nanoHD. Jag har svårt att se någon anledning att välja PRO framför nanoHD i dagsläget. Och sen ska man komma ihåg att det krävs ganska modern hårdvara på klientsidan för att man ska ha någon direkt nytta av nanoHD eller PRO.

Alla nya AP:ar ska kunna drivas via Switchen. Här finns en bra sammanställning:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000263008--UniFi-U...

Själv har jag en LR och en Lite påväg med posten. Hade nog egentligen klarat mig lika bra med två Lite. Var först påväg att beställa nanoHD, men insåg att jag inte har en enda enhet som skulle kunna dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en AC Pro just nu, har däremot inte satt upp den i taket ännu men skall göra det när nätverksdragningen är klar. För just nu är det problem att få bra täckning på ovanvåningen i ena rummet (huset är 100kvm, trä) men tror det blir bättre med takmonterad ap.

Skulle det visa sig att det inte är tillräckligt med bra täckning där uppe så köper jag nog en AC Lite vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Läs först om skillnaderna mellan PRO och nanoHD. Jag har svårt att se någon anledning att välja PRO framför nanoHD i dagsläget. Och sen ska man komma ihåg att det krävs ganska modern hårdvara på klientsidan för att man ska ha någon direkt nytta av nanoHD eller PRO.

Alla nya AP:ar ska kunna drivas via Switchen. Här finns en bra sammanställning:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000263008--UniFi-U...

Själv har jag en LR och en Lite påväg med posten. Hade nog egentligen klarat mig lika bra med två Lite. Var först påväg att beställa nanoHD, men insåg att jag inte har en enda enhet som skulle kunna dra nytta av det.

Tack för svar. Jag har faktiskt svårt att se vad som motiverar Pro, framför allt som LR enligt vad jag läst har längre räckvidd och ska ha antenn bättre anpassad för mobila enheter. Uttag för vidareföring av nätverket kan eventuellt vara bra, men det blir kanske till nummer två som köps in senare.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

PRO har PoE+ medans LR har passive PoE vilket är ganska ovanligt. Har två LR och en PRO. Kan egentligen inte säga att jag märker någon som helst skillnad men jag skulle ändå valt PRO om jag skulle välja igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

PRO har PoE+ medans LR har passive PoE vilket är ganska ovanligt. Har två LR och en PRO. Kan egentligen inte säga att jag märker någon som helst skillnad men jag skulle ändå valt PRO om jag skulle välja igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Även LR har stöd för "riktig" PoE (802.3af) sedan något år tillbaka.
Se https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

Permalänk

Jag kör Pro då jag använder den extra ethernet porten, annars så hade jag nog klarat mig på LR eller UniFi Mesh.

När det gäller ström så klarar den det utan problem.

Jag kör 2 AC Pro, 1 UniFi Mesh och en Edgerouter X och den brukar ligga mellan 13-15W

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, en fundering innan jag trycker köp-knappen.

Det är inga konstigheter att blanda t ex LR och Pro på ett trådlöst nät, de är lika "kompatibla" i verkligheten (med överlämning och så) som de ska vara på pappret?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Varför inte en AC Lite? Har du sådan klienttäthet att du drar nytta av t.ex PRO?

Permalänk
Medlem

jag bygde just et unifi nät hemma, jag sejer med kör NanoHD. best cost to performance AP nu skulle jag seja. Skippa CloudKey, köp en rPi3 istället.

tenk på at USG er löjlig underpowered, så ska du köra vpn på den blir den lite segare, med DPI+IPS er det max 85mbit internetspeed. bättre med en pfsense egenbygd om du har stora krav här.

jag kör USG->Unifi switch -> Unifi switch 8-60w -> NanoHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Varför inte en AC Lite? Har du sådan klienttäthet att du drar nytta av t.ex PRO?

Bra fråga.

Tänker högre prestanda på LR / PRO och brukar undvika billigaste varianter då det ofta är så att det då blir "snålhet bedrar vishet", men jag kanske ska tänka om?

Kan bli 20 - 25 klienter ibland när man har besök, med allas mobiler, några laptop. Plattor, Chromecasts etc.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Kör på en Lite, komplettera med ytterligare vid behov.
Det är bra skit så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

jag bygde just et unifi nät hemma, jag sejer med kör NanoHD. best cost to performance AP nu skulle jag seja. Skippa CloudKey, köp en rPi3 istället.

tenk på at USG er löjlig underpowered, så ska du köra vpn på den blir den lite segare, med DPI+IPS er det max 85mbit internetspeed. bättre med en pfsense egenbygd om du har stora krav här.

jag kör USG->Unifi switch -> Unifi switch 8-60w -> NanoHD

Hur gärna jag än skulle vilja så finns inte tiden just nu att pyssla och konfigurera med rPi3 / pfsense eller alternativ Det får bli färdiga lösningar.

NanoHD är ännu dyrare än pro, 70% dyrare än LR. Vad får man med den som är bra för hemnätverk för den extra kostnaden?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Bra fråga.

Tänker högre prestanda på LR / PRO och brukar undvika billigaste varianter då det ofta är så att det då blir "snålhet bedrar vishet", men jag kanske ska tänka om?

Kan bli 20 - 25 klienter ibland när man har besök, med allas mobiler, några laptop. Plattor, Chromecasts etc.

Skrivet av LemurenSwe:

Kör på en Lite, komplettera med ytterligare vid behov.
Det är bra skit så att säga.

Ska man gå på Ubiquiti rekommendationer så är 20 konstant uppkopplade/aktiva enheter ungefär vad en AC Lite är gjord för att klara av, sedan bör man gå över till PRO.

Så har OP 20+ samtidiga klienter som konstant käkar data, så är en Lite kanske i minsta laget.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Hur gärna jag än skulle vilja så finns inte tiden just nu att pyssla och konfigurera med rPi3 / pfsense eller alternativ Det får bli färdiga lösningar.

många som har problemer med cloudkeys, så en docker lösning verkar va stabilare nya cloudkeys ska va bra, men er jo asdyra. det er jo basicly en minidator bara

https://hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Bra fråga.

Tänker högre prestanda på LR / PRO och brukar undvika billigaste varianter då det ofta är så att det då blir "snålhet bedrar vishet", men jag kanske ska tänka om?

Kan bli 20 - 25 klienter ibland när man har besök, med allas mobiler, några laptop. Plattor, Chromecasts etc.

Ursäkta frågan, men vad har du för besök egentligen? Är det långväga gäster som stannar flera dagar så förstår jag, men annars, klarar dom sig inte utan wifi när dom hälsar på?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en Cloud Key egentligen?

Jag har fått en sådan CK och försöker att få trafikinformationen visas tillsammans med min acesspunkt (AC-AP-LITE) men sådant kommer inte upp.
Det kommer bara upp "CloudKey" och Device "AP LITE UNIFI" men helt tomt när jag trycker in vidare.

Tanken är att med denna CK ska jag sedan utöka till att styra belysningen samt kamera hemifrån, men vill börja med att ha kontroll över vad som nätverkas här hemma.

Edit; Nu har jag fått till informationen på AP LITE UNIFI men ingenting på CloudKey ännu. Krävs det en USG för att kunna använda CK fulla funktion?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S