Regeringen höjer kemikalieskatten på elektronik i vårbudgeten 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är det här nu? Omfattar skatten elektronikvaror som inte innehåller just dessa flamskyddsmedel? Med andra ord, existerar miljövänliga flamskyddsmedel?

Går att få avdrag upp till 90% men inte slippa undan sktten helt.

Skrivet av Dinoman:

Förlåt om jag bryter in här med lite tråkig fakta.

*Lista*

Vi är bra på att ta ut skatt i Sverige men vi är inte på förstaplats. Vi är på tionde plats bland OECD-länderna. Nu är detta skatt på abetsinkomst.

Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatt...

Din tråkiga fakta är vinklad, precis som du skriver är det bara skatt på arbetsinkomst.
Det totala skattetrycket är betydligt högre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beejac:

Tror att poängen ligger i att den skatt som tas för att minska utsläpp inte feedas tillbaka till att just bekämpa att miljöfarliga ämnen används i barnleksaker och textilier. Istället betalar du svindyra utlandsresor för politiker, vilket istället bidrar till miljöförstöringen...

Jag hade gillat skatten om de sa något i stil med "Intäkterna av denna skatt kommer gå till att förbättra miljöarbetet". Men nu vill/kan de inte öronmärka skattepengar...

Ja man kan ha lite olika poänger ;). Själv ser jag nog det jag tog upp som mer förvånande.
Grundtanken med skatterna är väl annars att det ska gå att justera i båda ändar (alltså både intäkter och utgifter) efter "behov". Öronmärkning av skatter förhindrar den rörligheten vilket handikappar reformmöjligheter i stor utsträckning. Det finns undantag med öronmärkta skatter, men det är rimligt att det i sig hålls nere. Tycker jag då. Och det är väl en rätt utbredd uppfattning tror jag också.
Men ja. Klart det finns olika infallsvinklar kring vad som väcker ens uppmärksamhet i frågor

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Dinoman: När du väljer ut endast inkomstskatt gör du medvetet en väldigt selektiv bedömning, vilket i sig är förvirrande för en oinsatt person som endast utgår från listan du postade. Det kan ge uppfattningen om att Sverige inte har särskilt höga skatter, var det avsiktligt från din sida?

Total skatt för en genomsnittlig medborgare är intressantare, däremot så tillkommer isåfall fler parametrar och det blir en mer komplex kalkyl, ex har personen bil eller ej, typ av boende, mm.

Däremot går det att finna flera gemensamma nämnare, såsom moms.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Blir bara ännu billigare att handla från Danmark och Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns gott om siter att diskutera politiska ämnen på, men här på Sweclockers tror jag det är bra att vi försöker motverka det infekterade samtalsklimat som vi ofta ser, både på sociala medier, i tidningars kommentarfält, och på andra forum. Sweclockers är främst ett teknikforum, och jag ser gärna att teknikdelarna inte drunknar i den grova jargongen som ofta förekommer på mer politiska forum. Om jag vill ha en fix av politik så är det inte särskilt långt till Twitter.

Jag håller faktiskt med, det är skönt de gångerna man slipper läsa och höra om politik och hur de beter sig som småbarn i sandlådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska vi inte utreda om kemikalieskatten har väntad inverkan först?
- "Nä det är för tidigt att göra en sådan undersökning"

Men höja beskattningen utan en aning om nyttan verkar falla i smaken?
- "Ja"

Hmm. Kan man få lite förankring på det här innan man höjer kanske?

Det är ju så svenska politiker gör oavsett om det gäller polisen, sjukvården, skolan och mycket annat. Om skolan är dålig måste nya betyg till! Om sjukvården och polisen är dålig så krävs det omorganisation

Alla dessa skattehöjningar är ett sätt att täcka upp för att marginalskatten togs bort. Det är mycket underligt att man gör de absolut rikaste rikare till bekostnad av resten. Och att det röstas igenom av den röda sidan är både tragiskt och humoristiskt på samma gång.

