Första bilden på ett svart hål – stora mängder data och många års arbete

Permalänk
Medlem

Är det en platt skiva av eld runt hålet? Hur ser det ut om man tittar från sidan? Bara ett rakt streck av eld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag misstänker att han på något sätt vill motsäga att det var Dr Katie som utvecklade algoritmen

Ja hur det ligger till där vet jag inte, varken om det var katie eller om det är att han vill motsäga att det var det.

Oavsett vad så borde ju alla som jobbar på detta få credit för det hela, allrahelst om nu snubben i bilden ovan har gjort majoriteten av koden. Han kanske inte knäckte det som behövdes, men majoriteten är ju hans jobb. Och nu får hon all "belöning"
Men detta är endast så jag tolkar det utefter att ha läst denna tråden.

Sedan så är ju reddit "reddit" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det en platt skiva av eld runt hålet? Hur ser det ut om man tittar från sidan? Bara ett rakt streck av eld?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns kanske bättre förklaringar där ute, men denna förklarar det relativ väl tycker jag nog.

Finns ett till klipp som jag såg tidigare, men hittar den inte nu. Postar den senare om jag hittar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är det en platt skiva av eld runt hålet? Hur ser det ut om man tittar från sidan? Bara ett rakt streck av eld?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir typ en ring oavsett vinkel, beroende på att den agerar som en superstark lins. Finns en bra simulering där man kan vrida och vända på den, och det är ganska coolt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Joggingavstånd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Ja hur det ligger till där vet jag inte, varken om det var katie eller om det är att han vill motsäga att det var det.

Oavsett vad så borde ju alla som jobbar på detta få credit för det hela, allrahelst om nu snubben i bilden ovan har gjort majoriteten av koden. Han kanske inte knäckte det som behövdes, men majoriteten är ju hans jobb. Och nu får hon all "belöning"
Men detta är endast så jag tolkar det utefter att ha läst denna tråden.

Sedan så är ju reddit "reddit" så att säga.

Kan det inte vara så att Katie är ledare för forskningsteamet som skapade algoritmen och han killen, som ser yngre ut, är typ doktorand eller liknande?

I akademiska kretsar, särskilt i USA, är det väl brukligt att det är professorn/chefen för teamet som får all ära osv.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Det är ju svincoolt att man för första gången lyckas få ett svart hål på bild! men av någon anledning gör svarta hål mig obekväm.

Permalänk
Avstängd

Sinnessjukt gigantiskt.

Vi är verkligen små i det stora hela

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Hmhmm. Kanske blandar jag ihop mina tankar här ikväll då. Kanske var dessa 300 miljoner angående tidsteorin jag skrev om innan. Men jag är inte tillräckligt insatt för att ha hört 13,7-13,8 miljarder år gammalt...

Har även läst en massa om detta på andra ställen där just 300 miljoner nämnts, men ifall det du skriver stämmer så tar jag på mig skämskudden.

Edit: Mina tankar gäller ju än dock. Fast på nu en ännu större skala. :'( "scared"

Du kanske tänker på ljusets hastighet, som är 300 000km/sek.?

Permalänk

Grym bedrift, och kul att Sweclockers skriver om det! Jag fattade inte det där med hur plasma kan komma ut från insidan av händelsehoristonten, blir att googla på det...

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

#NeverNot

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Hulle:

Kan det inte vara så att Katie är ledare för forskningsteamet som skapade algoritmen och han killen, som ser yngre ut, är typ doktorand eller liknande?

I akademiska kretsar, särskilt i USA, är det väl brukligt att det är professorn/chefen för teamet som får all ära osv.

/hulle.

Det var något liknande om nobelpriset för något år sen, ledaren fick nobelpriset fast det var inte han som egentligen står bakom idén om att snabbt kyla ner celler i flyttande kväve om det var den upptäckten jag tänker på.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av culliford:

Grym bedrift, och kul att Sweclockers skriver om det! Jag fattade inte det där med hur plasma kan komma ut från insidan av händelsehoristonten, blir att googla på det...

Den kommer inte från insidan av händelsehorisonten, då det vore ganska omöjligt.
SweClockers har en lite luddig början på den meningen, men "plasmaströmmar som misstänks bestå av material som inte absorberats av det svarta hålets händelsehorisont" förtydligar.
Googla på "black hole jets" för info om hur de tros fungera.

Skrivet av Aphex:

Du får 11 radiomottagare och all datorkraft du vill ha, din uppgift är att ta en användbar selfie. Från danmark.

Sätt igång och koda!

För de som tycker att detta låter löjligt så är det sett till vinkelstorlek faktiskt en lättare uppgift. Att fota M87s svarta hål från jorden är mer som att läsa en tidningsartikel i New York från Paris, enligt en artikel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Öh, ja. Nu tror jag iofs att texten menar hur stor inverkan de svarta hålen har på sina respektive galaxer.

Aha, syftningsfel. Ja, där ser man vikten av att vara tydlig.

