FSP Hydro PTM+ 850W är nätaggregat med integrerad vattenkylning

Permalänk

Spontant känner jag "varför"? och att combon växelström och vätska känns osäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är "vattenkylt" i den lösaste definitionen. Det är ett vattenblock bestyckad med en väldigt tjock bit av värmeledande tejp som i sin tur bara ligger mot baksidan av kretskortet i nätdelen. All vattenkylning sker genom några få lödpunkter i kretskortet och det finns ingen direktkontakt i övrigt.

Hade ju varit något om det varit vattenkylt på riktigt. Vad är poängen förutom att vilseleda konsumenter. Nu blev jag lite upprörd.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att det borde finnas monteringsrestriktioner (vilket håll det får monteras på) och/eller väldigt redundanta tätningar precis överallt - jag sällar mig till skaran som inte gärna låter vatten komma nära 230V AC och biffiga kondensatorer.

Då får nyttan vara rejält mycket större än den är med ett 80+ platinum-agg på 850W. (Om du nu belastar ett sådant så temperatur är ett problem - lägg pengarna på ett luftkylt med högre kapacitet? Borde ju vara bisarrt mycket mer kostnadseffektivt och driftssäkert.)

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Olle P:

Jag är principiellt för möjligheten att ha ett vattenkylt nätaggregat, men den här produkten är ju helt feldimensionerad på massor av plan:

  • Den har en fläkt, vilket tar bort poängen med vattenkylning. (Ska inte finnas fläkt.)

  • Väldigt hög effektivitet på elektroniken, så kylning behövs knappt alls. (Basic 80Plus räcker.)

  • Anslutning endast för specifik dimension av stela rör i stället för det normala 1/4" innergänga, så man kan använda vilka rör/slangar man vill.

  • Fyra gånger större prislapp än befogat. (En tusenlapp räcker.)

Det stod fel i nyheten, är uppdaterat nu till:
"För den som vill integrera nätaggregatet i egna skapelser är det inbyggda vattenblocket bestyckat med G1/4-gänga som gör att det går att montera till exempel hårda rör och slangar"
Stod fel i originalnyheten men det syns ju klart och tydligt att det är en vanlig G1/4" gänga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk springer ju ock köper 2080TI till sina barn så nog tror jag det är en målgrupp.

Förlåt men vilket "folk" är det? För det hör nog inte till gemena man. Min dotter är en typisk variant som får det hon pekar på, men skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa ett 2080Ti. Och då är det ingen fråga om pengar utan snarare vett i huvudet.
Så, att folk springer och köper ett 2080Ti till sina barn, tar det där med typ två flak salt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Förlåt men vilket "folk" är det? För det hör nog inte till gemena man. Min dotter är en typisk variant som får det hon pekar på, men skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa ett 2080Ti. Och då är det ingen fråga om pengar utan snarare vett i huvudet.
Så, att folk springer och köper ett 2080Ti till sina barn, tar det där med typ två flak salt.

Man får ju se det i den kontexten det ligger i. Om folk haft vett i huvudet hade inte 2080TI sålt såpass bra som det gör. Med det priset så borde det inte sälja så särskillt bra alls, men det gör ju det. Så folk är från vettet.

Sen vet jag inte hur snacket går på din arbetsplats men där jag jobbar så pratar folk om vad de ger till sina bart hit och dit. Det är 2080TI, Iphone X och allt vad det är. Har man nu kommit över den där gränsen att pengar inte är ett problem och man har köpt allt man vill ha till sig själv så är det väl inte så konstigt att man istället börjar köpa väldigt dyra "leksaker" till barnen?

Lägg därtill att barn idag sitter och blir impade av influencers och tror att deras lyx och flärd är något man "ska" ha. Klart som korvspad att det tjatas.

Bandet "Klart grabben ska ha en husvagn". Hade säkert hetat "Klart grabben ska ha ett 2080TI" om det bildats idag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk springer ju ock köper 2080TI till sina barn så nog tror jag det är en målgrupp.