Personligen tycker jag att marginalskatten är föråldrad och man måste kunna konkurrera bättre med andra länder här. Men det är inte en skatt man tar bort när man är på väg in i en lågkonjunktur och stora delar av samhället skriker efter pengar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Först skatt på lönen (inkomstskatt), sen skatt på lönen (moms), sen skatt på lönen (kemikalieskatt).
(Vid inköp av elektronik obviously)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kommer bojkotta svenska affärer som tyvärr redan nu lider av denna skatten, det är bara att handla från Tyskland eller Danmark istället som jag redan gör. De styrande i detta landet verkar bli mer och mer efterblivna. Jag kan inte se mig själv bo i detta landet i framtiden. om tio år har vi säkert 90 procent skatt. bensin 100kr litern, skatt för att andas. fetma skatt. och moms på de. Försökte lägga in mer i avbetalningen på ett lån jag har, fick inte, var tvungen att visa 6 månaders utdrag från banken, varför i helvete ska jag behöva visa vad jag handlat det är fan privat, plus att pengarna redan finns på min bank, min bank hade väl inte låtit mig ha kriminella pengar där så varför ska lånebanken ha utdrag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aeig:

@Dinoman: När du väljer ut endast inkomstskatt gör du medvetet en väldigt selektiv bedömning, vilket i sig är förvirrande för en oinsatt person som endast utgår från listan du postade. Det kan ge uppfattningen om att Sverige inte har särskilt höga skatter, var det avsiktligt från din sida?

Total skatt för en genomsnittlig medborgare är intressantare, däremot så tillkommer isåfall fler parametrar och det blir en mer komplex kalkyl, ex har personen bil eller ej, typ av boende, mm.

Däremot går det att finna flera gemensamma nämnare, såsom moms.

Mvh

Jag presenterade fakta i den känslomässiga diskussionen och klargjorde tydligt att jämförelsen är på just inkomsskatt som generellt består av i alla fall hälften av skatteintäkter i Sverige.

Det var inte min avsikt att medvetet vilseleda någon och jag gör antagandet att man läser det jag skriver.

Sedan beskriver du själv problemet med jämförelsen att göra på hela skattetrycket på enskild person då du har ett enormt antal parametrar att väga in i den beräkningen då du i princip också behöver veta vilka skatteavdrag en person gör med mera. Därför är just inkomstskatten intressant att göra en jämförelse på då;

1. Den står för majoriteten av intäkterna för en stat.
2. Den är "en" skatt vilket gör det direkt jämförbart

Fel eller rätt men jag tycker nog att det var rätt tydligt från min sida.

Den som påstår att Sverige har det största skattetrycket i världen är välkommen att producera den faktan, annars tycker jag man ska vara tydlig med att det är ett antagande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SuperOlsson:

Det ser annorlunda ut om man tar total skatt genom BNP, då hamnar Sverige i topp,

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_tax_revenu...

Tyskland har t ex 6% lägre moms, vilket jag tycker är relevant om man ska räkna ut vem som betalar mest skatt, och vad jag vet så är marginalskatten högst i Sverige av alla EU-länder, vilket gör det till det sämsta landet att arbeta extra för lite fler slantar i.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/mar...

Det är också ett sätt att jämföra, jag kan personligen inte bedöma vilket sätt som blir mest relevant men det jag reagerar på är att Sverige inte är i topp där heller? Både Finland, Norge och Danmark ligger före om än med liten marginal. Sen verkar Algeriet sticka ut.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Belgien brukar ligga före Sverige också, hur som det är inget bra mått på hur mycket pengar som försvinner. Borta i staterna kan mer av vad arbetsgivaren betalar för dig försvinna eftersom förmåner är dyra och både skattepengar och förmåner används ineffektivt. Något mått på vad som ger minst/mest utdelning finns dock inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Med plånböcker, menar du att politikerna tjänar för lite? Kan bara instämma med att EU kostar tok för mycket. En rejäl omorganisering och effektivisering skulle behövas. Mer fokus på miljö skulle inte sitta helt fel.

De tjänar på tok för mycket för det så kallade arbete som de utför. De kan ju inte ens upprätthålla en regelrätt demokrati då de skiter i varför folk röstat på dem. Demokratiska samtal, vad är det? Jobbar de ens för oss det svenska folket? Vill det svenska folket ha en kemikalieskatt?
Tyvärr kan man inte gå in på det mer än såhär på swec, då raderas inläggen och/eller man blir varnad/avstängd.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns gott om siter att diskutera politiska ämnen på, men här på Sweclockers tror jag det är bra att vi försöker motverka det infekterade samtalsklimat som vi ofta ser, både på sociala medier, i tidningars kommentarfält, och på andra forum. Sweclockers är främst ett teknikforum, och jag ser gärna att teknikdelarna inte drunknar i den grova jargongen som ofta förekommer på mer politiska forum. Om jag vill ha en fix av politik så är det inte särskilt långt till Twitter.

''twitter'' nä tack jag vill inte verifierad cancer tack. utanför ''flashback'' finns det inga riktiga forum som är riktade mot dessa ämnen, du får gärna nämna dem i så fall.

Permalänk
Avstängd

Det finns absolut inget land som har i närheten av så hög skatt som Sverige där befolkningen får så lite tillbaka.

Så även om vi inte har absolut högst skatt av alla länder är vi ändå värst tråkigt nog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ska vi inte utreda om kemikalieskatten har väntad inverkan först?
- "Nä det är för tidigt att göra en sådan undersökning"

Men höja beskattningen utan en aning om nyttan verkar falla i smaken?
- "Ja"

Hmm. Kan man få lite förankring på det här innan man höjer kanske?

Den här regeringen är experter på att just inte utreda om deras insatser har avsedd effekt. Allt handlar om att satsa så MYCKET av andras pengar som möjligt på något svindyrt så löser sig problemen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag håller faktiskt med, det är skönt de gångerna man slipper läsa och höra om politik och hur de beter sig som småbarn i sandlådor

Skönt kanske, men inte så smart i långa loppet. Varför finns det ingen intresseorganisation för oss som vill ha ett fritt internt och gillar teknikprylar?
Som det verkar nu, så kommer snart alla köra VPN till ett land utanför EU, för att kunna kolla på Youtube och datorprylar köper vi i Tyskland. Kläder kommer i paket från Kina till alla klädköpare. Problemet med att göra så här är att det inte fungerar i praktiken. Kommer vi få se patrullbåtar på Östersjön som jagar bensinsmugglare snart?

Permalänk
Medlem

Med detta tänk kommer Sverige sakta men säkert gå under... visst vi ska ligga i täten vad det gäller miljö o teknik men vafan låt konsumenter o medborgare andas fritt en sekund från dessa jäkla skatter o extra avgifter.... Det kommer bara slå tillbaka på dom lokala butikerna... Många kommer handla utifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, varför bry sig att skatten höjs i världens högst beskattade land? Varför inte höja ännu mer?

Vem orkar bry sig om småpengar?

Min skatt har sänkt rejält sedan några år tillbaka. Vilken sten har du sovit under när Alliansen införde jobbskatteavdraget.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

En sak är säker, man gör inte detta av någon annan anledning än att man behöver få in mer skattemedel för att driva sin kostsamma politik. Att det handlar om miljön är ett svepskäl.

