Permalänk
Medlem

Dator för arbete + spel

Hej,

Behöver lite hjälp med att sätta ihop en bra arbetsdator som även lämpar sig för spel. Har en grov uppfattning vad som behövs men alla olika leverantörer och märken är en djungel.

Ska användas för:

* Programmering.
* Hyper-V host: 2-3 virtuella maskiner på totalt 1tb utrymme. Kommer köra disk- och minnesintensiva produkter (tex databaser).
* Gaming. Nya FPS spel osv.

Minne och snabb disk är som synes viktigt.

Självklart behöver jag inte kunna göra allt ovan samtidigt utan jag orkar stänga ner alla virtuella maskiner när det är dags att spela:)

Behöver inte ha ”best of the best” och behöver inte kunna köra spel på ultra high i 120 fps men bra grejor som iaf håller 3-4 år prestandamässigt.

Köper gärna från Inet.

Budget: 20000kr

Genomförbart?

Permalänk
Medlem

Måste du ha grejerna nu, inom det närmsta?
Isåfall Ryzen7 med ett prisvärt Vega56/64 eller 2070.
Jag hade personligen väntat på de nya propparna från AMD, men det är ju några månader dit, tyvärr.

För 20k kommer du få ett bra system.
Har du skärm eller ska det också ingå?

Permalänk
Sötast

Tänk på att Passthrough kan vara viktigt vid virtualisering.

Var därför noga med att välja en processor med stöd av VT-d (eller AMD's motsvarighet)om du har behovet, samt moderkort med samma stöd.

Permalänk
Medlem

Förstod inte helt om minnena skulle vara snabba, ha hög kapacitet eller båda men här har du en rejäl dator ett par hundra över budget med 32gb 3200MHz/CL16. Det är dock det billigaste 2080 kortet.

Permalänk

Du skriver inte om du kan bygga själv. Men du vill gärna köpa från inet med montering el ej.
Kan du inte bygga själv så glöm min korg. Annars är den lite över budget med väldigt bra.
url=https://komponentkoll.se/bygg/ugnFe/]

[/url]

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Duger SSDn i den här?
https://www.webhallen.com/se/product/291745-Webhallen-Config-...
Sälj annars disken och köp en 1TB Intel 660P, går för ~1400:-
Borde inte vara så mycket emellan.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslagen! Riktigt uppskattat!

@Falcon: Behöver skärmar med så har ni tips om några ni gillar så lyssnar jag:) De ligger utanför budgeten här dock. Jag behöver tyvärr datorn relativt snart. Det är för jobb så kan inte vara utan. Bra tips annars! Tack!

@Allexz: Tack för tipset! Ska ha ögonen öppna för det när jag lägger den slutgiltiga beställningen

@Muumin: Jag som uttrycker mig klantigt. Det viktiga är egentligen bara att de har bra kvalité. Är ju inget produktionssystem jag ska sätta upp utan för utveckling. Tack för byggförslaget!

@_F1GHT3R_: Monterar inte själv. Orkar inte med om det strular. Tänkte köpa monteringshjälpen på inet så det blir ordentligt gjort:)

@Icecrystal: Tack för tipset! Hur står sig prislappen på detta "färdigbygge" mot om man beställer det separat. Är orolig att man får betala mycket extra för "paketeringen" men det kanske inte är fallet för denna?