Tror inte många av köparna ger bort så dyra grafikkort till barnen. Betydligt fler (med mer pengar än vett) som köper till sig själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Som om att det inte var ointressant redan vid 850W i kombination med vattenkylning men sen såg jag prislappen, 4000:-?! Tack FSP men om ni lyckas kränga mer än 10st av denna så kan ni likaväl börja sälja sand i öknen.

Tja det säljs redan sand i öknen så vem vet? =P
Ökensand lämpar sig inte till cement då kornen är för runda.
Sand för byggnation håller faktiskt på att bli en bristvara på den nivån att det tas liv, begås stölder och naturvärden förstörs.
https://www.wired.com/2015/03/illegal-sand-mining/

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Barak: Figure of speech du vet

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Köper ändå inte det där. Sorry. Och vad skulle min arbetsplats ha med något att göra? Har dubbla inkomster som två vuxna men inte hört någon i min omgivningen säga att den ska köpa ett 2080ti till sitt curlade barn. Självklart finns undantagen, men du får det låta som det skulle höra till vardagen att föräldrar köper 2080ti till sina ungar här i Sverige. För så är det ju inte.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Ozzed: Köper ändå inte det där. Sorry. Och vad skulle min arbetsplats ha med något att göra? Har dubbla inkomster som två vuxna men inte hört någon i min omgivningen säga att den ska köpa ett 2080ti till sitt curlade barn. Självklart finns undantagen, men du får det låta som det skulle höra till vardagen att föräldrar köper 2080ti till sina ungar här i Sverige. För så är det ju inte.

Beror väl som sagt på vilken arbetsgivare man har, om, det är mycket bonus etc etc men givetvis är det inte "gemene man" som köper 2080TI till sina barn eller ens till sig själva, utan det handlar ju om välbeställt folk som har det gott stält och med bortskämda ungar. Sådant existerar ju.

Sen går det inte komma ifrån att 2080TI inte borde sälja såpass bra som det gör. Men som sagt, gör folk de prioriteringarna så är det väl så. Jag skulle inte köpa ett 2080TI till mitt barn, utan det hade fått bli något billigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast 15 000kr eller vad ett 2080ti kostar idag är inte särskilt mycket pengar. Den oerhört starka dollarna är säkert en anledning också men fortfarande. Snittlönen i Sverige är en bra bit över 30 000kr strecket så det är ju inte den jättemycket att behöva spara om man nu verkligen vill ha ett sådant kort. Men visst är det mycket för ett grafikkort och $399 är mycket för ett nätaggregat men fortfarande inte så mycket att det hindrar någon från att köpa ett. Skulle säga att båda produkterna är tillgängliga för gemene man faktiskt. Samma sak med Iphone, Samsungs och övriga flaggskepp - de säljer som smör i Sverige och kostar ungefär lika mycket som ett 2080ti. Man behöver verkligen inte vara välbeställd för att ha råd med vanliga prylar även om vänstern verkar tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@Barak: Figure of speech du vet

Jo jag förstod det.
Jag tog bara tillfället i akt att länka in artikeln för belysa ett problem som jag själv aldrig tidigare hade kunnat tänka mig skulle uppstå. Tyckte det var lite intressant.
Att det var ont om kol, olja, gas, helium etc har jag vetat länge men när jag läste om sandbristen förra året så blev jag mer än förvånad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jo jag förstod det.
Jag tog bara tillfället i akt att länka in artikeln för belysa ett problem som jag själv aldrig tidigare hade kunnat tänka mig skulle uppstå. Tyckte det var lite intressant.
Att det var ont om kol, olja, gas, helium etc har jag vetat länge men när jag läste om sandbristen förra året så blev jag mer än förvånad.

Jo alltså höjde ögonbrynen en aning av läsningen. Menar, brist på sand? :') Inte något jag hört talats om tidigare eller hade kunnat tro heller rakt av heller. Märkliga tider du

Visa signatur

Star Citizen ❤