Permalänk
Medlem

@Knashatt: Mina totala utgifter har skjutit i höjden sedan Sossarna tog över, det handlar inte bara om skatten man måste kolla hela linan. De flesta skatter och avgifter har höjts för mig iaf, men din stenen du bor under kanske befinner sig på en plats där du undkommit detta, isåfall grattis till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewe:

Skönt kanske, men inte så smart i långa loppet. Varför finns det ingen intresseorganisation för oss som vill ha ett fritt internt och gillar teknikprylar?
Som det verkar nu, så kommer snart alla köra VPN till ett land utanför EU, för att kunna kolla på Youtube och datorprylar köper vi i Tyskland. Kläder kommer i paket från Kina till alla klädköpare. Problemet med att göra så här är att det inte fungerar i praktiken. Kommer vi få se patrullbåtar på Östersjön som jagar bensinsmugglare snart?

Tycker det pratas på friskt med politik lite överallt och för en annan som är trött på skiten så är det gött att slippa det ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det finns absolut inget land som har i närheten av så hög skatt som Sverige där befolkningen får så lite tillbaka.

Så även om vi inte har absolut högst skatt av alla länder är vi ändå värst tråkigt nog.

Stämmer inte för fem öre. Bor man i USA har man nästintill samma inkomstskatt som i Sverige och får absolut 0 tillbaka. Att bo och arbeta i USA som vanlig Svensson (average Joe) ger ofantligt mycket mindre för skatten man betalar än i Sverige. Ingen sjukvård övh, ingen utbildning övh, inget skyddsnät, ingen pension, etc. etc. etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Det finns absolut inget land som har i närheten av så hög skatt som Sverige där befolkningen får så lite tillbaka.

Så även om vi inte har absolut högst skatt av alla länder är vi ändå värst tråkigt nog.

Det där tror jag mest är en upplevelse utan bredd på referenspunkter.
Har bott i England och där är många ganska avis på Sverige just för att vi får så mycket mer för skatteslantarna jämfört med dem ;).
Nog för att de har lite lägre inkomstskatt. Men de har också extraskatter per område för sanering, äldrevård och sådant vilket vi inte alls har en motsvarighet till. Dessa syns sällan skattejämförelser mellan länder vilket gör att beskattningen skiljer mindre åt än vad som syns i många jämförelser.
Exempelvis har de inte betald föräldraledighet (eller ja några veckor totalt) och dagisplats kan kosta som en sämre månadslön utan att vara nån lyxvariant. De fattar inte hur vi kan finansiera sådana fina grejer när skatten totalt inte är så mycket högre

Grejen är väl lite den att man mest ser bristerna på sin egen plats och blir missnöjd med just dem. Så det är klart att just svenskar uttrycker missnöje med bristerna i Sverige. På samma sätt kritiserar tyskarna mest Tysklands brister och engelsmännen kritiserar sitt land mest. För det är mest det man läser om och upplever. Alla länder har sina brister och det har Sverige också.
Hur det sedan ligger till relativt mellan länderna är bra mycket svårare att egentligen ha koll på eftersom att ens informationsflöde och upplevelser mest baseras på det land man bor i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Dinoman: Belgien brukar ligga före Sverige också, hur som det är inget bra mått på hur mycket pengar som försvinner. Borta i staterna kan mer av vad arbetsgivaren betalar för dig försvinna eftersom förmåner är dyra och både skattepengar och förmåner används ineffektivt. Något mått på vad som ger minst/mest utdelning finns dock inte.

Hur definierar du ditt eget uttryck "..hur mycket pengar som försvinner."?

Mest nyfiken bara

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Stämmer inte för fem öre. Bor man i USA har man nästintill samma inkomstskatt som i Sverige och får absolut 0 tillbaka. Att bo och arbeta i USA som vanlig Svensson (average Joe) ger ofantligt mycket mindre för skatten man betalar än i Sverige. Ingen sjukvård övh, ingen utbildning övh, inget skyddsnät, ingen pension, etc. etc. etc.