Permalänk
Medlem

En stjärna (typ sol) *Kaboom*
Materia expanderar till en viss grad för att sen implodera dvs svart hål.
Dragkraften tillbaka äter upp allt då nästan inget studsar ut.
Sen ren spekulation, men fullt möjligt.
Om du inte har nåt sätt att avleda värma i rymden så allt som alstras sparas då i dess närhet.
Oavsett om materia far ut eller in så kommer det att vidröra annat dvs friktion = värme.
Ringen som syns i artikel är säkerligen efter att största imploderingen har inträffat å första vågen utåt hamnar utanför dragningskraften å far således fritt ifrån.

Saker kan vara komplicerat, men just svart hål känns som en ren matematisk ekvation, inte nåt okänt som det har skrivits om. Bara för att du inte ser/hör så innebär det inte att det slutat existera.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Kanske läge att lägga samman trådarna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Bloopy: tror du får läsa på liiite till

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Pfft, försök inte: #17866255

Haha jo, såg dock aldrig din post. Det är från övriga Internet jag fått det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Bloopy: tror du får läsa på liiite till

Verkligen...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ålder

@SleeZy:
13,7 Miljarder år är universum

Permalänk
Medlem

Detta är den officiella videon till denna nyhet.

MÅSTE SES!!!!!

MÅSTE SES!!!!!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallerallarej:

Det är ju svincoolt att man för första gången lyckas få ett svart hål på bild! men av någon anledning gör svarta hål mig obekväm.

Är ju rätt långt bort iaf

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Om rymden är oändlig, vem skapade den från första början och varför? Någonstans måste väl rymden har uppkommit ifrån?
Sedan tanken på den sjuka distansen mellan planeterna, bara i vårat stjärnsystem.

Om universum är 300 miljoner år gammalt som förutspås, så vad var universum innan det då? Något måste det ju har varit. Sedan vad har vår lilla jord för syfte i det hela? Vi är så sjukt små så det finns inte. Trots det håller vi på att förstöra varandra världen över, pga makt/ekonomi/mm...

Varför måste nån ha skapat den? Varför måste den ha uppkommit från någonstans?

Det finns inget "innan universum", det finns ingen tid utanför universum. Du kan inte ens säga att "då fanns ingenting", för det finns inget "då" som går tillbaka mer än universums ålder. Tiden började vid Big Bang. Då var tiden 0. Det finns ingen negativ tid. Iallafall inget som vi kan förstå eller prata om.

Och 300 miljoner år sen började vi väl få de första dinosaurierna på jorden =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

En stjärna (typ sol) *Kaboom*
Materia expanderar till en viss grad för att sen implodera dvs svart hål.
Dragkraften tillbaka äter upp allt då nästan inget studsar ut.
Sen ren spekulation, men fullt möjligt.
Om du inte har nåt sätt att avleda värma i rymden så allt som alstras sparas då i dess närhet.
Oavsett om materia far ut eller in så kommer det att vidröra annat dvs friktion = värme.
Ringen som syns i artikel är säkerligen efter att största imploderingen har inträffat å första vågen utåt hamnar utanför dragningskraften å far således fritt ifrån.

Saker kan vara komplicerat, men just svart hål känns som en ren matematisk ekvation, inte nåt okänt som det har skrivits om. Bara för att du inte ser/hör så innebär det inte att det slutat existera.

Ett svart hål har precis samma dragkraft som materian som fallit i den. Om solen nu plötsligt skulle krympa till ett svart hål så skulle jorden och alla planeterna fortsätta gå runt den som vanligt. Enda skillnaden är att man nu kan gå mycket, mycket närmare solens "mittpunkt", för att solen krympt. Så nära, att dragkraften där växer oändligt. Men vid samma avstånd som originalsolen så är det ingen skillnad.

Det finns ett utmärkt sätt att avleda värme i rymden: strålning (elektromagnetisk, eller varför inte partiklar). Har du nånsin varit ute i solskenet och känt hur solen avleder sin värme till dig genom just rymden?

Mer än så kan jag inte svara för jag förstod inte vad du försökte säga =).

Permalänk
Medlem

Forskare fotar ett svart hål.

Samtidigt, på Youtube: Jorden är platt.

Idiocracy, here we come!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ah nice! Många medier lägger dock upp den inzoomade bilden för att det intressanta är själva svarta hålet (tydligen) och de närmaste gaserna och partiklarna som omger den.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är ganska ointressant vem som kodat det, är ju bara manuellt jobb när man har en algoritm att utgå från. Det är lite som att gnälla över att arkitektfirman får all cred när man bygger en fräck skyskrapa, det är ju Kalle 35, betongare som blandat all betong, varför får inte han äran?

Jag är själv kodare, så klart jag hade tyckt det var kul om vi fick mer cred, men jag tycker inte vi förtjänar det i sådana här fall, det är ju inte koden som är det fantastiska även om det säkert är bra jobbat av honom med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Alla har ju ett svarthål.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hatten av till alla forskare som jobbat med detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kolla på youtube dokumentärer om LIGO och dess upptäckter av graviationsvågor. Väldigt intressant även om man inte alltid förstår allt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz