DNS-servern svarar inte - 3 olika enheter och 2 olika routers

Permalänk
Medlem

DNS-servern svarar inte - 3 olika enheter och 2 olika routers

Hej!

Jag har ett (i mina ögon) ett väldigt klurigt problem. Startade med att jag en dag tappade uppkoppling till alla mina enheter i form av den gula varningstriangeln som säger att "internetåtkomst saknas" (på två laptops, en telefon). Felsöker med Windows egna felsökare som hävdar att DNS-servern inte svarar. Ibland går problemet att lösa genom omstart av router, ibland inte. Har även fabriksåterställt routern samt provat en annan router, vilket leder mig att tro att det inte är routrarna det är fel på. Har även provat flera olika ethernet-kablar för att lösa problemet, utan lycka. Så, tänker att det kanske är fel hos leverantören (Bredband 2). Provar med kabel direkt in i väggen vilket fungerar fint. Hör även av min till Bredband2 som inte vet vad det kan vara för fel. Vidare har jag även provat att ändra DNS-server på datorn, fungerar inte heller. Många av återställningarna gör att det fungerar ett litet tag men efter en timme kan problemet vara tillbaka.

En dag väljer jag att formatera om hårddisken (av andra skäl) på en av mina datorer. Detta verkar på något sätt lösa hela problemet med nätverket (kanske något virus som spökade, kan inte tillräckligt om det) och jag går utan problem på alla mina enheter i nästan två veckor. Så igår var jag tvungen att flytta på routern vid ommöblering och kopplade därmed ur den. När jag sedan kopplade i den igen så var samma problem tillbaka, med de ibland tillfälliga lösningarna i omstart av routern. Jag kan inte jättemycket om nätverk och har absolut ingen aning om vad jag kan göra för att lösa detta, och skulle helst vilja undvika ännu en omformatering innan jag vet det ens skulle kunna lösa problemet denna gång. Det ska även tilläggas att denna dator knappt har använts sedan omformateringen.

Undrar såklart därför om det är någon som har hört talas om något liknande eller som har ett hum och vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Om du inte kan göra capture på den nätverkstrafik som passerar ditt hemmanät (på wan-sidan) är det i princip omöjligt via ett forum att avgöra vad som kan vara knas - speciellt om den drabbade inte är bevandrad i ämnet. En gissning är att antingen router eller annan enhet på ditt hemmanät är "hemsökt" av elakheter.

https://en.wikipedia.org/wiki/VPNFilter

Permalänk
Medlem

Sökt lite mer efter personer som haft liknande problem och hittat ett par. Det som de har gemensamt är något problem med DHCP och tilldelning av IP-adresser till enheterna. Antagligen uppstår det något problem i och med konflikter av IP-adresser. Jag har nu provat att sätta statiska IP-adresser på mina två datorer och än så länge verkar det fungera men återkommer om problemet uppstår igen. Tack för ditt svar hasenfrasen!

Permalänk
Vila i frid

Du är inte intresserad av att veta varför ditt nätverk beter sig på det sätt det gör?

ARP-spoofing från en "elak" enhet på ditt lokala nätverk eller "ägd" router låter som det mest troliga - men för att veta lär du analysera trafiken. Spelar du in ett PCAP med Wireshark under 1/2 timme bör det gå att analysera någorlunda för en utomstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av otesma:

Hej!

Jag har ett (i mina ögon) ett väldigt klurigt problem. Startade med att jag en dag tappade uppkoppling till alla mina enheter i form av den gula varningstriangeln som säger att "internetåtkomst saknas" (på två laptops, en telefon). Felsöker med Windows egna felsökare som hävdar att DNS-servern inte svarar. Ibland går problemet att lösa genom omstart av router, ibland inte. Har även fabriksåterställt routern samt provat en annan router, vilket leder mig att tro att det inte är routrarna det är fel på. Har även provat flera olika ethernet-kablar för att lösa problemet, utan lycka. Så, tänker att det kanske är fel hos leverantören (Bredband 2). Provar med kabel direkt in i väggen vilket fungerar fint. Hör även av min till Bredband2 som inte vet vad det kan vara för fel. Vidare har jag även provat att ändra DNS-server på datorn, fungerar inte heller. Många av återställningarna gör att det fungerar ett litet tag men efter en timme kan problemet vara tillbaka.

En dag väljer jag att formatera om hårddisken (av andra skäl) på en av mina datorer. Detta verkar på något sätt lösa hela problemet med nätverket (kanske något virus som spökade, kan inte tillräckligt om det) och jag går utan problem på alla mina enheter i nästan två veckor. Så igår var jag tvungen att flytta på routern vid ommöblering och kopplade därmed ur den. När jag sedan kopplade i den igen så var samma problem tillbaka, med de ibland tillfälliga lösningarna i omstart av routern. Jag kan inte jättemycket om nätverk och har absolut ingen aning om vad jag kan göra för att lösa detta, och skulle helst vilja undvika ännu en omformatering innan jag vet det ens skulle kunna lösa problemet denna gång. Det ska även tilläggas att denna dator knappt har använts sedan omformateringen.

Undrar såklart därför om det är någon som har hört talas om något liknande eller som har ett hum och vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

Tack på förhand!

Det här är en riktig långkörare, eftersom flera enheter har samma problem, så jag tror inte det kommer att lösa det. Men du kan pröva att i cmd.exe skriva;

ipconfig /flushdns ipconfig /registerdns

Starta om. Hjälper det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hej,

Låter som du har flera DHCP / DNS servar igång i nätverket, då kan det bli problem som detta.
Ladda ner detta tool och titta vad som sägs.
https://web.archive.org/web/20100601022750/http://blogs.techn...

Ett annat tips, Starta CMD, skriv Nslookup - vad sägs då?
Defualt server:????
Adress:???

Ifall den inte hittar något, skriv:
nslookup "Namnet på din DNS server(router)" "och ip adressen till din dns server(Router)" Utan kaninöronen ""

Kan du då göra DNS förfrågningar genom sök efter ex, google.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du är inte intresserad av att veta varför ditt nätverk beter sig på det sätt det gör?

Jo visst vill jag det! Det visade sig såklart att en statisk ip-adress inte löste problemet då det var tillbaka dagen efter. Jag tänkte försöka med Wireshark och funderar på vad det är som bör fångas. Räcker det att jag enbart fångar trafiken under tiden problemet existerar, eller vore det bättre om jag fångade trafiken under en period då mitt nätverk övergår från att fungera till att jag tappar internetåtkomsten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det här är en riktig långkörare, eftersom flera enheter har samma problem, så jag tror inte det kommer att lösa det. Men du kan pröva att i cmd.exe skriva;

ipconfig /flushdns ipconfig /registerdns

Starta om. Hjälper det?

Det fungerade inte tyvärr, men tack ändå.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av otesma:

vore det bättre om jag fångade trafiken under en period då mitt nätverk övergår från att fungera till att jag tappar internetåtkomsten?

Vilket som. Spela in i "promiscuous mode". Om du låter fortsätter att cappa medans du på morgonen startar om en av de andra burkarna ger det väldigt mycket info om vad som händer och inte händer på ditt nätverk. ZIP'a ihop med lösen och lägg upp på någon filtjänst och pm'a länk och lösen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

startar om en av de andra burkarna

Förlåt för många frågor men vill göra det rätt. Menar du med de andra burkarna att jag t ex skulle kunna koppla ur min router för att sedan koppla in den igen? Eller är det någon av datorerna som bör startas om?

Permalänk
Vila i frid

Starta om en av de andra datorerna medans du kör capture på din egna burk. Att koppla ur routern innebär bara att default gateway försvinner.

Kör även dos-kommandot "arp -a" på den dator som gör capture precis innan du avslutar inspelningen.

Permalänk
Vila i frid

Lägger in det lilla som gick att analysera:

"Precis, maskinen med IP x.x.0.100 börjar göra omsändningar vid ca 4800 sekunder. Du kan inte göra packet capture med/i din router? Switchen i routern gör att den filtrerar bort icke-broadcast trafik från alla andra än x.x.0.100. Min pfSense kan göra capture på all trafik på både WAN och LAN. Väldigt praktiskt.

Min gissning med så här lite att gå på är att antingen porten till .100 i routern är trasig, dess kabel trasig eller porten i .100 datorn trasig.

Kör du kablat eller WiFi? Kör du WiFi kan det finnas någon elaking i närheten som jäklas. WPA2/AES är att föredra."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kör du kablat eller WiFi? Kör du WiFi kan det finnas någon elaking i närheten som jäklas. WPA2/AES är att föredra."

Denna gång var det med kabel via routern till datorn jag körde capture på och Wi-fi till den dator som jag startade om. Men har som sagt provat både provat en annan router och andra kablar :/

Permalänk
Vila i frid

Det stora antalet checksum-fel och omsändingar på dina TCP-paket man ser, med vad du tidigare gjort för åtgärder, montera ett annat/nytt nätverkskort i datorn - och efter det - be din ISP att kontrollera sin client-end-point switch. Värmeslag eller taskiga kondingar i dess nätaggregat möjligen. När du bytte router, bytte du även dess strömadapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

När du bytte router, bytte du även dess strömadapter?

Japp, provade med en netgear och den strömkabeln som kom med den.

Permalänk
Medlem

Kan du göra ett schema hur ditt nätverk ser ut.

Har du en router från din bredbandsleverantör? Ligger den före din egen router?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopplar ur precis alla enheter som du har en nätverkskabel inkopplad i.
Du har troligen lyckats rundkoppla så du har rundgång med någon enhet.. Har du IPTV enheter, typ Viasat?
Som sagt, koppla ur varenda enhet, börja sedan sakta med att koppla in den, kör uteslutningsmetoden...

Permalänk
Skrivet av otesma:

Hej!

Jag har ett (i mina ögon) ett väldigt klurigt problem. Startade med att jag en dag tappade uppkoppling till alla mina enheter i form av den gula varningstriangeln som säger att "internetåtkomst saknas" (på två laptops, en telefon). Felsöker med Windows egna felsökare som hävdar att DNS-servern inte svarar. Ibland går problemet att lösa genom omstart av router, ibland inte. Har även fabriksåterställt routern samt provat en annan router, vilket leder mig att tro att det inte är routrarna det är fel på. Har även provat flera olika ethernet-kablar för att lösa problemet, utan lycka. Så, tänker att det kanske är fel hos leverantören (Bredband 2). Provar med kabel direkt in i väggen vilket fungerar fint. Hör även av min till Bredband2 som inte vet vad det kan vara för fel. Vidare har jag även provat att ändra DNS-server på datorn, fungerar inte heller. Många av återställningarna gör att det fungerar ett litet tag men efter en timme kan problemet vara tillbaka.

En dag väljer jag att formatera om hårddisken (av andra skäl) på en av mina datorer. Detta verkar på något sätt lösa hela problemet med nätverket (kanske något virus som spökade, kan inte tillräckligt om det) och jag går utan problem på alla mina enheter i nästan två veckor. Så igår var jag tvungen att flytta på routern vid ommöblering och kopplade därmed ur den. När jag sedan kopplade i den igen så var samma problem tillbaka, med de ibland tillfälliga lösningarna i omstart av routern. Jag kan inte jättemycket om nätverk och har absolut ingen aning om vad jag kan göra för att lösa detta, och skulle helst vilja undvika ännu en omformatering innan jag vet det ens skulle kunna lösa problemet denna gång. Det ska även tilläggas att denna dator knappt har använts sedan omformateringen.

Undrar såklart därför om det är någon som har hört talas om något liknande eller som har ett hum och vad jag kan göra för att åtgärda problemet.

Tack på förhand!

Har du nån av dessa D-link routrar så kan du ha svaret där. Dvs din router är kapad.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.717395/d-link-routrar-dns-a...

Skrivet av HoboCop:

Det här är en riktig långkörare, eftersom flera enheter har samma problem, så jag tror inte det kommer att lösa det. Men du kan pröva att i cmd.exe skriva;

ipconfig /flushdns ipconfig /registerdns

Starta om. Hjälper det?

Man behöver ju inte ha DNS-tjänsten aktiv så det är bättre att inaktivera den så slipper man allt strul med att flusha DNS i OS.

Permalänk
Medlem

En annan orsak som kan leda till väldigt konstiga nätverksproblem är ifall två enheter har samma MAC-adress. Detta kan uppträda om man har micklat med den inställningen i en dator och sedan klonat disken till en annan.

Men oftast så är det frågan om att en enhet är felaktig på något sätt eller att det är en kabel som är trasig.

Kolla också så att du inte har kloning av MAC-adress aktiverat någonstans. Fabriksåterställning och uppdatering till senaste firmware av alla enheter som du har på nätet brukar vara en utväg.