Nyfiken, vad baserar du detta på? Vad jag vet så betalar de mindre inkomstskatt i USA jämfört med oss i alla inkomstgrupper, men speciellt de rika såklart.
Kan du möjligtvis glömt att räkna med arbetsgivaravgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Grejen är väl lite den att man mest ser bristerna på sin egen plats och blir missnöjd med just dem. Så det är klart att just svenskar uttrycker missnöje med bristerna i Sverige. På samma sätt kritiserar tyskarna mest Tysklands brister och engelsmännen kritiserar sitt land mest. För det är mest det man läser om och upplever. Alla länder har sina brister och det har Sverige också.
Hur det sedan ligger till relativt mellan länderna är bra mycket svårare att egentligen ha koll på eftersom att ens informationsflöde och upplevelser mest baseras på det land man bor i.

Intressant fenomen detta, det känns som att vi i Sverige (stämmer säkert på andra länder också) även har en del av samhället som tror att allt är bäst i Sverige och att vi är världsledande på allt när det kommer till hur man sköter ett samhälle.
Kontrasten mellan de som tror/tycker vi har det bäst och de som tror att det är så mycket bättre på andra ställen växer vad jag kan se, men kan också vara en felaktig uppfattning.

"Sanningen" (om det finns någon sådan, mycket är ju subjektivt) ligger antagligen nånstans där emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur definierar du ditt eget uttryck "..hur mycket pengar som försvinner."?

Mest nyfiken bara

När det gäller exemplet staterna så handlar det ju bara om arbetsgivarens kostnad mot vad du får i handen efter skatt. Tillkommer givetvis mer kostnader än så om du behöver vård eller medicin, då försäkringarna inte täcker allt. Betyder lägre skatter att arbetsgivare kan betala mindre? Nej, många yrkesgrupper har förmåner som är dyrare än våra arbetsgivaravgifter och tjänstepensioner och arbetaren blir dyrare i slutändan i USA än i Sverige utan att själva få ut särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tycker det pratas på friskt med politik lite överallt och för en annan som är trött på skiten så är det gött att slippa det ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Var då? Svenskar är väldigt dåliga på prata om annat än vädret och annat ytligt. Du är ju också trött på skiten, så du pratar väl inte heller antar jag? Farligt är det att inte agera i egen sak. Dator som hobby kan vara utdöende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Nyfiken, vad baserar du detta på? Vad jag vet så betalar de mindre inkomstskatt i USA jämfört med oss i alla inkomstgrupper, men speciellt de rika såklart.
Kan du möjligtvis glömt att räkna med arbetsgivaravgift?

Saxat från ett annat inlägg i tråden över inkomstskatt i olika länder:

Länder Andel skatt

Sverige 43%

USA 32%

Så skillnaden är inte direkt jättestor, 11%, och för de får vi i stort sett gratis sjukvård och långt bättre skola (för pengarna, i toppskiktet har USA bättre skolor än Sverige i många ämnen men det kostar därefter).

Skrivet av High1ander:

Du är medveten om att vi har skattetryck som är topp 4 i världen, men vi är knappast topp 4 i världen i de saker som skatt är till för, välfärd. Dvs. "vad får vi pengarna?" är väldigt korrekt, det vi får är inkompetens och slöseri, och det blir inte bättre effekter för att man slösar mer.

Det blir nog mer att man köper på Amazon.de och co.uk nu...

Vi är visst top 4 i världen att få mest för vår skatt? Eller hur menar du att vi inte är det? Vi är ofta Top 4 i hela världen över högst levnadskvalitet t.ex: https://www.usnews.com/news/best-countries/quality-of-life-ra... eller OECDs stora index: https://en.wikipedia.org/wiki/OECD_Better_Life_Index och det tordes ju vara ett rätt bra betyg för Sveriges modell och långsiktiga politik? Senaste 4 åren har nog dock inte mycket genomslag där, det handlar mer om senaste 20 åren förvisso. Men senaste 4 har inte direkt skatterna skjutit i höjden på något sätt.

Trenden vad gäller skatt på arbete är dessutom nedåtgående i Sverige, så vi verkar bli effektivare på att använda skattemedel om något. http://www.oecd.org/tax/tax-policy/taxing-wages-sweden.pdf

Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte kritiserat kemikalieskatten så mycket i första skedet.
Eller ja, jag tycker nog det var rätt märkligt att de inte satt skatt på flamskydd i textilier vilket var en lika viktig del i utredningen men det verkade inte så intressant att reglera den branchen i slutändan. Oklart varför...

Jag kan också förstå varför regeringen inte vill utreda om skatten har önskad effekt för tidigt. Det kan ta tid innan detta har effekt och en för tidig mätning kan då ge taskigare resultat än det faktiska genomslaget.
Men varför i hela friden vill de då redan höja denna skatt innan de ens vill utvärdera om den fungerar som önskat? Vad är det som gjort att de anser att nuvarande avgiftsnivå inte fungerar och att ökat påslag skulle förbättra läget om man nu inte vill utreda hur effektivt kemikalieskatten är?
Jag upplever det här som nonchalant agerande av regeringen faktiskt. Jag brukar inte vara så kritisk för det brukar finnas två sidor av myntet. Men här ser jag inte rimligheten i agerandet riktigt. Jag upplever det som ganska ovetenskapligt upplagt.

Eller ja, det skulle väl då vara att man bara vill ha in mer slantar. Det där har jag inte belägg för så jag har svårt att säga att det måste vara på det sättet. Men du förstår säkert min undran kring upplägget här.

Edit:
Vill bara tillägga att jag inte är emot beskattning i miljösyfte. Tvärt om kan det vara ett effektivt komplement.
Men i det här fallet tycker jag nog att någon gjort bort sig för jag ser helt enkelt inte den röda tråden. Alls.

Ang. PISA så ligger vi i linje med spendering/resultat (så vi är inte mer slösaktiga än något annat land) men det verkar vara så att det inte är så att man får bättre PISA betyg bara för att man spenderar mer. Det behövs andra saker, som jobba på elevernas motivation etc.

https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/49685503.p...

Så jag är inte alls oroad över att det slösas med skattemedel på skolan, däremot tycker jag att vi borde lugna ner med betygssystem hetsen och titta mer på hur vi ska få våra barn mer intresserade och engagerade i skolan.

Skrivet av Baxtex:

Japp, precis som med alkohol, iaf för oss skåningar.

Denna skatten är ett skämt, speciellt är t ex telefoner påverkas såpass lite när det troligen är den mest sålda elektronik prylen idag. Nåja, jag kommer fortsätta köpa från Tyskland, tråkigt att vi inte kan gynna svenska affärer. Den här skatten är bara till för att dra in några extra slantar, oavsett hur korkad den är.

Fast med tanke på hur liten denna skatten är på lätta saker (och lösa datorkomponenter är helt undantagna) så är det inte det som gör att en pryl är billigare utomlands. På tyngre grejer som TV etc. så lär ökade frakten äta upp hela förtjänsten, om det ens är något p.ga. svag krona just nu. Att du inte gynnar svenska affärer har inget med den här skatten att göra. Snarare då med lägre moms eller smalare marginaler i större butiker (t.ex. Amazon har mycket mindre marginaler då de har långt större volymer än någon svenskkedja kan ha.). Skiljer det mindre än 10% mellan Sverige och utomlands väljer jag alltid Sverige och det blir i slutändan väldigt sällan jag väljer att köpa utomlands, även om jag ofta tittar. Returer etc. blir också i regel mycket snabbare och lättare om man köpt i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Ang. PISA så ligger vi i linje med spendering/resultat (så vi är inte mer slösaktiga än något annat land) men det verkar vara så att det inte är så att man får bättre PISA betyg bara för att man spenderar mer. Det behövs andra saker, som jobba på elevernas motivation etc.

https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/49685503.p...

Så jag är inte alls oroad över att det slösas med skattemedel på skolan, däremot tycker jag att vi borde lugna ner med betygssystem hetsen och titta mer på hur vi ska få våra barn mer intresserade och engagerade i skolan.

Kan du ha citerat fel person kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled